چهارباغ اصفهان، خیابان دل‌انگیز نصف جهان

تاریخ انتشار : 16 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
چهارباغ اصفهان

وقتی حرف از قشنگ‌ترین خیابان‌های ایران می‌شود، یک سر حرف به خیابان چهارباغ اصفهان می‌رسد. چهار باغ اصفهان که از اسمش هم پیداست، خیابان دلبازی‌ست. می‌توانی ساعت‌ها در آن پیاده‌روی کنی، از زیر سایه روشن درخت‌های چنار و نارونش بگذری، روی نیمکت‌هایش بنشینی و  دوچرخه‌سوارهایی را ببینی که از جلویت رد می‌شوند و صدای زنگ‌شان از دوردست‌ها به گوش می‌رسد و در خیابان می‌پیچد.

اصفهان وقت‌هایی که زاینده‌رود آب ندارد خیلی دلگیر است. منظره خشک زاینده‌رود که زمینش ترک برداشته و آدم‌ها در آن راه می‌روند غم‌انگیز است. دیگر خبری از آنهایی که پفک روی آب می‌اندازند و پرنده‌ها یکدفعه به سمت پفک‌ها هجوم می‌آورند نیست. خبری از آدم‌هایی که سوار بر قایق، خوش و خرم طول زاینده‌رود را طی می‌کنند یا آنهایی که کنار آب نشسته‌اند و رو به آب آواز می‌خوانند هم نیست. دلت می‌خواهد کمتر نزدیک زاینده‌رود شوی و به یکی از خیابان‌هایش پناه ببری و کجا بهتر از خیابان چهارباغ.

چهار باغ اصفهان

چهارباغ یا چارباغ خیابان بلند و دل‌انگیزی‌ست. این خیابان شامل چهار باغ بالا، چهار باغ عباسی و چهار باغ پایین است. چهار باغ بالا از نزدیک کوه صفه و دروازه شیراز شروع می‌شود و به زاینده‌رود می‌رسد. وسط اینجا سی‌وسه‌پل قرار گرفته که چهار باغ بالا را به چهار باغ عباسی وصل می‌کند. چهار باغ عباسی هم از زاینده‌رود شروع می‌شود تا به دروازه دولت برسد. به دروازه دولت تا میدان شهدا را هم چهار باغ پایین می‌گویند.

جاذبه‌های چهار باغ اصفهان چیست؟

برای رفتن به چهارباغ بستگی به این دارد که کجای اصفهان باشی. می‌توانی برای دیدن این خیابان از بالا شروع کنی و از میدان شهدا به سمت دروازه دولت بروی. اگر این مسیر را انتخاب کردی، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا می‌کنی و در چهار باغ پایین و  قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان می‌رسی. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و می‌توانی در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنی.

هشت بهشت و چهلستون

پایین‌تر که بیایی در ابتدای چهارباغ عباسی به دروازه دولت می‌رسی، جایی که کاخ و باغ هشت بهشت قرار دارد. مدرسه چهارباغ با نهر فرشادی و چنار بلند و قدیمی‌اش، در چند قدمی‌ هشت بهشت است و چند قدم این‌طرف‌تر در ابتدای خیابان سپه، عمارت دیدنی چهلستون را می‌بینی.

چهلستون

خیابانی که در آن راه می‌روی یادگار دوره صفوی‌ست. در آن زمان خبری از خیابانی که این روزها می‌بینیم نبود. در آن موقع اینجا گردشگاه خیلی بزرگی بود. که دورتا دورش را باغ‌های میوه و عمارت‌های مخصوص خانواده سلطنتی احاطه کرده بودند.

تبدیل شدن چهارباغ به خیابان، محصول دوره پهلوی‌ست. چهارباغ پایین هم در همین دوره ساخته شده، ولی به مرور همه چیز تغییر کرده. و با از بین رفتن باغ‌های اطراف، سرو کله ماشین‌ها و موتورها پیدا شده.

مراکز خرید چهارباغ

حالا این خیابان پر از مغازه‌های کوچک و بزرگی‌ست که لباس و کیف و کفش می‌فروشند. در این خیابان مراکز خریدی مثل پارک، انقلاب، کوثر و کاویان هم باز شده که بیشترشان در چهارباغ بالا و بعد از سی و سه پل قرار گرفته‌اند، همان جایی که محله جلفا، یکی از محله‌های سنگ فرش اصفهان را در خودش جای داده، محله‌ای که با پیاده‌ها مهربان است.

در چهارباغ پایین و حدفاصل خیابان آمادگاه و انقلاب به سینما چهارباغ می‌رسیم که معمولا جشنواره‌های فیلم کودک در آن برگزار می‌شود.

رستوران‌های چهارباغ

مادی‌ها و رستوران شهرزاد از دیگر جاذبه‌های خیابان چهارباغ عباسی‌اند. مادی‌ها، نهرهایی هستند که در کوچه پس کوچه‌های این خیابان قرار گرفته‌اند. از وسط کوچه، نهر آبی می‌گذرد و دو طرفش را درخت‌های بلند احاطه کرده‌اند. جایی که هم دنج است و هم نشستن در کنارش حال آدم را خوب می‌کند. معروف‌ترین این مادی‌ها، مادی ناصری است که از هرکس بپرسید بهتان نشان می‌دهد.

بعد از پیاده‌روی حتما خسته‌اید و دلتان می‌خواهد غذا بخورید. در خیابان چهارباغ عباسی و اول خیابان عباس‌آباد می‌رسید به رستوران شهرزاد.

رستوران شهرزاد جزو قدیمی‌ترین رستوران‌ های اصفهان است. دیوارهایش پر از نقاشی‌ست و پشت میز که بنشینی نور از پنجره‌ مشبک رنگی می‌گذرد و  فضا را قشنگ‌تر می‌کند. ته چین و کباب کوبیده و باقالی‌پلو با ماهیچه شهرزاد لذیذ است. بعد از اینکه غذایت تمام شد، حتما دلت می‌خواهد گشت و گذار را ادامه بدهی یا در جایی بنشینی و چای بخوری.

رستوران شهرزاد اصفهان

اگر در همان شهرزاد نخواستید چای بخورید، می‌توانید در چهارباغ عباسی به کافه رادیو برسید. کافه رادیو جزو معروف‌ترین کافه‌های اصفهان است و در کوچه سپاهان، نبش کوچه ارفعی، روبروی سینما سپاهان قرار دارد.

از خیابان چهارباغ عباسی می شود به میدان نقش جهان هم رسید. برای رفتن به میدان نقش جهان، گشت و گذار در بازار قیصریه و دیدن مساجد، هم می‌توانی بپیچی توی خیابان سپه که همان ابتدای خیابان چهارباغ قرار گرفته. هم کمی بالاتر وارد خیابان آمادگاه شوی.

میدان نقش جهان

خیابان آمادگاه خودش خیلی سرگرم‌کننده است. هتل عباسی، هتل ونوس و هتل سفیر در این خیابان قرار گرفته‌اند و روبه‌روی هتل عباسی، شهر کتاب و چند کافه مثل کافه دیروز و امروز و کافه رست هست که می‌توان چند دقیقه‌ای را در آنها وقت گذراند و بعد از بیرون آمدن از آنها راهی میدان نقش جهان شد، میدانی که مثل هیچ میدانی نیست، می‌توانی روی چمدان‌هایش ولو شوی، آدم‌ها و کاسکه‌ها را نگاه کنی و غرق زیبایی مسجدهای آبی‌اش بشوی.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان؛ شهری که باید به آن برگشت!

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

24 خرداد 1402
از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

18 دی 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد