فاصله تهران تا مشهد با ماشین، قطار و هواپیما

تاریخ انتشار : 2 آذر 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۱۰ آبان ۱۴۰۲
فاصله تهران تا مشهد با ماشین، قطار و هواپیما

مسیر تهران تا مشهد، از آن مسیرهایی است که گمنام مانده! مثل خیلی از شهرها که جاهای دیدنی که اطرافش را نمی‌شناسیم، مشهد هم از این قاعده مستثنی نیست. عموما وقتی صحبت از سفر بین دو شهر می‌شود، اولین سؤال این بوده که فاصله چقدر است؟ شهر مشهد که میان زائران و توریست‌ها بسیار طرفدار دارد، سالانه ۲۷ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند. در این بلاگ فاصله بین تهران تا مشهد را با اتوبوس، ماشین، هواپیما و قطار را برایتان توضیح داده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

از تهران تا مشهد چند ساعت راه است؟

اگر جاده‌های ایران تا مشهد را دیده باشید، حتما می‌دانید خوشبختانه شهر مشهد هم جاده‌های ایمنی دارد، هم خطوط راه‌آهن باکیفیت و هم فرودگاه مجهز که در آن بهترین شرکت‌های هوایی و ایرلاین‌های ایران مشغول فعالیت هستند.

برای یک سفر طولانی از تهران تا مشهد آماده‌اید؟

فاصله تهران تا شهر مشهد تقریبا ۹۰۰ کیلومتر (دقیقا ۸۹۸ کیلومتر) است. اگر می‎خواهید بدانید از تهران تا مشهد چقدر راه است، بستگی دارد که با ماشین شخصی سفر کنید یا اتوبوس؛ اگر اتوبوس انتخاب شماست، نوع اتوبوس هم اهمیت دارد، زمان رسیدن به مقصد با اتوبوس عادی و تندرو، متفاوت است. شرایط آب‌وهوایی و ترافیک هم می‌توانند تأثیرگذار باشند. اما به‌طورکلی سفر شما با ماشین شخصی بین ۱۱ تا ۱۳ ساعت و با اتوبوس بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت طول می‌کشد. با ما همراه باشید تا در ادامه به هر یک از این موارد به طور جداگانه بپردازیم.

فاصله تهران تا مشهد با ماشین شخصی

سفر زمینی به مشهد

اگر سفر با ماشین را انتخاب کردید، راه طولانی و پر فراز و نشیبی در پیش خواهید داشت! سفر شما از تهران با عبور از پل افسریه آغاز می‌شود. بهترین زمان برای آغاز سفر، ساعات اولیه صبح است. چرا صبح؟ چون در مسافرت که زمان محدود است، زمان بیشتری برای گشت و گذار دارید همچنین با انرژی بیشتری سفر خود را آغاز می‌کنید. از طرفی دیگر، اگر صبح حرکت کنید از گرفتار شدن در ترافیک عجیب تهران در امان می‌مانید! برای رسیدن به مشهد از مسیر سمنان، ۸۹۰ کیلومتر مسافت است. اگر فرض بگیریم که در این مسیر هرگز توقف نکنید، حدودا ۹ ساعت راه در پیش دارید.

مسیر تهران مشهد روی نقشه

وقتی روی نقشه به فاصله تهران تا مشهد نگاه کنید، این مسیر از جاده سمنان نزدیک به ۸۸۰ کیلومتر و از مسیر جاده شمال ۹۷۴ کیلومتر است.

راهنمای کامل سفر به مشهد

شهر‌های بین تهران تا مشهد

شهر‌های بین تهران مشهد از مسیر سمنان به ترتیب زیر هستند:

  • گرمسار
  • سمنان
  • دامغان
  • شاهرود
  • سبزوار
  • نیشابور
  • مشهد

شهر‌هایی که در مسیر تهران مشهد از جاده شمال با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد، به ترتیب زیر هستند:

  • رودهن
  • آبعلی
  • پلور
  • آمل
  • قائم‌شهر
  • بابل
  • ساری
  • رستم کلاه
  • بهشهر
  • بندر گز
  • گرگان
  • چمن‌بید
  • بجنورد
  • قوچان
  • چناران
  • مشهد

یکی از دغدغه‌های مسافران مشهد، پیدا کردن هتل‌های نزدیک به حرم است. اگر می‌خواهید درمورد هتل‌های

مقصد اول، گرمسار و گلیم‌های سنتی‌اش!

صنایع دستی گرمسار

فرض کنید چند ساعتی است که سفر شما آغاز شده و نیاز به کمی استراحت دارید تا کمی از خستگی‌اتان در برود. اولین شهری که به آن می‌رسید، گرمسار است. گرمسار را برای گلیم‌ها و صنایع دستی و هنری‌اش می‌شناسند. اگر در گرمسار توقف می‌کنید و فرصت کافی دارید، به مکان‌های دیدنی این شهر بروید. آب‌انبار، مسجد جامع و تپه‌های سعدآباد، دز ماران و جیران تپه از دیدنی‌های گرمسار هستند. همچنین می‌توانید به قلعه ایوان کی، قلعه سردار، قلعه ده نمک و دیگر قلعه‌های باستانی این شهر نیز سری بزنید.

مقصد دوم، سمنان و بازار شیخ علاءالدوله

دو ساعت پس از خروج از گرمسار، به سمنان می‌رسید. در سمنان نیز مکان‌های تاریخی زیادی همچون مسجد جامع سمنان، بازار شیخ علاءالدوله و موزه گرمابه وجود دارند. در بدو ورود به این مکان‌ها با کاشی‌کاری‌ها و درختان زیبا روبرو خواهید شد. آرامگاه بایزید بسطامی هم یکی از زیبایی‌های دیدنی و کمتر شناخته شده‌ی سمنان است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

نمایی از بازار شیخ علاءالدوله سمنان

مقصد سوم، سبزوار، خوش‌ آب و هواترین شهر خراسان!

چند دقیقه قبل از اینکه به سبزوار برسید، مناره آجری خسرو گرد را در میان جاده می‌بینید. این مناره که در دوره سلجوقیان بنا شده، نماد مهرورزی و میهمان‌نوازی سبزواری هاست! در سبزوار می‌توانید از مجسمه‌های سربداران و دیگر مکان‌های دیدنی این شهر لذت ببرید.

تصویر شهر سبزوار

مقصد چهارم، نیشابور و سنگ‌های فیروزه‌اش!

بعد از سبزوار راهی نیشابور خواهید شد. نیشابور به خاطر داشتن سنگ فیروزه‌ای چشم‌نوازش معروف است. عده‌ای می‌گویند فیروزه علاوه بر ظاهر زیبا، خواص درمانی نیز دارد. می‌توان در گذر از نیشابور، سری هم به آرامگاه عطار زد. جالب است بدانید که نیشابور در دو دوره، طاهریان و اوایل سلجوقیان، پایتخت ایران بوده و نماد شکوه و عظمت ایران قدیم است!

سنگ فیروزه نیشابور

مسیر تهران تا مشهد از طریق سمنان

فاصله تهران تا مشهد از محور سمنان چیزی در حدود ۸۹۰ کیلومتر است که اگر در راه توقف نکنید، در عرض ۹ ساعت به مشهد می‌رسید. اگر فرض کنیم که در ساعت ۵ صبح از تهران حرکت کنید، می‌توان گفت که در زمان نماز مغرب در مشهد خواهید بود. بیشتر زمان این سفر صرف گذر از مناطق کویری استان سمنان خواهد شد.

مسیر تهران تا مشهد از جاده سرسبز شمال

جاده‌های شمال چون از دل جنگل‌های سبز و دل‌باز عبور می‌کنند، برای مسافران جذابیت بیشتری دارد. اگر فکر می‌کنید مسیر سمنان برایتان خسته‌کننده است، از جاده شمال به سمت مشهد بروید. البته این انتخاب، سفرتان را طولانی‌تر می‌کند. در این مسیر شما از شهر‌های رودهن، بابل، قائم‌شهر، ساری، گلوگاه، مینودشت، بجنورد، شیران، قوچان و چناران خواهید گذشت.

این را هم فراموش نکنید که در این مسیر، فاصله تا مشهد ۹۷۴ کیلومتر است و بدون استراحت تقریبا ۱۴ ساعت در راه خواهید بود.

فاصله تهران تا مشهد با قطار

سفر به مشهد با قطار از خاطره‌انگیزترین سفرهاست! نشستن در کوپه با خانواده و خیره شدن به دشت و صحرا خاطراتی‌ست که اکثر آدم‌ها در خاطراتشان به مشهد آن‌ها را تعریف می‌کنند. بستگی دارد با قطار سریع‌السیر به مشهد بروید یا قطار عادی؛ اما در کل فاصله تهران تا مشهد با قطار چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۱ ساعت (با قطار عادی) زمان می‌برد. مسیر ریلی بین شهر تهران تا مشهد حدودا ۹۰۰ کیلومتر است و در هر سفر، ایستگاه‌هایی که قطار در آن‌ها توقف می‌کند، متفاوت هستند. به‌طورکلی ایستگاه‌های قطار در مسیر تهران مشهد به‌قرار زیر هستند:

  • سمنان
  • شاهرود
  • نقاب
  • نیشابور

برای خرید بلیط قطار تهران مشهد می‌توانید به اسنپ تریپ مراجعه کرده و به‌سادگی بلیط مورد نظر خود را خریداری کنید. قطار‌های اتوبوسی و سالنی از نوع قطار‌های سریع‌السیری هستند که در مسیر تهران مشهد مشغول فعالیت‌اند. سرعت این قطار‌ها معمولا بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. قیمت این نوع از قطار‌ها ارزان‌تر از قطار‌های کوپه‌ای خواهد بود و گنجایش آن‌ها در هر سالن، نزدیک به ۶۰ نفر است. از انواع قطار‌های سالنی محبوب، می‌توان قطار پردیس را نام برد که بسیاری از مسافران همیشگی تهران مشهد از آن استفاده می‌کنند. این قطار، مسافران را در عرض هشت ساعت از تهران به مشهد می‌رساند.

معرفی دره هفت غار نیشابور و زیبایی‌های آن!

فاصله تهران تا مشهد با هواپیما

دوست دارید راحت‌تر و سریع‌تر (البته با صرف هزینه بیشتر) به مشهد بروید؟ با هواپیما سفر کنید! مدت ‌زمان پرواز بین تهران تا مشهد با هواپیما؛ بین یک ساعت و نیم الی دو ساعت خواهد بود. فاصله هوایی تهران تا فرودگاه مشهد تقریبا ۷۳۰ کیلومتر است. توجه داشته باشید که در سفر هوایی زمان‌هایی مانند انتظار پیش از پرواز، زمان تحویل بار و … نیز وجود دارند.

یکی از بهترین روش‌های خرید بلیط هواپیما تهران مشهد، اسنپ تریپ است. این اپلیکیشن تمامی گزینه‌های موجود را به شما ارائه می‌کند و شما می‌توانید انواع بلیط‌ها اعم از سیستمی، چارتری و لحظه آخری را رزرو کنید. در زمان خرید بلیط هواپیما، بهتر است بلیط برگشت را نیز رزرو کنید تا در هنگام بازگشت دچار سردرگمی و اتلاف وقت نشوید.

یکی از دغدغه‌های مسافران و زائران مشهد، پیدا کردن هتل‌های نزدیک حرم مطهر امام رضا (ع) است. معمولا هتل‌هایی که ۵ دقیقه با حرم فاصله دارند، از نظر رفت و آمد برای زائران گزینه بهتری هستند. در بلاگ زیر لیستی از هتل‌های نزدیک مشهد نوشته‌ایم که انتخاب برایتان آسان‌تر شود.

لیست هتل‌های نزدیک حرم امام رضا (ع)

سفر به مشهد با هواپیما

فاصله تهران تا مشهد با اتوبوس

فاصله تهران تا مشهد با اتوبوس حدود ۸۹۹ کیلومتر است و نزدیک به ۹ ساعت بدون در نظر گرفتن زمان استراحت، به طول خواهد انجامید. با در نظر گرفتن مدت‌ زمان استراحت احتمالا سفری ۱۱ ساعته در انتظار شما خواهد بود.

تا مشهد فاصله‌ای نیست از اینجا که ماییم…

در این بلاگ سعی کردیم مسیرهای مختلف تهران تا مشهد را به طور مفصل برایتان بگوییم. انتخاب بهترین مسیر بین جاده سمنان و جاده‌های شمال را به عهده خودتان می‌گذاریم… یادتان باشد مسیر همیشه مهم‌تر از مقصد است. پس از زیبایی‌های جاده و لذت مسیر غافل نشوید و از جاهای دیدنی استان خراسان لذت ببرید! شما می‌توانید بلیط هواپیمای خود را به مقصد مشهد از سایت اسنپ تریپ رزرو کنید.

دسته:اتوبوسایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد