بندر ترکمن کجاست؟ ۵ جاذبه گردشگری بندر ترکمن که حتما باید دید

تاریخ انتشار : 26 تیر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰
بندرترکمن

بندر ترکمن کجاست؟ بندر ترکمن در ۴۰ کیلومتری گرگان قرار گرفته. ترکمن، جایی‌ست که صنایع دستی‌اش، هوای معتدلش، اسب‌ها و روسری‌اش بسیار در ایران زبانزد است. با اسنپ تریپ همراه باشید تا سری به این بندر و جاذبه گردشگری بندر ترکمن بزنیم.

جزیره آشوراده

آشوراده

معروف‌ترین جای بندر ترکمن، جزیره آشوراده است. به چند دلیل: اینکه آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است، جزو تالاب‌های مهم دنیاست، ۴۰ درصد خاویار ایران از این منطقه به دست می‌آید و تقریبا در ماهی از سال نیست که این جزیره پرندگان مهاجر را به خودش نبیند.

آشوراده که عکس‌های آن قشنگ‌ترین عکس آلبوم هر کسی می‌تواند باشد، تنها بازمانده از سه جزیره به هم پیوسته بوده. قلعه مثلثی شمال آن هم یادگار دوران اشغال به دست روس‌هاست که به ثبت ملی رسیده. از بندر ترکمن می‌توان با یک قایق خود را در عرض ۱۰ دقیقه به آشوراده رساند و غرق غروب‌های دل‌انگیزش شد.

اسکله بندر ترکمن

اسکله بندرترکمن

اگر دلتان بخواهد لباس‌ها و مانتوهای رنگارنگ ترکمنی بخرید، نمد، پشتی و شال‌های خوش رنگی که زنان ترکمن به سر می‌کنند، قالیچه و سوزن دوزی‌هایی که به عنوان گردنبند، دستبند و گوشواره سوغاتی نابی است، می‌توانید همه را از کنار اسکله بندر ترکمن که بهترین جای این بندر است بخرید.

در بازارچه‌های اسکله، زنان ترکمنی، نان‌ها و شیرینی‌های خیلی خوشمزه‌ای می‌پزند. اگر هم دلتان خواست می‌توانید از اسکله سوار بر قایق‌های پدالی به دریای بیکران بزنید. بازار عکاسی با لباس ترکمنی هم خیلی در این قسمت داغ است.

آدرس: اسکله در غرب بندر قرار گرفته و در مرکز شهر باید تابلوهای اسکله را دنبال کرد.

دوشنبه بازار بندر ترکمن

دوشنبه بازار ترکمن‌ها

در سفر به بندر ترکمن بهتر است سفرتان را جوری بچینید که یک دوشنبه را حتما آنجا باشید. دوشنبه بازار بندر ترکمن، جاذبه گردشگری بندر ترکمن است. و صنایع دستی این بندر می‌توان در آنجا پیدا کرد. زنان و مردان بومی بساط رنگارنگ‌شان را که صنایع دستی ترکمن است در این بازار پهن می‌کنند.

اگر جاهای دیگر بندر دنبال سوغات ترکمن بودید و به هر دلیلی گران بود، می‌توانیدبه قیمت معقول از این بازار بخرید. در دوشنبه بازار بندر ترکمن، انواع پشتی، نمد، قالیچه‌های رنگارنگ، لباس‌های سوزن‌دوزی و  زیورآلات فروخته می‌شود. اگر به دوشنبه بازار نرسیدید و دنبال فرش ترکمنی بودید از مغازه‌های خیابان آزادی، دز نزدیکی راه آهن یا خیابان جمهوری بندر ترکمن می‌توانید پیدایش کنید.

 آدرس: دوشنبه بازار بندر ترکمن در ورودی این شهر و جاده اسکله قرار گرفته.

روستای قره قاشلی

اسب دوانی ترکمن ها

بندر ترکمن، سرزمین اسب‌های مسابقه است. و هرساله در بهار و اوایل پاییز، گردشگران زیادی به قصد دیدن مسابقات اسب‌سواری و کورس بهاره بندر ترکمن، راهی آنجا می‌شوند. برای دیدن اسب‌های اصیل ترکمن و دیدن مسابقات اسب‌دوانی باید به  روستای قره قاشلی در ۱۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن و در میانه جاده بندر ترکمن به گرگان رفت.

در برخی از هفته‌ها؛ مسابقات اسب‌سواری در پیست آق قلا برگزار می‌شود. آق قلا در ۴۱ کیلومتری بندر ترکمن واقع شده. اگر دلتان بخواهد اسب‌هایی را ببینید که در کوه و کمر آزادانه برای خودشان می‌دوند و تصویر پیش چشمتان را مثل بهشت برین می‌کنند، منطقه صوفیان هم هست.

همچنین در این منطقه، پرورش اسب اصیل ترکمن را می‌توان از نزدیک در باشگاه یاسین و یاسر دید. لوئیز فیروز، زن آمریکایی‌الاصلی که بیش از ۴ دهه به همراه همسرش نرسی فیروز، به پرورش اسب در ایران پرداخت هم در همین منطقه زندگی می‌کرد. از او به عنوان کاشف اسبچه خزر یاد می‌شود.

علی آباد کتول فاصله چندانی با بندرترکمن ندارد و در سفرتان می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری علی آباد کتول هم دیدن کنید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

آشوراده

راهنمای سفر به آشوراده

14 مرداد 1397

۳ نظر

  • پاسخ جمیل ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ از ۱۲:۴۶

    سلام اصلا مکان اسب دوانی بندرترکمن از سمت جاده کردکو به ورودی بندرترکمن هست نه در روستای قره قاشلی امام زاده اق امام داره فقط … اطلاعات درست بذارید

  • پاسخ حسین نعمتی ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ از ۱۵:۱۶

    با سلام متفاوت ترین جای که من تا به حال مسافرت رفتم بندر ترکمن بوده . خیلی عالیه .

  • پاسخ ارسلان کمی ۱۹ مهر ۱۳۹۸ از ۰۸:۲۵

    بندرترکمن رفتین
    حتما رستوران خاویار برین
    واقعا عالیه دستشون درد نکنه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد