در مسافرت نوروزی به شمال کجا را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 7 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ آبان ۱۴۰۰
مسافرت به شمال در عید

هر چقدر هم مناطق گردشگری بکر و دست‌نخوره را معرفی کنیم و هرچقدر از جاذبه‌های ناشناخته ایران حرف بزنیم، مسافرت برای خیلی‌ها یعنی شمال و بس. این عده هروقت فراغتی دست بدهد، به عشق بودن در کنار دریا یا وسط جنگل و کباب و جوجه کباب راهی شمال می‌شوند و سفرهای دیگر آنقدر که باید برایشان صفا ندارد. بنابراین ما برای این عده و آن دسته که قصد مسافرت به شمال در عید را دارند، تعدادی از جاذبه‌های بکر شمال را معرفی کرده‌ایم.

هفت آبشار لفور

هفت آبشار لفور

در سوادکوه شمالی، جنگل‌های بکری قرار گرفته که وقتی از بین‌شان بگذریم و خودمان را به جاده پیچ‌در‌پیچ بسپاریم به دریاچه لفور می‌رسیم و با پیشروی در جنگل، چشممان به هفت آبشار خواهد افتاد. در اینجا هفت آبشار کوچک و بزرگ وجود دارد. منطقه هفت آبشار در مجاورت روستای تیرکن از توابع دهستان درازکلا در مرز دو شهرستان سوادکوه و بابل در مازندران قرار دارد. به دلیل همجواری این آبشارها با روستای تیرکن، به آنها آبشارهای تیرکن و هفت آبشار تیرکن هم می‌گویند.

مسیر دسترسی ۱: اگر از سمت جاده فیروزکوه بخواهیم به این منطقه برسیم باید بعد از گذشتن از پل سفید، زیرآب و شیرگاه به سمت جاده شیرگاه-بابلکنار برویم.

مسیر دسترسی ۲: در جاده هراز و بعد از بابل، باید به سمت جاده گنج افروز- بابلکنار برویم. در ادامه مسیر به روستای شیردارکلا در جاده گنج افروز می‌رسیم. بعد باید به سمت روستای تالار قرآن حرکت کنیم و بعد از گذشتن از روستاهای عالم کلا و شارقلت به سد البرز برسیم.

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح با اسم عجیب‌و‌غریبش در بکرترین نقطه نوشهر قرار گرفته. به دریاچه ارواح، ممرز و ملاکلا هم می‌گویند. اما به خاطر درخت‌های خشکی که در وسط دریاچه به چشم می‌خورد و آن مه‌ای که بیشتر وقت‌ها سطح دریاچه را پوشانده، بیشتر به ارواح مشهور است.

مسیر دسترسی: برای دسترسی به دریاچه ارواح شهرستان نوشهر، باید از مسیر نور به نوشهر برویم و در کیلومتر ۱۲ آن، پس از گذراندن جاده ونوش، وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی شویم.

دریاچه فراخین

دریاچه فراخین

این دریاچه در نوشهر، یکی از بکرترین دریاچه‌هاست. در دل جنگل قرار گرفته و برای رسیدن به آن هم چند دقیقه‌ای باید پیاده‌روی کرد. اینطور نیست که وارد فرعی شویم و دریاچه خودش را به ما نشان بدهد. درخت‌های این ناحیه پرپشت و بلندند و به همین راحتی‌ها نمی‌شود فراخین را دید.

فراخین دریاچه بزرگی نیست و بیشتر شبیه تالاب است تا دریاچه و سکوت اطرافش مرموزترش هم کرده. برای رفتن به این دریاچه دو راه وجود دارد . این منطقه در حقیقت در دل جنگل های بالادست نوشهر یعنی در جنوب این شهرستان قرار گرفته است.

مسیردسترسی: از نوشهر که به سمت کوه‌های البرز برویم، بعد از حدود ۲۰ کیلومتر، در جاده‌ای جنگلی به دریاچه می‌رسیم. راه دیگر رسیدن از سمت بالای کوه‌های البرز می‌گذرد. از مسیری فرعی که از روستاهای ویسر و دلسم شروع می‌شود.  این مسیر که مسیری فرعی آسفالته است از مرزن آباد به سمت شرق جدا می‌شود.  بعد از حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر، تابلوهای ویسر و دلسم مشخص‌اند.

دریاچه عباس‌آباد

دریاچه عباس آباد

از جاده‌ای جنگلی می‌گذریم و بعد به دریاچه عباس‌آباد می‌رسیم. دریاچه عبا‌س‌آباد به اضافه بقایای عمارت وسط آن یادگاریست از دوره قاجار. بعضی‌ها در دریاچه قایق‌سواری می‌کنند. و برخی دیگر در اطرافش زیلو پهن می‌کنند، بساط کباب و قلیان و چای را برپا و به آنهایی که وسط دریاچه قایق‌سواری می‌کنند، چشم می‌دوزند.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این دریاچه در ابتدای جاده بهشهر-گلوگاه در سمت راست وارد جاده عباس آباد شویم. و با طی مسافت تقریبی ۶ کیلومتر از بین جاده پر پیچ و خم عباس‌آباد و  گذشتن از روستای علی‌تپه (یا التپه) به دریاچه عباس‌آباد می‌رسیم.

مرداب هسل

مرداب هسل

چالوس برای ما تنها جاده‌ای نیست که دست ما را در دست شمال بگذارد. بلکه اگر حوصله داشته باشیم، می‌توانیم در دل این جاده به جاهای خیلی بکری برسیم. مرداب هسل که در هر فصلی یک رنگ است و در بهار به رنگ صورتی کدر درمی‌آید، در دل این جاده است. این مرداب در دل جنگل مشل موزی که به جنگل فین و محمدآباد هم معروف است قرار گرفته، جنگلی که از جنوب به جنگل‌های سوته‌لار و کردشت و از شمال به گاوسرای قدیمی مشعل و از شرق به مشعل لات منتهی می‌شود.

مسیر دسترسی: در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی چالوس و حوالی مرزن آباد به روستای طلاجو (تلاجو) وارد می‌شویم، روستای نزدیک دیگر اینجا سینوا است. اگر ماشین مناسب داشته باشیم، می‌توانیم تا نزدیکی مرداب هَسَل هم برویم. وگرنه از روستا تا کنار مرداب حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی باید کرد که البته زیاد سنگین نیست.

آبشار دارنو

آبشار دارنو

 

در مسافرت به شمال در عید، دیدنی دیگر آبشار دارنو است. جنگل‌های نوشهر، مجموعه هفت آبشار قرار گرفته که دارنو یکی از آنهاست. آبشار دارنو با ارتفاع ۲۵ متر دومین و بلندترین آبشار این مجموعه است و رسیدن به آن هم سخت نیست.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این مجموعه آبشارها باید از سمت چالوس و از کمربندی نوشهر به سمت جاده معدن سنگ نوشهر حرکت کنیم. و تا منطقه‌ دریاچه فراخین پیش برویم.

آبشار دارنو در کنار دریاچه فراخین قرار گرفته.  در مسیر حرکت به سمت آبشار، یک رودخانه جریان دارد، ابتدا به اولین آبشار از این مجموعه آبشارها می‌رسیم، رسیدن به این آبشار کوچک نشان می‌دهد مسیر را درست رفته‌ایم، حدوداً بعد از نیم ساعت پیاده‌روی در مسیر رودخانه به آبشار دارنو می‌رسیم.

دریاچه چورت

دریاچه چورت

دلتان می‌خواهد دریاچه‌ای را ببینید که براثر زلزله به وجود آمده؟ راهش رفتن به ۷۱ کیلومتری ساری و رسیدن به دریاچه چورت است. در دریاچه چورت که یکی از قشنگ‌ترین دریاچه‌های ایران است، امکان ماهیگیری و قایق‌سواری و چادر زدن اطراف دریاچه هم هست.

مسیر دسترسی: چورت روستای کوچکی است در دل کوهستان و برای رفتن به آن باید از ساری به سمت کیاسر رفت. برای رفتن به کیاسر باید وارد جاده سمنان بشوید. پلیس راه ساری را که پشت سر بگذارید جنگل‌های ساکت و آرام سالاردره شروع می‌شوند. بعد از ۲۰ دقیقه که از ساری دور شدیم، به دوراهی سد شهید رجایی و کیاسر می‌رسیم.

سد شهید رجایی که محلی‌ها به آن سلیمان تنگه هم می‌گویند، خودش از زیبایی‌های اطراف ساری‌ست. بعد از سد سلیمان تنگه تا کیاسر کمتر از ۱ ساعت راه است. البته شاید راه بیشتر از یک ساعت به نظر برسد که دلیلش هم کوهستانی و پیچ در پیچ بودن مسیر است.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد