از حریره کیش چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار : 21 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
حریره کیش

تا اسم کیش می‌آید خیلی‌ها یاد پاساژهای لوکس و خرید می‌افتند. اما این جزیره کوچک در کنار دریای آبی، ویلاها و هتل‌های زیبا و جدیدش، از شهری باستانی در قلب خود محافظت می‌کند. حریره کیش تا قرن دهم، شهر آبادی بوده. و امروز تنها مخروبه‌ای از آن باقی‌مانده است که می‌تواند چند ساعت از وقت مسافران را به شکل متفاوتی پر کند.

حریره کجاست؟

شهر حریره کیش

نزدیک به مرکز خرید دامون در شمال کیش، وقتی از کنار مجموعه ورزشی المپیک عبور می‌کنیم بناهایی قدیمی را در دو طرف خیابان می‌بینیم. بناهایی که هم‌خوانی چندانی با خیابان‌ها و ساختمان‌های لوکس این جزیره ندارند. اینجا شهر حریره کیش است. شهری که بعد از نابودی بندر سیراف در قرن چهارم ساخته شد تا جایگزینی برای تجارت تاجران و صیادان باشد.

چرا باید حریره کیش را ببینیم؟

حریره

معماری و بنا

اگرچه این مجموعه کمی از مرکز شهر دور است، اما با کرایه کردن یک تاکسی می‌توانیم خودمان را به بخش متفاوتی از آن برسانیم. از این شهر بزرگ ۱۲۰ هکتاری، امروز یک مجموعه ساحلی، حمام، مسجد، کارگاه شیشه‌گری، قنات و عمارت اعیانی باقی مانده‌ است. وقتی از نزدیک به جنس دیوارهایش دقت کنیم می‌بینیم که برخلاف همه خانه‌های قدیمی، این عمارت نه با گل و خشت، بلکه با آهک و گچ ساخته شده است.

قدیم‌ها ۱۰ هزار نفر در اینجا زندگی‌می‌کردند که یا به تجارت مروارید می‌پرداختند یا شیره خرما می‌فروختند. البته به خاطر اتصال به آب‌های آزاد تجارت هم رونق داشته. حتی سعدی هم روزی از این شهر گذر کرده. و در کتاب گلستان خود داستانی درباره قناعت کردن نوشته که در آن تاجری گوگرد پارسی به چین برده و کاسه چینی به ایران آورده است.

قدیمی‌ترین حمام ایران

حمام در قسمت جنوبی این بنا قرار دارد. به قول باستان‌شناسان قدیمی‌ترین حمامی‌ است که تا کنون در ایران پیدا شده. این حمام یک قسمت گرمخانه، سربینه (رخت‌کن) و تون (کوره حمام) داشته که با راهروی سرپوشیده از هم جدا شده است. خانه اعیانی هم همان‌طور که از نامش پیداست محل زندگی خانواده ثروتمند شهر بوده است که معماری مشابه خانه‌های یزد و کاشان دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای نوروزی سفر به کیش

شهر تاریخی حریره

بخش‌های دیگر

کارگاه شهر هم مجاور دریا ساخته شده. هنوز به طور قطعی نمی‌توان گفت از بعضی فضاهای آن برای چه کاری استفاده می‌کردند. برخی می‌گویند این کارگاه محل صید صدف بوده، و به عقیده برخی دیگر محل درست کردن شیره خرما. بعضی از باستان‌شناسان هم اعتقاد دارند که چون در آن باقی‌مانده‌های صدف پیدا نشده، پس احتمال دوم به واقعیت نزدیک‌تر است.

یکی دیگر از نکته‌های عجیب معماری این شهر، اتاق‌های شیب‌داری با کف شیاردار و ترکیب مرجان و آهک است. که فقط خاص این شهر بوده و جایی دیگر دیده نشده. در این شهر سکه‌های هندی و ظروف چینی هم یافت کرده‌اند. اتفاقی که ما را مطمئن می‌کند که مردم حریره کیش با هند و چین مبادله داشتند. اما زلزله این شهر را نابود و پس از آن مردم از این شهر مهاجرت کردند.

بیشتر بخوانید: اسکله تفریحی کیش را بیشتر بشناسید

جاذبه‌های نزدیک

شهر تاریخی کاریز

کاریز: در افسانه‌ها همیشه داستان‌هایی درباره شهرهای زیرزمینی وجود داشته. اما کیش به ما نشان می‌دهد همه این افسانه‌ها تخیلی و غیر واقعی نبوده‌اند. شهر زیرزمینی کاریز در فاصله کمی از شهر حریره کیش قرار گرفته و باعث شده آدم‌ها برای آشنایی با روی دیگر کیش هم که شده پیاده به سمت آن بروند. تا این شهر با پای پیاده ۳۰ دقیقه راه است. این شهر زیرزمینی ۲ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد. سقف این شهر با سنگ‌ و فسیل‌هایی با قدمت ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال پیش ساخته شده و پوشیده از صدف و مرجان است.

انجیرمعابد کیش: در مسیر پیاده‌روی از شهر حریره کیش به سمت شهر زیرزمینی می‌توانیم درخت سبز این شهر را هم ببینیم. درخت سبز همان انجیر معابد کیش است که عنوان کهنسال‌ترین درخت انجیر را به دوش می‌کشد.

درخت انجیر معابد کیش

شاخه‌های این درخت اول آویزان می‌شوند، اما بعد در زمین فرو می‌روند و دوباره به تنه درخت تبدیل می‌شوند. برای همین ما شاهد یک تنه درخت با چندین ساقه به هم پیچیده هستیم. برخی از مردم این درخت را مقدس می‌دانند و به آن پارچه و نخ گره می‌زنند. این موضوع به خصوص برای توریست‌های خارجی دیدنی و جذاب است.

اسکله تفریحی کیش را بیشتر بشناسید

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
چرا تور کیش اسنپ تریپ را بخریم؟

چرا تور کیش اسنپ تریپ را بخریم؟

22 شهریور 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد