با آبشار شلماش آشنا شوید

تاریخ انتشار : 6 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۸ آذر ۱۴۰۰
آبشار شلماش

در ۱۵ کیلومتری شهر سردشت در استان آذربایجان غربی به آبشار شلماش می‌رسیم که در کنار دره‌ای سبز قرار گرفته است. ترکیب رودخانه، آبشار، کوه و جنگل، تصویری دیدنی را پیش رویمان قرار می‌دهد و همه اینها انگیزه‌ای می‌شود که در سفر به سردشت، یک روز را هم که شده در کنار این آبشار بگذرانیم.

آبشار شلماش کجاست؟

آبشار شلماش

سردشت یکی از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است و در ۲۴۱ کیلومتری ارومیه قرار گرفته. منطقه‌ تفریحی که آبشار شلماش در قلب آن واقع شده است، ۱۵ کیلومتر با نزدیک‌ترین شهر یعنی سردشت فاصله دارد و نزدیک‌ منطقه سرسبز و جنگلی روستای شلماش است.

بیشتر بخوانید: با جاهای دیدنی ارومیه

شلماش به چه معنی‌ست؟

این منطقه، منطقه‌ای کردنشین است و در زبان کردی شلماش به معنی تخته سنگی بسیار بزرگ است که به نظر می‌رسد، در نتیجه ارتفاع این آبشار و سنگی بودن بافت منطقه رویش گذاشته شده.

چرا باید این آبشار را ببینیم؟

منظره سرسبز شلماش

این آبشار که در دره واقع شده، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی است. شلماش، آبشاری سه طبقه است که درست پشت سر هم قرار گرفته‌اند. آب‌های خروشان آبشار اول روی آبشارهای بعدی می‌ریزد، آبشارهایی که هرکدام ارتفاع متفاوتی دارند.

آبشار اول نزدیک پارکینگ است، ولی برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتاً زیاد را پایین بروید و وارد دره‌ای عمیق شوید، اگرچه با ساخته شدن پله و حصارها، بالا و پایین رفتن از دره نسبت به سال‌های قبل، راحت‌تر و کم خطرتر شده‌است . این پله‌ها به حدی نزدیک هستند که آبشارها را از نزدیک‌ترین فاصله‌ ممکن می‌بینید و حتی قطره‌های آب هم بهتان می‌پاشد ولی بهتر است از تکیه دادن به آنها خودداری کنید.

شما در مسیر پارکینگ تا آبشار از بین درخت‌های بلوط، چنار، انار و گردو می‌گذرید و هوای خوش منطقه و گذشتن از زیر سایه درخت‌ها، حالتان را جا می‌آورد.

آبشار خروشان سردشت

نزدیک به آبشار، مجموعه‌ کوچک تفریحی ساخته شده‌ است که پارکینگ و رستوران دارد و در تعطیلی‌ها چند غواص هم در محل حضور دارند،توصیه می‌کنیم تابلوی شنا ممنوع‌ را جدی بگیرید و به تماشای این منظره‌‌ دیدنی و قطره‌های آبی که از دور به شما می‌پاشد، بسنده کنید، اگرچه وقتی چشمتان به آن حجم آب خروشان که بیافتاد خودتان از شنا در آن صرف نظر میکنید.

بهترین زمان سفر

آبشار شلماش از شاخه‌های رودخانه‌ی زاب کوچک به‌شمار می‌رود و فصل بهار در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد. اما ابتدای بهار هنوز هوا سرد است ولی از اول خرداد تا اواسط پاییز می‌تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد .

چه وسایلی همراه ببریم؟

کفش مناسب، لباس اضافی، کلاه،‌ عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب همراه داشته باشید.

جاذبه‌های نزدیک آبشار

چشمه کانی گراوان

این آبشار تنها جاذبه‌ گردشگری سردشت زیبا نیست. چشمه‌ آب معدنی کانی گراوان در جاده‌ی سردشت مهاباد و ۱۲ کیلومتری شمال شرقی سردشت واقع شده. آب چشمه کانی گراوان برای نوشیدن مناسب نیست، اما خاصیت فراوان درمانی دارد.

کجا اقامت کنیم؟

هتل آنا ارومیه

محوطه‌ آبشار شلماش امکانات کمپینگ دارد. اما اگر اهل چادرزدن نیستید،‌ می‌توانید در هتل‌های ارومیه اقامت کنید.

هتل آنا، هتل پارک، هتل جهانگردی ارومیه،‌ هتل آریا و هتل ساحل از هتل‌های لوکس ارومیه هستند. قیمت رزرو این هتل‌های ۴ و ۵ ستاره از ۱۷۹ هزار تا ۹۹۰ هزار تومان است.

هتل ماه کیمیا،‌ هتل ایران پارک، هتل آ‌پارتمان بهار ۱ و ۲ ستاره هستند. هتل‌های ارزان ارومیه برای یک شب اقامت از ۵۹ هزار تا ۲۰۱ هزار تومان دریافت می‌کنند.

کمی دورتر، می‌توانید در بانه اقامت کنید. قیمت رزرو هتل‌های بانه مانند هتل هاله و هتل آریان از ۱۴۵ هزار تا ۲۷۰ هزار تومان است. خوب است بدانید بانه و سردشت حدود یک و نیم ساعت باهم فاصله دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سفر به بانه

مسیر دسترسی

فاصله‌ تهران تا سردشت حدود ۱۰ ساعت و از ارومیه تا سردشت حدود ۴ ساعت فاصله است. آبشار شلماش در ۱۵ کیلومتری جنوب سردشت واقع شده است. از سردشت به طرف روستای مراغان و روستای شلماش راهی شوید. این جاده آسفالت و امن است و چشم‌انداز زیبایی دارد.

تابلوی تفرجگاه آبشار شلماش را پیش از رسیدن به روستای شلماش خواهید دید. مسافتی که در پیش دارید۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

در ورودی آبشار با پارکینگ بزرگی روبه رو می‌شوید که سکو برای چادر زدن، سرویس بهداشتی و فروشگاه دارد. از محوطه‌ پارکینگ تا نخستین آبشار تنها ۲۰ متر فاصله دارید.

دسته:جاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد