از قلعه رودخان چه می دانید؟

تاریخ انتشار : 12 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۰ مهر ۱۴۰۰
قلعه رودخان

شمال ایران فقط جنگل و دریا ندارد و در خودش جاذبه‌های زیادی را جای داده. یکی از این جاذبه‌ها هم که خود انگیزه سفر بسیاریست، قلعه رودخان است. در فاصله ۲۵ کیلومتری فومن در استان گیلان.

قلعه رودخان کجاست؟

قلعه هزار پله ایران

بالای ارتفاعات جنگلی فومن و در روستای سرسبز رودخان، قلعه‌ای جا خوش کرده که تاریخ طول و درازی را طی کرده تا به زمان ما رسیده است. این قلعه که در ۴۵ کیلومتری ماسوله و ۲۰ کیلومتری شفت قرار دارد.

دژ رودخان یا قلعه حسامی که بزرگترین قلعه آجری ایران است در ارتفاع ۷۱۵ متری از سطح دریا قرار دارد. دیوار آن ۱۵۰۰ متر است و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته.

این قلعه که به ثبت ملی هم رسیده فقط یک نام ندارد. قلعه رودخان مخفف رودخانه است و قلعه رودخان به معنی قلعه‌ایست که در نزدیکی رودخانه قرار دارد. نام بومی یا تالشی آن قلعه رخون یا قلعه رودخانه‌ای است، چرا که در کنار رودخانه رخون بنا شده. از آنجایی که برای رسیدن به بالای آن باید از پله‌های زیادی بالا رفت، به آن هزار پله هم می‌گویند و به حسامی، سکسار و سگسال هم معروف است به این معنی که احتمالا قلعه در سال سگ ساخته شده. در کاوش‌های باستان شناسی ۹۳۵ پله در اطراف این قلعه از زیر خاک بیرون کشیده شده است.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

معماری قلعه رودخان

قلعه رودخان که جزو دیدنی‌ترین قلعه های ایران است، قلعه‌ای عادی نیست. بعد از اینکه مشقت راه را به جان خریدید و از صدها پله بالا رفتید، از عظمت قلعه و آنهمه سبزی که زیر پایتان است حیرت می‌کنید، جایی که مثل هیچ کجا نیست. بعضی وقت‌ها این منطقه را مه‌ای در برمی‌گیرد و همین بر جذابیتش اضافه می‌کند.

شما با قلعه‌ای تاریخی طرفید که خودش یک پا تاریخ زنده منطقه محسوب می‌شود و بعد از گذشت زمان زیاد همچنان مستحکم و سرپا مانده است. برخی تاریخ ساخت قلعه را مقارن با دوره ساسانیان و حمله مغول‌ها می‌دانند و تاریخ بازسازی‌اش را به دوره سلجوقیان نسبت می‌دهند. اسماعیلیان از این قلعه به عنوان پایگاه مبارزاتی استفاده می‌کرده‌اند و در برخی روایتها از این قلعه به عنوان مخفی گاه میرزا کوچک خان جنگلی نیز یاد می‌شود.

شما در اینجا با جاذبه‌ای پرهیبت طرفید که از مصالح مقاومی ساخته شده. طرح‌های آجرکاری و سنگ چینی یکی از وجه تمایزهای اینجا با سایر قلعه‌های ایران است. مساحت آن ۲۲۳۰۰ مترمربع است و از دو بخش ارگ و قورخانه تشکیل شده است. ۴۰ برج دیده‌بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق‌های گنبدی پوشانده شده‌است. دور تا دور دیوارها و برج‌ها روزنه‌هایی شیب‌دار دیده می‌شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی از آنها استفاده میشد. اطراف قلعه شیب تندی دارد که برای جلوگیری از نفوذ دشمن بوده و به دلیل این معماری مستحکم در طول تاریخ هیچ وقت دشمنی نتوانسته آن را فتح کند.

بازارچه قلعه رودخان

در کناره قلعه رودخانه‌ای به همین اسم قرار گرفته و قبل از اینکه پله‌های طولانی را بالا بروید رستوران و غذاهای محلی زیادی هست که میتوانید غذاها و خوراکی هایشان را امتحان کنید. نان‌های محلی و کلوچه فومن، آلوچه و لواشک و دست بافته‌های زنان فومنی، پایین این منطقه را به بازارچه‌ای شبیه بازارچه‌های محلی کشورهای جنوب شرقی آسیا تبدیل کرده.

برای ورود به محوطه و همچنین قلعه باید مبلغی را پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به ماسال

بهترین فصل سفر

رودخانه رودخان

فومن یکی از خنکترین شهرهای ایران در تابستان است و همین می‌تواند یکی از انگیزه‌های سفر باشد. دمای هوای فومن در تابستان به طور میانگین ۲۲ درجه است. در بهار و تابستان این منطقه یکپارچه رنگ سبز میشود و در پاییز پوشیده از برگ‌های نارنجی. بهتر است زمستان را به این منطقه نروید چون سنگ‌ها بسیار لغزنده‌اند. هرفصلی را که برای سفر انتخاب میکنید کفش مناسب به پا داشته باشید.

کجا اقامت کنیم؟

هتل معین فومن

در پارک جنگلی میتوان کمپ کرد و از محلی‌ها خانه اجاره کرد، انتخاب دیگر اقامت در هتل معین فومن است. قیمت‌ها در این هتل ۵ ستاره از ۳۵۴ شروع و به ۸۲۳ هزار تومان برای سوئیت دو خوابه ختم می‌شود.

جاذبه های نزدیک

فاصله قلعه رودخان تا ماسوله ۵۱ کیلومتر است. بهتان توصیه میکنیم مطلب جاهای دیدنی فومن را بخوانید تا بدانید که باید کجا بروید.

مسیر دسترسی

بعد از گذشتن از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد (سید آباد) به روستای قلعه رودخان می‌رسید. در این منطقه راه را ادامه دهید تا بعد از عبور از حیدرآلات به جایی برسید که ماشین‌تان را پارک می‌کنید. بعد از گذشتن از مغازه‌های محلی به پای کوه می‌رسید. یک و نیم کیلومتر که پله‌ها را بالا بروید در کنار قلعه خواهید بود. .

عکس‌ها: خبرگزاری ایرنا

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین کلبه‌های اقامتی در دل جنگل‌های سرسبز شمال

بهترین کلبه‌های اقامتی در دل جنگل‌های سرسبز شمال

2 بهمن 1401
جاهای دیدنی فومن

جاهای دیدنی فومن، شهر مجسمه‌ها

2 مرداد 1396

۱ نظر

  • پاسخ داود شعاعی ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ از ۰۴:۰۵

    سلام خسته نباشید
    من امروز رفتم و واقعا جای بسیار دیدنی بود ولی حیف که هیچ گونه نگهداری و مراقبت ازش نمیشه ! بنظر من باید نزارن مردم برن از پله های قلعه بالا و پایین برن ! فقط درحد دیدن تو حیاط قله برن ! من واقعا متاسفم واسه میراث فرهنگی که هیچ گونه تلاشی برا مراقبت و جلو گیری از آسیب رساندن مردم به این میراث ارزشمند نمیکنه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد