خانه تاریخی توسلیان کجاست؟

تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ آبان ۱۴۰۰
خانه تاریخی توسلیان

۱۳۱ کیلومتر مانده به اصفهان، از یزد و ابیانه که بگذریم به نطنز می‌رسیم. جایی که تحفه‌اش گلابی‌ست. و مثل کاشان، خانه‌های تاریخی زیادی دارد که یکی‌شان خانه تاریخی توسلیان است. این خانه حالا یکی از معدود اقامتگاه‌های بومگردی این شهرستان است. شهرستانی که برخی از نطنزی‌ها می‌گویند اندازه یک کف دست بیشتر نیست.

خانه تاریخی توسلیان کجاست؟

خانه توسلیان

خانه تاریخی توسلیان در دل کوچه پس کوچه‌های نطنز در محله کهنو قرار دارد و به دلیل نزدیکی‌اش با کاشان به عنوان خانه توسلیان کاشان هم شناخته می‌شود.

این اقامتگاه، از سه دوره تاریخی جان سالم به در برده؛ دوره قبل از صفویه، صفویه و قاجار. خانه در دوره قبل از صفوی، شامل ۸ اتاق تو در تو بوده که بازسازی شده و حالا آن اتاق‌ها تبدیل به بخش رزرو، حمام و سرویس بهداشتی و شربت‌خانه شده‌اند. در حیاط ۲۰۰ متری خانه تاریخی توسلیان نطنز، درخت توت کهنسالی‌ هست که ۲۰۰ سال از عمرش می‌گذرد. سایه قامت ۱۸ متری‌اش، بعدازظهرها، حیاط را خنک می‌کند و مهمان‌ها زیر سایه‌اش خستگی راه و زندگی را از تن بیرون می‌کنند.

حیاط توسلیان

درخت کهنسال حیاط، تنها قسمت با قدمت اینجا نیست. نهر حوض آب اینجا هم متعلق به هزارسال پیش است و از وسط این خانه تاریخی رد می‌شود و به باغ‌های اطراف می‌رسد. در بازسازی این اقامتگاه، سعی شده که فضا و معماری خانه حفظ شود. برای همین درهای قدیمی اقامتگاه حفظ شده و ۶۰ متر تراس خانه، منظره‌ای مستقیم به مسجد جامع شهر دارد.

محبوب‌ترین غذایی که در اینجا درست می‌شود کتلت است، اگرچه کالجوش و صبحانه‌های این اقامتگاه هم طرفداران خاص خودش را دارد.

خانه توسلیان چه امکاناتی دارد؟

اتاق اقامتگاه تاریخی نطنز

در حال حاضر این خانه تاریخی، ۷ اتاق دارد که مسافران می‌توانند در آن اقامت کنند. ۳ اتاق این خانه به دلیل حفظ فضای تاریخی فاقد سرویس بهداشتی و تلویزیون است و مسافران باید از سرویس مشترک داخل حیاط استفاده کنند. اتاق‌ها مجهز به گرمایش و سرمایش و کولرگازی هستند. شربتخانه، لباسشویی، فروشگاه صنایع دستی، روم سرویس ۲۴ ساعته و اینترنت نامحدود در لابی بخش دیگری از امکانات خانه تاریخی توسلیان است.

قیمت:‌ برای اقامت یک شب در اتاق دو تخته خانه تاریخی توسلیان نطنز به همراه صبحانه باید ۹۵ هزارتومان هزینه کنیم. همچنین هزینه اقامت در اتاق ۸ نفره آن ۲۸۵ هزار تومان است.

در نطنز کجا را ببینیم؟

به نطنز به خاطر باغ‌هایش باغ شهر می‌گویند، ولی جز گشت و گذار در کوچه باغ‌ها اینجاها را هم می‌توان دید.

آتشکده ساسانی

خانه، در دوقدمی آتشکده ساسانیان واقع شده. این آتشکده همانطور که از اسمش پیداست در دوره ساسانی ساخته شده و به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده. این آتشکده، جزو آتشکده‌های چهارتاق است و به دلیل بسته بودن در آن،‌ راه رسیدن به آن از بین باغ‌های نطنز می‌گذرد. البته از کنار مسجد جامع نظنز می‌شود گنبد آن را به راحتی دید. بیشتر بخش‌های آتشکده ساسانی تخریب شده و ضلع جنوبی آن از بقیه قسمت‌ها سالم‌تر باقی مانده.

گنبد باز نطنز

گنبد باز

معروف‌ترین جاذبه کل شهر گنبد باز است، گنبدی که مثل برج میلاد تهران از هرجای شهر می‌شود دیدش. این گنبد را نوک قله ساخته‌اند و درباره‌اش داستان‌های زیادی نقل می‌کنند. اما معروف‌ترین داستانها این است: شاه عباس در بالای کوه مشغول خوردن جام شرابی بوده که از سمی بودنش اطلاع نداشته. بازی می‌آید و جام را از دست پادشاه می‌اندازد و اسم گنبد می‌شود گنبد باز. داستان دیگری هم هست: باز شاه عباس در این نقطه می‌میرد. و او که به این باز خیلی علاقه داشته گنبدی برایش بالای کوه می‌سازد.

پارک سرچشمه سرابان

شاید سفرمان به نطنز کوتاه باشد. بنابراین در وقت کوتاهی که داریم، نباید دیدن پارک و چشمه سرابان را هم از دست بدهیم. این پارک در قله کوه باز قرار گرفته و چشمه‌های جوشانی دارد که برخی از آنها خاصیت درمانی هم دارند.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

روستای ابیانه

روستای ابیانه، روستای قرمز رنگ ایران و جاهای دیدنی‌اش

4 اردیبهشت 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد