چیزهایی که درباره جنگل ابر نمی‌دانید

تاریخ انتشار : 8 خرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
جنگل ابر

بسیاری از ما فکر می‌کنیم سرتاسر سمنان کویری و خشک است و هر طرف را که نگاه کنی فقط بیابان می‌بینی. اما همین بیایان را اگر بروی در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود به جنگل ابر می‌رسی، جنگلی که ابرها بغلش کرده‌اند.

جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود و در مسیر شاهرود به آزادشهر در ۱۲ کیلومتری روستای ابر قرار گرفته. شاهرود یکی از شهرهای استان سمنان است که در ۱۸۳ کیلومتری‌ سمنان واقع شده. این جنگل‌ها در نهایت به آزادشهر در استان گلستان می‌رسند. شهری که در ۷۶ کیلومتری گرگان، مرکز استان قرار دارد. اگر از بسطام هم بخواهید بروید جنگل در ۴۴ کیلومتری آن است.

چرا باید جنگل ابر را ببینیم؟

پوشش گیاهی متنوع جنگل ابر

اگرچه جواب این سوال واضح است، ولی دلایل زیادی وجود دارد که ما را مجاب به رفتن به جنگل ابر می‌کند. این جنگل‌ها قسمتی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا هستند، جنگل‌های هیرکانی که میلیون‌ها سال قدمت دارند و از دوران ژوراسیک، یعنی دوره سوم زمین شناسی باقی مانده‌اند. پس شاید باورش سخت باشد ولی فرصت دیدن جنگل‌هایی ۴۰ میلیون ساله را در اینجا داریم.

بیشتر بخوانید: جنگل‌های زیبای ایران کدامند؟

پوشش گیاهی و جانوری متنوع

گل های وحشی دشت ها

این جنگل ۳۵ هزار هکتار است و به دلیل این وسعت گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری را در خود جای داده. ۸۵ گونه گیاهی از راش، بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه‌های کلاه میر حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر به همراه گونه‌های گیاهی نادر مثل نارون، بارانک و سرخدار. اما مشهورترین گونه گیاهی اینجا، درخت اورس است، درختی از گونه سروها.

گونه‌های جانوری اینجا هم کم نیست. حیواناتی مثل خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول.

همچنین در یک فضای ۱۰۰ متری در این جنگل، ۴۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده. برای مثال از چهار تا پنج گرم عصاره سرخدار، ماده ضد سرطان رحم و تخمدان استخراج می‌شود. در ماه های فرودین و اردیبهشت، در قسمت‌هایی که هنوز وارد جنگل نشده‌اید و در دشت‌های آن، گل‌های بابونه و وحشی می‌روید.

دلیل وجود اقیانوس ابر چیست؟

در نیمه اول سال این جنگل ها پوشیده از ابرند

جنگل ابر را اقیانوسی از ابر فرا گرفته، به طوری که وقتی نشسته‌اید ابرها می‌آیند و همه جا را می‌پوشانند و دیدن ابرهایی که همیشه بالای سرمانند و حالا از کنارمان رد میشوند و ما را در بر می‌گیرند از آن فاصله کم حتما آدم را به وجود می‌آورد. اما دلیل وجود این ابرها چیست؟

این جنگل در منطقه‌ای قرار گرفته که از ضخامت کوه‌های البرز کم می‌شود و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از بین دره‌ها به سمت جنوب سرازیر می‌شوند. قرار گرفتن در دو ناحیه کم فشار و پرفشار یعنی دشت گرگان و منطقه ابر باعث شده هر وقت زمین انرژی می‌گیرد ابرها جابه‌جا شوند.

این جنگل مرز بین دو استان سمنان و گلستان است. و همینکه دارید در بیابانی خشک و بی آب و علف می‌رانید، پوشش گیاهی انبوده هویدا می‌شود. و دیگر تصور آنهمه خشکی تصوری محال به نظر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های این جنگل‌ها ارتفاع زیادش از سطح دریاست. از ۸۰۰ متر واقع در روستای شیرین آباد شروع میشود که این خودش عدد کمی نیست و تا ۲۷۰۰ متر میرسد.

جاذبه‌های داخل جنگل ابر

چرای دام ها در مناطق پایین دست جنگل

راه جنگل از شاهرود یا بسطام می‌گذرد. جاهای دیدنی شاهرود  زیادند، به طوری که این شهر به قاره کوچک معروف شده. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، شاعر و عارف، در روستای قلعه نو خرقان و مجموعه بایزید بسطامی در بسطام از جمله آنهاست.

روستای ابر، همان روستایی که دستمان را در دست جنگل‌ها میگذارد، خودش خشک و بی آب و علف است. اما از روستا که ۱۲ کیلومتر بروید به جنگل می‌رسید. شما اینجا تنها با درخت‌های سر به فلک کشیده که در ابر فرو رفته‌اند، روبه رو نیستید. در ابتدای جنگل چوپانان دام‌هایشان را برای چرا می‌آورند و هرچه جنگل را پیش بروید پوشش گیاهی هم انبوه‌تر می‌شود.

آبشارها و چشمه‌ها

آبشار آلوچال

جنگل ابر، دو آبشار معروف شرشر و آلوچال دارد. رسیدن به اولی مخصوص کوهنوردان حرفه‌ایست، ولی با حدود ۶۴ کیلومتر پیاده روی در دل جنگل میتوان به دومی رسید. آلوچال از دو آبشار تشکیل شده که روی هم می‌ریزند. این آبشار ۲۵ متر ارتفاع دارد. راه رسیدن به آن هم از منطقه‌ای تماشایی به اسم دالان بهشت می‌گذرد. در حاشیه شمال غرب روستای ابر، جاده‌ای خاکیست که در انتها به روستای شیرین آباد می‌رسد و با در پیش گرفتن ادامه مسیر، کوه رستم پیش رویتان است. در کنار این کوه مسیری پایکوبی شده وجود دارد. در این راه به حرکتتان ادامه بدهید تا به دالان بهشت برسید. در ادامه مسیر به یک فرعی می‌رسید. آبشار آلوچال اَبر در فاصله یک ساعته از ابتدای این جاده فرعی است. دو چشمه ترش و قطری هم در جنگل وجود دارد که کمپ کردن در کنار اولی متداول‌تر است.

آب و هوا

میانگین بیشترین دما در این جنگل  ۲۰ درجه سانتی گراد و میانگین کمترین دما ۶ درجه است. شب‌ها و صبح‌های زود هوا خیلی سرد می‌شود. پس حتما لباس گرم و تجهیزات همراهتان باشد.

بهترین فصل سفر

درست است که ابرهای این منطقه باعث شهرتش شده، ولی اینطور نیست که همیشه بتوان آنها را دید. بهترین زمان سفر به جنگل ابر نیمه اول سال و از اوایل اردیبهشت تا اوایل مهر است. ولی قبل از رفتن به آن باید هواشناسی را هم چک کرد. اگر هوای علی آباد کتول در استان گلستان ابری و بارانی باشد و هوای شاهرود آفتابی میتوان به دیدن ابرها امیدوار بود. از ظهر تا نیمه‌های شب ابرها پدیدار می‌شوند.

چه وسایلی همراهمان ببریم؟

پیک نیک در جنگل ابر

دوچرخه‌سواری یکی از تفریحات رایج در این منطقه است. پس اگر میخواهید دوچرخه همراهتان باشد. اگر قصد کمپ کردن دارید حتما کیسه خواب، کفش کوهنوردی، لباس گرم، لباس اضافه، چراغ قوه، وعده های غذایی مثل کنسرو، آب، چادر مسافرتی، کلاه گرم و ضد آفتاب و کیسه زباله همراهتان باشد.

بیشتر بخوانید: چطور در طبیعت کمپ کنیم؟

رفتن به این جنگل‌ها به کمک راهنما امکانپذیر است و داشتن وسایلی مثل نقشه، جی پی اس و قطب نما. اگر کمپ میکنید شب‌ها حتما آتش روشن کنید.

کجا بمانیم؟

هتل های شاهرود

می‌توانید روی اجاره خانه در روستای ابر و شیرین آباد حساب کنید. اما انتخاب دیگر  هتل‌های شاهرود هم می‌تواند باشد.

 مسیر دسترسی

از تهران تا شاهرود ۴۰۴ کیلومتر است. از اتوبان افسریه حرکت میکنید و از ایوانکی، گرمسار، سمنان و دامغان می‌گذرید و به شاهرود می‌رسید. اگر ماشین ندارید در میدان امام شاهرود میتوانید تاکسی های روستای ابر را سوار شوید.

اگر مبداءتان شهر دیگری هم هست خودتان را باید به شاهرود یا بسطام برسانید. از شاهرود به سمت آزاد شهر برانید. بعد از ۱۸ کیلومتر به روستای نو خرقان می‌رسید. بعد از این روستا در ابتدای روستای ابر قرار دارید.

عکس ها: خبرگزاری ایسنا

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

جاهای-دیدنی-شاهرود

جاهای دیدنی شاهرود؛ قاره کوچک

25 مرداد 1396

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد