سفر به تاجیکستان، سفر به دیار رودکی!

تاریخ انتشار : 15 اسفند 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
سفر به تاجیکستان، سفر به دیار رودکی!

تاجیکستان و آداب و رسوم‌اش، یار آشنای فرهنگ ایران و ایرانی است. کشوری با گنجینه‌های فرهنگی و طبیعی زیبا که در قلب کوه «تیانشان و پامیر» قرار دارد. تاجیک‌ها مانند ایرانی‌ها نوروز باستانی را جشن می‌گیرند و از آن به عنوان جشن دوستی و زندگی یاد می‌کنند. شهرهای تاجیکستان بسیار دیدنی و رنگارنگند؛ مثلا شهر خجند از معروف‌ترین و اصیل‌ترین شهرهای تاجیکستان که بخاطر میوه‌های آبدار و خوشمزه‌اش معروف است. جاذبه‌های دیدنی و گردشگری تاجیکستان، به دلیل قدمت ۳۰۰۰ ساله و قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، فراوان هستند. در بلاگ سفر به تاجیکستان، همه آن چیزی را که نیاز دارید قبل از سفر به تاجیکستان بدانید را برایتان می‌گوییم. پس در این سفر چند دقیقه‌ای و جذاب، با ما همراه باشید!

آب و هوای تاجیکستان

دشت‌های سرسبز تاجیکستان

تاجیکستان یک کشور چهار فصل است و آب و هوای متنوعی دارد. در بهار با شکوه آن، نسیم ملایمی می‎وزد و گل‌ها در همه‌جا شکوفا می‌شوند. تابستان‌های این کشور گرم و خشک هستند، به شکلی که هوا در برخی نقاط به ۴۰ درجه سانتی‎گراد می‌رسد. اما در پاییز با روزهای گرم و شب‌های خنک، هوا دوباره بسیار دلپذیر می‎شود. در شهر کم‌ارتفاع دوشنبه، زمستان‌های نسبتاً معتدل وجود دارد؛ اما بارش برف با بالارفتن ارتفاع، افزایش می‌یابد. میانگین دمای سالانه تاجیکستان از ۱۷ درجه سانتی‌گراد در جنوب تا ۶- درجه سانتی‌گراد در پامیر پایین متغیر است.

جاذبه‌‌های گردشگری و اماکن معروف تاجیکستان

پارک رودکی در یکی از میدان‌های اصلی شهر دوشنبه، سالانه گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند. در کنار درختان استوار و زیبای پارک، مجسمه‌های تندیس وار خودنمایی می‌کنند. پارک رودکی با نام قدیمی پارک لنین، در فصل بهار و در فصل تابستان با گل‌های معطر و درختان سرسبز مزین می‌شود. دریاچه آب‎های نقره‎ای علاءالدین، باغ‌وحش دوشنبه و سالن اپرا و باله تاجیکستان نیز از اماکن دیگری هستند که نباید از دست بدهید.

مکان‌های تاریخی در تاجیکستان

مجسمه اسماعیل سامانی در تاجیکستان

بنای تاریخی قلعه حصار در فاصله ۳۰ کیلومتری دوشنبه واقع شده است. این قلعه که ساخت آن به قرن هجدهم بازمی‌گردد، از حمله روس‌ها در سال ۱۹۲۴ به‌جای‌مانده است. از دیگر جاذبه‌های تاریخی که می‎توانید در سفر به تاجیکستان ببینید، موزه تاجیکستان، آرامگاه سید علی همدانی، آرامگاه رودکی و ارگ خجند را می‌توان نام برد.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان کدامند؟

جاذبه‌های طبیعی در تاجیکستان

طبیعت زیبای تاجیکستان

اگر به‌ قصد دیدن جاذبه‌های طبیعی تاجیکستان به این کشور سفر می‌کنید، حتماً باید در مسیر بزرگراه پامیر به راه بیفتید. این منطقه پر از کوه‌های مرتفع و زیبا، مکانی ایده‌آل برای طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و کوهنوردی و نیز رانندگی است. این بزرگراه فوق‌العاده توسط مهندسین نظامی شوروی سابق بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۱ ساخته شد.

فصول مناسب سفر به تاجیکستان

اگر قصد حرکت در بزرگراه پامیر را داشته باشید، بهترین زمان برای بازدید از تاجیکستان از اواخر ماه می (اواسط خردادماه) تا اواخر سپتامبر (اواسط مهر) است. گردنه‌های کوهستانی بسیار مرتفع این منطقه در زمستان غیرقابل‌دسترس هستند. بنابراین برای طبیعت‌گردی، ماه جولای (اواسط تیرماه) برای سفر به این کشور بسیار مناسب است شما می‎توانید علاوه بر لذت تماشای ارتفاعات بی‌نظیر، با فرهنگ شهرهای پایین‌تر نیز آشنا شوید. در این زمان هر چه در ارتفاعات بالاتر می‌روید، شب‌ها سردتر می‌شود.

انواع روش‌های سفر به تاجیکستان

سفر به تاجیکستان

از آنجایی‌ که ایران با کشور تاجیکستان مرز مشترک ندارد، در صورت انتخاب سفر زمینی با خودرو شخصی دو راه وجود دارد. شما می‌توانید به افغانستان بروید و از آنجا وارد تاجیکستان شوید. این سفر به علت خطراتی که در مسیر وجود دارد، توصیه نمی‌شود. راه دیگر این است که ابتدا به کشور ترکمنستان بروید و از سمت سمرقند وارد ازبکستان شوید. از آنجا نیز با قطار به شهر دوشنبه تاجیکستان بروید. البته در این صورت، لازم است گواهینامه بین‌المللی داشته باشید. در صورت انتخاب سفر هوایی می‌توانید بلیط هواپیما تهران به دوشنبه را در همه روزهای هفته تهیه فرمایید. این سفر ۲ ساعت و نیم طول می‌کشد. امکان سفر به تاجیکستان از راه دریایی وجود ندارد.

راهنمای سفر به ارمنستان و ایروان

فستیوال‌ها و جشن‌ها در تاجیکستان

رقص مردم تاجیک در عید نوروز

جشن سده، مهرگان و نوروز از رویدادهای فرهنگی مهم در تاجیکستان هستند که هرسال باشکوه فراوان انجام می‌شوند. اگر سفر به تاجیکستان را در بهار انجام دهید، ممکن است جشن Sayru Guli Lola را ببینید. این جشن به تعطیلات گل لاله هم معروف است. این جشنواره دو روزه توسط شهرهای مختلف میزبانی می‎‌شود و در آن گروه‎‌های کر سنتی، موسیقی و رقص به هنرنمایی می‌پردازند.

اجاره اتومبیل در تاجیکستان

در تاجیکستان برای اجاره ماشین نیاز به گواهینامه رانندگی معتبر دارید. از آنجایی‌که هزینه اجاره خودرو و سوخت در این کشور بسیار پایین است، می‌توانید با کمترین هزینه به گشت‌ و گذار بپردازید. برای اجاره ماشین در سفر به تاجیکستان باید ۲۲ سال به بالا سن داشته باشید و مدارک توریستی یا اقامتی ارائه دهید. همچنین ۳۰٪ از هزینه قرارداد در همان ابتدا از شما گرفته می‌شود.

وسایل ضروری برای سفر به تاجیکستان

 

در این سفر سعی کنید لباس گرم برای رفتن به کوهستان همراه خود داشته باشید. وسایل بهداشتی و الکترونیکی نیز بسیار مهم هستند. در صورتی‌که به نیش حشرات حساسیت دارید، بهتر است کرم ضد نیش حشرات نیز با خودتان ببرید. بسته‌های کوچک کمک‌های اولیه نیز مخصوصاً برای سفرهای خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویزای توریستی تاجیکستان

ویزای سفر به تاجیکستان را می‌توان به شکل آنلاین درخواست کرد؛ بنابراین شما باید به وب ‌سایت رسمی وزارت امور خارجه تاجیکستان بروید و برای دریافت ویزای الکترونیکی اقدام کنید. این نوع ویزا تنها برای مقاصد توریستی صادر می‎شود. نکته جالب در مورد این ویزا این است که تا ۹۰ سال اعتبار خواهد داشت. اما دارنده آن تنها می‎تواند به مدت ۲ ماه در تاجیکستان بماند. از این لحاظ می‎توان گفت که این ویزا برای یک‌بار ورود به تاجیکستان است. کمتر از ۲ روز درخواست ویزای شما بررسی می‌شود و هزینه درخواست ویزای این کشور ۵۰ دلار است.

هتل‌های تاجیکستان

دو شهر مهم و تاریخی دوشنبه و خجند، میزبان بیشتر گردشگران تاجیکستان هستند. به همین خاطر، هتل‌های معروف و با امکاناتی در این شهرها ساخته شده‌اند. هتل سرنا، حیات رجنسی، شرق، اطلس، ساخو و آینه از بهترین هتل‎های دوشنبه هستند. اگر قصد اقامت در شهر خجند را داشته باشید نیز می‌توانید در گراند هتل، ستاره، سومونی و فیروز، اتاقتان  را رزرو کنید.

برای دیدن جاذبه‌های تاجیکستان زمان کم می‌آورید!

 

تاجیکستان کشوری امن برای سفر هم به‌صورت تک‌نفره و هم به همراه خانواده است. مردم تاجیک مهربان هستند و رفتاری بسیار دوستانه با توریست‌ها دارند. البته بهتر است گشت‌ و‌ گذارهایتان را در ساعات روز انجام دهید و در هنگام شب به محل اقامتتان برگردید. در سفر به تاجیکستان می‌توانید هتل خود را با بهترین قیمت از سایت اسنپ‌تریپ رزرو کنید.

راهنمای سفر به باکو، شهر هزار ساله

دسته:جاذبهجهانگردی

مطالب مرتبط :

شهربازی های مشهد

معرفی بهترین شهربازی های مشهد، همراه با امکانات و آدرس

16 بهمن 1402
همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان

همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان

1 آذر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد