جاهای دیدنی محمود آباد و ثبت بهترین خاطرات شمال

تاریخ انتشار : 14 آبان 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۵ آبان ۱۴۰۲
جاهای دیدنی محمود آباد و ثبت بهترین خاطرات شمال

جاهای دیدنی محمود آباد را در سفر به این منطقه بهتر و بیشتر خواهید شناخت. محمودآباد در کرانه زیبای دریای خزر و در مازندران قرار گرفته و یکی از ‌بی‌نظیرترین مقاصد شمال کشور است که سالانه میزبان گردشگران و مسافران زیادی از ایران و سراسر دنیا است.

سواحل متعدد و جذاب دریای خزر در کنار تالاب‌های متعدد مملو از پرنده‌ها و جنگل‌های سرسبز و انبوه، سبب شده‌اند که گردشگران زیادی این منطقه را برای سفرهای خود انتخاب کنند. محمودآباد در کنار سایر زیبایی‌های شمال کشور سفری جذاب و متفاوت برای شما رقم می‌زند. دیدنی‌های فراوانی دارد و ما این مقاله را به زیبایی‌ها و جاذبه‌های آن اختصاص داده‌ایم.

محمود آباد و سفری جذاب به شمال ایران

شهر محمودآباد از نزدیک‌ترین شهرهای زیبای ساحلی در اطراف پایتخت به حساب می‌آید که تهرانی‌ها در اولین فرصت و اولین تعطیلی خود را به آنجا می‌رسانند تا از زیبایی‌های این شهر لذت برده و کسب آرامش کنند. محمودآباد در مازندران قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های انکارناپذیر آن به حساب می‌آید.

این منطقه از سمت غرب با نور، از سمت شرق با فریدون کنار و بابلسر و از سمت جنوب هم با آمل در ارتباط است. شما در سفر به این منطقه زیبا با تنوع زیاد جانوری، گیاهی و همینطور جاذبه‌های تاریخی متنوعی روبرو هستید که نمی‌توان از آن‌ها بازدید نکرد و زیبایی‌هایشان را انکار کرد. این شما و این جاهای دیدنی محمود آباد که شاید حتی اسمشان را هم نشنیده باشید.

پارک جنگلی و سرسبز تشبندان

اولین جاذبه دیدنی منطقه، پارک جنگلی تشبندان محمودآباد است که مساحتی بیش از ۴۵ هزار متر مربع دارد و به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود. آقا شهر، کیجاوزان، قلعه جنگل بائوده و وزونره از بخش‌های مختلف این پارک جنگلی هستند. جالب است بدانید پارک جنگلی و سرسبز تشبندان یکی از مناطق بسیار زیبا و حفاظت شده مازندران است که شما در آن می‌توانید گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را مشاهده کنید.

برای مثال گونه‌های بسیار متنوعی از درختان و جنگل‌های هیرکانی مانند افرا، ومرز، زبان گنجشک، نارون، توسکا و لرگ در این جنگل قابل مشاهده هستند. همچنین باید بدانید که این پارک جنگلی دقیقاً در دهستان اهلم رستاق قرار گرفته و فقط ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر زیبای محمودآباد فاصله دارد.

متاسفانه درحال‌حاضر قسمت‌های زیادی از این جنگل رو به نابودی هستند و تبدیل به زمین‌های کشاورزی شده‌اند. اما در طول سال‌ها به همت شهرداری منطقه محمودآباد بسیاری از قسمت‌های این جنگل مورد حفاظت قرار گرفته است.

برای رسیدن به این پارک هم فقط کافیست که در جاده شهر محمودآباد به سمت آمل قبل از کلوده خود را به سمت روستای تشبندان در قسمت شرق جاده برسانید. ورودی این جنگل را دقیقاً بعد از روستای تشبندان مشاهده خواهید کرد.

مرکز تجاری گردشگری سیمرغ

از دیگر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی محمود آباد می‌توانیم به سرای گردشگری سیمرغ که یک مرکز تجاری و تفریحی است، اشاره کنیم. این مجموعه در غرب محمودآباد قرار گرفته و فقط چهار کیلومتر تا مرکز آن فاصله دارد. یک ساختمان دو طبقه که امکاناتی مانند فروشگاه‌های پوشاک، فودکورت، فضای بازی برای کودکان، هایپر مارکت و غیره در آن جانمایی شده است. البته هنوز ساخت و ساز این مجموعه ادامه دارد و قرار است الحاقات دیگری مانند بخش‌های تفریحی و پردیس سینمایی نیز به آن اضافه گردد.

ضمن اینکه این مرکز خرید، هر روز از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲ شب برای عموم بازدید کنندگان باز و فعال است.

پارک ساحلی و زیبای ملت

شاید ندانید که از جاهای دیدنی محمود آباد، پارک ملت آن است که البته جزء جاذبه‌های پرطرفدار این شهر به حساب می‌آید. در این پارک دسترسی مناسبی به انواع تفریحات آبی و سایر امکانات رفاهی خواهید داشت و این مکان حتی می‌تواند یکی از بهترین نقاط برای اتراق و گشت و گذار باشد. در پارک محمودآباد زمین بازی برای کودکان، سرویس بهداشتی، آلاچیق و رستوران برای رفاه حال شهروندان و گردشگران تعبیه شده است. همچنین در نزدیکی این پارک یک پارکینگ عمومی هم وجود دارد. دسترسی به پارک ملت، از طریق خیابان بسیج و بلوار آزادی برای شما امکان‌پذیر است.

امامزاده قاسم (ع)

امامزاده قاسم که در مرکز شهر زیبای محمودآباد و در کنار ساختمان شهرداری قرار گرفته یک امامزاده در میان دو مدرسه است که برای رسیدن به آن باید از حیاط یکی از این دو مدرسه عبور کنید. در سال‌های اخیر اداره اوقاف محمودآباد تلاش زیادی انجام داده است تا دسترسی جداگانه‌ای به این امامزاده به وجود آید اما متاسفانه هنوز موفق به اقدامی عملی نشده است. این امامزاده بر روی یک تپه کوچک قرار گرفته و اتاقکی است که یک مقبره در آن قرار دارد.

این مکان محل شهادت امامزاده قاسم بوده که بومیان منطقه بعد از شهادت ایشان این مکان را برای دفن شدنشان انتخاب می‌کنند. ضمن اینکه در گذر زمان اهالی، مردگان خود را در اطراف این مقبره دفن کردند. این امامزاده در میان بومیان منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد. به گونه‌ای که آن‌ها مراسم‌های جشن یا دیگر مراسمات مذهبی خود را در حیاط آن برگزار می‌کنند.

روستای لاویج

روستای لاویج یکی دیگر از جاهای دیدنی محمود آباد به حساب می‌آید. این روستا را روستای چهار فصل مازندران می‌دانند که از توابع شهرستان نور بوده و یک روستای ییلاقی و سرسبز در این منطقه است. روستایی که با چشم اندازهای بی‌نظیر و آب گرم خود، دل هر بیننده و گردشگری را می‌لرزاند. البته علاوه بر این امکانات، روستای لاویج مزیت دیگری هم دارد که دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود.

شاید ندانید که این روستا محل زندگی نیما یوشیج است و مسافران در سفر خود می‌توانند از منزل ایشان هم دیدن کنند. همچنین چشمه‌های آب گرمی که در دامنه‌های کوه‌های شرقی این روستا قرار دارند به دلیل وجود مواد معدنی مانند گوگرد و درمانی بودنشان، به شدت مورد توجه مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند.

ساحل شنی سرخ رود

این ساحل تماماً شنی، دقیقاً در قسمت شرقی محمودآباد قرار گرفته و از زیباترین سواحل مازندران به حساب می‌آید. طول این ساحل پنج کیلومتر بوده و از سمت جنوب به شالیزارهای وسیع و سرسبز منتهی می‌شود. همچنین در قسمت‌های مختلف به واسطه تپه‌های شنی می‌تواند چشم اندازهای وسیع و جذاب دیگری را در مقابل شما نمایان کند. جالب است بدانید جنگل سرخرود که در نزدیکی این ساحل قرار گرفته دقیقاً در مسیر جاده زیبای سرخرود به سمت آمل واقع شده است.

شاید ندانید که پاییز در این منطقه مملو از پرندگان مهاجری است که زیبایی آن را هزار برابر می‌کنند. البته در فصل پاییز، ساحل سرخرود بسیار خلوت است و مکانی مناسب برای عاشقان این فصل به حساب می‌آید. برای حضور در این ساحل شما محدودیتی ندارید و از طلوع آفتاب تا غروب آن به راحتی می‌توانید در این ساحل قدم بزنید. ساحل سرخرود در قسمت شرق محمودآباد قرار گرفته و تا مرکز شهر ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله این ساحل از سمت غرب با فریدون کنار فقط شش کیلومتر است.

جنگل اهلم

جنگل اهلم یکی دیگر از دیدنی‌های محمودآباد است که جنگلی بسیار قدیمی از نوع هیرکانی در مازندران به حساب می‌آید. این جنگل خوشبختانه هنوز پابرجا، زنده و سرسبز است و در حال حاضر به تفرجگاهی دلپذیر برای افراد زیادی تبدیل شده که از کمپ زدن در آن و استراحت در میان درختان سر به فلک کشیده و زیبایش لذت می‌برند. خوب است بدانید در این جنگل اقامتگاه‌هایی در نظر گرفته شده که شبیه به خانه‌های روستایی است و شما به راحتی می‌توانید در آن‌ها استراحت کرده و وسایل کمپ خود را برپا کنید.

آبشار آب پری

آبشار آب پری هم در دسته جاذبه‌های محمودآباد قرار دارد که در جنگل رویان واقع شده است. شما بعد از عبور از خیابان اصلی شهر و گذشتن از یک پل به جاده‌ای فرعی خواهید رسید که شما را به سمت جنوب می‌رساند. این جاده فرعی دقیقاً در مقابل بازار رویان است که دقیقاً بعد از طی کردن هشت کیلومتر از این مسیر، به آبشار خواهید رسید.

این منطقه با شهر اختلاف دمایی ۱۰ درجه دارد که این برودت بواسطه ارتفاع منطقه و همچنین حضور درختان متعددی که در فاصله کمی از یکدیگر مستقر شده‌اند، ایجاد شده است. آبشار آب پری چهره‌ای جذاب و متفاوت نسبت به سایر نقاط محمودآباد دارد. سنگ‌هایی که در این منطقه قرار دارند به واسطه شیب تند کوه و رانش زمین شکل گرفته‌اند و عبور آب از میان آن‌ها تصویری رویایی و کمتر دیده شده را خلق کرده است.

در این منطقه برای رفاه حال مسافران و گردشگران، آلاچیق‌های متعددی قرار داده شده که امکان برگزاری کمپ و پیک نیک را برای شما فراهم می‌کنند.

جنگل بونده

آخرین مکان از جاهای دیدنی محمود آباد جنگل بونده نام دارد. جنگل بونده در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده و چشم اندازی رویایی و خاص را در مقابل شما نمایش می‌دهد. این جنگل فقط ۲۰ کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد و از جمله نقاط پر تردد در میان جاذبه‌های گردشگری محمودآباد به حساب می‌آید. انبوه بودن درختان و تراکم پوشش جنگلی در این منطقه، باعث کم شدن میزان شرجی بودن هوا و خنکی بیش از اندازه آن می‌شود. این جنگل و روستای همجوار آن از نقاط بکر محمودآباد به حساب می‌آیند. پس اگر هدف شما از سفر به این منطقه تجربه سکوت و آرامش است، توصیه می‌کنیم که حتماً خود را به جنگل بونده برسانید. این جنگل شما را با عظمت و سکوتش در خود خواهد بلعید.

زیبایی‌های تمام نشدنی محمود آباد

جالب است بدانید زیبایی‌های محمودآباد به همین چند منطقه خلاصه نمی‌شود. از جمله دیگر جاذبه‌های دیدنی و مناطق پر رفت‌وآمد محمودآباد می‌توان به تپه‌های باستانی سرخ رود، جنگل روستای اهلم، پارک جنگلی طاهباز، تالاب سرخ رود و دیگر مناطق پرجاذبه و سرسبز آن اشاره کرد. بدون شک وقتی که به شمال ایران و شهرها و روستاهای سرسبز آن سفر می‌کنید، قطعاً به یک یا دو جاذبه خاص گردشگری تاریخی اکتفا نکرده و از دیدن تمام جاذبه‌های این منطقه لذت خواهید برد. همه ما می‌دانیم که شمال ایران سراسر زیبایی، سرسبزی و طراوت است و حتی مشاهده جاده‌های این منطقه هم به تنهایی می‌تواند شما را بر سر شوق آورد.

دسته:Uncategorized

مطالب مرتبط :

روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد؛ قطعه ای زیبا در اطراف یک کلان شهر

2 اردیبهشت 1403
زیباترین جزایر ایران کدامند؟

زیباترین جزایر ایران کدامند؟

1 آذر 1402

۱ نظر

  • پاسخ نصرت اله خوشخو ۲۴ آبان ۱۴۰۲ از ۱۷:۴۴

    از دیگه جاذبه ها شهر هم دریاچه ۱۵ هکتاری یوسف آباد هستش که با مرکز شهر ۵ کیلومتر فاصله داره

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد