راهنمای کامل سفر به خوانسار

تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ آذر ۱۴۰۰
راهنمای گردشگری خوانسار

اوایل بهار بهترین فصل سفر به خوانسار است، شهری که با لاله‌های واژگون و عسلش شناخته می‌شود و می‌گویند کوچه باغ‌هایش در ایران زبانزد است. به همین دلیل و به خاطر تماشای آن لاله‌ها و طبیعت بهاری است که هرساله سیل گردشگر در اردیبهشت راهی خوانسار می‌شود. از این رو تصمیم گرفتیم در این پست راهنمای گردشگری و سفر به خوانسار را برایتان بنویسیم که بدانید در سفر به این شهر باید کجاها را ببینید؟ کجا غذا بخورید؟ و روزتان را چه طور بگذرانید؟

جاذبه‌های گردشگری خوانسار

لاله های واژگون خوانسار

خوانسار در ۱۵۰ کیلومتری شمال غربی اصفهان واقع شده و با اینکه زیاد از کویر دور نیست ولی یکی از خوش آب و هواترین‌هاست. به طوری که در گرم‌ترین وقت سال دمای هوا به ۳۱ درجه می‌رسد و این یعنی اینکه در تابستان هم می‌تواند یکی از گزینه‌های سفر باشد. خوانسار جاهای زیادی برای رفتن دارد ولی در سفر به آن باید این جاها را حتما دید:

پارک جنگلی سرچشمه

پارک جنگلی سرچشمه که به خوبی معرف معنای خوانسار، به معنی چشمه‌سار است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خوانسار محسوب می‌شود. در وسط پارک حوضچه‌های زیادی وجود دارد که آبشان از چشمه‌های پای کوه می‌آید و این چشمه‌ها را پر می‌کند. فصل پرآبی‌شان نیز دو ماه اول بهار و به خصوص اوایل اردیبهشت است. این چشمه‌ها و به خصوص چشمه‌ای به اسم مرزن گشت که در بالای دیگر چشمه‌ها قرار گرفته، آب خنک و گوارایی دارد، به طوریکه هم از آبش می‌خورند و هم به خانه می‌برند. در پارک جنگلی سرچشمه، بقعه باباپیر و مدفن شیخ اباعدنان دمشقی، از پایه‌گذارن مذهب شیعه نیز قرار دارد و در پایین آن می‌رسید به کوچه باغ‌های خوانسار و جایی که می‌شود در کنار چشمه‌های آن قدم زد و از آن همه طراوت سرزنده شد.

آدرس: میدان ۲۲ بهمن

لاله‌های واژگون گلستانکوه

دیدن لاله‌های واژگون منطقه گلستانکوه، یکی از دلایل اصلی سفر به خوانسار است. لاله‌هایی که عمر کوتاهی دارند و از اول‌های اردیبهشت تا آخر همین ماه بیشتر سرپا نیستند. طبیعت بکر و چشمه‌های پرآب این منطقه و دشتی که گسترده شده، گلستانکوه را برای گذران روز به جایی همه چیز تمام تبدیل می‌کند.

آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شهر خوانسار

خانه تاریخی ابهری‌ها

خانه تاریخی ابهری‌ها در خوانسار، یکی دیگر از دیدنی‌های خوانسار است. این خانه یکی از یادگارهای دوره قاجار است که به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته. معماری این خانه، گچبری و نقاشی‌های موجود در آن به خوبی معرف سبک معماری قاجار است. می‌توان در خانه‌ای به جا مانده از روزگار گذشته قدم زد، در جایی که انگار زمان متوقف شده.

آدرس: محله رئیسان در خیابان آیت الله خوانساری

بیشتر بخوانید: سفر به خوانسار در پاییز

کجا پیاده روی کنیم؟

پیاده روی در خوانسار

می‌گویند خوانسار نماد کامل باغ شهر در ایران است و پر از کوچه باغ‌هایی که می‌توان در آنها قدم زد. علاوه برگشت و گذار و قدم زدن در محله‌هایی با کوچه باغ‌های کاه گلی مثل صفائیه، چشمه آخوند، محله دوراه، محله بالا، مالگاه، پایتخت و … میدان ۲۲ بهمن و خیابان امام خمینی که به تونل سبز خوانسار شهره است، جاهایی هستند که می‌توان در آنها راه رفت و از آن‌همه قشنگی به وجد آمد.

چی بخوریم؟ کجا بخوریم؟

رستوران های خوانسار

آبگوشت (دوگوله)، اشکنه (اوگوشت تخم)، آش لعابی، دلمه سیرابی (سین شیردون)، کشک لبو و … از غذاهای محلی خوانسارند. برای خوردن آبگوشت در سفر به خوانسار می‌توان به نزدیکی پیربابا رفت. در نزدیکی این بقعه، آسیابی است که گندم را به آرد تبدیل می‌کند. می‌توان هم از آن بازدید کرد و هم در انهاج نشست و یک استکان چای خورد. در بالای آسیاب هم دیزی سرایی است که آشپزش خانومی خوانساری است و دیزی‌های خوشمزه‌ای درست می‌کند. رستوران مهمانسرای جهانگردی در میدان ۲۲ بهمن و رستوران هتل زاگرس نیز غذاهای باب طبعی را جلوی مشتری می‌گذارند.

چی بخریم؟ از کجا بخریم؟

عسل خوانسار

خوانسار را به عسل و خشکبارش می‌شناسند. به طوری که در این شهر ۳۲۰۰۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد و سالانه بیش از ۳۵۰ تن عسل از این شهر به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود.

گردو، بادام و برگ زردآلو و گز خوانسار هم بسیار معروف است و همه آنها را می‌توان از خیابان امام خمینی خرید. برای خرید گز به مغازه‌های متوسلی و عصاری مراجعه کرد و خشکبار را هم از یکی از ده‌ها مغازه این خیابان تهیه کرد. از دیگر سوغاتی‌های خوانسار، فرش ساروق است که به صورت ذهنی و با گره‌های ایلیاتی بافته می‌شود و برای خریدنش باید به روستای ویست رفت.

کجا بمانیم؟

هتل های خوانسار

بهترین هتل خوانسار، هتل زاگرس است که درست روبه‌روی پارک جنگلی سرچشمه قرار گرفته و پنجره‌هایش رو به این پارک باصفاست. هر شب اقامت در اتاق دو تخته این هتل که در خوانسار به راحتی و تمیز بودن می‌شناسندش، ۲۳۵ هزار تومان است.

انتخاب دیگر در خوانسار، در صورتی که دلتان بخواهد در خانه‌ای باصفا اقامت کنید، هتل سرای پدری است. ساختمان قدیمی‌ خانه سرای پدری که متعلق به یکی از اهالی خوانسار بوده، حالا بازسازی شده. و در سال ۱۳۹۰ ساختمان دیگری به آن اضافه کرده‌اند که کاملاً مدرن است. اتاق‌هایی که در معماری خوانسار از طریق فضای نیمه‌باز به حیاط می‌رسند و قابلیت سرهم شدن را دارند. حیاطی که می‌توان در زیر سایه درختانش دراز کشید و غرق لذت شد. هرشب اقامت در سوئیت سه تخته این هتل، ۳۸۰ هزار تومان تمام می‌شود. هتل آپارتمان سرای پدری در خیابان سرچشمه قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: خوانسار، بهشتی در بهار

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

سفر به خوانسار در پاییز

سفر به خوانسار در پاییز

22 آبان 1400
خوانسار

خوانسار، بهشتی در بهار

3 اردیبهشت 1398

۵ نظر

  • پاسخ فريبا ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ از ۱۸:۴۷

    یک هتل دیگه هم داره هتل جهانگرد که نرخ اتاقهاش خیلی کمتر هست فضاى خوبى داره و تازه هم بازسازى شده

  • پاسخ حسین ۵ شهریور ۱۳۹۷ از ۱۹:۴۴

    خوانسار واقعا شهر زیبایی من با خانواده به این شهر سفر کردم واقعا بهشت گم شده ای سوغات خوانسار را هم تهیه کردم گز و عسل که گز از گز بهار و عسل اصل خوانسار را از عسل عقیق که واقعا نمونه اش تا به حال ندیده بودم تهیه کردم به همه پیشنهاد میکنم به این شهر سفر کنند

  • پاسخ مریم ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ از ۰۹:۱۳

    آخرهای مرداد ۹۸ با خانواده به خوانسار سفر کردیم، شهری سرسبز با چشمه های جاری و هوایی خنک (۱۰درجه خنک‌تر از تهران) ، جاهای دیدنی اش بیشتر طبیعتش هست، میوه های بسیار تازه و پر از درختان گردو، در هتل زاگرس ساکن بودیم، اگر شب هاش عروسی نباشه هتل خوبیه، غذای خود هتل و رستوران اخوان (نزدیک میدون ۲۲ بهمن) خوب بود، گز رو از مغازه عصاری خ امام خریدیم، عسل عقیق از خ امام و نان خوانساری رو از مغازه ای به همین نام در خ امام خریدیم، هر سه خوب بودند. از این شهر میشه به گلپایگان و خمین هم سری زد، به هم نزدیکند.سفرتون خوش.

  • پاسخ حمید رضا یونسی ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ از ۰۸:۵۸

    سلام
    من دیروز از خوانسار اومدم . یک تجربه عالی و ناب از سفر به خوانسار بدست اوردم و اینقدر خوب بود که قطعا دوباره اونجا میرم. توصیه میکنم برای اقامت به بوم گردی دیرا خوانسار برید که بسیار خوبه و میزبانان با مرام و معرفت داره و غذاهای سنتی با کیفیتی داره . این خانه قدیمی باز سازی شده با ذوق و هنر بسیار تمیز اینقدر خوبه که اصلا دوست ندارین از اون بیرون برین.
    بدترین تجربه رو هم در رستوران بوریتو واقع در مجتمع گردشگری گلستانکوه داشتم که واقعا برای خودم و خانوادم متاسفم اما تجربه خوب این اقامت و سفر رو هیچ وقت فراموش نمیکنم

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد