راهنمای سفر به شهمیرزاد سمنان

تاریخ انتشار : 18 مهر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ دی ۱۴۰۱
راهنمای سفر به شهمیرزاد سمنان

شاید تصور وجود شهری سرسبز و پردارو درخت در سمنان دور از ذهن باشد. سمنانی که از یک طرف با جنگل‌های ابر همرز است و از جنوب به مناطق کویری می‌رسد و بیشترش را مناطق خشک و بی‌آب و علف دربرگرفته. شهمیرزاد در ۲۸ کیلومتری شمال سمنان و در سنگسر واقع شده و یکی از خرم‌ترین و سرسبزترین منظره‌ها را دارد. اگر برای اولین بار قصد سفر به شهمیرزاد سمنان را دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

شهمیرزاد کجاست؟

شهمیرزاد با تهران ۲۴۲ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن حدود ۳ ساعت در راه خواهید بود. می‌توانید با قطار یا ماشین خودتان را به سمنان برسانید و از آنجا با طی ۲۰ کیلومتر به شهمیرزاد برسید. جایی که بزرگترین باغ گردوی دنیا را دارد و به آن بهشت گمشده کویر هم می‌گویند. چون درست زمانی که جاده‌های خشک و بی آب و علف کویری را پشت سر می‌گذارید و امیدی برای تمام شدن‌شان ندارید، ناگهان روستایی پردرخت جلویتان سبز می‌شود.

شهمیرزاد که در کتاب‌های قدیمی شهمار، سهار و شامار هم معرفی شده آبادترین شهر طبرستان بوده. و از همین روایت‌ها چنین برداشت می‌شود که تاریخش به سه هزار سال قبل و دوره اشکانیان می‌رسد. از آنجایی هم که مردم این شهر قرابت فرهنگی و زبانی زیادی با مازندارنی‌ها دارند در سال‌های اخیر ساکنانش تلاش زیادی برای پیوستن به مازندارن کرده‌اند که بی‌نتیجه بوده است.

اگر بخواهیم صادقانه با شما حرف بزنیم باید بگوییم شهمیرزاد روستایی است پر از کوچه باغ‌های پر دارو درخت و برخلاف مناطق کویری، بسیار خوش آب و هوا. اما شما نباید در شهمیرزاد انتظار جاهای دیدنی زیاد یا مواجهه با روستایی خارق العاده را داشته باشید. شهمیرزاد، روستایی است که برای دور بودن از شلوغی شهر خیلی مناسب و دنج است. بیشترین تصویری هم که در شهمیرزاد خواهید دید، درختان سیب، گردو و درختان سپیدار بلند قد است که حتی کنار خیابان‌ها هم دیده می‌شوند.

میانگین دمای سالیانه شهمیرزاد ۱۱ درجه سانتیگراد است و در سردترین وقت سال به ۱۶ درجه زیر صفر و در گرمترین وقت سال به ۳۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین وقت سفر به شهمیرزاد هم از اوایل بهار تا اوایل آبان است.

در سفر به شهمیرزاد کجا را ببینیم؟

از بهترین جاهای دیدنی شهمیرزاد همان کوچه باغ‌های پردارو درختش هستند و صدای پرنده‌ها و جوی آبی که موقع راه رفتن در آن به گوشتان می‌رسد، اما اگر بخواهید در سفر به شهمیرزاد در خانه ننشینید و وقتتان هم تنها به راه رفتن نگذرد، میتوانید دیدن این جاها را در برنامه‌تان قرار دهید:

از جاذبه های گردشگری شهمیرزاد قلعه‌های تاریخی این روستا هستند. شیر قلعه  یکی از آنهاست که در دوره اشکانیان و برای حفاظت از راه انشعابی جاده ابریشم ساخته شده بود. این قلعه در ارتفاع ۲۵۰ متری و در ۵ کیلومتری شمال شرقی شهمیرزاد واقع است.

دژ وهل یا قلعه سنگی از دیگر قلعه‌های باقی مانده این شهر است و مربوط به دوران قبل از اسلام. این دژ که همه قسمت‌هایش از سنگ‌های همان کوهی که روی آن قرار گرفته، ساخته شده در شمال غربی شهمیرزاد قرار گرفته.

درخت گردویی که مربوط به ۱۳ قرن پیش است و در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده. این درخت گردو اسمش کمان رستم است و ۱۵ متر ارتفاع دارد. درختی قطور و با هیبت.

آبشار روزیه چاشم که در مسیر شهمیرزاد-خطیرکوه قرار داد. و به هوای مطبوع و آب معدنی و هوای خنکش معروف است. محله بلبل دره که به خاطر صدای بلبل‌هایش که همه دره را پر کرده به این اسم معروف است.

چشمه‌های هفت چشمه و سرچشمه که در شمال شهمیرزاد و در جاده شهمیرزاد-چاشم قرار گرفته‌اند، سرسبزی و هوای خوشش می‌تواند سرحال بیاوردتان. شهمیرزاد در کل ۱۶ چشمه، ۱۵ نهر و ۱۰ استخر دارد.

در سفر به شهمیرزاد چی بخوریم؟

ته چین شهمیرزادی از غذاهای معروفی است که در شهمیرزاد حتما باید امتحانش کنید. این ته چین مواد مفصلی دارد و با گوشت بره درست می‌شود. و موادی مثل سبزی، عدس، چغندر، سیب‌زمینی، بادمجان و آلو هم در آن می‌ریزند. از غذاهای دیگری که در شهمیرزاد خیلی معروف است، خورشت آلوست که با مرغ، پیاز، رب و شکر و آلو بخارا درستش می‌کنند.

در شهمیرزاد اگر خواستید در رستورانی غذا بخورید، باغ رستوران آبشار شهمیرزاد در مسیر رودخانه قرار گرفته و انواع و اقسام کباب‌ها را دارد. رستوران آبشار واقع در خیابان سرآسیاب، و رستوران سنتی شاطر عباس در خیابان ساری، از جاهایی است که ته چین و خورشت آلوی خوشمزه‌ای دارند. و مسافران قبلی این شهر تاییدشان کرده‌اند.

از شهمیرزاد چی بخریم؟

گردوی شهمیرزاد و آلوی این شهر در ایران حرف اول را می‌زند و به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود. بزرگترین باغ گردوی دنیا در ۷۵۰ هکتار در این روستا قرار گرفته. تعریف سیب و زردآلوی آن را هم خیلی می‌کنند. شهمیرزادی‌ها آنقدر گردو در روستایشان دارند که نان محلی خوشمزه‌ای به اسم تنبلک را هم با آن می‌پزند. نانی که خوشمزه است و از سوغات اینجا.

در شهمیرزاد کجا بمانیم؟

یکی از جاهایی که در سفر به شهمیرزاد میتوان آنجا ماند هتل خانه گل شهمیرزاد است. هتل خانه گل خانه‌ای قدیمی و باصفاست که هم اتاق و هم سوئیت دارد. یکی از حسن‌های بسیار بزرگش هم این است که شما میتوانید گشت و گذارتان را در محله‌های خوش آب و هوای شهمیرزاد بکنید. و وقتی به هتل برسید ناهار و شامتان آماده است. این هتل در خیابان ساری شهمیرزاد واقع شده. تلفن: ۰۲۳۳۳۶۶۲۷۱۰

همچنین شهمیرزاد با سنگسر فقط ۶ کیلومتر فاصله دارد و میتوانید در یکی از دو هتل این شهر نیز اقامت کنید. هتل دربند که قیمت اقامت در سوئیت دو تخته آن ۲۵۱ هزار تومان است و هتل سنگسر که هزینه اقامت در سوئیت دو تخته آن ۲۳۸ هزار تومان تمام می‌شود.

هتل‌های سمنان به همراه قیمت را اینجا ببینید

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

اوپرت

اوپرت؛ مرز حیرت‌انگیز سمنان و مازندران

7 بهمن 1397
هتل‌های سمنان به همراه قیمت را اینجا ببینید

هتل‌های سمنان به همراه قیمت را اینجا ببینید

12 تیر 1397

۲ نظر

  • پاسخ taranom ۸ فروردین ۱۳۹۷ از ۱۳:۱۷

    با سپاس از شما

  • پاسخ علیرضا جلالی فر ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ از ۱۳:۲۹

    سلامتی همه ایرانگردان

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد