همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان

تاریخ انتشار : 1 آذر 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱ آذر ۱۴۰۲
همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان

استان سمنان به مرکزیت شهر سمنان یکی از شهرها و جاذبه‌های ایران است که در قسمت جنوبی رشته کوه البرز و همین‌طور در قسمت شمالی دشت کویر واقع شده است. گویش مردم محلی در این شهر، سمنانی است که یکی از زبان‌های ایرانی از شاخه شمال باختر بوده و اهالی قدیمی و ریش سفیدان سمنان از این گویش استفاده می‌کنند. این شهر در دوران باستان یکی از ایالت‌های تاریخی ورنه و همچنین در تقسیمات ۱۶ گانه و وسیع اوستایی، دهمین بوده است.

همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان به همین چند مکان خلاصه نمی‌شود. سمنان را باید از نزدیک ببینید. این شهر به‌قدری باشکوه و جذاب است که از همان نگاه اول شما را مجذوب و شیدای خود می‌کند. زیباتر از زیبایی‌های آن، این شهر مردمان مهربانی دارد که همانند آن‌ها را هیچ کجای دیگری نخواهید دید. بنابراین اگر هوس سفر به شهر سمنان را کرده‌اید همین الان دست به کار شوید و از طریق سرویس اسنپ تریپ بلیط هواپیما و هتل خود را رزرو کنید.

همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان برای عاشقان فرهنگ و تاریخ ایران

استان سمنان درست مانند سایر شهرهای ایران مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است که باید حتماً آن‌ها را از نزدیک مشاهده کنید. شاید سمنان به شهرت شیراز و اصفهان نباشد، اما واقعیت آن است که چیزی از دیدنی‌های آن‌ها کم ندارد.

هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ طبیعی، استان سمنان مملو از شگفتی‌هایی است که در هر قدم شما را غافلگیر می‌کنند. در ادامه قرار است که با هم گشت‌وگذاری در میان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر داشته باشیم.

۱٫    موزه تاریخ طبیعی سمنان

اولین جاذبه از جاهای دیدنی سمنان موزه تاریخ طبیعی این شهر است که برای رسیدن به آن باید اول به خیابان قدس رفته و سپس خود را به میدان امام رضا برسانید. بعد از آن هم به سمت میدان استاندارد بروید. درست در اطراف میدان، یک تابلو مشاهده می‌کنید که بر روی آن تصویر یوزپلنگ آسیایی قرار دارد. این یوزپلنگ نمادی از شهر سمنان نیز به حساب می‌آید.

در موزه تاریخ طبیعی شهر سمنان شما به‌راحتی می‌توانید با انواع پرندگان، خزندگان، پستانداران و تمام حیات وحش این منطقه آشنا شوید. این موزه دو بخش دارد. بخش اول شامل تاریخ طبیعی است و بخش دوم به تنوع زیستی در طبیعت سمنان می‌پردازد.

۲٫    موزه مهر و سکه کومش در سمنان

دومین مکان، موزه تمبر و سکه است که در سال ۱۳۹۲ و در شهر سمنان این موزه را افتتاح کردند. برای رفتن به این موزه ابتدا باید به خیابان امام خمینی رفته، سپس به تیمچه تکیه برسید و در آنجا موزه را در کنار مسجد سلطانی مشاهده خواهید کرد.

این موزه سه قسمت دارد. بخش اول که شامل مهرهای متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد هستند. بخش دوم که شامل تبادلات پولی و ارزی در ایران است و بخش سوم محل نگهداری سکه‌ها است.

۳٫    مسجد جامع در سمنان

جاذبه بعدی، مسجد جامع سمنان است که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد تاریخی در دوران اسلامی به حساب می‌آید. متعلق به قرن سوم هجری قمری است و دوران حکومت سلجوقیان، ایلخانان و تیموریان را به خود دیده است. بر اساس اکتشافات انجام شده، این مسجد را بر روی خرابه‌های یک آتشکده ساخته‌اند. سبک معماری آن آذری است و از صحن، مقصوره غربی، ایوان بزرگ و سه شبستان در جهت شمال، شرق و جنوب تشکیل شده است.

جالب است بدانید قدیمی‌ترین مناره که قابلیت حرکت دارد در این مسجد قرار گرفته است. این مناره مجهز به یک محور چوبی است که با حرکت دادن آن، کل مناره حرکت خواهد کرد.

۴٫    دروازه ارگ در سمنان

دروازه ارگ سمنان دقیقاً در مرکز و قلب این شهر قرار گرفته است. برای رسیدن به این دروازه که یک دروازه تاریخی متعلق به دوران قاجار است، کافیست خودتان را به تقاطع خیابان شیخ فضل الله نوری و خیابان طالقانی برسانید تا در میدان ارگ با این دروازه روبه‌رو شوید. این دروازه در زمان رضا شاه به شدت مورد بی‌مهری قرار گرفت و بر اساس ساخت‌وسازها و توسعه خیابان، قسمت‌هایی از خود را از دست داد.

ارگ سمنان را دارالحکومه شهر می‌دانستند و به همین دلیل بناهایی مانند دروازه جنوبی، حمام، حسینیه، آب انبار و تلگرافخانه نیز در آن جانمایی شده بود. در سال ۱۲۴۶ خورشیدی درست زمانی که ناصرالدین شاه به این شهر سفر کرد دستور داد تا این دروازه ساخته شود. این دروازه تنها عنصر باقیمانده از ارگ بزرگ و باشکوه سمنان است. جالب است که بدانید این دروازه دو نمای شمالی و جنوبی دارد که نمای شمالی آن جذاب‌تر و پرطرفدارتر است.

۵٫    پارک جنگل سوکان در سمنان

نوبتی هم که باشد، نوبت پارک جنگلی و زیبای سوکان سمنان است که در جاده سمنان-دامغان قرار گرفته و دقیقاً در مقابل دانشگاه سمنان مستقر شده است. موقعیت بسیار مناسبی دارد و هر ساله از مسافران مشهد که از این مسیر عبور می‌کنند، پذیرایی خواهد کرد. در این پارک امکانات رفاهی مانند آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، جایگاه سوخت، CNG، سفره خانه و جاذبه‌هایی مانند باغ پرندگان و باغ وحش نیز وجود دارد. همچنین شما می‌توانید در این پارک چادر برپا کرده و شب را در آن اقامت کنید.

۶٫    شهر زیبای شهمیرزاد

در فاصله ۲۸ کیلومتری از شمال شهر سمنان یک شهر کوچک و جذاب به نام شهمیرزاد وجود دارد که آن را بهشت گمشده همیشه سبز، در دل کویر بی‌آب و علف این منطقه می‌دانند. بر اساس نوشته‌ها و آثار برجای‌مانده از مورخان نام این شهر شامار، شهمار یا سهار هم بوده است که قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد و عنوان آبادترین و زیباترین شهر طبس را نیز به خود اختصاص داده است.

شهمیرزاد باغ‌های متعدد گردو دارد و با انواع مغازه‌هایی که به عرضه ترشیجات و لواشک مشغول هستند، پر شده است. در این شهر درخت گردویی با قدمتی متعلق به قرن سیزدهم وجود دارد که به کمان رستم هم معروف است.

۷٫    بازار سمنان

به سمنان اگر سفر کردید حتماً سری به بازار سنتی این شهر بزنید. بازار شیخ علاءالدوله و بازار سمنان هر دو متعلق به دوره قاجاریه هستند و در خیابان امام قرار گرفته‌اند. یک بازار کهن و سنتی با سقفی آجری و خشتی که طبق بناهای طراحی شده در کویر آن را طراحی و اجرا کرده‌اند. این بازار از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده که بازار شمالی یا بالا، سه حمام، چهار کاروانسرا، مسجد مسجد و ۲۵۴ باب مغازه دارد.

بناهای تاریخی این بازار همگی به‌جای‌مانده از قرن هفتم و هشتم هستند که قسمت عظیمی از آن‌ها به دلیل ساخت و توسعه خیابان امام، از بین رفته است. همچنین بد نیست بدانید که چون مردگان شهر سمنان را از این مسیر عبور می‌دهند تا به سمت گورستان ببرند، این بازار به بازار مرده‌ها نیز شهرت دارد.

۸٫ مسجد سلطانی در سمنان

دومین مسجد زیبا در سمنان، مسجد سلطانی است که متعلق به فتحعلی شاه قاجار بوده و یک مسجد چهار ایوانی است. چهار ورودی دارد که ورودی‌های سمت شرق و سمت شمال آن با مقرنس‌های چشم‌نوازی که دارند، بیشتر مورد توجه هستند.

زمانی که وارد این مسجد می‌شوید یک حوض آبی و کم عمق به استقبال شما آمده و در ادامه حجره‌های طلاب که در اطراف مسجد با گچ‌کاری و کاشی‌کاری تزیین شده‌اند، شما را به داخل مسجد دعوت می‌کنند.

۹٫ خانه تاریخی طاهری در جاهای دیدنی سمنان

خانه طاهری سبک و سیاقی قجری دارد و متعلق به دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است. معماری آن معماری کویر را به شما نشان می‌دهد و از مصالح ساروج و خشت و چوب ساخته شده است. در این خانه قسمت‌هایی مانند اندرونی، بیرونی، آب انبار، ایوان، آشپزخانه، هشتی، زیرزمین، اتاق خادم، اتاق تابستانه و زمستانه، بادگیر و دو حیاط وجود دارد. البته این خانه به طور کامل مرمت شده و درحال‌حاضر کاربرد اقامتی دارد.

۱۰٫خانه کلانتر از جاهای دیدنی سمنان

خانه کلانتر هم در سمنان متعلق به دوران قاجار است که خانواده مشهدی علی اصغر مداح در آن سکونت داشتند. این خانه سنتی ۱۷ اتاق، آب انبار، حمام قدیمی، بادگیر و حوض‌خانه دارد و معماری آن دقیقاً متناسب با معماری مناطق گرم و خشک ایران است. در بدو ورود یک حوض کوچک شش ضلعی در مقابل شما قرار دارد که با باغچه‌های متعدد، گیاهان تزیینی، پنجره‌های رنگی، دیوارهای آجری و میزها و تخت‌های سنتی احاطه شده است.

۱۱٫امام‌زاده علی ابن جعفر در جاهای دیدنی سمنان

سمنان مانند سایر شهرهای ایران امامزادگان فراوانی دارد. امامزاده علی ابن جعفر یکی از مکان‌های مذهبی شهر است که در خیابان رجایی واقع شده و متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است. این امامزاده از گنبد، حرم، ایوان و دو سالن بزرگ تشکیل شده که تزیینات ضریح آن را هنرمندان اصفهانی انجام داده‌اند.

۱۲٫برج کارخانه نساجی سمنان در جاهای دیدنی سمنان

در نهایت آخرین بنایی که در میان دیدنی‌های سمنان به آن خواهیم رسید، برج کارخانه نساجی این شهر است که برجی آجری بوده و درحال‌حاضر متعلق به شورای شهر سمنان است. این مکان در گذشته کاربری کارخانه نساجی داشته و برج آن مکانی برای اعلام زمان‌های استراحت کارگران کارخانه نساجی بوده است. به عبارتی استراحت، زمان شروع و زمان پایان کار در این برج در ساعت‌های شش صبح، دو بعدازظهر و ۱۰ شب نواخته می‌شده و به همین دلیل مردم سمنان با این کارخانه خاطرات بسیار زیادی دارند.

این کارخانه ۸۰ سال پیش فعالیت خود را در شهر سمنان آغاز کرد. اما در دهه ۷۰ به دلیل مشکلات فراوانی که برایش پیش آمد ورشکست شد؛ متاسفانه تا کنون هیچ تلاشی برای حفظ و نگهداری آن انجام نشده است.

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد