سفر به سبزوار و ملاقات با دیدنی‌های دیدنی آن!

تاریخ انتشار : 11 مهر 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۰ آبان ۱۴۰۲
سفر به سبزوار و ملاقات با دیدنی‌های دیدنی آن!

شهر سبزوار یکی از شهرهای بسیار دیدنی و جذاب در استان خراسان است که پیشینه بسیار غنی و پرفرازونشیبی دارد. تاریخ آن حکایت از گذر زمانیست که رنج‌ها و مصائب زیادی بر این شهر وارد شده و باز هم توانسته از میان تمام اتفاقات خوشایند و ناخوشایند، با افتخار گذر کند. شهری که در گذشته به آن سربداران هم می‌گفتند و به دلیل حضور مدافعان بسیار شجاع و دلیری که در میان حملات مغول‌ها ایستادگی کرده بودند، شهرت و خوش‌نامی دوچندانی کسب کرده است.

جاهای دیدنی سبزوار

جاهای دیدنی سبزوار شامل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن است. جاذبه‌هایی که اگر به این منطقه سفر کردید باید حتماً به آن‌ها سر بزنید تا بتوانید از دیدنشان لذت ببرید. این شهر تقریباً بیشتر از ۵۰۰ اثر تاریخی به جا مانده از هزاره سوم پیش از میلاد دارد که تقریباً ۱۰۰ عدد از آن‌ها در تاریخ ثبت شده است.

البته اگر شما به این منطقه سفر کردید، باید یک برنامه‌ریزی منظم داشته باشید تا بتوانید حداقل در مدت زمان اقامت خود در سبزوار چند اثر تاریخی این شهر را مشاهده کنید. ما هم در این مطلب قصد داریم تا دیدنی‌های این شهر را به شما معرفی کنیم تا در زمان عزیمت به سبزوار به راحتی بتوانید این آثار را ملاقات کنید.

کاروانسرای فرامرز خان

کاروانسرای فرامرز خان

کاروانسرای فرامرز خان، از جاهای دیدنی سبزوار

این کاروانسرا که متعلق به دوره قاجار است در غرب میدان کارگر سبزوار واقع شده و در سال ۱۳۷۷ آن را به عنوان آثار ملی به ثبت رساندند. این بنا یکی از کاروانسراهای چهار ایوانی است که در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی از آن استفاده می‌شود. مصالح به‌کاررفته در آن شامل آجر، ماسه، گچ، چوب و آهک است و تزیینات آن به‌صورت طرح‌های هندسی با نقاشی اخرائی بر روی سطح آجر انجام شده‌اند.

مصلی تاریخی سبزوار

مصلی تاریخی شهر سبزوار بنایی است که در حاشیه شرق این شهر واقع شده و مربوط به سده هشتم هجری قمری است. اثری تاریخی که در سال ۱۳۵۵ آن را به عنوان آثار ملی ثبت کردند و از یک چهار طاقی به همراه یک گنبد بر بالای آن و همچنین یک ایوان بزرگ در قسمت جلویی بنا تشکیل شده است.

این مصلی در ابتدا خانقاه بود که بزرگان و افراد سربداران در آن زندگی می‌کردند. بعدها از این مصلی برای مکانی به عنوان برپا کردن نمازهای عید استفاده می‌شد. در دوره سربداران، مصلای سبزوار اولین مکانی بود که در تمام ایران در آن نماز برگزار می‌شد. ضمن اینکه محل به دار آویخته شدن شخص خلیفه سربدار به دست قوم مغول نیز همین مکان بود.

معرفی دره هفت غار نیشابور و زیبایی‌های آن!

آرامگاه حاج ملا هادی سبزواری

آرامگاه حاج ملا هادی سبزواری

آرامگاه سبزواری، از جاهای دیدنی سبزوار

آرامگاه شیخ زاهد ملا هادی سبزواری در قسمت ضلع جنوبی از میدان کارگر سبزوار قرار گرفته و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. بنای اولیه آن بعد از درگذشت شیخ در سال ۱۲۰۹ در این مکان ساخته شد. بانی و سازنده این بنا در ابتدا قصد داشت در این مکان یک مدرسه برای آموزش علوم مذهبی و دینی بنا کند. بعد از درگذشت ایشان مدرسه تبدیل به آرامگاه شد.

مناطق تماشایی و جذاب در میامی مشهد که باید آنها را ببینید!

آرامگاه شیخ نجم الدین اکبری

آرامگاه شیخ نجم‌الدین اکبری هم در خراسان رضوی و شهر جوین واقع شده که یکی از عرفای معروف در قرن ششم و هفتم هجری قمری بود. ایشان نیز در زمان حمله مغول می‌زیست و بقعه دیگری هم در اورگنج ترکمنستان وجود دارد که به ایشان نسبت داده شده است. ابقعه ایشان در ترکمنستان هم یکی از پرطرفدارترین بناهای تاریخی به حساب می‌آید.

خانه باغ اسکویی سبزوار

این خانه باغ در غرب سبزوار و در فاصله چهار کیلومتری از روستای ابارش قرار دارد. مساحت آن ۱۰ هکتار است و عمارت اصلی دقیقاً در وسط باغ است. این عمارت از قسمت‌هایی مانند حوضخانه، مطبخ، آب انبار، هشتی و بادگیرخانه تشکیل شده و در اصل دو طبقه دارد. همچنین طبقه اول شامل تالار ستون دار شمالی، تالار ستون دار شرقی، حجره‌های نشیمن، تالار پذیرایی و… است. لازم به ذکر است که تزیینات آن شامل آجرکاری بنا در نما، سرستون‌های گچ‌بری و نقاشی شده، حوضخانه و تزیینات حوضخانه است. اگر قصد دارید هوایی به استان خراسان سفر کنید می‌توانید بلیط هواپیما ی خود را با قیمتی مناسب از اسنپ‌تریپ بخرید.

مناره خسروگرد سبزوار

مناره خسروگرد سبزوار

مناره خسروگرد، از جاهای دیدنی سبزوار

یکی دیگر از جاهای دیدنی سبزوار این مناره است که تنها ۱۰ کیلومتر با سبزوار فاصله دارد. این بنا از قرن ششم هجری برجای‌مانده و به دستور تاج الدوله ابوالقاسم بن‌سعید در زمان سلجوقیان ساخته شد. این میل، جزئی از آثار ملی ایران است و ارتفاعی برابر با ۳۸ متر دارد که در قسمت بالایی آن با تزیینات لوزی و دو رشته کوفی کتیبه تزیین شده است. قدمت آن تقریباً به ۹۰۰ سال پیش باز می‌گردد و از بلند مرتبه‌ترین و قدیمی‌ترین مناره‌های ایران است.

آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی

بیهقی به ابن فندق شهرت داشت و یکی از ادیبان عرب در زادگاه خود بود که بعد از فوت پدر به مرو رفته و فقه آموخت. بعد از ازدواج هم به نیشابور عظیمت کرد و بعد از آن مجدداً به بیهق بازگشت. معلومات او در علوم مختلف فراوان بوده و در فقه و ریاضیات شهره دوران خود بود. ضمن اینکه شاعر هم بود و شعرهای بسیار زیبایی نیز می‌سرود. وی با خیام نیشابوری در یک دوران زندگی می‌کرد و با ایشان رابطه‌ای نزدیک داشت. ضمن اینکه از ایشان ۷۶ جلد کتاب در علوم مختلف نیز برجای‌مانده است که رقم قابل توجهی است.

جاهای دیدنی اطراف مشهد که نباید از دستشان بدهید!

آتشکده خانه دیو

آتشکده خانه دیو

آتشکده خانه دیو، از جاهای دیدنی سبزوار

در میان جاهای دیدنی سبزوار آتشکده خانه دیو به دوران ساسانیان متعلق است و یک بنای جالب و بی‌نظیر به حساب می‌آید. خانه دیو در اصل یک چهار طاقی محسوب می‌شود که در دسته چهارطاقی‌های منفرد بوده و بر روی یک قله صخره‌ای و بسیار صعب العبور قرار گرفته است. شکل چهار وجهی آن متقارن بوده که البته در قسمت‌هایی از پایه و طاق‌ها تقریباً تخریب شده است، اما هنوز هم شکوه و جلال خود را حفظ کرده است.

درخت سرو کهنسال فیض آباد

این سرو سرسبز و کهن‌سال یکی از جاذبه‌ها و شاهکارهای طبیعی به حساب می‌آید که در شهرستان فیروزه خراسان رضوی واقع شده و در روستای فیض آباد است. این اثر طبیعی را در سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت کردند و یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های منطقه محسوب می‌شود.

تپه عیدگاه سبزوار

این تپه که نام دیگر آن تپه دامغانی است مربوط به هزاره چهارم و همینطور هزاره اول قبل از میلاد بوده و در ابتدای ورودی به سمت شهر قرار گرفته است. این تپه را نیز در فروردین ۱۳۸۰ جزء آثار ملی ایران به ثبت رساندند و گردشگران زیادی سالانه برای تماشای آن عازم این منطقه می‌شوند. تپه عیدگاه سبزوار یک گنج تاریخی به حساب می‌آید که نشان‌دهنده تاریخ تمدن کشور ما است.

بقعه امامزاده یحیی

بقعه امامزاده یحیی

بقعه امامزاده یحیی، از جاهای دیدنی سبزوار

بقعه امامزاده یحیی یکی دیگر از جاهای دیدنی سبزوار است. این مکان متعلق به دوران قاجار بوده و در تقاطع خیابان‌های اسرار شمالی و بیهقی واقع شده است. فضای داخلی آن شامل ایوان گنبد و مناره‌هاست و البته دو فضای ارتباطی، که تمام محیط درون بقعه را تشکیل می‌دهند.

گنبد این بقعه کاشی‌های کاملاً فیروزه‌ای رنگ براساس نمای بنا دارد که همگی نفیس و ارزشمند هستند. پلان بقعه مربعی و چهار ایوانی است. معماری بنا هم متعلق به سده‌های هفتم و هشتم است ضمن اینکه تمام سطح فضای داخلی آن با گچ و کاشی، سنگ و تزیینات آینه‌کاری مزین شده است.

فاصله تهران تا مشهد با ماشین، قطار و هواپیما

درخت چنار کهنسال سلیمانی

درخت چنار سلیمانی دقیقاً در روستای سلیمانی واقع شده است و در ابتدا هفت اصله بوده که در زمان حمله روس‌ها، پنج اصله از آن بریده و نابود شد. در حال حاضر تنها دو اصله از آن باقی مانده است. کارشناسان و خبرگان اهل فن، بر این باورند که این درخت‌ها عمری بیشتر از ۴۰۰ سال دارند که دقیقاً در مرکز روستا هم قرار گرفته‌اند. بد نیست بدانید که در سال ۱۳۹۹ این دو چنار در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران به ثبت رسیدند.

مسجد پامنار

مسجد پامنار

مسجد پامنار، از جاهای دیدنی سبزوار

از دیگر جاهای دیدنی سبزوار مسجد پامنار است که در دسته قدیمی‌ترین مساجد این شهر قرار دارد. این بنا کاملاً آجری و خشتی است و ۱۳ پایه دارد. معماری ساختمان اصلی در مسجد پامنار متعلق به دوره صفویه است. در دوره‌های بعد، الحاقاتی برای این مسجد در نظر گرفته شد و آن را به طور کامل تعمیر کردند؛ همچنین در دوره محمدرضا پهلوی هم سردر آن را به دست سید محمد اشراقی از معماران خوشنام شهر سپردند و به طور کامل کاشی‌کاری کردند.

آتشکده میر مظفر

از آخرین جاهای دیدنی سبزوار می‌توان به آتشکده میرمظفر اشاره کرد که یکی از کهن‌ترین آثار جذاب معماری از یک آتشکده عظیم در روستای زیبای بابا لنگر است. براساس شواهد و مدارک به دست آمده، معماری این آتشکده متعلق به دوران قبل از اسلام است. این آتشکده بر فراز یک کوه مرتفع و مشرف به دشت‌های وسیع اطراف قرار گرفته و با ملات ساروج و سنگ آن را بنا کرده‌اند.

جاهای دیدنی سبزوار و سیری در دوران مغول، صفویه و قاجاریه!

سبزوار را با هم در یک سفر کوتاه تحت لوای کلمات مشاهده کردیم. البته جاذبه‌ها و دیدنی‌های این شهرستان به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود. توصیه می‌کنیم که اگر به سبزوار سفر کردید حداقل دو روز برای مشاهده کامل این شهر از تمام زوایا اختصاص دهید.

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر نرسد اما سبزوار واقعاً تکه‌ای برجای‌مانده از تاریخ کهن ایران است که با فروتنی هرچه تمام‌تر شاهد افت و خیزها و فراز و نشیب‌های فراوانی در این سرزمین بوده است. به همین دلیل سبزوار را فقط نبینید، بلکه حس کنید، لمس کنید و در جای جای آن جلوه گری هنر ایرانی را شاهد باشید. برای سفر به سبزوار و تهیه بلیط می‌توانید از طریق سایت اسنپ تریپ اقدام کنید.

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد