چرا باید به ازبکستان سفر کنیم؟

تاریخ انتشار : 4 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
چرا باید به ازبکستان سفر کنیم؟

اینجا ازبکستان است؛ دیاری آشنا با طبیعتی کم‌نظیر و کاشی‌های آبی و فیروزه‌ای! جایی که مسافرانش را به دل قصه‌های ایرانی و فرهنگ و هنر می‌برد. حافظ و خیام در جوانی بسیار به سرزمین خوارزم و شهرهای سمرقند و بخارا بسیار سفر کرده‌اند و از زیبایی‌هایش شعرها سروده‌اند!

ازبکستان کشوری است در آسیای مرکزی که وسعت آن تقریبا به ‌اندازه کشور سوئد است و جمعیتی برابر با ۳۳ میلیون نفر دارد. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت ازبکستان را فارسی‌زبان‌ها تشکیل می‌دهند. از شهرهای مهم این کشور می‌توان به تاشکند، سمرقند و بخارا اشاره کرد. از ویژگی‌های این کشور می‌توان طبیعت فوق‌العاده، آثار تاریخی، غذاها و سوغاتی‌هایی منحصر به ‌فرد آن را نام برد. در این بلاگ از بخارای شریف و سمرقند زیبا و سوغاتی‌هایش می‌گوییم. پس در ادامه با ما همراه باشید!

سمرقند لبریز از افسانه و قصه است!

سمرقند یکی از شهرهای تاریخی و لبریز از افسانه‌ها و داستان‌های کهن در منطقه آسیای میانه است. این شهر در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود همواره موردعلاقه هنردوستان و اهالی شعر و ادب به ‌شمار می‌آمد.

آب‌ و هوای سمرقند نیمه ‌خشک است و در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها سرد و مرطوب می‌شود. برای سفر به سمرقند بهترین زمان فصل بهار و اوایل فصل پاییز انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود که می‌توان به ‌راحتی از آثار باستانی و اماکن دیدنی این شهر بازدید کرد.

طبیعت زیبای ازبکستان، از دریاچه‌های کریستالی تا دشت‌های سرسبز!

سفر به ازبکستان

دریاچه کریستالی از جاذبه‌های سفر به ازبکستان

در ازبکستان می‌توانید از طبیعت زیبا، گیاهان و جانوران منحصر به ‌فرد لذت ببرید. در ساحل دریاچه‌های کریستالی و رودخانه‌های پر سر و صدا آفتاب بگیرید و شاید به بالاترین نقطه روی کره زمین هم برسید. ازبکستان به دریا دسترسی ندارد و با تعداد زیادی از زیباترین دریاچه‌های جهان، مخازن طبیعی و مصنوعی و رودخانه‌های بزرگی که کل آسیای مرکزی را پوشش می‌دهد، این کمبود را جبران کرده است.

بیشتر قلمرو ازبکستان را دشت‌ها اشغال کرده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها دشت توران نام دارد. دو بیابان اصلی کیزیلکوم و کاراکوم با طول چند صد کیلومتر در سراسر کشور امتداد یافته‌اند. کویر به‌ویژه در فصل بهار زیبایی را در برابر چشم‌ها می‌گستراند. بادهای شدید تپه‌های شنی را به حرکت درمی‌آورد، جوانه‌های ساکسائول در هوا می‌چرخند و در بهار بیابان را در رنگ‌های عجیب‌وغریب فرو می‌برد.

کوه‌های باشکوه ازبکستان گنجینه‌های زیادی را در خود ذخیره کرده است و صدها گردشگر و ورزشکار را به سوی خویش فرامی‌خواند. آبشارهای زیبا، هزاران قله، مسیرهای اسکی، مراتع آلپ، ذخایر طبیعی و مناطق جنگلی، دره‌ها و دریاچه‌های کوهستانی، غارها و ویرانه‌های تمدن‌های باستانی را می‌توانید در ازبکستان ببینید.

سوغاتی‌های ازبکستان

با سفر به ازبکستان می‌توانید سوغاتی‌های زیبا و متنوعی را با خود به خانه بیاورید. برخی از سوغاتی‌های ازبکستان عبارت‌اند از:

لباس‌های محلی و رنگارنگ

لباس‌های محلی ازبکستان

لباس‌های محلی ازبکستان

سوغاتی‌های سرامیکی ازبکستان

سرامیک‌های آبی از سوغاتی‌های ازبکستان

سرامیک‌های آبی از سوغاتی‌های ازبکستان

پارچه‌های محلی

پارچه‌های محلی ازبکستان

پارچه‌های رنگی ازبکستان

سازهای موسیقی

سازهای موسیقی

سازهای موسیقی ازبکستان

جذاب‌ترین سوغاتی‌های هند را بشناسید

هتل‌های ازبکستان

در سفر به ازبکستان می‌توانید هم هتل‌های مجلل و لوکس و هم هتل‌های قیمت مناسب را برای اقامت خود انتخاب کنید. در ادامه برخی از هتل‌ های این کشور را معرفی می‌کنیم.

هتل حیات ریجنسی تاشکند

هتل حیات ازبکستان

هتل حیات ازبکستان

هتل حیات ریجنسی یک هتل لوکس و لاکچری در تاشکند است که طرف‌د‌اران زیادی دارد. این هتل پنج‌ستاره را در مرکز شهر خواهید دید که سه رستوران معروف با غذاهایی لذیذ و خوش‌طعم در آن برای پذیرایی از مهمانان فعال هستند. در هتل حیات ریجنسی تمامی امکانات موردنیاز برای رفاه حال مهمانان تدارک دیده شده است.

بوتیک هتل کوکالدوش

بوتیک هتل کوکالدوش ازبکستان

بوتیک هتل کوکالدوش ازبکستان

برای اقامت در این هتل چهار‌‌ستاره باید به یکی از بخش‌های تاریخی شهر بخارا بروید. به همین دلیل با انتخاب هتل کوکالدوش می‌توانید به اماکن دیدنی شهر دسترسی آسانی داشته باشید. در اتاق‌های بوتیک هتل کوکالدوش تمامی امکانات رفاهی مانند اینترنت رایگان، تلویزیون، فضای نشیمن و … وجود دارد.

هتل سوزانی سمرقند

هتل سوزانی سمرقند

هتل سوزانی سمرقند

یکی از هتل‌های قیمت مناسب در ازبکستان هتل سه‌ ستاره سوزانی به‌شمار می‌رود. اتاق‌های این هتل امکانات مورد نیاز برای رفاه مهمانان را در خود جای داده‌اند. استقرار و اقامت در هتل سوزانی سمرقند سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر می‌شود.

هتل سیتی پالاس تاشکند

هتل سیتی پالاس تاشکند

هتل سیتی پالاس تاشکند

یکی از بهترین هتل‌های شهر تاشکند را باید هتل چهارستاره سیتی پالاس دانست. این هتل فاصله بسیار کمی با میدان امیر تیمور و موزه معروف آن دارد. با اقامت در این هتل می‌توانید به‌راحتی به بسیاری از جاهای دیدنی شهر تاشکند دسترسی داشته باشید. امکانات رفاهی هتل سیتی پالاس تاشکند در سطح مناسبی قرار گرفته‌اند و عمده مسافران خاطره خوبی از این هتل را با خود خواهند برد.

بهترین زمان سفر به ازبکستان

بهترین زمان سفر به ازبکستان از نظر آب‌ و هوایی فصل بهار و پاییز است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد تابستان‌های ازبکستان بسیار گرم و زمستان‌های آن بسیار سرد می‌شود. در فصل بهار می‌توان جلوه بهتری از طبیعت این کشور را مشاهده کرد.

سفر به تاجیکستان، سفر به دیار رودکی!

جاذبه‌های تاریخی و دیدنی ازبکستان

سفر به ازبکستان

جاذبه‌های دیدنی سفر به ازبکستان

ازبکستان ملتی است که توسط شوروی در قرن بیستم ایجاد شد. اما سرزمین، شهرها و مردم این کشور تاریخچه‌ای دارند که به قرن‌ها پیش می‌رسد. این تاریخ در بر گیرنده تجارت جاده ابریشم و امیران آسیای مرکزی است که با هم روایت یک ملت مدرن را بیان می‌کنند!

شهر سبز: زادگاه امیر تیمور

شهر سبز ازبکستان

شهر سبز از جاهای دیدنی سفر به ازبکستان

شهر سبز را شهری با تاریخی کهن در جاده ابریشم می‌شناسیم. این شهر به ‌عنوان زادگاه قهرمان ملی کشور، امیر تیمور، شهرت ویژه‌ای دارد. امیر تیمور حاکم آسیای مرکزی بود که برای ازبک‌ها نماد پایه‌گذار ملت مدرن ازبکستان شمرده می‌شود و مجسمه او در میادین شهرهای سراسر کشور برپاست و بسیاری از موزه‌ها را به او اختصاص داده‌اند. نام امیر تیمور برای ازبکستان پس از استقلال از شوروی به عاملی متحدکننده تبدیل شد و بازدید از زادگاهش، شهر سبز نه‌تنها فرصتی برای دیدن بقایای بزرگ کاخ تابستانی تیمور به ‌شمای می‌آید، بلکه برای آشنایی با امپراتوری وسیعی خواهد بود که او در سراسر آسیای مرکزی برپا کرد.

رصدخانه الغ‌بیگ

رصدخانه الغ‌بیگ

رصدخانه الغ‌بیگ

الغ‌بیگ نوه امیر تیمور نه به‌علت فتوحاتش بلکه به ‌سبب فداکاری‌اش در راه علم به نامی بلند دست یافت. در حومه سمرقند ویرانه‌های رصدخانه الغ‌بیگ وجود دارد، جایی که تجهیزات علمی آن‌قدر دقیق بود که طول یک سال را مطابق با استانداردهای مدرن اندازه‌گیری می‌کردند.

جاذبه‌های دیدنی هند، کشوری با افسانه‌های جادویی!

مناره سر به فلک کشیده کالیان

خیابان‌های ازبکستان

خیابان‌های ازبکستان

مناره کالیان یکی از بهترین نمونه‌های معماری و مهندسی آسیای مرکزی شناخته می‌شود که در ازبکستان قرار دارد. این مکان در مرکز تاریخی بخارا قرار گرفته و در قرن دوازدهم ساخته شده است. ویژگی ارتفاع بالای ۴۸ متر آن عاملی بود که برای حفاظت از این مناره ارزشمند در برابر جنگ، بلایای طبیعی و گذر زمان ایستاد.

غذاهای خوش‌طعم ازبکستان

غذاهای ازبکستان

غذاهای خوش‌طعم ازبکستان

با توجه به این‌که ازبکستان درست در وسط جاده ابریشم قرار دارد غذای این منطقه ترکیبی جالب از شرق و غرب را در هم می‌آمیزد. در ادامه با برخی از غذاهای معروف ازبکستان آشنا می‌شویم.

پلو ازبکی

پلو ازبکی

پلو ازبکی

پلو به ‌عنوان غذای خاص ازبکستان در همه رستوران‌های این کشور به‌ صورت‌های مختلف سرو می‌شود. به‌ طور خلاصه پلو یک غذای دل‌چسب برنجی است که آن را با گوشت بره یا گوشت گاو، پیاز، سیر، فلفل، کشمش، زردآلو و هویج می‌پزند. از آن‌جایی‌که غذای کاملا چربی به‌شمار می‌رود، توصیه می‌شود آن را با یک سالاد و چای با طراوت همراه کنید.

ششلیک ازبکی (Uzbek shashlik)

ششلیک ازبکی

ششلیک ازبکی

شیشلیک که از کلمه «شیش کباب» مشتق شده است در ازبکستان بسیار محبوبیت دارد. این غذا فاصله و تفاوت زیادی با شیشلیک در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی مانند ترکیه، ایران، مراکش و اسراییل ندارد. این غذا بیشتر اوقات همراه با گوشت مرغ، گاو یا بره روی زغال‌سنگ پخته می‌شود.

مانتی (Manti)

مانتی از غذاهای معروف ازبکستان

مانتی از غذاهای معروف ازبکستان

مانتی‌ها کوفته‌های بزرگ بخارپز هستند که با گوشت چرخ‌کرده و سبزیجات پرشده‌اند. بین این غذا با کوفته‌های چینی شباهت‌هایی وجود دارد. زیرا از طرف اویغورهای چین به این کشور آورده شده‌اند. درباره این کلمه فرض بر این است که «مانتی» مشتقی از کلمه چینی «Mantou» باشد که نان‌های بخارپز معنا می‌دهد.

لاجمان (Lagman)

لاجمان از غذاهای معروف ازبکی

لاجمان از غذاهای معروف ازبکی

لاجمان که به‌معنای خمیر کشیده است، رشته‌هایی هستند که با دست کشیده می‌شوند که آن را به‌صورت سرخ‌شده یا در سوپ سرو می‌کنند. هنگام سرو با سوپ، انتظار یک ترکیب دل‌چسب از گوشت گاو یا بره، سبزیجات و یک آبگوشت لذیذ را داشته باشید.

شورپا (Uzbek shurpa)

شورپا ازبکی

شورپا ازبکی

شورپای ازبکی اساسا یک سوپ چرب با گوشت بره، تکه‌های هویج، سیب‌زمینی و پیاز با مقدار زیادی سبزی مانند شوید یا جعفری را پیش چشم می‌گذارد. شورپا متناسب با فصل‌ها به ‌شیوه‌های متفاوت پخته می‌شود. به ‌عنوان ‌مثال در تابستان ممکن است سیب در سوپ پیدا کنید و در پاییز شلغم را در آن بیابید.

رستوران‌های ازبکستان

هنگام سفر به ازبکستان می‌توانید در رستوران‌های این کشور انواع غذاهای سنتی و معروف آن را امتحان کنید. اگر می‌خواهید بدانید در ازبکستان کدام رستوران‌ها معروف‌تر و محبوب‌تر هستند، می‌توانید نام‌های زیر را در خاطر داشته باشید.

  • پاسادو
  • افسونا
  • ترویکا
  • جومانجی
  • سوندوک
  • خیوا
  • کاراوان

فرودگاه‌های ازبکستان

۱۱ فرودگاه در ازبکستان فعالیت دارند که توسط شرکت ملی هوایی ازبکستان ایرویز اداره می‌شوند. ۶ فرودگاه تاشکند، سمرقند، بخارا، اورگنچ، ترمز و ناوی در این کشور بین‌المللی هستند.

چرا باید به ازبکستان سفر کنیم؟

سفر به ازبکستان

سفر به ازبکستان

ازبکستان یکی از کشورهای زیبا در آسیای مرکزی به ‌حساب می‌آید که از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است. برای سفر به ازبکستان بهترین زمان فصل بهار و پاییز به‌شمار می‌آید.

سفر به ازبکستان شما را به جاذبه‌های تاریخی و طبیعتی می‌برد که تا کنون آنها را در ایران ندیده‌اید! در زمان سفر به این فیروزه‌ی درخشان، نگران بلیط هواپیما ی خود نباشید! می‌توانید بلیط خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ بخرید.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان کدامند؟

دسته:جاذبهجهانگردی

مطالب مرتبط :

شهربازی های مشهد

معرفی بهترین شهربازی های مشهد، همراه با امکانات و آدرس

16 بهمن 1402
همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان

همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان

1 آذر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد