بازار کاشان چه جذابیت‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار : 8 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
بازار کاشان

در شهرهایی مثل کاشان که تاریخی‌اند، بافت قدیمی و تاریخی بازار، جزو جاذبه‌های گردشگری‌ است. ضمن اینکه وقتی به این فکر می‌کنیم که می‌توانیم در بازار کاشان، فرش‌های خوش رنگ و لعابی که آوازه‌شان در همه جا پیچیده را ببینیم، خواسته یا ناخواسته راه‌مان به سمت این بازار کج می‌شود.  

بازار کاشان کجاست؟

تیمچه امین الدوله کاشان

تیمچه امین الدوله، از بازارهای تاریخی کاشان

«بازار کاشان خیلی زیباست و با اتاق‌های خوب پوشیده شده، کاروانسراها هم بزرگ و راحت. خصوصاً یکی از آنها خیلی عالیست که نزدیک باغشاه دولتخانه واقع شده است.»

این جمله را تاورنیه، توریست فرانسوی، درباره بازار کاشان در سفرنامه‌اش نوشته است. بازار کاشان از حوالی میدان کمال‌الملک تا میدان تاریخی سنگ (فیض) و از آنجا تا بازار مسگرها و میدان دروازه دولت ادامه دارد.

هربخش از این بازار گذر یک صنف است و اصناف مشخصی در یک گذر مشغول به کار هستند. سرای خان که فرش فروش‌ها در آن مستقرند، بازار مسگرها، بازار رنگرزها، قیصریه که زمانی بازار زرگری و سوزن دوزی بوده و تیمچه، بخش‌هایی از بازارند. اما معروف‌ترین قسمت بازار تیمچه امین‌الدوله است که معمولا هر گردشگری دقایقی را در آن می‌گذراند، نفسی تازه می‌کند و به سقف تماشایی‌اش خیره می‌شود.

این بازار در زمان‌های قدیم خیلی مهم بوده و حالا هم به واسطه تاریخی بودنش مهم است. تاریخ بازار کاشان به دوران صفویان برمی‌گردد. بخش‌هایی از این بازار در زلزله سال ۱۱۹۲ ویران شد. اما در دوران فتحعلی‌شاه قاجار بخش‌های زیادی از آن مورد بازسازی قرار می‌گیرد.

بازار تاریخی کاشان

بازار کاشان

از بازار کاشان چی بخریم؟

کاشانی‌ها این بازار را قلب شهر می‌دانند. بازاری که در روزگار قدیم مغازه‌های مس فروشی‌اش شهرت زیادی داشتند و هنوز هم بخشی از آنها به قوت خود باقی‌اند. در واقع شهرت این بازار به مس فروشان آن است. هرچند تعداد مغازه‌های مسگری امروز کمتر از گذشته است، اما هنوز هم مسینه‌های کاشان معروف‌اند.

شیرینی‌های کاشان،‌ صنایع دستی و فرش را می‌توان از بازار کاشان خرید. اما خود کاشانی‌ها می‌گویند برای خرید گلاب خوب و دیگر سوغات کاشان شاید نتوان به صورت قطعی بازار را پیشنهاد داد. برای خرید گلاب خوب بهترین جا قمصر است. اما در خود بازار هم می‌توان روی عطر و گلاب‌های مغازه پورمدنی حساب کرد و شیرینی را هم از شیرینی شکریز خرید.

همه چیز درباره گلاب گیری کاشان

سقف تیمچه امین الدوله

سقف تیمچه امین الدوله

برای گردشگران، بازار کاشان به خاطر ۴۰ اثر تاریخی‌ای که در آن قرار گرفته مهم است. آب انبار، مسجد مدرسه، کاروانسرای میرپنج، کاروانسرای گمرک، سرای زرکشها، سرای قمی‌ها و سرای میان‌چال و کاروانسرای نو، بخش‌هایی از جاهای دیدنی بازار کاشان هستند. و شاید برای همین هم بومی‌های کاشان می‌گویند که برای دیدن این بازار باید یک روز را کنار بگذاریم.

بازار فرش کاشان

بازار فرش کاشان

بازار فرش کاشان

روبروی کوی ضرابخانه به بازار فرش دستباف می‌رسیم. جایی که صدای خوردن دفه روی دارهای قالی می‌آید و نخ‌های رنگی از درو دیوار آویزانند. نقشه بیشتر فرش‌های کاشانی لچک ترنج است. چله‌کشی فرش کاشان با نخ پنبه‌ای انجام می‌شود و تعداد گره‌های آن ۸۴۰ ـ ۱۲۰ در هر اینچ مربع است.

همه‌چیز درباره فرودگاه کاشان

رنگرزی در بازار کاشان

رنگرزی در بازار کاشان

مشهورترین فرش کاشانی، فرش محتشم کاشان است که بیشتر کلکسیونر‌های فرش برای آن سر و دست می‌شکنند. از مشخصه‌های اصلی فرش کاشان بافت بسیار ظریفش است، به طوری که جزئیات نقش‌ها را به وضوح می‎شود دید. سطح فرش مخمل‌مانند است و هرچند این روزها با اندازه‌های متفاوت تولید می‌شود، اما اندازه فرش اصیل کاشان، اندازه سجاده است. رنگش لاکی و حاشیه‌هایش هم به رنگ سرمه‌ای است.

روستای ابیانه، روستای قرمز رنگ ایران و جاهای دیدنی‌اش

جاذبه‌های نزدیک بازار کاشان

از بازار کاشان ‌تا خانه بروجردی‌ها و خانه طباطبایی‌ها راهی نیست. همینطور بخش زیادی از جاهای دیدنی کاشان داخل خود بازارند.

کاروانسرای نو: این کاروانسرا در قلب بازار کاشان و نزدیک مسجد میرعماد واقع شده و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. این کاروانسرا به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده.

کاروانسرای میرپنج: کاروانسرای میرپنج در دوره صفوی ساخته شده. بعد از مرمت این کاروانسرا،‌ از آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی کاشان که زیر نظر سازمان گردشگری‌ست، یاد می‌شود. کاروانسرای میرپنج دارای ۵۰ حجره است و زمانی یکی از قلب‌های اقتصادی این شهرمحسوب می‌شده.

مسجد میرعماد: مسجد میرعماد در جنوب بازار مسگرهاست و به آن مسجد میدان هم می‌گویند. کتیبه تاریخی‌ای که در سردر این مسجد باقی مانده را جزو زیباترین کتیبه‌های گچی می‌دانند.

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی‌ها: خانه بروجردی‌ها در دو طبقه، دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است و حوض داخل حیاطش، ‌آینه‌ای برای انعکاس زیبایی این بناست. گچ‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌ها و مقرنس کاری‌های زیبای این بنای قدیمی را از شاهکاری‌های معماری سنتی ایران می‌دانند. این خانه در مرکز کاشان در محله سلطان میر احمد و در خیابان علوی قرار دارد.

خانه طباطبایی‌ها: به خانه طباطبایی‌ها، عروس خانه‌های کاشان می‌گویند. خانه‌ای که در همان محله سلطان میراحمد به آن می‌رسیم و معماری متقارنی دارد.

دیگر مراکز خرید کاشان

کاشان مال

کاشان مال

شهرکاشان علاوه بر بازار سنتی کاشان و قدمت دیرینه‌اش، بازارها و مراکز خرید جدید و مدرنی هم دارد که بیشترشان در خیابان شهید رجایی قرار گرفته‌اند.

پاساژ صفوی

این پاساز دو طبقه‌ای، یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید کاشان است. لباس‌های زنانه و مردانه و بچه‌گانه و لباس‌های مجلسی و عروس و زیورآلات را می‌توانیم از پاساژ صفوی بخریم. پارکینگ و اینترنت و رستوران فست فود از دیگر امکانات این مرکز خریدند.

آدرس: خیابان شهید رجایی

مجتمع تجاری سبز کاشان

برای خرید لوازم خانگی و انواع پارچه‌های نفیس می‌توان روی این مجتمع حساب کرد.

آدرس: کاشان، خیابان شهید رجایی

کاشان مال

می‌گویند کاشان مال برای این ساخته شده است تا پتانسیلی برای نگه داشتن بیشتر گردشگر در شهر باشد. این مال بزرگ با زیر بنای ۳۵۰۰ متر در ورودی شهر کاشان قرار گرفته و در دو بلوک هفت و ۱۰ طبقه ساخته شد. و شامل هایپر مارکت، هتل پنج ستاره، رستوران، فود کورت، پارک آبی، مهد کودک،‌ شهربازی، استخر، سینما و سالن همایش است.

آدرس: بلوار امام رضا(ع)، مجتمع کاشان مال

پاساژ سفید

پاساژ سفید کاشان، مرکز خرید کوچک و جمع و جوری‌ست که به گفته اهالی کاشان می‌توانیم از آن لباس‌های بچه‌گانه و زنانه بخریم. در زمان سفر به کاشان می‌توانید هتل و اقامتگاه خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

آدرس: ‌خیابان شهید رجایی

راهنمای سفر به کاشان

دسته:مرکز خرید

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد