روستای سنگان تهران، یک سفر خنک و به یاد ماندنی!

تاریخ انتشار : 21 فروردین 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روستای سنگان تهران، یک سفر خنک و به یاد ماندنی!

اگر در تعطیلات آخر هفته قصد دارید به اطراف تهران سفر کنید، روستای سنگان تهران از بهترین مقاصد سفرهای بهاری و تابستانی است. هوای خنک، سرسبزی درخت‌ها و درخشش آفتاب، دلچسب بودن این روستا را دو چندان کرده! روستای سنگان تهران از توابع بخش کَن در ناحیه شمال‌غربی پایتخت است که دامنه کوه‌های میانی البرز قرار دارد؛ ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. با وجود آبشار، امامزاده، قله، ارگ سنگی، رودخانه و باغ‌دره در این روستا، می‌توانید در روزهای تعطیل، یک سفر کوتاه و یک‌روزه به این روستا داشته باشید.

 آبشار سنگان را چقدر می‌شناسید؟

منظره پاییزی روستای سنگان تهران

منظره پاییزی روستای سنگان تهران

روستای سنگان تهران از شش محله تشکیل شده است که نام‌های آنها ده پایین یا سنگان پایین، ده میان یا سنگان میانی، ده سر یا سنگان بالا، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو است. ده پایین یا سنگان پایین، قدیمی‌ترین محله این روستا محسوب می‌شود و در ورودی این روستا قرار گرفته است.

آرامگاه امامزاده‌های سه‌گانه سنگان نشان‌دهنده قدمت طولانی این روستا است. بر اساس برخی از سنگ قبرها، قدمت این روستا بالغ بر ۵۰۰ سال تخمین زده شده است. همچنین در غرب این روستا و در دامنه‌های قله پهنه حصار، آبشار سنگان در ارتفاع ۲۵۷۵ متری از سطح دریا قرار دارد.

در روستای سنگان تهران، این آبشار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بسیار باشکوه و زیبا است. در زمستان نیز قندیل‌های بزرگی از یخ و برف این آبشار را می‌پوشانند.

آبشار سنگان کجاست؟

همانطور که گفته شد، روستای سنگان در بخش کوهستانی شهر تهران یعنی بین کوه‌های میانی البرز واقع شده است. این روستا دقیقا در شمال‌غرب تهران قرار دارد و جزء منطقه کن به حساب می‌آید. این روستا کمی از سولقان بالاتر و ارتفاع آن از سطح دریا تقریبا ۲۱۰۰ متر است.

راهنمای بازدید از روستا و آبشار سنگان

آبشار سنگان تهران

آبشار سنگان تهران

اگر قصد دارید به روستای سنگان تهران سفر کنید، مسافتی حدود یک ساعت را باید با ماشین طی کنید. شیب مسیر این روستا پس از عبور از باغ‌ها، کم‌کم زیاد می‌شود. آبشار معروف سنگان در بین مسیر، محل مناسبی برای استراحت مسافران است و در سمت چپ آبشار، غارهایی با فاصله کمی از آبشار قرار دارند.

سد لتیان تهران، طبیعتی دنج برای تهرانی‌ها!

بر لب رودخانه سنگان بنشین و گذر عمر ببین!

روستای سنگان تهران

روستای سنگان تهران

رودخانه فصلی سنگان نیز از دامنه‌های شرقی کوه کرکو، سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از محله‌های سنگان بالا، سنگان پایین و ده‌باغ به رود کن یا سولقان می‌ر‌یزد؛ طول این رودخانه ۱۲ کیلومتر است. توصیه می‌کنیم برای بازدید از آبشار سنگان وسایلی همچون کوله سبک، کفش مناسب مثل نیم‌بوت یا کفش ساق بلند، کلاه آفتابی، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، لوازم بهداشتی شخصی، زیرانداز انفرادی، قمقمه آب و فلاسک چای انفرادی، دوربین عکاسی و غذای مناسب همراه خود ببرید.

اگر هم در فصل زمستان به روستای سنگان تهران سفر می‌کنید، بهتر است وسیله ‌نقلیه خود را در نزدیکی روستا پارک کنید و به هیچ وجه تا امامزاده را با ماشین نروید. زیرا در هوای سرد، جاده پرشیب آن یخ می‌زند و بالا آمدن از آن تقریبا غیرممکن خواهد شد.

گردش در درکه تهران، لحظاتی دور از هیاهوی شهر

 بهترین زمان بازدید از روستا و آبشار سنگان

روستای سنگان در هر چهار فصل سال، زیبایی‌های خاص خود را دارد. این روستای ییلاقی در فصل بهار و تابستان آب‌وهوای بسیار مطلوب و دل‌پذیری دارد. در فصل بهار، شکوفه‌های گیلاس روی درختان می‌رویند و طبیعت بی‌نهایت سرسبز می‌شود.

علاوه بر این، در فصل بهار عطر و بوی گل‌ها و گیاهان در تمامی مناطق روستای سنگان تهران پخش خواهد شد. آبشار سنگان در دوماه اول سال به‌ شدت پرآب و سرزنده است. افرادی که به ‌دنبال هوای پاک و با طراوت هستند، می‌توانند فصل بهار و تابستان را برای سفر به این روستا انتخاب کنند.

روستای سنگان در فصل پاییز بسیار رنگارنگ و مناسب عکاسی است. افرادی هم که زمستان را برای سفر به این روستا انتخاب می‌کنند، به ‌ویژه برای رفتن به آبشار باید دقت و احتیاط لازم را داشته باشند. در زمستان، این روستا کاملا پوشیده از برف می‌شود و مسافران می‌توانند در این منظره آبشار لذت ببرند.

امکانات روستا و آبشار سنگان

روستای سنگان تهران

روستای سنگان تهران

در روستای سنگان تهران امکانات رفاهی به‌ صورت محدود وجود دارند. به‌ طورکلی، در محله‌ای که امامزاده سنگان قرار گرفته، امکانات رفاهی مناسبی همچون رستوران، سکو برای نشستن و استراحت، بوفه فروش خوراکی و سرویس بهداشتی برای مسافران فراهم شده است. اقامتگاه بومگردی نیز یکی دیگر از امکانات رفاهی این روستا است. مسافرانی که قصد گذراندن زمان بیشتری در این روستا دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند. در روستای سنگان تهران یک اقامتگاه بومگردی به نام ارگ سنگی وجود دارد که امکان اقامت شبانه را برای مسافران فراهم کرده که آن هم اقامتگاه ارگ سنگی است.

یک مقصد بهاره، یک هوای تازه!

روستای سنگان از بهترین جاهای دیدنی و مقاصد گردشگری اطراف تهران به حساب می‌آید. این روستا از توابع بخش کن سولقان است و در آن، جاهای تفریحی نظیر آبشار سنگان، امامزاده قاسم سنگان، قله پهنه حصار، ارگ سنگی سنگان، رودخانه سنگان و باغ‌دره سنگان وجود دارد.

قدمت روستای سنگان تهران بالغ بر ۵۰۰ سال و قدیمی‌ترین محله این روستا ده پایین یا سنگان پایین است. این روستا فقط ۲۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد. اگر شما ساکن تهران نیستید و برای یک گردش چند روزه به تهران می‌روید، می‌توانید بلیط هواپیما و بلیط اتوبوس خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ بخرید.

کدام هتل‌های ۴ ستاره تهران برای اقامت مناسب‌ترند؟

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد