در سفر به کازرون کجا را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 25 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۵ آبان ۱۴۰۰
جاهای دیدنی کازرون

این فقط شیراز نیست که دیدنی‌ست و در ۱۴۳ کیلومتری آن، کازرون قرار گرفته. شهری که معبد، نرگس‌زار و باغ‌های نارنج را یکجا با هم دارد. ما در این نوشته درباره تعدادی از جاهای دیدنی کازرون که باید در سفر به این شهر آنها را ببینیم، نوشته‌ایم.

کازرون کجاست؟

از پایتخت که ماشین را روشن کنیم و راه بیافتیم، تا مقصد که کازرون باشد، ۹۱۷ کیلومتر، یعنی حدود ۱۱ ساعت باید رانندگی کنیم. از قم، کاشان و اصفهان می‌گذریم تا به یاسوج برسیم. از یاسوج تا کازرون، ۲ ساعت و نیم راه است و می‌توانیم نفس راحتی بکشیم که تا مقصد چیزی نمانده.

بعضی‌ها سفر  با قطار را دوست دارند. اگر ما هم از این دسته باشیم، با قطار می‌توانیم به شیراز برویم و بعد زمینی به مقصد برسیم. فاصله‌ این دو شهر ۱۴۳ کیلومتر و چیزی در حدود ۲ ساعت است.

اتوبوس‌های تهران – کازرون از ترمینال غرب و جنوب حرکت می‌کنند. راه آسان دیگر، خرید بلیط هواپیما به شیراز یا بوشهر است. از بوشهر تا مقصد ۱۶۷ کیلومتر است و ۲ ساعت و۲۰ دقیقه در راه هستیم.

جاهای دیدنی کازرون

باغ نظر

باغ نظر کازرون

۳۰۰ سال است که باغ نظر پاتوق کازرونی‌هاست. باغی چهار هکتاری که پر است از درختان انار، خرما و بیشتر از همه نارنج. می‌توانیم بگوییم نماد شهر هم همین درخت‌های نارنج است که نه‌تنها در این باغ که در گوشه و کنار شهر هم دیده می‌شوند.

آدرس: ضلع شرقی خیابان انتظامی

بیشتر بخوانید: بهشت گمشده، عروس دیدنی‌های فارس کجاست؟

بازار کازرون

بازار کازرون

بازارهای قدیمی هر شهری دیدنی‌ترین نقطه برای خیلی‌ها هستند، جاهایی شلوغ و سرزنده. کازرون هم چنین بازاری دارد. بازار کازرون شامل سه ورودی‌ست که به راسته‌ها و بازارهای کوچک‌تر می‌رسند، مثل بازار مسگرها، نمدمال‌ها، راسته طلافروش‌ها، راسته کفش‌فروش‌ها، راسته لباس‌فروشان و بازار شاه حمزه.

با قدم زدن در این بازارهای سرپوشیده، هم خریدی می‌کنیم و هم حال و هوای‌مان عوض می‌شود. مسقطی سوغات کازرونی‌هاست که در بازار فراوان است. در این شهر ترشی گلک و کورک هم جزو سوغاتی‌های پرطرفدار به حساب می‌آید. این ترشی با میوه‌ای به اسم کورک درستش می‌‌شود.

آدرس ورودی‌های بازار سنتی: میدان شهدا، خیابان شهدای شمالی، خیابان ابواسحاق، کنار مسجد بازار، خیابان ابوذر و خیابان حضرتی.

شهر تاریخی بیشاپور

شهر تاریخی بیشابور

از دیگر جاهای دیدنی کازرون، شهر تاریخی بیشابور است. عمر مجموعه باستانی بیشاپور به دوره شاپور اول ساسانی می‌رسد. شاپور اول، دستور داده بود این شهر را در راه تخت‌جمشید به تیسفون بنا کنند و بعد هم اسم خودش را روی‌اش گذاشت. نقشه شهر به‌ترتیبی بود که چهار دروازه و دو خیابان داشت. اولین بار اطلاعات تاریخی این محوطه را باستان‌شناسان‌ موزه لوور کشف کردند. بقایای این شهر از سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده.

درست است که بیشتر این شهر تاریخی حالا دیگر با خاک یکسان شده، ولی بخش‌هایی مثل ‌معبد آناهیتا، کاخ والرین، ایوان موزائیک و نقش برجسته‌های ساسانی را هم می‌شود این روزها دید.

آدرس: ۱۵ کیلومتری کازرون، کنار رود شاپور

غار شاپور

غار شاپور

نزدیک شهر بیشاپور، یعنی در ۴کیلومتری آن، غاری وجود دارد که از دیدنی‌های کازرون به‌حساب می‌آید. در دهانه غار مجسمه شاپور قرار گرفته و به همین دلیل اسمش غار شاپور است. این مجسمه دیدنی ۶ متر بلندی دارد و شاهکار پیکرتراشی دوران خودش محسوب می‌شود. در واقع بلندترین مجسمه‌ایست که از دوره ساسانی و پیش از آن باقی مانده. روی دیواره‌های غار نقش و نگارهایی روی سنگ تراشیده شده که تاریخ ساسانی را نشان می‌دهند. دو کتیبه هم در دهانه غار می‌بینیم.

مسیر دسترسی: این غار در انتهای تنگ چوگان و ۴ کیلومتری بیشاپور، روبه دره‌ بزرگی قرار گرفته. پایین دره، روستای کشکولی است. تا کمی بعد از روستا می‌شود با ماشین رفت. بعد باید ماشین را پارک کنیم و پیاده برویم. مسیر سربالایی‌ست و شیب ملایمی دارد؛ فقط در شیب آخر منتهی به غار، پله ساخته شده. از اول مسیر تا برسیم، یک ساعت و نیم پیاده‌روی در پیش داریم. در روزهای عزاداری امکان رفتن به غار وجود ندارد.

تنگ چوگان

تنگ چوگان

نزدیک شهر تاریخی بیشاپور، می‌رسیم به تنگ چوگان که محل چوگان‌بازی شاهان ساسانی بوده. فاصله این تنگه تا شهر ۲۳ کیلومتر است و چند نقش برجسته از جمله نقش برجسته بهرام اول، بهرام دوم، شاپور اول و نقش برجسته پیروزی شاپور اول بر امپراتور روم را هم در آن می‌بینیم. این نقش برجسته‌ها در کنار طاق بستان، نقش رستم و نقش رجب از یادگار‌های دوره ساسانی‌اند. رودخانه شاپور هم از تنگ چوگان می‌گذرد. اینجا مثل غار شاپور در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده. در تعطیلات عزاداری نمی‌توانیم به‌اینجا بیاییم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تنگ تیزاب فارس

جاذبه‌های نزدیک

نرگس‌زار: دی و بهمن، نزدیک کازرون چند نوع نرگس می‌روید. مثل نرگس معمولی، شش‌پر و شهلا و این آخری از همه معروف‌تر و خوش‌بوتر است. یکی از مرغوب‌ترین نرگس‌زارها، در روستای جره قرار دارد که نزدیک بالاده قرار گرفته. از نرگس‌زار جره تا شهر ۵۲ کیلومتر و ۴۷ دقیقه و تا شیراز کمتر از ۳ ساعت، یعنی ۱۸۹ کیلومتر راه است.

آدرس: کیلومتر ۵۰ جاده کازرون به فراشبند، روستای جره

نرگس زارهای کازرون

کاروانسرای کمارج: روستای کمارج ۳۲ کیلومتر و ۳۰ دقیقه با شهر فاصله دارد. کاروانسرای این روستا از دوره صفوی به‌جا مانده و مثل بیشتر کاروانسراهای آن دوره به عباسی مشهور است. محوطه این کاروانسرا، ۵ هزار متر است.

دسته:جاذبه

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد