همه‌چیز درباره مسجد ایاصوفیه استانبول و کاشی‌های طلایی‌اش!

تاریخ انتشار : 20 فروردین 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
همه‌چیز درباره مسجد ایاصوفیه استانبول و کاشی‌های طلایی‌اش!

استانبول را با همان شب‌های دلنشین و به یادماندنی‌اش به یاد داریم. می‌توان در خیابان‌هایش قدم زد و از عطر قهوه ناب ترک سرمست شد! می‌توان به کاخ دلما باغچه و مسجد ایاصوفیه استانبول رفت و در دل تاریخ قدم گذاشت! بدون شک، مسجد ایاصوفیه استانبول نماد معنویت و اصالت شهر استانبول است. این اثر زیبا با تاریخی غنی، همواره گردشگران را جذب معماری باشکوه خود می‌کند. حتی تصور اینکه این بنا ۱۵۰۰ سال پیش ساخته شده، عجیب و شگفت‌انگیز است. در این بلاگ با هم از مسجد ایاصوفیه استانبول بازدید می‌کنیم.

معرفی مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه به یونانی یعنی “حکمت مقدس”. این مسجد بیش از ۱۵۰۰ سال است که به عنوان یک مکان مذهبی مهم برای مسلمانان و مسیحیان محسوب می‌شود. مکان ایاصوفیه نشان­دهنده اهمیت مرکزی آن برای تمدن بیزانس است. این شهر در قلب شهر قدیمی قسطنطنیه قرار دارد، همچنان یک مکان مهم در بخش اروپایی استانبول مدرن به حساب می‌آید. امروزه ایاصوفیه یکی از شگفتی‌های معماری در جهان محسوب می‌شود.

بنای ایاصوفیه که توسط بیزانس‌های ارتدکسی به عنوان یک کلیسا ساخته شده بود، پس از سقوط امپراتوری بیزانس در سال ۱۴۵۳ به مسجد تبدیل شد.

مسجد ایاصوفیه کجاست؟

مسجد ایاصوفیه

تصویری زیبا از مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول در محله‌ای توریستی و پرتردد در بخش اروپایی شهر استانبول، در میدان ایاصوفیه جای دارد. در نزدیکی این مسجد می‌توانید مسجد سلطان احمد و کاخ معروف توپکاپی را مشاهده کنید. راه‌های دسترسی به مسجد ایاصوفیه عبارتند از:

  • ایستگاه سلطان احمد نزدیک‌ترین ایستگاه تراموا به این مسجد محسوب می‌شود که از طریق خط T1 (باگجیلار-کاباتاش) قابل دسترسی است.
  • می‌توانید از میدان تکسیم با قطار کابلی به ‌سمت کاباتاش و بعد از آنجا با تراموا خود را به ایستگاه سلطان احمد برسانید.
  • اگر در محله سلطان احمد اقامت دارید، با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به‌راحتی به ایاصوفیه بروید.

داستان کهن مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول تاریخچه جذابی دارد و دلیل اهمیت آن، داستان پرفراز و نشیب و کهن آن است. تاریخ ساخت مسجد ایاصوفیه از قبل از ژوستینیان آغاز شد. پس از انتقال پایتخت امپراتوری روم به شهر بیزانس و تغییر نام آن به قسطنطنیه، کنستانتین کبیر شهر موجود را سه برابر اندازه اصلی آن توسعه داد. از آنجایی که جمعیت زیادی به شهر منتقل می‌شدند، به فضای بیشتری برای مؤمنان جدید نیاز داشت.

به همین دلیل، یک کلیسای جامع بزرگ در نزدیکی کاخ امپراتوری در زمان کنستانسیوس دوم در سال ۳۶۰ ساخته شد. اطلاعات در مورد ظاهر این کلیسا یا اهمیت آن، بسیار کمیاب است. از آن مکان تنها به عنوان کلیسای بزرگ یاد می‌شود که دلالت بر ابعاد تاریخی و اهمیت آن دارد.

مسجد ایاصوفیه استانبول که به عنوان کلیسا در آن دوره مورد استفاده قرار می­گرفت، احتمالاً یک کلیسای U شکل بوده که برای کلیساهای قرن چهارم در روم و سرزمین مقدس معمول است. این کلیسا پس از تبعید پدرسالار جان کریزوستوم از شهر در سال ۴۰۴ در شورش‌ها ویران شد. تقریباً بلافاصله، بنا به دستور امپراتور تئودوسیوس دوم، کلیسای جدید ساخته شد.

نام ایاصوفیه در حدود سال ۴۳۰ مورد استفاده قرار گرفت. این کلیسای جدید احتمالاً یک بازیلیکا با پنج شبستان و یک دهلیز در ضلع غربی بود. تئودوسیان ایاصوفیه در سال ۵۳۲ در جریان شورش نیکا علیه امپراتور ژوستینیان اول به آتش کشیده شد.

در سفر به استانبول کجا را ببینم؟

ساخت ایاصوفیه در زمان ژوستینیان

پس از سرکوب شورش، ژوستینیان تصمیم گرفت کلیسای بزرگ را بازسازی کند. برای ساخت این بنا، سنگ‌های مرمر از سرتاسر سرزمین‌های دریای اژه آورده شدند، هزاران کارگر جمع شدند، و تدارکات و نظارت بر ساختمان به آنتمیوس از ترالس و ایسیدور از میلتوس سپرده شد.

پیش از معماری مسجد ایاصوفیه استانبول در ظاهر امروزی، ایاصوفیه جدید آماده شد. در تاریخ آمده که ژوستینیان پس از این واقعه، نقل کرده است: «سلیمان، من از تو پیشی گرفتم!» ایاصوفیه برای پانصد سال اول، بخشی از یک کلیسای یکپارچه مسیحی بود که سیاست‌های آن با کلیساهای غربی هم ‌راستا بودند.

آن‌ها دویست سال دیگر ایاصوفیه را حفظ کردند تا اینکه محمد فاتح، بیزانسی‌ها را شکست داد و قسطنطنیه را در سال ۱۴۵۳ تصرف کرد. سپس این ساختمان به مسجد ایاصوفیه استانبول تبدیل شد و بسیاری از آثار هنری ارتدکس آن تخریب یا ویران شدند.

معماری مسجد ایاصوفیه با الهام معماری بیزانسی

مسجد ایاصوفیه استانبول نمونه اولیه معماری بیزانسی است. ایاصوفیه با گنبدی عظیم، کف‌های مرمری و موزاییک‌ها و نمادهای ارتدکس متعدد ساخته شده است. محراب را نیم گنبدی پوشانده بود و بنا دارای دو گلدسته بود.

گنبد ایاصوفیه

گنبد ایاصوفیه

گنبد ایاصوفیه

چشمگیرترین قسمت ایاصوفیه بدون شک گنبد آن محسوب می‌شود. باور اینکه این گنبد حیرت‌انگیز و عظیم در دهه ۵۳۰ ساخته شده، بسیار دشوار است. در پایه گنبد، پنجره‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد گنبد روی پرتوهای نور شناور است. طراحی این بنا واقعاً مبتکرانه و هنرمندانه است.

سوغات استانبول

مناره‌های ایاصوفیه

مناره‌های ایاصوفیه

مناره‌های ایاصوفیه

پس از سقوط امپراتوری بیزانس به دست عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳، ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد و مناره‌هایی به آن اضافه شدند. اکنون چهار مناره اطراف مسجد را احاطه کرده‌اند. مناره‌ها برج‌هایی با بالکن هستند که رهبران مذهبی از آن اذان می­گویند.

طاق‌های ایاصوفیه

طاق‌های مسجد ایاصوفیه استانبول

طاق‌های مسجد ایاصوفیه استانبول

از دیگر عناصر طراحی بیزانسی این مسجد، طاق‌های آن هستند. مجموعه‌ای از طاق‌ها در این بنا وجود دارند که هم از نمای داخلی و هم از نمای بیرونی ساختمان دیده می‌شوند. بدون مناره‌ها، ایاصوفیه از منحنی‌های متعدد زیبایی تشکیل شده است.

بهترین هتل‌های استانبول

اطلاعات بازدید از مسجد ایاصوفیه

اطلاعات مهم برای بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول شامل موارد زیر می‌شود:

  • بازدید از مسجد رایگان است.
  • بازدید در تمامی روزهای هفته به صورت ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است.
  • بهترین زمان برای بازدید از مسجد ایاصوفیه شنبه تا پنجشنبه، از ساعت ۹ تا ۱۲ است.
  • اگر در هنگام برگزاری نماز‌های روزانه برای بازدید در مسجد حضور داشتید، سکوت را رعایت کنید.
  • هنگام برگزاری نمازهای جمعه، برخی از بخش‌های مسجد امکان بازدید نخواهند داشت.
  • برای ورود به مسجد باید پوشش اسلامی رعایت شود.

مسجد ایاصوفیه، قلب تپنده استانبول است!

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه استانبول

ایاصوفیه که به یونانی معنی حکمت مقدس می‌دهد، توسط امپراتور روم شرقی در حدود ۱۵۰۰ سال پیش ساخته شد. پس از سقوط امپراتوری بیزانس در سال ۱۴۵۳ این مکان به مسجد تبدیل شد. مسجد ایاصوفیه استانبول در محله توریستی و در میدانی به همین نام واقع شده است. نزدیک‌ترین ایستگاه تراموا به این بنا، ایستگاه سلطان احمد نام دارد. ایاصوفیه همه روزه برای بازدیدکنندگان به صورت رایگان، باز است. اگر دلتان می‌خواهد از این بنای تاریخی مذهبی دیدن کنید، نگران  اقامت خود نباشید چرا که می‌توانید هتل خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید. همچنین خرید بلیط پرواز خارجی به مقصد هر شهر ترکیه نیز از اسنپ‌تریپ با بهترین قیمت امکان‌پذیر است.

راهنمای سفر به ازمیر، شهری تاریخی اما مدرن!

دسته:جاذبهجهانگردی

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
شهربازی های مشهد

معرفی بهترین شهربازی های مشهد، همراه با امکانات و آدرس

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد