جنگل لفور مازندران؛ طبیعت هزار ساله ایران!

تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
جنگل لفور مازندران؛ طبیعت هزار ساله ایران!

در دل جنگل‌های بکر مازندران، طبیعتی فوق‌العاده زیبا وجود دارد که جشم هر طبیعت‌گرد را تا مدت‌ها مبهوت خود می‌کند! امروز جنگلی از مازندران در شهر سوادکوه را به شما معرفی خواهیم کرد که ۴۰ میلیون سال قدمت دارد و با گشت ‌و گذار در این جنگل، آرامش زیادی را تجربه می‌کنید. با هم در این بلاگ سری به جنگل لفور مازندران می‌زنیم و از زیبایی‌‌هایش می‌گوییم.

جنگل لفور مازندران کجاست؟

همان‌طور که اشاره شد این جنگل در شهر سوادکوه استان مازندران قرار دارد. وقتی وارد شهر سوادکوه شوید باید به دهستان لفور بروید و با این جنگل بکر و بزرگ هشت هکتاری مواجه شوید. این جنگل روستاهای متعددی را همچون درازکلا، سیدکلا، امیرکلا و کالیکلا در خود جای داده است. مناطق گردشگری بسیاری در دهستان لفور مسافران و مهمانان را به سوی خود فرا می‌خواند. طبیعت بکر این منطقه موجب می‌شود که به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی مسافران مازندران به‌شمار آید.

مسیر جنگل لفور مازندران

برای رفتن به این جنگل لفور مازندران از تهران باید به سمت استان مازندران حرکت کنید. مسیر جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید و از شهرهای پل سفید، فیروزکوه و شیرگاه بگذرید تا به این جنگل کهنسال برسید. فاصله این جنگل از تهران زیاد نیست و گزینه مناسبی برای مسافرت‌های آخر هفته‌ای محسوب می‌شود. مدت‌زمان سفر به این جنگل از تهران با ماشین سه ساعت است. (۲۳۴ کیلومتر) برای رفتن به جنگل لفور از گوگل‌مپ استفاده کنید تا در مسیر ۳۰ کیلومتری شیرگاه تا سد لفور گم نشوید.

تاریخچه جنگل لفور مازندران

لفور / لپور در لغت به‌ معنای محل تلاقی دو رودخانه با یکدیگر است. به‌ دلیل وجود رودهای مختلف بزرگ و کوچک در جنگل لفور مازندران و رسیدن این رودها به یکدیگر آن را جنگل لفور نامیده‌اند. این جنگل به‌دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب ایرانی زیستگاهی ۴۰ ساله شناخته می‌شود که هیچ‌کدام از گونه‌های موجود در آن را در جاهای دیگر دنیا نمی‌بینید. به‌عبارتی این جنگل در شمار گنجینه‌های ملی قرار می‌گیرد.

مساحت این جنگل زیبای مازندران به‌دلیل بلایای مختلف مثل آتش‌سوزی یا حشرات نسبت به گذشته کوچک‌تر شده است. اما هنوز هم می‌کوشد ظاهر و سرسبزی خود را حفظ کند. آثار تاریخی بسیاری در این جنگل وجود دارد. مثل خمره غذایی و قالب‌های سنگی که به تاریخ غنی این جنگل را گواهی می‌دهند.

مازندران باشکوه؛ کاوش در جنگل‌های مازندران

مناطق دیدنی در جنگل لفور مازندران

علاوه بر زیبایی‌های بی‌شمار این جنگل هیرکانی که هیچ‌وقت از دیدن آن‌ها سیر نخواهید شد، مناطق دیدنی خاصی در این جنگل کهنسال یافت می‌شود که برای طبیعت‌گردی و عکس‌برداری‌های مسافران بسیار مناسب هستند.

آبشار اسکلیم

آبشار اسکلیم

آبشار اسکلیم، از جنگل لفور مازندران

این آبشار با ارتفاع ۳۲ متر به ‌حالت پلکانی تشکیل شده است. آب این آبشار دیدنی آهک دارد که باعث می‌شود آب‌تنی در آن خواص درمانی بسیاری را نصیب شناکنندگان کند. برخورداری از زیبایی و خواص درمانی به‌حق  آبشار اسکلیم را برای حفظ لقب آن یعنی عروس جنگل لفور مازندران شایسته می‌سازد. آدرس آبشار به این ترتیب بیان می‌شود: بابل، جاده گالشکلا و انتهای روستایی با همین نام. برای رسیدن به آن از جنگل لفور به چند ساعت پیاده‌روی نیاز دارید.

هفت آبشار

هفت آبشار

هفت آبشار، از جنگل لفور مازندران

برای دیدن هفت آبشار باید به بخش غربی جنگل و انتهای روستای درازکلا بروید. هفت آبشار دو قسمت بزرگ و کوچک دارد. شما با دو ساعت پیاده‌روی در جنگل لفور مازندران به هفت آبشار خواهید رسید. در فصول تابستان امکان آب‌تنی در این آبشار نیز فراهم است.

پارک جنگلی آذررود

پارک جنگلی آذررود

پارک جنگلی آذررود، از جنگل لفور مازندران

طبیعت و آب ‌و هوای مطلوبی که جنگل بی‌نظیر آذررود را در اختیار دارد آن را به بهترین منطقه جنگل لفور مازندران برای پیک‌نیک و کمپ کردن تبدیل می‌کند.

سد سنبل‌رود

سد سنبل‌رود

سد سنبل‌رود، از جنگل لفور مازندران

سد سنبل‌رود شما را به تماشای خود در روستای شیرگاه دعوت می‌کند. این سد زیبا منطقه بسیار مناسبی برای ماهیگیری و قایق‌سواری خواهد بود. حتما این تجربه را امتحان کنید.

پلنگ‌دره

پلنگ‌دره

پلنگ‌دره، از جنگل لفور مازندران

 

پلنگ‌‌دره جزو دیدنی‌ترین مناطق جنگل لفور مازندران محسوب می‌شود. رودخانه این دره برای شنا مناسب است و چندین ساعت شما را سرگرم خواهد کرد. این دره در روستای شیرگاه و قسمت شرق جنگل جای دارد و برای رسیدن به آن باید چند ساعتی پیاده‌روی کنید.

در بلاگ زیر می‌توانید بیشتر درباره پلنگ‌دره بخوانید:

راهنمای رفتن به پلنگ دره

آبشار ترز

آبشار ترز

آبشار ترز

با پیاده‌روی در جنگل لفور مازندران به روستای قرآن تالار می‌رسید که طبیعت بکری دارد و توسط پل چوبی روی رودخانه‌اش شما را به آبشار ترز خواهد رساند. ارتفاع این آبشار حدود ۱۸ متر است.

بهترین زمان برای رفتن به جنگل لفور مازندران

این جنگل چهارفصل در هر فصلی زیبایی‌های خود را دارد. اما اگر می‌خواهید یک سفر با آب‌ و هوای خنک و مطلوب را به ثبت برسانید و بتوانید در آب‌های جاری در آن شنا کنید، بهترین زمان فصل بهار و تابستان به ‌خصوص در ماه اردیبهشت خواهد بود.

برای مسافران عادی و کسانی که تجربه طبیعت‌گردی ندارند سفر به جنگل لفور مازندران در فصول سردتر مثل پاییز و زمستان ممکن است کمی دشوار باشد. اما در هر صورت زمستان و پاییز این جنگل هم دیدن دارد.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل لفور مازندران

این جنگل هیرکانی پوشش گیاهی متنوعی دارد که آن را یک جنگل خاص می‌کند. گیاهان پهن برگ، ازگیل، درختان راش، ممرز، انجیلی، لیکی و انواع درخت‌های میوه سیب، انار، پسته وحشی و گلابی در آن به چشم می‌خورند. خودتان را تصور کنید که چند ساعت در بین این همه گل و گیاه و زیبایی قدم می‌زنید.

جنگل لفور گونه‌های جانوری مختلفی مثل خرس قهوه‌ای، گراز، روباه و پرندگان مختلف مثل اردک، عقاب و… را در خود پناه داده است. اگر در این منطقه با حیوان وحشی مواجه شدید اصلا نیازی به ترسیدن نیست و تا وقتی حیوان به سمت شما نیامده است حرکت غیرعادی‌ انجام ندهید. برای حفاظت از گیاهان این منطقه تا حد ممکن آتش روشن نکنید و اگر روشن کردید حتما خاموش کردن آن را قبل از رفتن به خاطر بسپرید.

نکات مهم در سفر به جنگل لفور مازندران

اگر قصد دارید شب را در این جنگل بمانید حتما تمامی وسایل ضروری کمپینگ را با خود ببرید. این وسایل موارد ذیل را شامل می‌شود: چادر، لباس مناسب و اضافه، دوربین عکاسی، کرم ضدآفتاب برای فصل‌های بهار و تابستان، زیرانداز، کلاه، پتو ظروف مناسب برای انواع پخت و پز، کفش مناسب پیاده‌روی در جنگل، کبریت، چاقو، کیسه‌زباله و…

اگر تجربه طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی را ندارید با گروه‌ها و تورهای مسافرتی به این جنگل بروید تا هم در امان باشید و هم راه را گم نکنید. همچنین حتما وسایل راه‌یابی مثل GPS و نقشه همراه خود داشته باشید.

امکانات رفاهی نزدیک جنگل لفور مازندران

در هر روستای این جنگل، رستوران‌ها و فروشگاه‌های محلی مختلفی وجود دارد که به شما تجربه غذای محلی لذیذ و محصولات محلی خوشمزه در دل این جنگل منحصربه‌فرد را خواهند داد.

رستوران‌ ماهی لفور را به ‌عنوان یکی از بهترین رستوران‌ها و گزینه‌‌های صرف غذای محلی این جنگل به یاد بسپارید. رستوران شاه‌کلا نیز جزو رستوران‌هایی است که غذاهای محلی را برای شما فراهم خواهد کرد.

علاوه بر این‌که می‌توانید با یک همراه و آشنای منطقه در این جنگل کمپ کنید و چادر بزنید، کرایه کردن اقامتگاه‌های گردشگردی مثل کلبه‌های جنگی را نیز می‌توانید مدنظر قرار دهید و در آن‌ها اقامت داشته باشید.

یک سفر به یاد ماندنی در دل جنگل!

برای سفر به این جنگل برنامه‌ریزی‌های مناسب را انجام دهید و با بررسی وضعیت آب‌وهوایی به جنگل ۴۰ میلیون ساله لفور مازندران بروید. همچنین نهایت تلاش خود را در پاک نگه داشتن و آسیب نرساندن به گونه‌های گیاهی و جانوری این جنگل به کار ببرید. در این مقاله سعی شد تمامی نکات موردنیاز درمورد جنگل لفور توضیح داده شود تا سفر خوبی را در این جنگل تجربه کنید. در زمان سفر به مازندران می‌توانید هتل و اقامتگاه خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

گلوگاه مازندران؛ جایی که اکبرجوجه متولد شد

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد