چرا باید به مازیچال سفر کنیم؟

تاریخ انتشار : 13 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ مهر ۱۴۰۰
چرا باید به مازیچال سفر کنیم؟

درست است که ایران منطقه گرم و خشکی‌ست ولی به همان نسبت یا کمی کمتر، جاهای ییلاقی زیادی هم دارد که هوای خوش و خرمشان، هوس سفر را به جان آدم می‌اندازد. از بین این جاها، ما سراغ مازیچال رفته‌ایم، در ۲۰ کیلومتری کلاردشت.

مازیچال کجاست؟

دهکده مازیچال

شاید اسم مازیچال به‌نظرتان عجیب بیاید؛ اما اگر بدانید مازی در زبان مازندرانی به‌معنی درخت بلوط است، داستان روشن می‌شود. چال هم یعنی چاله. اسمش هم به خاطر دره‌های پر از درخت بلوطی‌ست که آخرش قرار دارد. محلی‌ها به اینجا مووزی چال هم می‌گویند.

روستای مازیچال با کلاردشت حدود یک ساعت، با عباس‌آباد یک ساعت و نیم و با تهران پنج ساعت فاصله دارد. این دهکده‌ قشنگ ۲ هزار و ۶۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. به همین دلیل هم زمستان به‌سختی می‌شود در آن‌جا دوام آورد.

در جاده‌ مازیچال باید از ایست نگهبانی محیط زیست بگذرید و به یک دوراهی برسید. راه پایین به روستا می‌رود و راه بالا به ابرها می‌رسد. به این مسیر مازیچال، کوت می‌گویند و درواقع بام کلاردشت است. اگر بدشانسی بیاورید و خبری از ابرهای رویایی نباشد، باز هم نباخته‌اید؛ چون تا رامسر را از آن بالا می‌بینید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کلاردشت، بهشتی دور از دریا

چرا به این ییلاق برویم؟

مازیچال کلاردشت

فقط فیلبند نیست که بالای ابرها قرار گرفته. در مازیچال هم اقیانوسی از ابر وجود دارد. در این دهکده تا چشم کار می‌کند سرسبزی می‌بینید و تا دلتان بخواهد وقت برای اینکه کمی در دل طبیعت خلوت کنید هست.

بهار که می‌شود این منطقه هم پر از گل پامچال و بنفشه می‌شود. از این ییلاق قشنگ انتظار امکاناتی مثل برق، لوله‌کشی، سرویس بهداشتی عمومی، گاز یا تلفن نداشته باشید. موبایل به‌ندرت آنتن می‌دهد، پس قرار است یک مرخصی واقعی بروید. نزدیکترین مغازه و پمپ بنزین هم در همان کلاردشت است. هر چی لازم دارید، از کلاردشت بخرید، از آب و خوراکی گرفته تا چراغ قوه، زغال، هیزم و وسایل دیگر. در عوض لبنیات تازه زیاد هست و می‌توانید از روستایی‌ها، ماست چکیده، ‌پنیر و دوغ بخرید.

مازیچال کلاردشت، هتل ندارد و نزدیک‌ترین هتل هم در همان کلاردشت قرار گرفته. تنها کاری که از دست‌تان برمی‌آید این است که چادر بزنید و برای همین هم بهتر است آدم واردی همراهتان باشد. در بعضی روزها این منطقه را مه می‌گیرد و احتمال گم شدن در جنگل هم هست.

بیشتر بخوانید: چطور در طبیعت بی‌دردسر کمپ بزنیم؟

جنگل مازیچال

جنگل را که پشت سر بگذارید، به مرتعی در آن بالا می‌رسید که برای چادر زدن خیلی مناسب است. صدای طبیعت هم که غوغا می‌کند، از شهر و سروصدایش دور شدید ولی فکر نکنید از صدای طبیعت و گاو و گوسفند خلاصی دارید. البته این را هم بگوییم که شغال و خرس هم در آن حوالی پیدا می‌شود. ناسلامتی جنگل امده‌ای. به غیر از پلنگ، گربه‌ وحشی، لاشخور و مار، سنجاب، گوزن، بز، جوجه تیغی، رارکوب، جغذ و لاک‌پشت هم در این جنگل زندگی می‌کنند درست مثل مزرعه حیوانات. اینجا، جایی‌ست که به‌عنوان منطقه‌ مهم بین‌المللی برای پرندگان هم ثبت شده.

جنگل مازیچال

این جنگل، در دسته‌ جنگل‌های هیرکانی قرار می‌گیرد، یعنی قدمت آن به دوره‌ی سوم زمین‌شناسی می‌رسد. همه جا پر از درختان بلوط، افرا و کاج سوزنی‌ست و تمشک، توت، سیب، گلابی، فندق، زغال‌اخته، آلو جنگلی، زرگ، ازگیل و زالزالک هم پیدا می‌کنید.

بهترین فصل سفر

این منطقه، ناحیه‌ای ییلاقی‌ست؛ پس خرداد تا شهریور فصل مناسبی برای سفر به این‌جاست. تابستان‌ها، شب‌های خنکی دارد و لازم است لباس گرم همراه‌تان باشد. پاییز و زمستان این منطقه هم قشنگ است. اما باوجود بارندگی، سرما و نامناسب بودن مسیر، درصورتی فصل سرما بروید که راهنمای کاردرستی داشته باشید. در شش ماه دوم سال محلی‌ها ییلاق را ترک می‌کنند و خبری از گوسفندان هم نیست.

کجا اقامت کنیم؟

هتل آپارتمان توکل کلاردشت

بعضی‌ها، طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستند و یک لحظه بودن در طبیعت را با هتل ۵ ستاره هم عوض نمی‌کنند. اگر از این دسته افراد هستید، می‌توانید در مرتع‌های هموار منطقه چادر بزنید.

اما اگر دوست دارید روز در دهکده گردش کنید و شب در هتل بخوابید، دو گزینه دارید. هتل‌های کلاردشت و هتل‌های عباس‌آباد.

فاصله‌ شما تا کلاردشت زیاد نیست. کلاردشت هتل ۵ ستاره ندارد، ولی هتل‌های متوسط خوبی دارد که به امکاناتش می‌ارزد. قیمت رزرو هتل در کلاردشت از ۱۷۱ هزار تومان شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی عباس آباد کجاست؟

جاذبه‌های نزدیک

گذشته از دیدن این دهکده، خرید لبنیات و دیدن کلبه‌های چوبی قشنگ، می‌توانید در همان حوالی به جنگل‌ شورزمین سر بزنید. از مازیچال که از جاده‌‌ خاکی به‌سمت جنوب راه بیفتید، کوه هزار چشمه مقابلتان است. شما باید از چالوس بگذرید بنابراین جاهای دیدنی چالوس هم می‌تواند مقصدتان باشد.

مسیر دسترسی

اگر هوس کردید سری به این ییلاق بزنید، اول از جاده چالوس راهی مرزن‌آباد شوید. خروجی کلاردشت را انتخاب کنید. به کلاردشت که رسیدید، تا دو کیلومتری جاده‌ عباس‌آباد رانندگی کنید. ۱۷ کیلومتر در این جاده‌ خاکی برانید تا به ارتفاعات مازیچال برسید. خیلی مهم است که ماشین مناسب مثل لندرور یا نیسان داشته باشید.

بیشتر بخوانید: زیباترین مناطق شمال برای مسافرت در تابستان

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

مرداب دیوک مازندران، نفس کشیدن در خنکای طبیعت!

مرداب دیوک مازندران، نفس کشیدن در خنکای طبیعت!

23 اردیبهشت 1402
جاهای دیدنی کلاردشت

جاهای دیدنی کلاردشت، بهشتی دور از دریا

17 مرداد 1396

۱ نظر

  • پاسخ ماهان ۷ خرداد ۱۳۹۹ از ۱۶:۱۸

    واقعا جای دیدنی هست و از رفتن به آنجا سیر نمی شوید حتما حداقل یک بار تجربه این سفر را داشته باشید

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد