همه چیز درباره سفرهای طولانی با اتوبوس

تاریخ انتشار : 21 شهریور 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۴ مرداد ۱۴۰۲
همه چیز درباره سفرهای طولانی با اتوبوس

سفر با اتوبوس از گذشته تا به امروز از متداول‌ترین روش‌های حمل و نقل بوده و خیلی‌ها هنوز سفر با این وسیله نوستالژی را بخاطر هزینه کمتر و لذت بردن از مسیر جاده، به ماشین یا قطار ترجیح می‌دهند. این وسیله حمل‌ونقل نوستالژیک به معنای واقعی کلمه حس خوب سفر جاده‌ای و تماشای زیبایی‌های طبیعت را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

نگاهی بر تاریخچه پیدایش اتوبوس‌ در ایران

اولین اتوبوس‌های مونتاژ شده در ایران، حدود صد و یازده سال پیش، در شهر رشت به کار گرفته شدند. این اتوبوس‌ها تقریبا با پیدایش اتوبوس‌ها در انگلستان و غرب، برای سهولت حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری در ایران نیز به کار گرفته شدند و به تدریج انقلابی جدید در صنعت حمل و نقل پدید آمد. از آن زمان تا کنون در ایران نیز سفر با اتوبوس به عنوان حمل و نقل آسان و خاطره‌انگیز، متداول است. اما آیا سفرهای طولانی با اتوبوس هم قرار است برای همه همین حس خوب را داشته باشد؟

سفر با اتوبوس، تجربه‌ای متفاوت و آسان!

گاه به علت سفرهای کاری یا تفریحی،  هر روز مسیر مشخصی را باید طی کنید و معمولا در این شرایط برای مدیریت هزینه و زمان خود تردد با اتوبوس را انتخاب خواهید کرد. برای اینکه در مسیر خود با اتوبوس سفر راحت‌تری داشته باشید، در ادامه این بلاگ چند راهکار پیشنهادی را بررسی می‌کنیم.

آمادگی قبل از سفر

آمادگی اصل اول است! شما باید از نظر جسمی و ذهنی خودتان را برای یک سفر طولانی که لازمه آن نشستن به مدت چند ساعت روی صندلی در یک فضای بسته است، آماده کنید.

سفرهای طولانی با اتوبوس

کودکان در سفرهای طولانی با اتوبوس

استفاده از وسایل سرگرم کننده

شاید نگاه کردن به جاده به مدت طولانی برایتان خسته کننده شود و زمان برایتان به کندی بگذرد. در چنین مواقعی خوب است از از چند وسیله سرگرم کننده استفاده کنید. به طور مثال؛ پادکست یا کتاب صوتی، تماشای فیلم سینمایی، گوش دادن به موسیقی و تماشای مناظر بیرون از پنجره، می‌تواند دقایقی شما را سرگرم کند.

وسایل مورد نیاز برای سفرهای طولانی با اتوبوس

اگر بلیط خود را برای شب یا برای سفری طولانی رزرو می‌کنید، در کنار به همراه داشتن بلیط خود خوب است وسایل و لوازم ضروری را نیز به همراه داشته باشید. این وسایل عبارتند از: پتوی مسافرتی، بالش گردنی، گوش‌گیر، چشم‌بند، بطری آب، حوله و کرم مرطوب کننده، لباس راحتی، هدفون و تنقلات سالم و خوردنی‌های شیرین (مانند میوه‌های خشک، توت، انجیر، مویز، خرما و…) می‌توانید برای خرید آنلاین به فروشگاه‌های مجازی سر بزنید و در کمترین زمان ممکن، این وسایل ضروری را تهیه کنید.

لیست وسایل مورد نیاز در سفر با اتوبوس

انتخاب اتوبوس مناسب شرط اول سفر است!

اتوبوس‌ها انواع مختلف و امکانات متفاوتی دارند که با بررسی ویژگی‌های هرکدام، شما می‌توانید انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید. نوع و مدل اتوبوسی که انتخاب می‌کنید از آن جهت مهم است کمک می‌کند تا سفرهای طولانی با اتوبوس از شکل خسته‌کننده و قابل‌تحمل به حالت جذاب و حتی خاطره‌انگیز تبدیل شوند. بنابراین در زمان خرید اینترنتی بلیط اتوبوس موردنظرتان حتماً مدلی را انتخاب کنید که خدمات VIP داشته باشد.

سفرهای طولانی با اتوبوس

انتخاب اتوبوس VIP

بلیط اتوبوس VIP

بلیط وی آی پی شامل خدمات خاصی است که در طول سفر برای هر مسافر به‌صورت جداگانه در نظر گرفته می‌شود. این خدمات به شرح زیر است: پذیرایی مناسب، فضای کافی و تعداد کم مسافران در طول سفر ،صندلی تختخواب‌شو، بالش برای داشتن خواب راحت، دسترسی به USB برای شارژ گوشی (برای هر صندلی به‌صورت جداگانه)، مانیتور همراه با قابلیت تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی (برای هر صندلی به‌صورت جداگانه)، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب.

چطور با اتوبوس راحت‌تر سفر کنیم؟

توجه به مدت زمان مسیر سفر

تعیین زمان حرکت و رسیدن به مقصد یکی از موارد بدیهی در هر سفر است. این نکته در سفرهای طولانی قطعاً اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و حتی اگر مسافر پیگیر این زمان‌بندی نباشد، سایت فروش بلیط، شرکت ارائه‌دهنده خدمات اتوبوس‌رانی، راننده یا راهنمای همراه با مسافران (اگر یک تور مسافرتی باشد) قطعاً ملزم هستند که زمان دقیق حرکت و رسیدن به مقصد را به اطلاع مسافران برسانند.

خوشبختانه با غلبه فناوری‌های نوین بر زندگی امروز، کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که دسترسی به امکانات سنجش مسافت نداشته باشد.  امکان بررسی مسافت با انواع اپلیکیشن در گوشی به شما کمک می‌کند تا هم پیش از شروع سفر و هم در زمان سفر، مسافت مبدأ تا مقصد را به‌طور تقریبی یا دقیق اندازه‌گیری کنید. پیشنهاد ما چند برنامه کاربردی و پرطرفدار زیر است:

Maps – Navigate & Explore

این برنامه معرف حضور همه است و به دلیل ویژگی کاربرپسند user friendly، افراد مبتدی هم به‌راحتی می‌توانند برای اندازه‌گیری مسافت از آن استفاده کنند.

Maps Distance Calculator

این برنامه هم اگرچه به‌خوبی برنامه اول، کاربرپسند نیست ولی می‌توانید روی هوشمندی آن برای مسافت سنجی در سفرهای طولانی با اتوبوس حساب کنید.

GPS Fields Area Measure

این برنامه سومین مسافت سنج کاربرپسند است که امکان سنجش مسافت ماهواره‌ای را هم به شما می‌دهد.

Distance & Area Measure

سفرهای طولانی با اتوبوس

مسیریابی در سفرهای طولانی با اتوبوس

اطلاع از آب و هوای مسیر و مقصد موردنظر

خوشبختانه برای ارزیابی وضعیت جوی شهر موردنظر (مقصد) هم برنامه‌های (اپلیکیشن) متنوعی طراحی‌شده است. شما با نصب هرکدام می‌توانید اطلاعات آب و هوای آن شهر را تا ده روز آینده داشته باشید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از وضعیت جوی از گزینه‌های زیادی کمک بگیرید. مثلاً برای اطلاع از وضعیت آب و هوای راه‌های کشور می‌توانید به سایت irimo (سازمان هواشناسی کشور) مراجعه کنید.

راهنمای خرید بلیت اتوبوس به مقصد گرجستان

سفرهای طولانی با اتوبوس

وضغیت جوی و آب و هوایی در سفرهای طولانی با اتوبوس

نزدیک ماندن به اتوبوس در زمان توقف

توقف بین‌راهی در سفرهای طولانی با اتوبوس یکی از بهترین قسمت‌هاست! شما پس از مدتی طولانی نشستن در یک حالت ثابت حالا فرصت دارید برای ‌زمان مشخصی در هوای تازه بیرون اتوبوس نفس بکشید، از سرویس بهداشتی توقفگاه استفاده کنید، سیگار بکشید و اگر خوراکی بین‌راهی بیشتری میل داشته باشید، کمی هم خوردنی و نوشیدنی بخرید.

اما فراموش نکنید که باید هشدار راننده برای حفظ فاصله با اتوبوس را جدی بگیرید. رعایت این نکته چند فایده دارد:

◄ در زمان حرکت، متوجه سوارشدن راننده می‌شوید.

◄ اتوبوس خود را با اتوبوس مشابه دیگر اشتباه نمی‌گیرید (حتماً این تجربه را داشته‌اید و ناخودآگاه سوار اتوبوس اشتباه شده‌اید!)

◄ صدای بوق حرکت را می‌شنوید و سریع خود را به ماشین می‌رسانید.

راهنمای کامل خرید بلیط اتوبوس به ارمنستان

روش‌های پیشگیری از حالت تهوع در طول سفر با اتوبوس

حالت تهوع یکی از شایع‌ترین مشکلات مسافران است و احالت ماشین‌زدگی احتمالا تا کنون برای خیلی از ما پیش آمده است. اگر شما هم‌چنین تجربه‌ای داشته‌اید، احتمالاً در سفرهای طولانی با اتوبوس هم تکرار می‌شود. بهتر است ترفندهای زیر را رعایت کنید:

  • حفظ آرامش؛ نفس عمیق بکشید و مثلاً از ۱۰۰ برعکس بشمارید.
  • به نقطه ثابتی خیر شوید.
  • نه با معده پر و نه با معده خالی، سفر را شروع نکنید.
  • در ماشین، مطالعه نکنید
سفرهای طولانی با اتوبوس

سفرهای طولانی با اتوبوس

سخن پایانی

سفر با اتوبوس بخشی از حافظه تاریخی همه ماست و هیچ‌وقت تکراری نخواهد شد! با انتخاب درست اتوبوس و رعایت نکاتی که در این بلاگ به آنها اشاره کردیم، سفر با اتوبوس می‌توان جایگزین بهتری نسبت به سایر وسایل حمل و نقل باشد. اگر هوشمندانه، دقیق و باعلاقه برای سفرهای طولانی با اتوبوس برنامه‌ریزی کنید قطعاً تجربه متفاوتی از سفر خود خواهید داشت و خاطرات خوبی برایتان رقم می‌خورد. شما می‌توانید بلیط اتوبوس خود را با بهترین قیمت از سایت اسنپ تریپ رزرو کنید.

دسته:اتوبوسمهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
صفر تا صد سفر خارجی با اتوبوس

صفر تا صد سفر خارجی با اتوبوس

25 مرداد 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد