مهمترین جاهای دیدنی همدان (۲)

تاریخ انتشار : 17 تیر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
مهمترین جاهای دیدنی همدان (۲)

همدان، قدیمی‌ترین شهر ایران و از آن دست شهرهاست که در تابستان هوای خوش و خنکی دارد، به طوریکه دمای هوای همدان در خنکترین ساعت روز به ۱۶ درجه می‌رسد. انگیزه‌های سفر به همدان چیست؟ همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران یعنی مادها بوده و جدای از این وجود ده‌ها آرامگاه و جای تاریخی در این شهر ما را با یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران و دنیا روبه‌رو می‌کند. در پست قبلی مهمترین جاهای دیدنی همدان را معرفی کردیم و در این نوشته درباره چندتای دیگر نوشته‌ایم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دشت میشان

اگر در سفر به همدان، دلتان می‌خواهد قدری از شهر فاصله بگیرید و جای خوش‌ آب‌ و هوا و خرمی برای چند ساعت استراحت کنید و مثلا روی چمن‌ها دراز بکشید و پایین پایتان هم چشمه‌ای خنک روان باشد، بروید دشت میشان.

قدیم‌ها، میشان جایی بود برای گذران ییلاق عشایر، اما زمان که گذشت، میشاق به عنوان جایی باصفا در دامنه‌های الوند بر سر زبان‌ها افتاد. میشاق، دشتی است سرسبز با گل‌های زرد رنگ و چشمه‌های کوچک و بزرگ روان. البته که رفتن به این دشت، کوهپیمایی نیمه سنگین محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی: از میدان امام (میدان مرکزی شهر) وارد خیابان مهدیه شوید و از آنجا به سمت دانشگاه بوعلی سینا همدان بروید.

بعد از چهارراه دانشگاه به سمت میدان قائم حرکت کنید و بعد از رسیدن به میدان قائم به سمت راست بروید. بالاتر به یک دو راهی می‌رسید که یکی به سمت عباس‌آباد و آن یکی به سمت گنجنامه می‌رود. مسیر گنجنامه را ادامه دهید. چند متر قبل از پیاده‌رویی که به سمت گنجنامه می‌رود، ورودی میشاق را می‌بینید.

سراب گیان

اگر از همدان یک ساعت و نیم به سمت نهاوند برانید در ۲۰ کیلومتری نهاوند یکی از قشنگترین سراب‌ها قرار گرفته. سراب گیان که جزو آثار طبیعی ثبت شده ملی است، یکی از پرآب‌ترین سراب‌هاست.

آب سراب گیان که در زبان کردی به معنی جان است، از چشمه‌ای از دل کوه بیرون می‌آید، آبشار قشنگی هم دارد که آبش بسیار خنک است. از حسن‌های این منطقه علاوه بر هوای مطلبوش که روح را تازه می‌کند، درخت‌های چنار کهنسالش است. به علاوه که جاده‌ای هم که به سمت سراب می‌رود جاده سرسبزی است و آدم را یاد شمال می‌اندازد.

مسیر دسترسی: از میدان عارف نهاوند وارد جاده دهنو شوید و بعد از ۱۵ کیلومتر و گذشتن از دهنو و حسین آباد به شهر گیان می‌رسید، مسیر را ادامه دهید، بعد از ۵ کیلومتر به سراب گیان می‌رسید.

گنبد علویان

همدان قدیمی‌ترین شهر ایران است و از این رو آثار تاریخی زیادی در این شهر قرار گرفته. یکی از این آثار هم که به جامانده از دوره سلجوقیان است، گنبد علویان است.

گنبد علویان، یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام، و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود. این گنبد در ابتدا کاربری مسجد را داشت. و بعدها با ساخته شدن سردابی در زیرزمین آن به مقبره خانوادگی خاندان علویان تبدیل شد.

آدرس: گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد.

بازار همدان

یکی از قشنگ‌ترین بازارهای مسقف ایران، بازار تاریخی همدان است. بازار همدان به جا مانده از دوره قاجار و مثل همه بازارها قسمت‌ها و راسته‌های مختلفی دارد.

بازار کفاش‌ها، ادویه فروش‌ها، سمسارها، قصاب‌ها، قنادها،مسگرها و… از آن جمله است. نمد، گلیم، فرش‌های دستباف، نان کماج، چرم، باسلوق، نان شیرمال، سفال لالجین و شیرینی نارگیلی معروف همدان، از سوغات همدان است که می‌توانید از بازار بخرید.

آدرس: بازار همدان در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا واقع شده.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

تالاب آق گل کجاست؟

تالاب آق گل کجاست؟

19 اردیبهشت 1402
بهترین هتل همدان

بهترین هتل همدان از دید کاربران کدام است؟

13 خرداد 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد