مازندران باشکوه؛ کاوش در جنگل‌های مازندران

تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
مازندران باشکوه؛ کاوش در جنگل‌های مازندران

همه می‌دانیم که شهرت استان مازندران به‌ خاطر جنگل‌های سرسبز و مناظر دیدنی‌اش است! جنگل‌های مازندران از زیباترین و پرطرف‌دارترین مقاصد گردشگری این منطقه هستند. این جنگل‌ها با مسیرهای پیاده‌روی، مناطق پیک‌نیک و امکانات کمپینگ را به طبیعت‌گردان می‌دهند تا برای چند ساعت فارغ ز غوغای جهان، در دامان طبیعت باشند!

اگر در فکر فرار از زندگی شهری هستید یا برای سفری ماجراجویانه در طبیعت دلتنگ شده‌اید خودتان را برای سفر به جنگل‌های مازندران آماده کنید تا به اهداف‌تان دست یابید. پس اگر اهل طبیعت و گردش در جنگل‌های ماندران هستید، این بلاگ برای شماست!

آشنایی با جنگل‌ های مازندران

وجود جنگل‌های شگفت‌انگیز از شاخص‌ترین دلایلی به‌شمار می‌رود که سالانه بسیاری از گردشگران را وا می‌دارد تا به شهرهای شمالی ایران سفر ‌کنند. مازندران نیز از این ویژگی بی‌نصیب نمانده است و جنگل‌های بکر زیادی در این استان شکل گرفته‌اند!

جنگل دالخانی، دالان بهشت ایران

جنگل ‌های مازندران

جنگل دالخانی، از معروف‌ترین جنگل ‌های مازندران

جنگل دالخانی را به‌عنوان جنگلی زیبا و سرسبز معروف به دالان بهشت در استان مازندران می‌توان دید. این جنگل به‌خاطر گیاهان و جانوران متنوع از جمله درختان بلوط، راش و افرا و همچنین گونه‌های مختلف پرندگان و پستانداران شناخته می‌شود. وسعت دالان بهشت را حدود ۶۰۰ هزار مترمربع است. در این خطه بی‌نظیر چندین چشمه طبیعی و آبشار وجود دارد که به زیبایی منظره جنگل می‌افزاید. بازدیدکنندگان می‌توانند از پیاده‌روی و کمپینگ در جنگل و همچنین پیک‌نیک در کنار رودخانه‌ها لذت ببرند.

در دل جنگل دالخانی جاهای دیدنی متنوعی مانند دریاچه سد میجران، روستای گرسماسر (بلندترین نقطه جنگل دالخانی) و غیره جای گرفته‌اند. این جنگل مقصدی محبوب برای دوستداران طبیعت و علاقه‌مندان به طبیعت است که می‌خواهند از شلوغی زندگی شهری فرار کنند و برای چند ساعت در آرامش طبیعت غوطه‌ور شوند!

جنگل دالخانی کجاست؟

جنگل الیمستان، طلای سبز ایران

جنگل ‌های مازندران

جنگل الیمستان، از زیبایی‌های جنگل ‌های مازندران

جنگل الیمستان در روستایی به همین نام در شهرستان آمل جای دارد. بازدید از جنگل الیمستان که با نام طلای سبز ایران از آن یاد می‌شود در دو فصل تابستان و بهار می‌تواند بهترین انتخاب برای دوستداران طبیعت باشد. دلیل نام‌گذاری جنگل را رویش گیاه «الیما» در این منطقه می‌دانند. این گیاه که شباهت زیادی به پیازچه نشان می‌دهد در اردیبهشت‌ماه کنار رودخانه‌ها می‌روید.

در این جنگل زیبا جاهای تماشایی متنوع مانند نقش پای رستم، قله امامزاده قاسم الیمستان و غیره را می‌توان دید. جنگل الیمستان در فصل زمستان مناظر زیبایی به نمایش می‌گذارد. اما به‌دلیل شرایط جوی و مه‌آلود بودن این جنگل بهترین زمان برای سفر به این منطقه اواسط بهار و اوایل پاییز خواهد بود.

جنگل پلنگ‌دره

از زیباترین جاذبه گردشگری در سوادکوه می‌توان به جنگل پلنگ‌دره اشاره کرد. این جنگل در مجاورت شیرگاه و روستای سوادکوه واقع شده است و به‌دلیل پوشش گیاهی متنوع و شرایط مطلوب آب‌ و هوایی، محبوب‌ترین گزینه بین جنگل های مازندران شناخته می‌شود. با توجه ‌به شرجی‌ بودن این منطقه و به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی، فصل‌های گرم سال بهترین زمان سفر به جنگل پلنگ‌دره را فراهم می‌سازند.

این جنگل نسبت به سایر نقاط مازندران هوای بهتری دارد. در فصل‌های سرد سال نیز می‌توان به این منطقه سفر کرد. اما امکان آب‌تنی در حوضچه آبشار و آب رودخانه وجود نخواهد داشت.

در بلاگ زیر بیشتر درباره جنگل پلنگ دره بخوانید:

راهنمای رفتن به پلنگ دره

جنگل دو هزار و سه هزار

جنگل های مازندران

جنگل دو هزار، از زیبایی‌های جنگل های مازندران

جنگل دو هزار و سه هزار که در ارتفاعات جنوبی تنکابن قرار دارند به‌عنوان زیباترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران شناخته شده‌اند. این جنگل‌ها در ارتفاعات ییلاقی استان مازندران و از به هم پیوستن جنگل‌های هیرکانی شکل گرفته‌اند. روایت‌های متفاوتی درمورد علت نام‌گذاری این جنگل‌ها وجود دارد. اما رایج‌ترین آن‌ها واقع ‌شدن جنگل‌های مذکور در ارتفاع دو هزار و سه هزار متری از سطح دریا است.

جنگل لفور

جنگل لفور را هم به‌عنوان یکی دیگر از زیبایی‌های مثال‌زدنی مازندران در دهستانی به همین نام در شهرستان سوادکوه باید دید! کشفیاتی مانند خمره‌های مواد غذایی و قالب‌های سنگی حاکی از قدمت زیاد این منطقه است. علاوه بر این بر اساس مستندات و منابع دو گورستان دسته‌جمعی در این ناحیه یافت شده‌اند که نشان می‌دهد درگذشته بخشی از جنگل به‌عنوان گورستان کاربرد داشته است.

اگر به این جنگل سفر کنید لذت تماشای چند جای دیدنی دیگر را هم خواهید چشید که از جمله آن‌ها هفت آبشار تیرکن، پارک جنگلی آذرود، آبشار اسکلیم، آبشار گزو و غیره قابل اشاره هستند. برای سفر به این منطقه از جنگل های مازندران اردیبهشت تا اواخر تابستان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

در بلاگ زیر می‌توانید بیشتر درباره جنگل لفور بخوانید:

جنگل لفور مازندران؛ طبیعت هزار ساله ایران!

جنگل لاجیم، نگین انگشتری سوادکوه

دهستان کسلیان واقع در شهرستان سوادکوه روستایی به نام لاجیم دارد که جنگلی به همین نام را در خویش پرورانده است که از شدت زیبایی و شکوه به آن لقب نگین انگشتری سوادکوه را بخشیده‌اند.‌ جنگل لاجیم با این ویژگی یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا قلمداد می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و تابستان را برای سفر به این منطقه در نظر بگیرید که بهترین زمان برای رفتن به این جنگل افسونگر خواهد بود. اما اگر با آب‌وهوای سرد سازگاری دارید مطمئن باشید که زیبایی‌های جنگل در فصل‌های سرد سال هم شما را بی‌نصیب نخواهند گذاشت. روستا و جنگل لاجیم نمایی منحصربه‌فرد از زندگی روستایی در ایران را ارائه می‌دهد و مقصدی ضروری برای کسانی است که طبیعت‌گردی را در سبک زندگی خود جای داده‌اند.

راهنمای سفر به شمال؛ از بکرترین تا بهترین مقاصد شمالی کشور

جنگل تنگ‌دار، آمازون ایران

جنگل ‌های مازندران

جنگل ‌های مازندران

نام این جنگل شباهت زیاد آن را با جنگل‌های آمازون آشکار می‌سازد و علت نام‌گذاری به‌ راحتی مشخص می‌شود. جنگل تنگ‌دار را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای کشک‌سرا می‌شناسیم که درشهر نوشهر استان مازندران میزبانی مسافران و گردشگران را بر عهده می‌گیرد. علت نام‌گذاری این جنگل به نام تنگ‌دار، قرارگرفتن این تنگ در دل جنگل و وجود درختان بسیار است که در مجاورت آن رشد یافته‌اند.

در مورد این جنگل نمی‌توان بهترین زمان مناسب برای سفر را مطرح کرد. به‌طورکلی بهترین زمان سفر به جنگل ‌های مازندران در دو فصل بهار و تابستان است. جنگل تنگ دار نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما این جنگل در نیمه اول پاییز طبیعت هفت‌رنگ را به شما نشان خواهد داد.

جنگل ارفع ده

جنگل ارفع ده مازندران

شهرستان سوادکوه در استان مازندران سرشار از زیبایی‌هاست که جنگل ارفع ده هم یکی دیگر از آن‌ها به‌شمار می‌آید. ارفع ده نیز یکی از مناطق ییلاقی شمال ایران در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. بهترین زمان سفر به این جنگل به‌ دلیل شرایط آب‌ و هوایی مطلوب در فصول بهار، پاییز و زمستان است. اما به‌دلیل بارش سنگین برف‌ و باران در فصل زمستان سفر در این وقت سال انتخاب مناسبی نیست.

جنگل اروست

 

از میان جنگل‌های مازندران، جنگل اورست از زیباترین آنها است! این جنگل را روستایی به نام اروست در فاصله ۱۰۰ کیلومتری روستای ساری میزبانی می‌کند. علت نام‌گذاری آن را هم مجاورت جنگل با چشمه‌های معروف باداب‌سورت دانسته‌اند. علی‌رغم جاذبه‌های فراوان این جنگل در فصل‌های گرم سال، چشم‌انداز بکر آن در فصل پاییز دلیل محکمی برای انتخاب فصل خزان برای سفر به سوادکوه و جنگل اروست محسوب می‌شود.

جنگل اومال

جنگل ‌های مازندران

جنگل اومال از جنگل ‌های مازندران ‌

شهرهای دیگری هم در استان مازندران وجود دارند که برای گردشگران محیط‌های جنگلی زیبایی فراهم آورده‌اند مثل جنگل شهرستان نکا که جنگل اومال را نگهبانی می‌کند. این جنگل را در تمام فصل‌های سال می‌توانید ببینید. اما در فصل پاییز زیبایی این جنگل دوچندان می‌شود که به آن طبیعت هزار رنگ ایران را لقب داده‌اند.

جنگل تیلاکنار، طبیعت هزار رنگ ایران

جنگل ‌های مازندران

جنگل ‌های مازندران

 

جنگل تیلاکنار از جذاب‌ترین جنگل های مازندران به‌شمار می‌رود. این جنگل در روستای عباس‌آباد در سلمان شهر (متل قو) واقع شده است. وجود درختان انبوه و پوشش سرسبز و همچنین نزدیک بودن جنگل تیلاکنار به ساحل این جنگل را به‌عنوان منطقه مناسبی به گردشگران معرفی می‌کند. تابستان بسیار گرم و زمستان بسیار سرد ویژگی این منطقه را به وجود آورده‌اند. برای انتخاب بهترین زمان سفر به این جنگل‌ها به اواسط اردیبهشت نظری بیندازید.

جاهای دیدنی جنگل های مازندران در فصل پاییز و زمستان

جاذبه‌های گردشگری بسیاری در دو فصل پاییز و زمستان در مازندران وجود دارد. برای مثال جنگل دالخانی یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در فصل پاییز است و به همین دلیل لقب دالان بهشت را به آن داده‌اند. علاوه بر جنگل دالخانی جنگل‌های شناخته‌شده دیگری مانند جنگل اومال، روستای کوهستانی ناندل، روستای لاویج، دریاچه شورمست نیز مکان‌های دیدنی این استان هستند.

جاهای دیدنی جنگل های مازندران در فصل بهار و تابستان

استان مازندران به‌دلیل آب‌وهوای مطلوب همیشه یکی از بهترین شهرها برای سفر در فصول گرم سال است. به‌عنوان‌مثال جنگل تیلا کنار تابستانی بسیار گرم و زمستانی بسیار سرد دارد و بهترین زمان سفر به این جنگل در اواسط اردیبهشت خواهد بود. جاهای دیدنی دیگری مانند روستای فیلبند، آبشار آب پری، پارک جنگلی سی‌سنگان، دریاچه شورمست و دشت دریاسر می‌تواند گزینه‌های انتخابی دیگری برای سفر به این منطقه در فصول گرم سال باشد.

سخن آخر؛

جنگل‌های مازندران با وجود تمام جاذبه‌هایش، نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش خاک و تامین آب‌ و هوای تمیز دارند. خوب است در سفرهایمان به این طبیعت‌های بکر و سرسبز، مراقب سلامت اکوسیستم  پوشش گیاهی طبیعت هم باشیم. ب اگر قصد سفر به مازندران را دارید می‌توانید بلیط هواپیما و هتل خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

اگر دنبال لیست هتل‌های رامسر هستید، اینجا را بخوانید

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد