افزایش ۱۴ برابری عوارض خروج از کشور؛ از شایعه تا واقعیت

تاریخ انتشار : 23 آذر 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۲۳ آذر ۱۴۰۰
افزایش ۱۴ برابری عوارض خروج از کشور؛ از شایعه تا واقعیت

از روز گذشته، زمزمه‌های افزایش سرسام‌آور عوارض خروج از کشور در اخبار و بین مردم و اهالی سفر و گردشگری پیچید. خبر کوتاه بود «عوارض خروج از کشور به پنج میلیون و دویست هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد». در حالی که این مبلغ برای سال ۱۴۰۰ حدود چهارصد هزار تومان بوده است. در ادامه شرحی از ماوقع این خبر را آورده‌ایم.

عوارض خروج از کشور چیست و چرا باید پرداخت شود؟

افراد با گذرنامه ایرانی ملزم به پرداخت عوارض خروج از کشور برای سفرهای خارجی هستند. این پرداختی تحت عنوان مالیات خروج از کشور به حساب مستقیم دولت واریز می‌شود. مبلغ عوارض خروجی هر سال در لایحه بودجه، حدود آذر ماه برای سال بعد، تعیین و مصوب می‌شود. در سال‌های اخیر عوارض خروج از کشور بنا به دفعات سفر خارجی برای هر نفر افزایش پیدا کرده و هر فرد ملزم به پرداخت آن است.

زمزمه‌های افزایش ۱۴ برابری عوارض خروج  از کشور در سال ۱۴۰۱

درآمد دولت از عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰، تنها ۱۱۰ میلیارد تومان بوده. و برای سال آتی این درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده. این افزایش در درآمد دولت از محل عوارض، باعث شد تا حرف‌های بسیاری درباره افزایش ۱۴ برابری عوارض خروجی به گوش برسد. و این‌طور به‌نظر می‌رسد که اگر درآمد دولت از این محل ۱۴ برابر شود، عوارض خروج از کشور هم از ۴۰۰ هزار تومان به بیش از ۵ میلیون تومان برای هر نفر در سال آینده خواهد رسید!

واکنش مسئولان به افزایش عجیب عوارض خروجی

این خبر همچنان دست به دست می‌شود و قطعی بودنش نامعلوم است. اما رئیس سازمان برنامه و بودجه، مسعود میرکاظمی، در نشست خبری دیروز (۲۲ آذر) توضیح داد «این موضوع صحت ندارد و اعدادی که در این زمینه عنوان شده نادرست است».

همچنین به نقل از خبرگزاری رسمی ایسنا؛ مجتبی توانگر، از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه‌‌ای گفت: «دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۱، میزان عوارض خروج از کشور را ۱۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است. این یعنی ۱۱۰ میلیارد تومان کمتر از عوارض سال ۹۹ و ۱۰۰ میلیارد تومان بیشتر از عوارض سال ۹۸؛ بر این اساس می‌توان گفت که عوارض سال ۱۴۰۱ در محدوده سال‌های قبل از شیوع کرونا تعیین شده است.»

آینده‌ی نامعلوم در انتظار سفرهای خارجی!

با انتشار این خبر گمانه‌زنی‌های بسیاری در بین مردم و اهالی گردشگری به راه افتاد. آنچه مسلم است؛ باید صبر کرد و منتظر اعلام رسمی دولت و تصویب نهایی لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود تا آینده‌ی سفرهای خارجی با مبلغ‌های جدید عوارض مشخص شود.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: بدون ویزا به این کشور سفر کنید!

دسته:اخبار

مطالب مرتبط :

حضور اسنپ‌تریپ در نمایشگاه «عصر امید»

حضور اسنپ‌تریپ در نمایشگاه «عصر امید»

17 خرداد 1401
رونمایی از گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

رونمایی از گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

3 خرداد 1401

۱ نظر

  • پاسخ راضیه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ از ۱۴:۱۶

    دستشون تو جیب مردمه والا. عوارض خروج از کشور در حد وثیقه زندان دارن میبرن بالا

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد