راهنمای سفر به قلات شیراز

تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
راهنمای سفر به قلات شیراز

شیراز فقط خودش دیدنی نیست و اگر فرصت داشته باشید می‌توانید یکی از قشنگ‌ترین دیدنی‌های اطراف شیراز را هم ببینید: روستای قلات. قلات شیراز تا خود شیراز ۳۶ کیلومتر فاصله دارد و یکی از باصفاترین مناطق است. جایی پر از کوچه باغ های سبز و درختان سربه فلک کشیده.

خیلی‌ها میگویند شیرازی‌ها آدم‌های متولی هستند و برای ییلاق و تفریح به قلات می‌آیند. شاهدش هم باغ‌های سرسبز این منطقه است. قلات که همان کلات به معنی آبادی است، روستایی‌ست که روی دامنه کوه سرخ واقع شده. این روستا پر از باغ‌های میوه است که با پرچین و سنگ از کوچه‌ها جدا شده‌اند و اگر شما از شلوغی شهر به ستوه آمده باشید، آمدن به اینجا میتواند راه نجاتتان باشد. در تاریخ آمده این روستا متعلق به قرون بعد از اسلام است و دلیل محبوبیتش جز آرام و دنج بودنش، هوای خنک و سرسبزی‌اش است.

کوچه باغ های روستای قلات شیراز

خانه‌ها در این روستا پلکانی‌اند و از آجر و خشت و سنگ ساخته شده‌اند. اگرچه در چند سال گذشته رنگ و بوی سنتی روستا مثل بیشتر جاها دستخوش تغییر شده. و بناهایی با سیمای شهری هم در اینجا ساخته شده است که کافه و رستوران از جمله آنهاست. قلاتی‌ها جز در جشن و سرورها که لباس قشقایی می‌پوشند، در بقیه مواقع لباس معمولی و شهری به تن دارند، کشاورزی می‌کنند و دامدارند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شیراز به همراه آدرس و عکس

چه سوغاتی از قلات شیراز می‌شود خرید؟

گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز و شیره انگور، رب انار و آبغوره. مردم روستا به کار گیوه بافی هم مشغولند و سبد هم می‌بافند. کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته‌های قلات هم معروف است و نباید از خیرشان گذشت.

کی برویم؟

بهترین وقت رفتن به روستای قلات بهار و تابستان است، هرچند در پاییز و زمستان هم صفای خودش را دارد.

در قلات شیراز کجا را بگردیم؟

رودخانه قلات شیراز

روستا سه آبشار دارد که دسترسی به دوتا از آنها راحت‌تر از آبشار سوم است و آبشار کوچکتر در نزدیکی بافت قدیم روستا قرار گرفته. کناره رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستاست. در اطراف این رودخانه‌ها گل‌های وحشی و گیاهان دارویی بومادران، ختمی، آویشن، پونه و مرزه، رنگ و بوی دیگری به این منطقه بخشیده.

همانطور که گفتیم قلات روستایی تاریخی است و وجود کلیسای تجلیل، آسیاب قدیمی و قلعه قزل ارسلان بر این تاریخ صحه می‌گذارد. هرچند این روزها از کلیسا جز مخروبه‌ای باقی نمانده و فقط می‌شود مخروبه‌هایش را دید.

اگر از دیگر جاهای دیدنی‌ روستا بخواهید بدانید پاچنار که شامل چهار درخت چنار کنار هم است و در روزهای عاشورا و تاسوعا در کنارشان آتش روشن می‌کنند، از دیگر جذابیت‌های روستاست. روی تنه یکی از این درخت‌ آدامس‌های رنگی چسبانده شده که دلیلش مشخص نیست و شاید یک نوع یادگاری باشد. مثل بیشتر جاهایی که آدم دلش می‌خواهد یادگاری‌ای از خودش به جای بگذارد و معلوم نیست چرا.

مسیر دسترسی

در جاده شیراز به سپیدان (اردکان)، بعد از ۲۵ کیلومتر تابلوی روستای قلات و زیرگذرش دیده می‌شود. روستا در آخر این جاده قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد