معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان (۲)

تاریخ انتشار : 20 تیر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۵ آبان ۱۴۰۰
معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان (۲)

گرگان، هرچند که دریا ندارد، ولی جنگل‌های بکر و دست نخورده‌اش، هوای مطبوعش و مه‌ای که بلندی‌هایش را پوشانده، هر سال مسافران زیادی را راهی گرگان می‌کند. گرگان که هم به تهران، مشهد و زاهدان پرواز مستقیم دارد، جاهای دیدنی زیادی دارد. از جنگل نهارخوران که معروف‌ترین دیدنی گرگان است، تا آبشارها و جنگل‌هایی در دل کوه‌ها که بکر مانده. در نوشته قبلی معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان را نوشتیم و در این نوشته ادامه آن را.

جنگل توسکستان

یکی از حیرت‌انگیزترین مناطق را می‌توان در توسکستان دید. توسکستان در جنوب گرگان و فاصله ۲۰ کیلومتری آن قرار گرفته. ابتدای مسیر روستای دیدنی توسکستان است و جاده پرپیچ‌وخم آن را که بالا بروید به منطقه حیرت‌انگیز جهان نما می‌رسید، جایی که تا چشم کار می‌کند، جنگل‌های سبز است و ابرهایی که شما را در خود غرق می‌کند.

از توسکستان رودخانه پرآبی هم می‌گذرد. و اگر به دیدن آبشار و آب تنی هم علاقه داشته باشید، آبشار توسکستان، ۹ کیلومتر بعد از روستای توسکستان واقع شده. در اینجا باید گرمای هوا را فراموش کنید چون در این جنگل‌ها هوا حداقل ۱۵ درجه خنکتر از آن پایین است. لباس گرم و تجهیزات را از یاد نبرید.

منطقه حفاظت شده جهان نما

اگر دلتان می‌خواهد پا در یکی از زیباترین مناطق ایران بگذارید، منطقه حفاظت شده جهان نما را از دست ندهید.

جهان نما در ۸۶ کیلومتری گرگان و جنوب شرقی شهرستان کردکوی واقع شده و بعد از پارک ملی گلستان، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده استان گلستان است. جدا از منظره حیرت‌انگیز جهان نما و دید وسیعی که از بالای آن می‌توان به جنگل‌های پایین دست داشت، دلایل دیگری هم باعث می‌شود عزم سفر به جهان نما را جزم کنیم.

این منطقه تنها منطقه ایران است که زیستگاه قابل سکونت برای ببر محسوب می‌شود. جنگل های جهان نما از نوع جنگل‌های هیرکانی است که از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا به شمار می‌رود. جنگل‌هایی که به ثبت جهانی یونسکو هم رسیده.

خلیج گرگان

خلیج گُرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر شکل گرفته. بد نیست بدانید این همان جزیره آب سکون است که محل مرگ سلطان محمد خوارزمشاهی است.

خلیج گرگان نه تنها ماهیان با ارزش غضروفی، ماهی سفید، و ماهی کفال دارد، سهم قابل توجهی از خاویار کشور را هم تامین می‌کند. اما همه اینها مربوط به چند سال گذشته بوده و حالا خطر آلودگی، صید بی‌رویه، دامداری و کشاورزی و افزایش وادرات فضولات صنعتی بر روی خلیج گرگان سایه انداخته. و تصویر مرغان دریایی این منطقه کم کم به تصویری دور و دورتر تبدیل می‌شود. این اتفاق باعث شده بسیاری سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه را برای این خلیج پیش‌بینی کنند. کاربران فضای مجازی کمپین خلیج گرگانم، نجاتم دهید را برای نجات خلیج گرگان از خشکسالی چند سال پیش راه انداختند.

کاخ موزه گرگان

یکی از جاهای دیدنی گرگان کاخ موزه گرگان یا کاخ سلطنتی گرگان است. کاخ موزه‌ای مربوط به دوره پهلوی اول. کاخ شهر گرگان یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی و محل اقامت آنها در منطقه بوده. خانواده سلطنتی شمال که می‌آمدند در این کاخ می‌ماندند. و حالا همان کاخ که روزی راه رفتن در آن از محالات بود به کاخ موزه تبدیل شده.

کاخ موزه گرگان دو بخش همکف و طبقه بالا دارد. در طبقه همکف ۳۰ تن از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره معاصر همراه با تندیس‌شان معرفی شده‌اند که به بخش مشاهیر مشهور است. و در طبقه یک، ۱۰۰ تا از لوازم و اشیای دوره پهلوی و همچنین استراحتگاه خانواده پهلوی در معرض دید قرار گرفته. کاخ موزه گلستان در پارک شهر، کتابخانه سابق واقع شده.

آبشار رنگو

اگر در سفر به گرگان دلتان می‌خواهد پا در جاهای بکر بگذارید، طبیعتی در دل جنگل، از خیر آبشار رنگو نگذرید. آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده. و از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن در ۵ کیلومتری جنوب گرگان قابل دسترسی است.

۲ کیلومتر که از روستای توشن عبور کردید و از بین درختان عمدتا تمشک گذشتید، رودخانه‌ای می‌بینید که از چشمه‌های زلال جنگل و ارتفاعات رنگو سرچشمه می‌گیرد. در ادامه مسیر رودخانه، دره‌ای به ارتفاع بیش از ۵۰ متر قرار دارد. بعد از ۵ ساعت پیاده‌روی، در امتداد این دره و مسیر رودخانه، آبشار رنگو نمایان می‌شود. رفتن به آبشار رنگو نیاز به فردی آشنا به منطقه دارد و جزو پیاده‌روی‌های سنگین است.

بیشتر بخوانید: جذابیت‌های روستای زیارت گلستان

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

فرودگاه گرگان

از فرودگاه گرگان چه می‌دانید؟

17 شهریور 1398
آبشار شیرآباد

راهنمای رفتن به آبشار شیرآباد

19 تیر 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد