آشنایی با اصطلاحات رایج تور

تاریخ انتشار : 20 شهریور 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
آشنایی با اصطلاحات رایج تور

یکی از روش‌ها برای یک سفر خوب، استفاده از تور است. هنگام استفاده از تور در سفرهای مختلف، اصطلاحاتی را می‌شنویم که گاهی ممکن است با معانی آن‌ها آشنا نباشیم. آشنایی با اصطلاحات رایج تور و گردشگری می‌تواند به بهتر انجام شدن سفر ما کمک کند.

تورهای خروجی Outgoing tour

تورهای خروجی شباهت زیادی به تورهای چند روزه داخلی دارند. تفاوت اصلی بین این دو نوع تور در وسیله نقلیه مورد استفاده آن‌ها است. در تورهای خروجی از هواپیما و در اغلب تورهای داخلی از قطار و اتوبوس استفاده می‌شود. تفاوت دیگر این دو نوع، نیاز به ویزا در تورهای خروجی است.

فروش نقطه‌ای Point of Sales

فروش نقطه‌ای یکی از اصطلاحات صنعت گردشگری است. در این سیستم، بلیط‌های چارتر و سیستمی با هم ترکیب می‌شوند. شرکت هواپیمایی در هنگام پیش‌فروش، بلیط‌ها را با نرخ میانگین (بیشترین و کمترین قیمت برای هر صندلی) به فروش می‌رساند. بلیط‌هایی که با قیمت پوینت فروخته می‌شوند، نسبت به بلیط‌های سیستمی قیمت کمتری دارند.

کارگزاران Tour Operator

ارائه‌دهندگان تورهای خروجی با کسانی به اسم کارگزاران یا Tour Operator برای ایجاد هماهنگی‌های لازم در ارتباط‌ هستند. کارگزاران وظایف مختلفی مانند استقبال، رزرو هتل، بدرقه، ترنسفر، سیم کارت رایگان، کوپن تخفیف مراکز تفریحی، رفت‌وآمدهای درون‌شهری و … را بر عهده دارند. به این ترتیب، می‌توان گفت بخش زیادی از وظایف برگزاری تور در کشور مقصد بر دوش کارگزاران است.

تور ورودی Incoming Tour

برای آشنایی با اصطلاحات رایج تور باید با یکی دیگر از موارد به نام “تور ورودی” آشنا شد. تور ورودی به معنی سفر افراد خارجی و غیرمقیم به مرزهای یک کشور دیگر است. این تورها در بسیاری از موارد مانند رزرو هتل و سایر خدمات، مانند تورهای خروجی هستند. کارگزاران تورهای ورودی عمدتا آژانس‌های هواپیمایی ایرانی هستند که با آژانس‌های سایر کشورها همکاری می‌کنند.

اکثر مسافران ورودی در گروه‌های دو یا چهار نفره وارد ایران می‌شوند. ورود این نوع گروه‌ها معمولا از طریق دعوت نامه صورت می‌گیرد. مسافران در صورتی که نیاز به راهنما داشته باشند، توسط همان آژانسی که معرفی شده‌اند، خدمات دریافت خواهند کرد.

سرپرست تور (Tour Leader) و راهنمای تور (Tour Guide)

گردشگرانی که از طریق یک آژانس هواپیمایی و با تور وارد کشور می‌شوند، فردی را به نام سرپرست تور همراه خود دارند. این فرد دارای تعامل زیادی با راهنمای تور است. راهنمای تور از طرف کارگزار ایرانی تعیین می‌شود.

ساده‌ترین راه‌ها برای استعلام ممنوع الخروجی

بلیط یک طرفه One Way

بلیط یک طرفه بلیطی است که مسافر تنها برای رفتن به مقصد تهیه کرده است و قصد بازگشت به محل اول یا مبدا را ندارد. در بسیاری از سفرهای خارجی، به جز برای افراد مقیم کشور مقصد، خرید بلیط یک طرفه امکان‌پذیر نیست. یکی از شروط دریافت ویزاهای توریستی، داشتن بلیط رفت‌و‌برگشت است.

بلیط دو طرفه Return Ticket

بلیط دو طرفه همان‌طور که از نامش پیدا است، شامل رفت‌و‌برگشت می‌شود. با این بلیط زمان بازگشت مسافر به مبدا نیز مشخص است. به یاد داشته باشید که هزینه دو بلیط یک طرفه بیشتر از هزینه خرید بلیط دو طرفه است.

بلیط چند مسیره Multi City

این بلیط مربوط به پکیج‌های گردشگری است. مسافران در این نوع پروازها در چند مقصد توقف طولانی دارند و در نهایت، به مبدا خود بازمی‌گردند. بلیط‌های چند مسیره شامل بلیط دو مقصدی و سه مقصدی می‌شوند.

آشنایی با اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه

آشنایی با اصطلاحات رایج تور

آشنایی با اصطلاحات رایج تور

پس از آشنایی با اصطلاحات رایج تور نوبت شناخت برخی اصطلاحات فرودگاهی است. عدم آگاهی از این اصطلاح‌ها به خصوص در پروازهای خارجی می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. در این بخش، با برخی از اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه‌ها آشنا می‌شویم.

پرواز Flight

فلایت یا همان پرواز شامل سفر هوایی از مبدا به مقصد است. هر پرواز یک شماره مخصوص دارد تا از طریق آن شناسایی شود. تمامی اطلاعات مربوط به پرواز را می‌توان از طریق شماره آن به دست آورد.

شرکت هواپیمایی Airline

ایرلاین یکی از رایج‌ترین اصطلاحات در سفرهای هوایی است. به طور قطع شما نیز بارها این نام را شنیده‌اید. یک ایرلاین یا شرکت هواپیمایی، شرکتی است که مالکیت هواپیما را در اختیار دارد. کلمه ایرلاین عموما بعد از نام شرکت هواپیمایی آورده می‌شود. گاهی بلیط‌های هواپیما مستقیما از طرف ایرلاین به فروش می‌رسند و در بیشتر مواقع، این بلیط‌ها از طریق آژانس‌های هواپیمایی فروخته می‌شوند.

رزرو بلیط Book a ticket

برای آشنایی با اصطلاحات رایج تور باید به سراغ عبارت بوکینگ یا بوک کردن نیز رفت. پس از رزرو بلیط و پرداخت هزینه، اصطلاحا بلیط شما بوک شده است. درواقع اصطلاح بوک به معنی همان رزرو بلیط در نظر گرفته می‌شود. بعد از اینکه بلیط را خریداری و هزینه آن را پرداخت کردید، می‌توان گفت بلیط بوک شده است. در نتیجه، اگر کلمه بوک بلیط را شنیدید، بدانید که یعنی بلیط رزرو شده است.

کارت پرواز Boarding Pass

مسافران پس از این که چمدان‌های خود را به کانتر مخصوص بار تحویل می‌دهند، کارتی را دریافت می‌کنند. روی این کارت شماره صندلی مسافر، شماره پرواز و شماره گیت ثبت شده‌اند. این کارت به معنی کارت پرواز است و بدون آن امکان سوار شدن به هواپیما را نخواهید داشت.

با انواع گردشگری آشنا شوید!

گیت Gate

آشنایی با اصطلاحات رایج تور

آشنایی با اصطلاحات رایج تور

گیت جایی است که پرواز شما از آنجا حرکت خود را آغاز می‌کند. بهتر است در فرودگاه‌های خارجی تابلوهای الکترونیکی را مدام چک کنید. گاهی گیت، پرواز شما در آخرین لحظه عوض می‌کند. در صورت دیر رسیدن به گیت، پرواز خود را از دست خواهید داد.

آن تایم On time

اگر در فرودگاه خواستید از وضعیت پرواز خود آگاه شوید، باید به نمایشگر پروازها یا departures board  نگاه کنید. در این نمایشگر تمام اطلاعات مربوط به پرواز مانند زمان آن ثبت می‌شوند. از طریق این نمایشگر می‌توانید بدانید که پرواز شما به موقع یا On time است یا با تاخیر انجام می‌شود.

اطلاعات هویتی Identification

حتما اصطلاح آیدی ID را شنیده‌اید. این اصطلاح مخفف Identification یا اطلاعات هویتی است. به تمامی اسناد هویتی مانند گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی Identification گفته می‌شود. در پروازهای خارجی باید پاسپورت و در پروازهای داخلی کارت ملی را به عنوان اطلاعات هویتی ارائه دهید.

فرست کلس First class

برای آشنایی با اصطلاحات رایج تور شناخت کلاس‌های پروازی هم اهمیت دارد. فرست کلس یکی از کلاس‌های پروازی است و در واقع، گران‌ترین آنها محسوب می‌شود. کسانی که بلیط فرست کلس تهیه می‌کنند، خدمات و امکانات بیشتری را نسبت به مسافران عادی دریافت خواهند کرد. مهم‌ترین تفاوت بین بلیط‌های فرست کلس و عادی، صندلی‌های بزرگ‌تر و فضای بیشتر برای مسافران است.

اکونومی کلس Economy class

کلاس پروازی اکونومی رایج‌ترین نوع بلیط در سفرهای هوایی است. اغلب مسافران هنگام سفر با هواپیما، بلیط‌های اقتصادی یا اکونومی را رزرو می‌کنند. این بلیط‌ها نقطه مقابل بلیط فرست کلس هستند و ارزان‌ترین نوع بلیط‌ها در کلاس‌های پروازی مختلف محسوب می‌شوند.

بیزینس کلس Business class

به غیر از فرست کلس و اکونومی کلس یک نوع دیگر از کلاس پروازی وجود دارد که نام آن بیزینس کلس است. این بلیط‌ها بیشتر مخصوص کسانی هستند که با مقاصد تجاری و بازرگانی قصد انجام سفر هوایی دارند. صندلی‌های بیزینس کلس عموما در جلوی هواپیما قرار گرفته‌اند. این نوع بلیط‌ها از بلیط‌های اکونومی گران‌تر و از بلیط‌های فرست کلس ارزان‌تر هستند.

جمع‌بندی

برای کسانی که قصد انجام سفر با تور را دارند، آشنایی با اصطلاحات رایج تور بسیار اهمیت دارد. آشنایی با این اصطلاحات به خصوص در هنگام پرواز خارجی، کمک می‌کند سفری بهتر و راحت‌تر را تجربه کنید. این مسئله در مورد اصطلاحات فرودگاهی نیز صادق است. شما می‌توانید از اسنپ تریپ تور موردنظرتان را با قیمتی ویژه راهی یک سفر متفاوت شوید!

دسته:مهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد