بورسا ترکیه؛ شهر سرسبزی که آن را نمی‌شناسید

تاریخ انتشار : 22 شهریور 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
تصویر شهر بورسا ترکیه

در جنوب شرقی دریای مرمره، در دل خطه‌ی سرسبز و خوش آب و هوا، چهارمین شهر سرسبز ترکیه یعنی بورسا، قرار دارد. بورسا ترکیه شهر سرسبزی است که  آن را نمی‌شناسید. این شهر تاریخی و زیبا به دلایل مختلف چندان برای گردشگران ایرانی شناخته شده نیست. به شهر بورسا، شهر سبز هم می‌گویند. این شهر از زمان امپراتوری عثمانی اولین پایتخت ترکیه بوده و شاهد وقایع مختلف تاریخی بوده است. بورسا را با طبیعت بی‌نظیر، بناهای تاریخی و اعجاب‌انگیز و غذاهای خوش طعم‌اش می‌شناسند. این شهر سرسبز و دلگشا، هر ساله منتظر پذیرایی از گردشگران در سراسر دنیا است. اگر تا کنون به آنجا سفر نکرده‌اید و این منطقه سرسبز را نمی‌شناسید، پس در ادامه این بلاگ با ما همراه شوید تا شما را با جاذبه‌های بورسا بیشتر آشنا کنیم.

جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بورسا

تصویر شهر بورسا

تصویر آسمان شهر بورسا

قدمت شهر بورسا به ۴۰۰۰ سال قبل می‌رسد و در قرون وسطی از مهم‌ترین مراکز تجارت ابریشم بوده و پر است از مساجد، حمام‌ها و کلیساهای قدیمی. جالب است بدانید بورسا نیز مانند سایر شهرهای ترکیه با پیشرفت مدرنیته و تکنولوژی، دست خوش تغییرات فناورانه شده و با حفظ هویت زنده فرهنگی و تاریخی خود، امروزه قطب صنعت خودروسازی ترکیه به حساب می‌آید. این شهر زیبا با توجه به قدمت تاریخی چهار هزار ساله از هر دوره و زمانه‌ای یادگاری زیبا در دل خود جای داده است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی بورسا مسجد جامع آن است.

شهر بورسا ترکیه

مسجد جامع شهر بورسا ترکیه

مسجد جامع بورسا

سلطان بایزید ایلدرم که درگیر جنگ‌های صلیبی شده بود نذر کرد در صورت پیروزی در این جنگ‌ها بیست مسجد بسازد. بعد از پیروزی مسجد جامع بورسا را با بیست گنبد ساخت که نذر خود را ادا کرده باشد. در معماری این مسجد عثمانی می‌‌توان تاثیرات معماری سلجوقی را هم مشاهده کرد. این مسجد را نقاشان و هنرمندان زبردست عثمانی خطاطی کرده‌اند و یکی از زیباترین مساجد ترکیه از نظر هنر خط اسلامی به شمار می‌ر‌ود.

شهر بورسا ترکیه

مسجد جامع شهر بورسا

ساختمانی که محل اقامت آتاتورک در زمان سفرهایش به بورسا بوده هم از سال ۱۹۸۶ به موزه آتاتورک تبدیل شده است و امروزه از مراکز مهم گردشگری در این شهر به حساب می‌آید. در این موزه وسایل و متعلقات آتاتورک به نمایش گذاشته است. بازدید از این موزه توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.

راهنمای جامع گرفتن پاسپورت

موزه آتاتورک

موزه آتاتورک در شهر بورسا

در دامنه شمالی کوه الوداغ، روستایی قرار دارد که آن را جومالی کیزیک می‌نامند. این روستا در سیزده کیلومتری مرکز بورسا قرار دارد. اگر می‌خواهید با حال و هوای زندگی و قدم زدن در ترکیه عثمانی آشنا شوید بازدید از این روستای زیبا را از دست ندهید.

درخت اینکایا

درخت کهن اینکایا در ترکیه

درخت ۶۰۰ ساله اینکایا هم از جاذبه‌های گردشگری بورسا به حساب می‌آید. این درخت قدیمی‌ترین چنار بورسا ترکیه است و در شمال این شهر قرار دارد. درخت اینکایا داستان جالبی دارد و ساکنان محلی بورسا آن را درخت کهن مقدس می‌دانند و برای آن احترام خاصی قائل هستند.

چه زمانی به بورسا سفر کنیم؟

شهر بورسا ترکیه

نمای شهر بورسا ترکیه در زمستان

شهر بورسا از نظر زمانی یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است. آب و هوای این شهر معتدل و مدیترانه‌ای است و تابستان‌ها گرم و مرطوب دارد. زمستان‌های بورسا، اغلب برفی و سرد است و تابش دلپذیر آفتاب، برای گردشگران بسیار دل‌انگیز است و به همین علت، عاشقان ورزش‌های زمستانی معمولا در ماه‌های ژانویه و فوریه، راهی پیست اسکی معروف اولوداغ ترکیه می‌شوند. اگر هم سرما را دوست ندارید، بهتر است ماه‌های اردیبهشت یا مهر را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب کنید. سفر در تابستان هم خالی از لطف نیست. جشنواره موسیقی بورسا و بسیاری فستیوال‌های متنوع دیگر، مثل فستیوال کاراگوز و جشنواره بین‌المللی سایه هاکیوات، در تابستان برگزار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ۳ دلیل برای سفر به ترکیه در آذرماه

اقامت در بورسا

شهر بورسا در ترکیه

اقامت در شهر بورسا ترکیه

اینکه در کجای بورسا اقامت کنید، کاملا به سلیقه و میزان بودجه سفر شما بستگی دارد. در این شهر از هتل‌های پنج ستاره، مثل هیلتون بورسا، تا هتل‌های سه ستاره، مثل Holiday inn، وجود دارد. حتی می‌توانید به صورت روزانه یا هفتگی سوئیت یا آپارتمان رزرو کنید که احتمالا مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

حمل و نقل در بورسا

ساده‌ترین راه شما برای رفتن به مراکز توریستی می‌توانید استفاده از انواع وسایل حمل و نقل عمومی است. برای استفاده از  اتوبوس‌های شهرداری کافی است از مراکز فروش، کارت بلیط بخرید و به راحتی به اقصی نقاط شهر بروید.

دولموش یا همان مینی‌بوس و ون خودمان، هم از دیگر وسایل جا به جایی مسافر در بورسا هستند. این شهر تنها یک خط مترو دارد به همین جهت مردم برای رفت و آمد خود چندان به مترو مراجعه نمی‌کنند. دو خط تراموا هم در بورسا فعال است.

تاکسی‌های بورسا هم مثل سایر شهرهای ترکیه زرد رنگ هستند و با علامت تاکسی روی سقف خودرو مشخص می‌شوند و در تمام سطح شهر وجود دارند.

بهترین رستوران‌های بورسا کجاست؟

غذاهای محلی شهر بورسا

رستوران‌ها و غذاهای محلی شهر بورسا

شهر بورسا ترکیه غذاهای محلی معروفی دارد. از بین تمام این غذاها «اسکندر کباب» از شهرت خاصی برخوردار است که آن را به اسم «بورسا کبابی» هم می‌شناسند. این غذا ترکیبی از گوشت گوسفند یا راسته گوساله، سیب‌زمینی، پیاز، شیر، خامه، رب گوجه‌فرنگی و ادویه و ورغن است. در سفر خود به بورسا حتما به رستوران‌های ترکی معروف بروید و غذاهای تازه و خوش طعم سرو کنید. بجز این غذای معروف می‌توانید تمام غذاهای محلی ترکیه و غذاهای غیر ترکی را هم در رستوران‌های بورسا پیدا کنید. طبق نظر مشتریان گلیازی گونول سوفراسی، رستوران هتل کتاب اوی، تاواچی رفیک از رستوران‌های خوب بورسا هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های استانبول

سوغات بورسا

سوغاتی های بورسا

سوغاتی‌های زیبای شهر بورسا

پیش‌تر گفتیم که بورسا در گذشته از مراکز مهم تجارت ابریشم در جهان بوده است. این پیشینه تجاری و تاریخی، با گذشت قرن‌ها در این شهر از بین نرفته و پارچه‌های ابریشم بورسا ترکیه همچنان شهرت جهانی دارند. امروزه در این شهر شال، روسری، رومیزی، روتختی و… از جنس ابریشم تولید می‌شود که گردشگران عموما آن‌ها را در بازگشت به عنوان سوغات همراه خود می‌برند.

چطور به بورسا برویم؟

نمای شهر بورسا

اگر مقصد اول شما برای سفر به ترکیه، استانبول است بهتر است از استانبول با کشتی به بورسا بروید. اما اگر از آنکارا قصد سفر به این شهر را داشته باشید از راه زمینی چهار ساعته به مقصد خواهید رسید. اگر از هر شهر دیگری هم با هواپیما به فرودگاه شهیر بروید دیگر فاصله چندانی با بورسا نخواهید داشت.

فاصله بورسا تا استانبول

فاصله این شهر تا استانبول ۱۵۵ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید از شهرهای گبزه، ارهانگازی، گملیک و ساراکوی عبور کنید.

بیشتر بخوانید: چند مقصد برای سفر پاییزی به ترکیه

کلام آخر

هرچند مقصد بیشتر گردشگرانی که این روزها به ترکیه می‌روند شهرهایی چون استامبول، آنتالیا، آنکارا و… است، اما بورسا ترکیه به عنوان چهارمین شهر بزرگ این کشور و یکی از سرسبزترین مکان‌ها در شبه جزیره آناتولی نباید نادیده گرفته شود. با سفر به این شهر هم از مناظر زیبا و غذاهای خوش طعم هم از اماکن تاریخی متعدد لذت خواهید برد، پس بهتر است این سفر را از دست ندهید. برای خرید بلیط هواپیما بورسا می‌توانید روی اسنپ تریپ  و تخفیف‌های شگفت‌انگیزش حساب کنید.

 

دسته:جهانگردی

مطالب مرتبط :

زیباترین جزایر ترکیه برای یک اقامت به یاد ماندنی!

زیباترین جزایر ترکیه برای یک اقامت به یاد ماندنی!

10 آبان 1402
سفر به عجایب هفتگانه جهان و شگفتی‌های آن!

سفر به عجایب هفتگانه جهان و شگفتی‌های آن!

16 مهر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد