پارک ارم؛ جایی برای خوشگذرانی

تاریخ انتشار : 29 تیر 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
پارک ارم؛ جایی برای خوشگذرانی

وقتی در اتوبان تهران –کرج در حال رانندگی هستیم، اگر حواس‌مان باشد، چرخ‌و‌فلک بزرگ پارک ارم را می‌بینیم. خیلی‌هایمان با این شهربازی خاطره داریم و یکبار هم که شده سوار چرخ‌وفلکش تا آن بالا رفته‌ایم و صدای جیغ‌مان در هوا بلند شده. حتما از دیدن تهران از آن بالا هم به وجد آمده‌ایم و از ته دل خندیده‌ایم؛ به خصوص در شب‌های بلند تابستان.

 پارک ارم کجاست؟

پارک ارم

همان اول اتوبان تهران- کرج و وقتی هنوز ترافیک سنگین نشده، پارک ارم در گوشه‌ای از اتوبان جا خوش کرده، پارکی که سالهاست بخشی از هویت تهران است و وقتی بگویی ارم تصویر در ذهن مخاطب کامل نقش می‌بندد.  برای رفتن به اینجا کسی به سختی نمی‌افتد، چون کافی‌ست چشم بچرخانیم و یکی از تابلوهای سبزرنگ شهربازی و پارک ارم را در کیلومتر ۴ اتوبان ببینیم.

اینجا، جایی‌ست که در اواخر دوره پهلوی‌ها ساخته شده و اسمش به نام صاحبش خرم بوده؛ تا اینکه انقلاب فرا می‌رسد و خرم به ارم تغییر می‌کند.

ارم، یک شهربازی مثل شهربازی‌های دیگر نیست. این مجموعه بخش‌های مختلفی دارد و به خاطر تنوع همین بخش‌ها هم هست که به کمتر کسی در آن بد می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: هیجان‌انگیزترین پارک های تفریحی تهران کجاست؟

شهربازی ارم

اینجا، سه شهربازی به اسم لوناپارک دارد که در مجموع ۷۴ دستگاه دارند. شهربازی یک و دو مخصوص بچه‌ها و نوجوان‌هاست. بچه‌هایی که دلشان کمی هیجان بخواهد می‌توانند تونل وحشت را امتحان کنند یا وسایلی مثل سورتمه را. البته انتخاب دیگری هم برای بچه‌دارها هست؛ قلعه صورتی رنگ ارم که سرپوشیده است و ۱۵۰ وسیله دارد.

بزرگترها چطور؟ شهربازی شماره سه جایی‌ست که صدای جیغ آن بیشتر از بقیه نقاط است و مخصوص تفریح بزرگترها. در این قسمت هیجان‌انگیزترین‌ دستگاه‌ها را گذاشته‌اند. دستگاه‌هایی مثل ترن هوایی، تاب پرنده و آبشار که بعضی‌ها گاهی دوبار امتحانش می‌کنند و عده‌ای هم دیگر سمتش نمی‌روند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ پیشنهاد برای جاهای تفریحی برای کودکان 

باغ وحش ارم؛ از غرش شیر تا پرواز عقاب

باغ وحش ارم

ارم، فقط در شهربازی‌اش خلاصه نمی‌شود. این مجموعه یک باغ‌وحش هم دارد؛ باغ‌وحشی که تازه‌کار نیست و شاید با اردوی مدرسه یکبار به آن آمده باشیم.

این باغ‌وحش تاریخ طولانی‌ای را از سر گذرانده. سفر ناصرالدین‌شاه به فرنگ و برگشتنش به ایران با تغییرات زیادی در داخل همراه بود. او دستور ساخت این باغ‌وحش را در دوشان‌تپه به سبک‌و‌سیاق باغ‌وحش‌های اروپایی داد. زمانی ببر مازندران هم مهمان اینجا بود، اما دوره انقراض ببر مازندران فرا رسید و حالا حیوان‌های دیگری جای قبلی‌ها را گرفته‌اند.

از دو شیر سنگی دم در که بگذریم، وارد باغ‌وحش می‌شویم. اینجا را طوری ساخته‌اند که قفس‌ها، همه در یک راسته‌اند و خوبی این موضوع این است که لازم نیست دور خودمان بچرخیم و از همان راهی که داخل شده‌ایم، می‌توانیم برگردیم.

بیشتر بخوانید: بام لند، قطب گردشگری تهران کجاست؟

آهوهای باغ وحش

در باغ وحش ارم، ۸۰۰ حیوان از ۱۱۱ گونه مختلف زندگی می‌کنند. از یکطرف صدای نعره شیر می‌آید و سر که به بچرخانیم طاووسی پرهایش را باز و بسته می‌کند و ناگهان صدای شیپورمانند فیل به گوش می‌رسد. شامپانزه و میمون‌های بازیگوش و عقاب طلایی، مرغابی و اردک، ببر سیبری، کانگورو، فلامینگو، شتر و گورخر همگی اینجا گردهم آمده‌اند.

شاید تصورش را هم تا پیش از این نمی‌کردیم، ولی حیوان‌های باغ‌وحش فقط سبزی و هویج یا پفک نمی‌خورند. گفته می‌شود در هفته گوشت ۱۲ الاغ غذای حیوان‌های گوشت‌خوار این پارکند و اگر در روزهای زوج و از ساعت ۹ تا ۱۳ به اینجا بیاییم می‌توانیم غذا خوردن حیوان‌ها را هم ببینیم.

بازار عکس انداختن در این نقطه از تهران مثل خیلی از جاهای دیگر داغ است. یکی مار پیتون دور گردنش می‌اندازد، یکی سوار شتر می‌شود، یکی توله شیرها را بغل می‌کند و دیگری خرگوش‌ها را در آغوش می‌گیرد. لحظه طلایی، اما آن موقعی‌ست که میمونی جلو می‌آید یا طاووسی پرهایش را باز می‌کند.

می‌توانیم حیوان‌ها را یک دل سیر تماشا کنیم یا به آنها غذا بدهیم و بعد هم راهی دریاچه مصنوعی ارم شویم، دریاچه‌ای که می‌توان در آن ماهیگیری و قایق‌سواری کرد.

برخلاف شهربازی که مناسب تفریح در شب است، باید صبح  یا عصر را برای رفتن به باغ وحش ارم انتخاب کرد. چون مثل ما آدم‌ها که ظهرها معمولا خواب‌مان می‌گیرد، ظهرها بیشتر حیوان‌ها در حال چرتند و صبح‌ و عصر قبراق و سرحال.

ورود شیر آسیایی

شیر ایرانی

۱۱ اردیبهشت ۹۸، شیرآسیایی که به شیر ایرانی، شیر اورآسیایی و شیر هندی هم معروف است، وارد باغ وحش ارم شد و حال و هوایش را عوض کرد. اگر تا آن موقع اینجا سوت‌وکور بود، با آمدن این شیر جانی دوباره گرفت.

کامران که بعد از آمدنش به ایران، اسمش به هیرمان تغییر کرده، برای احیای نسل شیر ایرانی از باغ‌وحش بریستول بریتانیا به تهران آمده و با آمدن جفت ماده‌اش به اسم هیلدا، از باغ‌وحش دوبلین ایرلند این چرخه کامل شده. حالا بزرگترین باغ‌وحش تهران، در روز بازدیدکننده‌های زیادی را به خود می‌بیند که برای دیدن هیرمان و هیلدا از نزدیک می‌آیند و با آنها عکس می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

کی به باغ‌ وحش ارم برویم؟

نیمه اول سال از ساعت ۹ و نیم تا ۱۹ بعداظهر

پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ صبح

نیمه دوم سال از ساعت ۹ و نیم تا ۱۷ بعدازظهر

پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ صبح

این باغ‌وحش در روزهای تاسوعا و عاشورا و ۲۱ رمضان تعطیل است.

هتل پارسیان استقلال تهران؛ منحصر به‌فردترین هتل شهر

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد