بهترین سوغات کرمانشاه چیست؟

تاریخ انتشار : 15 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
سوغات-کرمانشاه

کرمانشاه از آن شهرهایی است که بعد از سفر به آن با چمدانی پر از سوغات و خوراکی‌های خوشمزه به شهرتان برمی‌گردید. شیرینی‌های محلی و صنایع ‌دستی کرمانشاه از محبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر هستند. در اینجا نگاهی داریم به سوغات کرمانشاه و بهترین جاهایی که می‌توانید آنها را بخرید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

شیرینی‌های محلی

نان-برنجی-سوغات-کرمانشاه

شیرینی‌های کرمانشاهی خیلی معروف هستند و این روزها در شیرینی‌فروشی‌های شهرهای دیگر هم پیدا می‌شوند، اما نمونه اعلای این شیرینی‌ها را باید در خود کرمانشاه پیدا کنید.

نان برنجی یکی از این شیرینی‌هاست. قدمت نان برنجی به حدود ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد و به خاطر ماندگاری بالایش از قدیم به عنوان سوغات کرمانشاه شناخته شده است. البته نان برنجی سوغات شهر قزوین هم هست.

شیرینی کاک هم از معروف‌ترین شیرینی‌های کرمانشاهی است؛ ورقه‌های نازک پیچیده در هم که لابه‌لایش با خاک‌قند پر شده و رویش را گاهی با پودر نارگیل و پسته و خلال بادام تزئین می‌کنند. به این شیرینی یوخه هم می‌گویند.

نان خرمایی یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه کرمانشاه است که با روغن کرمانشاهی و خرما درست می‌شود و آن را هم‌خانواده شیرینی کلمپه کرمان می‌دانند.

نان خرمایی

اگر به کرمانشاه رفتید و خواستید مرغوب‌ترین نوع این شیرینی‌ها را تهیه کنید به سوغات‌سرای نصرالله نوری در بلوار طاق بستان یا فروشگاه شکرریز در چهارراه مدرس، نرسیده به میدان فردوسی سر بزنید. این دو سوغات‌سرا از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان شیرینی‌های کرمانشاهی هستند.

صنایع دستی

گلیم-کرمانشاه

گلیم‌بافی از هنرهای دستی معروف کرمانشاه است که انواع مختلفش، از جمله موج‌بافی، در این شهر انجام می‌شود. از گلیم‌های معمولی بیشتر به عنوان زیرانداز و پوشش زمین استفاده می‌شده.

این روزها گلیم به خاطر طرح و رنگ‌های زیبایش بین مردم شهرهای بزرگ هم محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. محصولات موج‌بافی هم بیشتر به عنوان رخت‌خواب‌پیچ یا جانماز استفاده می‌شود.

خاستگاه هنر موج‌بافی را روستای هورامانات می‌دانند. چیغ‌بافی هم یکی دیگر از هنرهای دستی جذاب کرمانشاه است. چیغ نوعی بافت حصیری است که روی آن با نخ‌های پشمی یا کامواهای رنگی طرح‌های مختلفی بافته می‌شود.

جاجیم‌بافی، قالی‌بافی و پرده‌بافی هم از دیگر هنرهای رایج بین مردم این ناحیه هستند.

گیوه سوغات کرمانشاه

یکی دیگر از معروف‌ترین صنایع ‌دستی کرمانشاه گیوه‌ است که محلی‌ها به نوعی از آن کلاش هم می‌گویند. قدمت گیوه را حدود هزار سال تخمین می‌زنند. زیره گیوه‌ها از چرم و پارچه درست می‌شود و رویه آن نخی است.

گیوه پاپوشی راحت است که پا در آن بو نمی‌گیرد. در کرمانشاه می‌توانید انواع مختلفی از گیوه را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف پیدا کنید.

برای خرید صنایع دستی کرمانشاه به تاریکه بازار (بازار سنتی کرمانشاه) بروید. در این بازار می‌توانید انواع این هنرهای دستی و پارچه و لباس‌های محلی کرمانشاه را پیدا کنید. موزه پارینه‌سنگی زاگرس، مسجد جامع کرمانشاه و مسجد جامع شافعی و مسجد عمادالدوله هم فاصله چندانی با این بازار ندارند و همان‌روزی که به بازار می‌روید می‌توانید از این جاذبه‌ها هم دیدن کنید.

آدرس تاریکه بازار: کرمانشاه، فیض‌آباد، حدفاصل خیابان مدرس و جلیلی

اگر هم برنامه سفرتان را طوری تنظیم کرده‌اید که از روستاهای اطراف کرمانشاه هم دیدن کنید، بهتر است محصولات جاجیم‌بافی و موج‌بافی را از روستای اورامان تهیه کنید.

دسته:سوغات

مطالب مرتبط :

فاصله مسیر تهران تا کرمانشاه، گنجینه تاریخ کهن ایران

فاصله مسیر تهران تا کرمانشاه، گنجینه تاریخ کهن ایران

16 اسفند 1401
هتل‌های کرمانشاه را برای اقامتی به‌یادماندنی بشناسید

هتل‌های کرمانشاه را برای اقامتی به‌یادماندنی بشناسید

31 فروردین 1401

۱ نظر

  • پاسخ اشکان کرج ۱۶ تیر ۱۳۹۷ از ۱۷:۴۰

    من پسرم سرباز ارتش در کرمانشاه است چند روز پیش سفری داشتیم به کرمانشاه تا هم با پسرم ملاقات داشته باشم هم شهر کرمانشاه رو از نزدیک ببینم ،کرمانشاه مردمانی خوب و خون گرم و مهمان نواز و دوست داشتنی داره مردمانی صبور و زحمت کش و باغیرت مهربان و صادق ممنون از هموطنان کرد عزیزم

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد