جاهای دیدنی سرعین که حتما باید رفت

تاریخ انتشار : 29 خرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ آذر ۱۴۰۰
جاهای دیدنی سرعین

حتما اسم سرعین بارها به گوشتان خورده، شهرچشمه‌های آبگرم. این چشمه ها که از دل زمین میجوشند با خواص درمانی‌شان هرساله گردشگران زیادی را راهی سرعین در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل میکنند. این منطقه از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به حساب می‌آید. سرعین جدا از آن چشمه‌ها، به تپه‌های سرسبز سبلان و هوای خنکش در ماه‌های گرم سال نیز شهره است، به طوری که می‌گویند خنکی اش مرده را نیز زنده میکند. در این پست جاهای دیدنی سرعین را معرفی کرده‌ایم تا در سفر به این شهر به زحمت نیافتید.

آبگرم سبلان

آبگرم سبلان

سرعین را به آبگرمش می‌شناسند. به طوری که هر طرف شهر را که نگاه کنید چشمه آب گرمی وجود دارد. مجتمع سبلان نیز یکی از این چشمه‌هاست. سبلان، بزرگترین مجتمع آبدرمانی کشور است و به دلیل امکانات زیادش یکی از مورد استقبال ترین مجتمع‌های آب درمانی سرعین. سه استخر سرپوشیده (دو استخر عمومی برای زنان و یک استخر عمومی برای مردان)، چهار واحد سونای خشک، دو واحد سونای بخار، حوضچه‌های آب سرد، ‪ وان انفرادی، جکوزی، بخش فیزیو تراپی با امکانات،بوفه و رستوران از جمله امکانات این آبگرم است. این مجتمع داخل شهر سرعین واقع شده

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی

زمانی بود که گاومیش های سرعین برای آبتنی به آبگرم گاومیش گلی یا چشمه گاومیش می‌آمدند اما با گذشت زمان چشمه نیز تبدیل به یکی از پرآب ترین چشمه های آب معدنی سرعین شد. استخر روباز ۴۰۰ متری گاومیش گلی که آبش به صورت دائمی جوشان است خاصیت درمانی زیادی دارد. آبگرم گاو میش گلی به خاطر ترکیب کلروبی کربناته سدیک و کلسیک برای درمان بیماری‌های سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی)، بیماری‌های قلبی و تقویت عمومی بدن قابل استفاده است.

دمای آب گاو میش گلی ۴۶ درجه سانتی گراد است. هتل کوروش فاصله کمی با این آبگرم دارد و مسافران این هتل با چهاردقیقه پیاده روی به آبگرم گاومیش گلی می‌رسند.

آبگرم بش باجلار

آبگرم بش باجلار

دومین آبگرم بزرگ سرعین، بش باجلار یا ۵ خواهر است. دلیل این نامگذاری نیز به خاطر جوشیدن آبگرم از پنج دهنه در محل چشمه است. علاوه بر این ۵ دهنه، مقداری از آب بش باجلار از چشمه گاومیش گلی تامین می‌شود که آبش به صورت دائمی در حال جوشیدن است. استخر این مجتمع ۲۸۸ متر و دمایش ۳۶ درجه سانتی گراد است. از آبگرم بش باجیلار برای درمان بیماری های عصبی و مفصلی بهره می‌برند. بعد از بیرون آمدن از این آبگرم ها، سرشیر و خامه معروف سرعین یا آش دوغ این شهر حسابی حالتان را می‌تواند سرجا آورد.

بیشتر بخوانید: بهترین آبگرم‌های سرعین کدامند؟

روستای آلوارس؛ از جاهای دیدنی سرعین

روستای آلوارس

یکی از خنک‌ترین جاها در سرعین روستای آلوارس در ۱۲ کیلومتری غرب این شهر است. روستایی با قدمت سه هزار ساله که پیش از این عشایر شاهسون دام هایشان را برای چرا به آن می‌آوردند. روستای آلوارس با قرار گرفتن در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبزش، یکی از زیباترین روستاهای دامنه سبلان است. چشمه‌های فراوان به ویژه چشمه مین‌بلاغ که ماهی قزل‌آلایش معروف است، هوای  خنک و تمیز و مراتع سرسبز این روستا آدم را سر شوق می‌آورد.

به همه اینها در فصل بهار گُل‌های ختمی، گون‌های انبوه و لاله‌های سرخ و شقایق اضافه می‌شود و تصویری کم نظیر را به وجود می‌آورد. اگر به این روستا رفتید عسل و سرشیر معروفش را از دست ندهید. در اینجا صنایع دستی‌ای مثل گلیم و جایجم و جوراب نیز بافته می‌شود. نان لواش مخصوص آلوارس نیز بسیار ترد و خوشمزه است.

دره گلستان؛ دره‌ای با یخچال‌های طبیعی

دره گلستان

یکی از زیباترین و باصفاترین دره‌ها و جاهای دیدنی سرعین، دره گلستان یا قزل گل لر (آبگیرهای طلایی) است. دره گلستان که به آن دره آلوارس هم می‌گویند از دره‌های شرقی سبلان است. به واسطه وجود چشمه‌های پرآب و یخچال‌های طبیعی، در این منطقه چمنزارها و گلزارهای زیادی به وجود آمده و به همین خاطر اسمش را گذاشته‌اند دره گلستان. حال چرا به آن دره آبگیرهای طلائی میگویند؟ به خاطر وسعت آبگیرهایش. این دره علاوه بر زیبایی و سرسبزی اش، زیستگاه کبک و قوچ و بز نیز هست. فاصله دره گلستان تا سرعین ۱۹ کیلومتر است.

آبشار ورگه سران؛ از جاذبه‌های طبیعی سرعین

آبشار ورگه سران

دامنه‌های سبلان پر از دشت‌های سرسبز و خرم است و آبشار ورگه سران یکی از بکرترین نقاط دیدنی این دامنه‌ها. آبشار ورگه سران در روستایی به همین نام و در شمال سرعین قرار گرفته. در دره و تنگه طبیعی این روستا چشمه‌های معروف و پرآب زیادی معروف به قیرخ بولاخ یا چهل چشمه وجود دارد که در اثر برخورد آب آنها با صخره‌ها آبشاری دیدنی به وجود آمده. اینجا جایی است که میتوان در زیر سایه درختانش در سکوت دره ها به آرامش رسید. این آبشار در فاصله ۵ دقیقه‌ای سرعین واقع شده.

اگر به سرعین سفر می‌کنید در اینجا می‌توانید با رستوران‌های خوب این شهر آشنا شوید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین آبگرم‌های سرعین کدامند؟

بهترین آبگرم‌های سرعین کدامند؟

18 تیر 1398
بهترین هتل سرعین

اگر به دنبال بهترین هتل سرعین هستید، این نوشته را بخوانید

3 تیر 1398

۷ نظر

  • پاسخ الف امیری ۱ فروردین ۱۳۹۷ از ۰۹:۵۳

    عاشق سرعینم، ۵ ساله پشت سر هم از اصفهان میایم و کل خستگی یک سالمون رو در می کنیم

  • پاسخ حمید خادمی ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ از ۱۱:۰۴

    یکی از بهترین جاههای ایرانه / آرامش خاصی به آدم میده

  • پاسخ محمد حسين بنايي ۲ مهر ۱۳۹۷ از ۰۸:۴۶

    ممنونم از معرفیتون.
    ضمنا عکسی که در بالای آبگرم بش باجیلار زدین مربوط به مجتمع آب درمانی سبلان هستش

  • پاسخ تمجید ۱۸ آبان ۱۳۹۷ از ۱۲:۰۱

    ابدرمانی ۹چشمه حتمابریدعالیهههههههه

  • پاسخ مهدی آمره ۲۷ تیر ۱۳۹۸ از ۱۰:۱۹

    واقعاسرعین بهشت زمینه
    هرکی نرفته حتما بره
    منو ول سالی۱۰بارمیرم
    مردمانش طبیعتش فوق العاده اند

  • پاسخ Artan ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۵:۵۵

    پس شما اسفراین رو ندیدید ک ب اینجا میگید قشنگ…باید ی بار اسفراین بیایید و از مردم جاهای دیدنی رو بپرسید و برید ببینید تا معنی طبیعتا رو بفهمید

  • پاسخ احمد ۳ شهریور ۱۳۹۸ از ۰۶:۲۰

    من تا الان چند بار سفر کردم خیییییییلی عالیه هر کی نرفته حتما بره

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد