چرا باید به جای استانبول به چابهار سفر کرد؟

تاریخ انتشار : 28 بهمن 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
سفر به چابهار

در جنوب ایران شهری بندری قرار گرفته که به خاطر آب و هوای بهاری‌اش به آن چابهار می‌گویند. شهری پر از شگفتی. اما وقتی حرف از هزینه‌های سفر به چابهار می‌شود حرف خیلی‌ها این است که می‌توانستی به جایش بروی استانبول. ولی چه دلایلی باعث می‌شود که دلتان بخواهد به جای استانبول راه چابهار را درپیش بگیرید؟

چابهار؛ بندر همیشه بهار

غروب سواحل چابهار

چابهار یعنی چهاربهار، بندری که به خاطر آب و هوای بهاری‌اش به این اسم معروف شده و این به آن معناست که شما می‌توانید در هر فصلی از سال به چابهار سفر کنید، حتی در زمستان که سرما، سفر را راکد کرده یا تابستان که گرمای هوا میل سفر را در آدم می‌کشد. چابهار در زمستان گرمترین نقطه در ایران است و در تابستان خنک‌ترین شهر بندری جنوب ایران. این در حالی است که اگر شما بخواهید بار و بندیل سفر به استانبول را ببندید باید اسفند تا آذر را انتخاب کنید.

همه‌چیز درباره پرواز تهران چابهار

ساحل اینجا شب‌ها نورانی‌ست

پلانگتون

چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کناره دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته. شاید بگویید استانبول هم تنگه بسفر دارد و تازه دریای مرمره هم در کنارش واقع شده. ولی دریای چابهار یک دریای عادی نیست. آبش جزو آب‌های گرم است، بنابراین هر وقت که بخواهید می‌توانید تنی به آب بزنید. ساحل چابهار یک ساحل معمولی نیست. طلوع و غروب‌های اینجا را هرجایی ندارد  و خورشید نارنجی‌رنگش شما را در خودش غرق می‌کند.

فقط هم همین نیست. شب‌ها ساحل از نور فیتوپلانگتون‌ها به رنگ یکدست آبی در می‌آید و این را در همه جای دنیا نمی‌شود پیدا کرد، مگر در مالدیو.  فیتوپلانگتون‌ها موجودات ریزی هستند که وقتی دریا پرتلاطم می‌شود ناآرام می‌شوند و از خودشان نور ساطع می‌کنند و ساحل را در شب نورانی می‌کنند. ساحل چابهار وقتی بدانیم که در بعضی از قسمت‌هایش، صخره‌های مرتفعی وجود دارد که باد و باران فرسایششان داده و لنگرگاهی که با وجود ده‌ها کشتی اقیانوس پیما مثل تابلوهای نقاشی درآمده، تماشایی‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید از چابهار

نیاز نیست تا آن سر دنیا بروید

کوه های مریخی

دلتان می‌خواهد به مریخ سفر کنید؟ چابهار، صخره‌های مریخی دارد و معروف است که اگر می‌خواهید راه رفتن در مریخ را تجربه کنید باید سری به چابهار بزنید. کوه‌های مینیاتوری یا مریخی چابهار خیلی خشک و بی آب علفند و جنس رسوبی، رنگ خاکستری‌ و مخلوطی بودن‌شان باعث شده به آنها مریخی بگویند، کوه‌هایی که نمونه‌اش در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا هم هست، ولی شما که نیاز نیست تا داکوتا بروید.

در چابهار جاذبه‌هایی وجود دارد که برای دیدن نمونه‌های مشابهش باید تا آن سر دنیا بروید. در این شهر بندری، تپه‌هایی وجود دارد که مثل یک آتشفشان از آنها گل سرد طوسی رنگی بیرون می‌آید و تالابی هست به اسم لیپار که در بین دو کوه قرار گرفته و آب‌های سرگردان در آن جمع می‌شود. تالاب لیپار صورتی رنگ است و در مکزیک و سنگال نیز نمونه‌هایی از آن وجود دارد. در این تالاب پرندگانی مثل چنگر، فلامینگو، کشیم و انواع حواصیل، طاووسک، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی و خوتکا زندگی می‌کنند .

جنگل پیدا و پنهان چابهار

جنگل حرا

چابهار مثل قشم جنگل حرا دارد. جنگل‌هایی که تحت تاثیر جزر و مد آبند و در بین مرداب روییده‌اند و پیدا و پنهان می‌شوند. برگ درختان این جنگل‌ها که مانگرو نام دارد همیشه سبز است، حتی وسط زمستان. وقت جزر می‌شود می‌توان با قایق به میان این جنگل‌ها رفت و اگر شب‌ را برای این جنگل نوردی‌تان انتخاب کنید و در آب نور بیاندازید ماهی‌ها را هم می‌بینید که خواب به چشمشان نیامده. ماهیگیران چابهار، موقع جزر برای ماهی گرفتن به اینجا می‌آیند و تورشان را پهن می‌کنند. موقع مد هم که آب مرداب فروکش می‌کند می‌شود پیاده در کف مرداب قدم زد، تجربه‌ای که مخصوص اینجاست.

بیشتر بخوانید: لیست هتل‌های چابهار

ترکیب کویر و دریا

روستای درک

چابهار در سیستان و بلوچستان قرار گرفته و نوار ساحلی طولانی‌ای دارد که تا پاکستان پیش می‌رود و می‌شود دیدش. در قسمتی از سیستان و بلوچستان و نزدیکی‌های چابهار، در حالی که دارید در تپه‌های کویری راه می‌روید، رنگ شن و ماسه قالب است و خبری از درخت نیست، ناگهان آبی دریا پدیدار می‌شود، ترکیبی که هرکسی را هیجان زده خواهد کرد. این قسمت اسمش روستای درک است.

بهشت جانوران ایران

تمساح پوزه کوتاه

در چابهار گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی وجود دارد. بیش از ۷/۹ درصد سیستان و بلوچستان یعنی چیزی در حدود یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۹۰ هکتار آن تحت پوشش منطقه حفاظت شده است و به همین خاطر به آن بهشت جانوری کشور می‌گویند. شما در چابهار و در منطقه باهوکلات تمساح پوزه کوتاه گاندو یا تمساح ایرانی خواهید دید. و شانس دیدن سنجاب بلوچی و خرس سیاه را خواهید داشت. البته ترس به دلتان راه ندهید چون منطقه حفاظت شده است.

گونه‌های گیاهی چابهار یکی دو تا نیست. یکی از درخت‌های انجیر معابد ایران که احمد محمود هم کتابی به همین نام دارد، در چابهار قرار گرفته. انجیر معابد اصلیتی هندی دارد و درختی تنومند است. درخت‌های دیگری هم در چابهار هست که نمونه‌اش در هند وجود دارد مثل درختان موز ، خربزه درختی (پاپایا) انبه و داز که شبیه نخل است، بنابراین شما سفری شبه هندی هم خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: مناطق دیدنی چابهار

ستاره‌هایی برای آرزومندان

آسمان چابهار بعضی شب‌ها بسیار پرستاره است و دلیلش هم به خاطر نبودن نورهای مزاحم شهری است. در چابهار شما مردمی را خواهید دید که شب‌ها خیره به آسمانند، مگر ستاره‌ای رد شود و آن ستاره آنها باشد که آرزویشان را برآورده می‌کند.

عکس‌ها: ارسال شده توسط گروهی از مسافران چابهار

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین زمان سفر به چابهار، بندر عجایب ایران!

بهترین زمان سفر به چابهار، بندر عجایب ایران!

30 فروردین 1402
همه‌چیز درباره پرواز تهران چابهار

همه‌چیز درباره پرواز تهران چابهار

23 فروردین 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد