جاذبه‌های گردشگری الیگودرز کدامند؟

تاریخ انتشار : 10 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
جاذبه های گردشگری الیگودرز

اینطور معروف است که لرستان، شهر آبشارهای ایران است. ولی اگر می‌خواهی بیشترین آبشارها را ببینی و دشت‌های پرگل لاله، باید بروی الیگودرز در ۱۴۹ کیلومتری خرم آباد. جاذبه‌های گردشگری الیگودرز زیاد است، ولی ما در این نوشته، درباره جاهایی حرف زده ایم که دسترسی نسبتا راحت‌تری دارند.

درباره الیگودرز

الیگودرز ترکیبی‌ست از دو واژه آل به معنی خاندان و گودرز. مردم الیگودرز خود را به گودرز پهلوان یکی از شخصیت‌های معروف شاهنامه نسبت می‌دهند که با گذشت زمان، ترکیب آل گودرز کم کم به الیگودرز تبدیل شد. این شهر، چهارمین شهر پرجمعیت لرستان استو اگر خواستید سوغات بخرید عسل، گردو، سیب و گلابی، کشک و جاجیم این شهر خیلی معروف است.

اگر با قطار می خواهید به این شهر بروید، باید بدانید که نزدیک ترین ایستگاه قطار در ۲۲ کیلومتری آن و در ازنا واقع شده. این شهر تا تهران ۳۹۹ کیلومتر فاصله دارد و از طریق اتوبوس های پایانه جنوب هم می توان به آن رسید.

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید، در بین جاذبه‌های گردشگری الیگودرز، مهمترینشان است که در منطقه قالی کوه واقع شده. به این آبشار عروس آبشارهای ایران می‌گویند و خود لرها، او اسپید که به معنی آبشار سفید است صدایش می‌کنند.

چرا اسمش آب سفید است؟ آب آبشار به سنگ‌ها برخورد می‌کند و حباب‌های سفیدی را تشکیل می‌دهد و از همین رو اسمش آبشار سفید است. آب از ارتفاع ۷۰ متری به پایین می‌ریزد و رودخانه‌ای به طول ۱۷ کیلومتر را تشکیل می‌دهد. راه رسیدن به این منطقه کوهستانی‌ست و در مسیرتان درخت‌های بلوط و گردو هم می‌بینید. بهترین وقت رفتن به این منطقه بهار و اواخر تابستان است.

مسیر دسترسی: آبشار با خود الیگودرز ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. تنها مسیر برای رفتن به این آبشار از روستاهای کاکلستان و قلیان می‌گذرد.  حدود دو ساعت باید در جاده کوهستانی برانید تا به نزدیکی آبشار برسید و ۱۵ دقیقه‌ای را هم پیاده بروید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به دریاچه گهر

آبشار چکان

آبشار چکان

نزدیک روستاهای حسین اباد و دهقانی، آبشار چکان مشرف به دره چکان واقع شده. ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است و حاشیه‌اش را درخت‌های بلوط و گردو و گلابی پوشانده است. ورودی آبشار چکان در ۸ کیلومتری جاده محلی شول آباد است.

مسیر دسترسی: جاده دسترسی به آبشار از خرم‎آباد تا سپیددشت آسفالته است و از سپیددشت تا آبشار قسمت‎های زیادی از جاده، خاکی و خراب و یا در دست احداث و ترمیم است که تقریباً تا پنج کیلومتری به آبشار، جاده کاملاً خاکیست و از سمت الیگودرز هم همینطور تقریباً همین مسافت یا کمی بیشتر جاده‎ای وجود ندارد و آنهایی که برای دیدن این آبشار می روند، باید پیاده به آبشار برسند.

دشت لاله‌های واژگون

دشت لاله های واژگون

بهارها که از راه برسد، دشت‌های شهرکرد و لرستان پر می‌شود از لاله‌های واژگون، یکی از مناطقی هم که در ایران دشت لاله‌های واژگونش معروف است، الیگودرز است. کجاهای الیگودرز؟ روستاهای دالانی، دره دایی، دورک، مورزرین، چغاگرگ، آب باریک، خلیل آباد (بزرگترین و زیباترین دشت لاله واژگون در ایران)، مورخشک، تاپله، خاک بتیه، هندیله،گیلان، گلک، ارژنک و گله مویه از جمله مناطقی هستند که هرساله خیلی‌ها به عشق دیدن یک عالمه گل سرخ راهی‌شان می‌شوند. فقط اینکه باید بدانید عمر این گل بعد از کندنش دو ساعت بیشتر نیست.

مسیر دسترسی: دشت دالانی یا دالایی در ۴۰ کیلومتری الیگودرز واقع شده.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

مخمل کوه

راهنمای رفتن به مخمل کوه

7 اردیبهشت 1398
دره خزینه

چرا باید دره خزینه را ببینیم؟

8 اسفند 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد