فارغ ز غوغای جهان در روستای آهار تهران!

تاریخ انتشار : 27 فروردین 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
فارغ ز غوغای جهان در روستای آهار تهران!

آخر هفته‌های خود را چگونه می‌گذرانید؟ با یک لیوان چای گرم در خانه؟ سوار بر قطار به مقصد رشت؟ سفر زمینی به یک شهر دور؟ ما برای آخر هفته‌هایتان پیشنهاد بهتری داریم! اگر می‌خواهید چند روزی را فارغ از غوغای جهان و شلوغی‌های تهران بگذرانید، به آهار سفر کنید! روستای آهار تهران در یک منطقه کوهستانی واقع شده است و در آن، باغ‌های پردرخت و کوه‌های سرسبز و همچنین مناظری چشم‌نواز وجود دارند. شما می‌توانید با سفر یک ‌روزه به این منطقه، از مشغله‌های زندگی شهری فاصله بگیرید و خاطرات فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید.

روستای آهار کجاست؟

روستای آهار در استان تهران، در منطقه شمیرانات و در بخش رودبار قصران قرار گرفته است. این روستا ۲,۱۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در منطقه‌ای قرار گرفته که با منطقه تجریش در شمال تهران موازی است؛ فاصله روستا تا شمال غرب گلندوک در لواسان، ۲۳ کیلومتر است.

اگرچه روستای آهار تهران در دامنه کوه‌های البرز و میان روستاهای منطقه فشم قرار دارد، اما نسبت به سایر روستاهای این منطقه از نظر موقعیت مکانی، دنج‌تر و بکرتر است.

مسیر دسترسی به روستای آهار

برای رسیدن به این روستا باید به بزرگراه شهید بابایی در شمال‌شرقی تهران بروید و سپس در این بزرگراه تا ورودی جاده لشگرک پیش بروید تا وارد جاده روستای آهار تهران شوید. از ابتدای جاده لشگرک تا این روستا ۳۳ کیلومتر فاصله است. پس از رسیدن به پلیس‌راه در انتهای این جاده، مسیر خود را در جهت فشم ادامه دهید. با عبور از حاجی‌آباد و اوشان و قبل از رسیدن به فشم باید به خروجی «دره بهشت» وارد شوند. این جاده فرعی، شما را به روستای آهار تهران می‌رساند.

اگر می‌خواهید به جاذبه‌های طبیعی این روستا بروید، باید قدری پیاده‌روی کنید. پس از عبور از میدان آهار و پل‌آهنی، به یک دوراهی می‌رسید. مسیر سمت راست دوراهی به ده تنگه و مسیر راه سمت چپ دوراهی به آبشار شکرآب منتهی می‌شود. فراموش نکنید که این مسیرها هموار هستند، اما پیمودن آن‌ها نیاز به دو تا سه ساعت زمان دارد.

آب و هوای روستای آهار بهاری و دلچسب است!

روستای آهار تهران

روستای آهار تهران در بهار

آب‌و‌هوای روستای آهار در فصل‌های بهار و تابستان، بسیار خنک و مطلوب است. اگر چه گرمای هوا در تابستان شاید آزاردهنده نباشد، اما به ‌دلیل تابش مستقیم آفتاب امکان آفتاب سوختگی پوست وجود دارد. از اوایل پاییز، آب ‌و هوا در روستای آهار تهران رو به سرما می‌رود و بارندگی‌های این منطقه شروع می‌شود.

به ‌طور میانگین در این روستا، سالانه ۶۰۰ میلی‌متر بارش سالانه برف و باران ثبت می‌شود. در زمستان‌ها نیز آب ‌و هوای این روستا بسیار سرد و یخبندان است. در واقع، در فصل زمستان بارش برف در این روستا آنقدر سنگین است که موجب مسدود شدن راه‌ها می‌شود.

چه زمانی به روستای آهار تهران سفر کنیم؟

روستای آهار تهران در پاییز

بهتر است سفر به این منطقه را از فصل بهار تا پاییز برنامه‌ریزی کنید. اگرچه در اوایل بهار هوای روستا همچنان سرد است، اما در اواسط بهار درختان پر از شکوفه می‌شوند. در اواخر فصل بهار و تابستان نیز میوه‌های رنگارنگ در روستای آهار تهران به وفور دیده می‌شوند.

در فصل پاییز، این روستا رنگارنگ خواهد شد و بهترین فرصت برای عکاسی است! می‌توانید تمام مناظر طبیعی این روستا را با دوربین خود ثبت کنید. با‌ این‌ حال زمستان این روستا بسیار سرد است و برای گشت ‌و گذار مناسب نیست. البته اگر که کوهنوردی می‌کنید، فصل زمستان را برای سفر به روستای آهار مناسب است.

روستای سنگان تهران، یک سفر خنک و تابستانی!

اقامت در روستای آهار

برای اقامت در روستای آهار، می‌توانند خانه‌های روستایی و ویلاهای اجاره‌ای را در نظر بگیرید. همچنین در نزدیکی این روستا امامزاده‌ای وجود دارد که برای گذراندن یک شب، مناسب است. اما اقامت در امامزاده برای خانواده‌ها و گروه‌های گردشگری پرجمعیت یا مسافرانی که بیشتر از یک شب قصد اقامت در روستای آهار تهران را دارند، مناسب نیست. در صورتی که به کمپ کردن در فضای باز علاقه دارید، می‌توانند این گزینه را برای اقامت در روستای آهار تهران نظر بگیربد.

در سفر به روستای آهار با خود چه ببریم؟

با توجه به هدفی که از سفر به روستای آهار دارید، باید وسایل متفاوتی همراه خود ببرید. اگر آن‌ها برای کوهنوردی به روستای آهار می‌روید، نباید فراموش کنید که حتما کفش و لباس راحت و مناسب بپوشید. در این صورت، همراه داشتن وسایل کوهنوردی، یخ‌شکن و بادگیر، کوله‌پشتی سبک و وعده‌های غذایی کافی نیز ضروری است.

در صورتی که در فصل پاییز یا اوایل بهار به این روستا سفر می‌کنید، به لباس گرم، بارانی و چکمه نیاز دارید. اگر تمایل به کمپ کردن در طبیعت دارید، وسایل مورد نیاز برای کمپ را باید همراه خود ببرید.

سد لتیان تهران، طبیعتی دنج برای تهرانی‌ها!

کوهنوردی در روستای آهار

اطراف روستای آهار تهران بیش از ۵۰ کوه‌ بلند با ارتفاع بیشتر از ۳۰۰۰ متر وجود دارد. یکی از معروف‌ترین قله‌های این منطقه برای کوهنوردی، کوه توچال با ارتفاع ۳,۹۶۲ متر است. کوه توچال بلندترین قله این روستا محسوب می‌شود، بنابراین کوهنوردی در آن برای افراد مبتدی مناسب نیست.

قله «سی‌چال» با ارتفاع ۳۷۳۰ متر یکی دیگر از کوه‌های محبوب در نزدیکی روستای آهار است. ۳۰ عدد چاله و آبگیر در این کوه وجود دارد؛ از این رو، به آن سی‌چال می‌گویند. این قله در حد فاصل جاده‌های چالوس و هراز قرار گرفته است و پیست اسکی دیزین در دامنه‌های شمالی آن قرار دارد.

قله «بارویک» با ارتفاع ۲۹۰۰ متر در مقابل روستای آهار تهران قرار دارد. دیواره این کوه با شیب ۹۰ درجه، از یک منظره تماشایی برخوردار است، اما برای کوهنوردی مناسب نیست. از دیگر قله‌های معروف در اطراف این روستا می‌توان به قله‌های «الله‌بند»، «پاوش»، «سیل‌گله»، «کمال‌لو»، «آهار»، «سرتخت»، «قزقونچال» و کوه «قلعه دختر» اشاره کرد.

هتل‌های ۵ ستاره تهران؛ لذت اقامت در هیاهوی پایتخت

جاهای دیدنی اطراف روستای آهار

منظره زیبای روستای آهار تهران

در اطراف روستای آهار علاوه بر کوه‌های بلند و باغ‌های سرسبز، جاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارند. یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی روستای آهار تهران آبشار شکرآب است که تقریبا ده متر ارتفاع دارد. با فاصله ۲۰ دقیقه پیاده‌روی از آبشار و پس از سربالایی، «امامزاده طاهر و زاهد» قرار دارد.

قدمت این امامزاده به دوران قاجار برمی‌گردد. در اطراف این روستا، آبشار فصلی دیگری به نام «چهل‌پله» وجود دارد که در دامنه کوه قلعه دختر است. یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف روستا، آتشگاه قصران است که قدمت آن به دوران ایران باستان می‌رسد. در گذشته، این بنا عبادتگاه و محل برگزاری آیین دینی زرتشتیان بود.

زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران کجاست؟

سخن آخر…

روستای آهار تهران یک طبیعت بکر و زیبا در دامنه کوه‌های البرز است. مسافران می‌توانند با سفر به این روستا، تجربه‌های بی‌نظیری کسب کنند.  اگر شما ساکن تهران نیستید و برای یک گردش چند روزه به تهران می‌روید، می‌توانید بلیط هواپیما و بلیط اتوبوس خود به مقصد پایتخت را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ بخرید.

۵ مقصد پاییزی اطراف تهران برای سفر یک روزه

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد