با آبشار گزو آشنا شوید

تاریخ انتشار : 8 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۵ آبان ۱۴۰۰
با آبشار گزو آشنا شوید

یکی از بلندترین آبشارهای مازندران که در دل جنگل قرار گرفته، آبشار گزو است. مسیر رسیدن به این آبشار با این‌که طولانی‌ست، آنقدر باصفاست که احساس خستگی به سرعت رخت برمی‌بندد. هوای خوب و درخت‌های بلند و خود آبشار، هر آدم ناامیدی را می‌تواند به زندگی برگرداند.

آبشار گزو کجاست؟

آبشار گزو

این آبشار در حوزه‌ شهرستان سوادکوه و ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب واقع شده است. در قلب منطقه‌ جنگلی لفور در سوادکوه شمالی. همان منطقه‌ای که یکی از علت‌های معروف شدنش سد قشنگ لفور است، هرچند هنوز هم جزو مناطق بکر شمال ایران محسوب می‌شود.

مسیر رسیدن به آبشار گزو

مسیر رسیدن به آبشار طولانی‌ست و باید خیلی پیاده روی کنید، حدود ۴۰ کیلومتر جاده خاکی را می‌توانید با ماشین بروید (ماشین مناسب). و به امامزاده گزو که رسیدید ماشین را در پارکینگش پارک کنید و بقیه مسیر را که نیم ساعت است پیاده بروید. ممکن است همه‌ مسیر رسیدن به آبشار را روی نقشه نبینید. بنابراین بهتر است آدمی که مسیر را بشناسد همراهتان باشد.

ارتفاع آبشار گزو ۴۸ متر است و از دو آبشار تشکیل شده که اولی ۵ متر و ارتفاع دومی به ۴۳ متر می‌رسد و در پایینش حوضچه‌ایست که می‌توان درآن تنی به آب زد. قبل از حرکت از وضعیت ماشین مطمئن شوید. نکته‌ی مهم بعدی این است که وضعیت هوا را به‌طور دقیق چک کنید. بارانی بودن هوا و خیس شدن زمین، حرکت شما را به ویژه در راه برگشت، با دشواری روبرو می‌کند.

بهترین زمان سفر

منطقه سوادکوه

نیمه‌ بهار تا نیمه‌ پاییز زمان مناسبی برای سفر به این منطقه است. البته در تابستان هوا خیلی گرم است. و شرجی هوا هم مزید بر علت می‌شود که نتوانید آنقدرها هم که باید لذت ببرید، به خصوص که باید خیلی هم پیاده‌روی کنید.

چه وسایلی همراه ببریم؟

کفش مناسب مهمترین چیزی است که برای دیدن آبشار گزو باید همراه داشته باشید، چون قرار است حسابی پیاده‌روی کنید. پیشنهاد می‌کنیم آب کافی، غذای سبک، ضد آفتاب، کلاه، عینک آفتابی، لباس اضافه، جعبه‌ کمک‌های اولیه، حوله و باتوم برای پیاده روی همراهتان باشد.

بیشتر بخوانید: اطلاعات لازم درباره کوهنوردی و پیاده‌روی

قبل از حرکت از وضعیت ماشین مطمئن شوید، از آنجایی که مسیر خاکی‌ست باید ماشینتان آفرود باشد. در پل سفید می‌توانید بنزین بزنید. نکته‌ مهم بعدی این است که وضعیت هوا را حتما چک کنید. بارانی بودن هوا و خیس شدن زمین، برگشتتان را سخت می‌کند.

جاذبه‌های نزدیک

آبشار هفت تیرکن

سد و دریاچه‌ لفور، امامزاده گزو و پل ورسک همه سر راحتان است. از این منطقه تا آبشار هفت تیرکن در روستای تیرکن، مراتع کالبکوشت بخش بابلکنار شهرستان بابل راه زیادی نیست. آبشاری به ارتفاع ۹ متر که از هفت آبشار کوچک تشکیل شده. منطقه دیدنی آلاشت هم کمی بالاتر قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آلاشت، بهشت مه گرفته سوادکوه

کجا اقامت کنیم؟

هتل ماسوله قائم شهر

خوب است بدانید در مسیر آبشار و نزدیک امامزاده گزو کلبه‌ اجاره‌ای وجود دارد. بعضی‌ها هم چادر زدن در دل طبیعت و به خصوص کنار سد لفور را ترجیح می‌دهند. می‌توانید در هتل‌های قائم‌شهر هم اقامت کنید و تازه نفس به مسیر ادامه دهید. در این‌صورت باید جاده‌ فیروزکوه را تا قائم‌شهر ادامه دهید و روز بعد بخشی از مسیر را برگردید تا به جاده‌ فرعی شیرگاه برسید. قیمت رزرو هتل‌های قائم شهر از ۷۷ هزار تومان شروع می‌شود.

مسیر دسترسی

از تهران وارد جاده‌ فیروزکوه بشوید؛ بعد از فیروزکوه، پل سفید و زیرآب و پیش از رسیدن به قائم‌شهر، وارد جاده‌ فرعی شهر شیرگاه بشوید. از دو مسیر می‌توانید به آبشار گزو برسید.

از شیرگاه تابلوی جمشیدآباد را دنبال کنید تا چند صد متر جلوتر به جنگل برسید. کمی در جنگل پیاده روی کنید تا به تابلوهای امامزاده گزو برسید. به امامزاده گزو که رسیدید، با پیاده‌روی از یک سراشیبی طولانی، آبشار جلویتان است.

مسیر دوم رسیدن به آبشار اینطوریست که بعد از شیرگاه، مسیر را به‌سمت جاده‌ لفور ادامه بدهید. با پشت سر گذاشتن ۱۱ کیلومتر، به سه‌راهی شیردار کلا می‌رسید.  مسیر را تا منطقه‌ سد البرز و جاده‌ کارسنگ ادامه بدهید. از آن‌جا تابلوهای امامزاده گزو را دنبال کنید. از امامزاده تا آبشار حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی در سطح شیب‌دار دارید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین کلبه‌های اقامتی در دل جنگل‌های سرسبز شمال

بهترین کلبه‌های اقامتی در دل جنگل‌های سرسبز شمال

2 بهمن 1401
دریاچه شورمست

راهنمای رفتن به دریاچه شورمست

8 خرداد 1398

۱ نظر

  • پاسخ مینا ۲۳ تیر ۱۳۹۸ از ۰۸:۵۹

    ابشار گزو بسیار زیباتر از عکسهاست
    پیشنهاد میکنم برید ارزشش رو داره
    تا امامزاده جاده جنگلی زیبا و خاکی و سنگ ریزه است حتی با پراید هم اومده بودن
    از امامزاده تا ابشار توی جنگل مسیر سراشیبی تند داره که برگشتنی به سربالایی تند تبدیل میشه
    ما با بچه ۵ و ۷ ساله رفتیم و میسر بود

    تیکه اخر مسیر باید با طناب رفت که بازم میشد با بچه رفت
    ولی مسیر با بچه اگر بخاید برید بیشتر از ۴۰ دقیقه پیاده روی داره ولی خودتون با سرعت معمولی حرکت کنید حدود نیم ساعته و بششششششدت زیباست

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد