جاهای دیدنی انزلی را می‌شناسید؟

تاریخ انتشار : 5 تیر 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۵ تیر ۱۴۰۲
جاهای دیدنی انزلی را می‌شناسید؟

بندر انزلی یکی از شهرهای زیبای استان گیلان در شمال کشور است. این شهر تا شهر رشت و مرکز استان گیلان حدودا ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. بعد از رشت، بندر انزلی بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان گیلان به‌حساب می‌آید. انزلی را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران و همچنین یکی از  مراکز مهم اقتصادی، صنعتی و ورزشی دانست. جاهای دیدنی انزلی شامل تالاب انزلی، حیات‌وحش سرخانکل و… می‌شود.

تالاب انزلی

تالاب انزلی که به زبان گیلکی به آن انزلی سل می‌گویند از زیباترین و باارزش‌ترین تالاب‌های طبیعی آب شیرین در ایران است. این تالاب قدمتی ۱۵ هزار ساله دارد که در آن می‌توانید منظره بی‌نظیری از نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی را مشاهده کنید. در این منطقه می‌توانید تفریحاتی مانند قایقرانی و ماهیگیری را تجربه کرده و از دیدن پرنده‌های متنوع لذت ببرید.

در سال ۱۳۵۴ تالاب انزلی در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر ثبت شد. این تالاب به‌دلیل ویژگی متفاوتی که دارد، مانند میزان بالای رطوبت و آب و موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد با دیگر تالاب‌های موجود در ایران قابل مقایسه نیست. وجود بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و ۱۵۰ گونه آبزی، تنوع زیستی و اهمیت این تالاب را دو چندان کرده است.

حیات‌وحش سرخانکل

منطقه سرخانکل در بخش میانی تالاب انزلی قرار گرفته است و یکی از جاهای دیدنی انزلی به‌حساب می‌آید. این منطقه از سمت شمال به کانال ماهرود، از سمت جنوب به روستای هندخاله و سیاه درویشان، از سمت شرق نیز به رودخانه هندخاله و از غرب هم به رودخانه تازه بکنده منتهی می‌شود.

حیات‌وحش سرخانکل در محدوده تالاب انزلی، پرندگان مهاجر بسیاری مانند قو، غاز، چنگر، طاووسک، کاکایی و انواع مرغابی‌ها را در خود جای داده است. آبزیان این منطقه دو نوع هستند ماهیان بومی که شامل ماهی هشترخان، اردک ماهی، کپور، سوف و ماهیان مهاجر که شامل سفید کولی، سیاه کولی و ماهی سفید می‌شوند.

بلوار ساحلی بندر انزلی

بلوار ساحلی انزلی به دستور رضا شاه در سال ۱۳۰۷ ساخته شد. معماری بلوار انزلی به سبک اروپایی احداث شده و تقریبا از ۳۵ هزار متر مربع مساحت برخوردار است. در قسمت شمالی این بلوار که به بوستان ساحلی نیز شهرت دارد، موج‌شکن‌های انزلی را می‌توان مشاهده کرد و در بخش جنوبی این بلوار، امکانات تفریحی مانند کافی‌شاپ‌ها و چای‌خانه‌ها فعالیت می‌کنند.

سفر به بندر انزلی در تمام فصول سال می‌تواند دل‌نشین باشد. البته که سفر به این شهر در فصل‌هایی که خیلی گرم یا خیلی سرد نیستند، بهتر است. اگر شما اهل دریا و شنا کردن باشید تابستان برای سفر به این منطقه مناسب است، هرچند که امکان دارد رطوبت هوا کمی آزاردهنده باشد. با سفر به انزلی در فصل بهار و پاییز قطعا هوایی دلپذیرتر را تجربه خواهید کرد.

حافظیه انزلی

حافظیه در انزلی

تصویری از بنای حافظیه در انزلی

حافظیه بندر انزلی نیز از جاهای دیدنی انزلی به‌ حساب می‌آید که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا نماد فرهنگی بندر انزلی شناخته می‌شود و در سال‌های دور موسیقیدانان خوش نواز برای اهالی شهر و گردشگران در این مکان مشغول به نواختن می‌شدند. خیلی از افراد حافظیه بندر انزلی را با حافظه شهر شیراز اشتباه می‌گیرند. حافظیه بندر انزلی در خیابان مطهری واقع شده است و هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن این بنا به این شهر سفر می‌کنند.

به‌دلیل اهمیت اجرای موسیقی در این بنا مردم محلی این بنا را ترنم موسیقی و یا موزیک جیگا نام‌گذاری کرده‌اند. امروزه اما با کمرنگ شدن نقش موسیقی در حافظیه بندر انزلی، این بنا به یک مکان گردشگری تبدیل شده است.

سد بیجار رشت، جایی برای یک گردش یک روزه

پل‌های انزلی

دو پل معروف به نام‌های پل غازیان و پل انزلی از قدیمی‌ترین سازه‌های این شهر به‌حساب می‌آیند. این پل‌ها به‌گونه‌ای احداث شدند که هیچ تاثیر منفی اکولوژیکی بر منطقه نگذاشته‌اند. زمان تاسیس این دو پل به سال ۱۳۱۴ شمسی می‌رسد و از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل شده‌اند که بخش متحرک پل‌ها مانند دو کفه ترازو عمل می‌کند. مشخصات پل‌های غازیان و انزلی به شرح زیر است:

پل غازیان

ارتفاع پل غازیان از سطح آب به حدود ۶٫۵ متر می‌رسد. طول پل نزدیک به ۲۱۰ متر و عرض آن ۱۰متر است. این پل دارای ۵ دهانه ثابت است. بخش متحرک پل غازیان برای عبور کشتی‌ها طراحی شده است که طولی برابر با ۲۵ متر دارد.

پل انزلی

ارتفاع پل انزلی از سطح آب مانند پل غازیان به ۶٫۵ متر می‌رسد. طول پل نزدیک به ۱۲۷٫۵۰ متر و عرض آن برابر با ۱۰ متر است. این پل ۳ دهانه دارد و تکنیک ساخت آن مانند پل غازیان است. بخش متحرک آن نیز از الگوی پل غازیان پیروی می‌کند.

کاخ موزه نظامی انزلی

کاخ موزه نظامی انزلی

کاخ موزه نظامی انزلی

یکی از جاهای دیدنی انزلی موزه بندر انزلی نام دارد که به آن کاخ میان پشته نیز می‌گویند. این کاخ بین دو پل انزلی و غازیان قرار گرفته است. این بنا در دوره قاجار تاسیس شد و در زمان پهلوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. از ویژگی‌های مهم این کاخ موزه معماری کاملا متفاوت آن است. در این کاخ می‌توان از سلاح‌ها، ادوات جنگی و ناوگان دریایی بازدید کرد و منظره زیبای باغ کاخ از شگفتی‌های دیگر این مکان به‌حساب می‌آید. در این بنا مکانی برای بازی کودکان طراحی شده است که تمامی سنین از فضا لذت ببرند.

از آنجایی که بنای اصلی کاخ از جنس چوب ساخته شده بود این بنا در آتش‌سوزی از بین رفت و کاخ کنونی انزلی در ضلع شرقی بنای سوخته ساخته شد. این کاخ در ۲ طبقه و در زیربنای حدود ۱۲۰۰ مترمربع مرمت شد و از ۱۱ اتاق، یک سالن پذیرایی و ۴ سرویس بهداشتی با معماری بی‌نظیر برخوردار است. کاخ موزه انزلی به دست معماران ایرانی طراحی و ساخته شد. به‌همین دلیل گچ کاری‌های خارق‌العاده‌ای در سقف اتاق‌ها دیده می‌شود. از شگفتی‌های دیگر این بنا می‌توان به پله‌های مارپیچ داخل که به سبک هخامنشیان طراحی شده است، اشاره کرد.

برج ساعت انزلی

برج ساعت انزلی

برج ساعت انزلی

یکی دیگر از جاهای دیدنی انزلی برج ساعت است. در سال ۱۲۹۴ هجری شمسی برج ساعت در بندر انزلی ساخته شد. این برج به‌عنوان فانوس دریایی شناخته شده بود و در گذر زمان از آن به‌عنوان مکانی برای دیدبانی در جنگ ایران و شوروی استفاده می‌کردند. وسعت برج ساعت به ۵۰ مترمربع می‌رسد. این برج حدود ۲۸ متر ارتفاع دارد و بالکنی با ارتفاع ۲۰ متر در این برج در نظر گرفته شده است. برای رسیدن به بالای برج آجری ساعت، ۵۴ پله به صورت مارپیچ طراحی و ساخته شده است.

برج ساعت اسامی مختلفی در بین افراد محلی و گردشگران مانند برج ساعت انزلی، مناره بندر انزلی و مناره انزلی دارد. موقعیت مکانی برج ساعت در کنار ساحل انزلی و نزدیک به بازار سپه است. در بعضی از روزها درهای برج را باز می‌کنند و افراد می‌توانند از بالای آن، شهر را تماشا کنند.

۷ جاذبه‌ای‌ که در رستم آباد گیلان و نزدیکی آن می‌توان دید

موج‌شکن انزلی

موج‌شکن انزلی

تصویر موج‌شکن انزلی

موج‌شکن‌های انزلی در سال ۱۲۷۴ در بندر انزلی ساخته شدند و طول آن‌ها به ۵۲۰ متر می‌رسد. هدف از احداث این موج‌شکن‌ها جلوگیری از موج‌های سهمگین دریا و آسیب‌دیدگی قایق‌ها و کشتی‌های آن منطقه بود. این موج‌شکن‌ها یکی از جاهای دیدنی انزلی به‌حساب می‌آیند. موج‌شکن‌ها در واقع شاهکارهای معماری در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ هستند.

از آنجایی که در سال‌های دور موج‌های متلاطم دریا بر کشتی‌ها و کانال‌ها خسارت زیادی وارد می‌کرد، ساخت این موج‌شکن‌ها برای محافظت از امنیت لنگرگاه‌ها به امری ضروری بدل شد. این موج‌شکن‌ها در حال حاضر به مکانی برای تفریح گردشگران تبدیل شده‌اند.

اطراف رشت کجا برویم؟

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

در سال ۱۹۷۱ میلادی در ژاپن کشتی مسافرتی برای ارائه خدمات گردشگری به بندر انزلی فرستاده شد. این کشتی، میرزا کوچک خان جنگلی نام دارد. کشتی تفریحی میرزا کوچک خان دارای ۵ طبقه است که ۱۷۴ متر طول و ۱۲ متر عرض دارد.

در این کشتی حدود ۲۶ کابین با امکانات متنوع در اختیار گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد. امکانات این کشتی تفریحی به دو سطح درجه یک و درجه دو تقسیم شده است. ظرفیت کشتی میرزا کوچک خان تقریبا به ۲۵۰ مسافر می‌رسد. بنادری که این کشتی در آنجا پهلو می‌گیرد شامل بنادر آستارا، انزلی و کیانشهر است.

با سفر به بندر انزلی، به تماشای امواج ملایم دریا بنشینید…

مسافران و گردشگران هر ساله برای بازدید از بندر انزلی به این شهر سفر می‌کنند. این بندر از مناطق تفریحی و دیدنی زیادی برخوردار است. از جاهای دیدنی انزلی می‌توان به تالاب انزلی، حیات‌وحش سرخانکل، بلوار ساحلی بندر، حافظیه، پل‌های انزلی، کاخ موزه نظامی، برج ساعت، کشتی تفریحی بندرانزلی و موج‌شکن‌های انزلی اشاره کرد. به بندر انزلی سفر کنید، هتل و اقامتگاه خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید و یک سفر رویایی و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد