راهنمای سفر به دریاچه چورت

تاریخ انتشار : 3 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۹ مهر ۱۴۰۰
دریاچه چورت

در این دنیا جاهایی هست که قبل از ترک دنیا باید آنها را ببینیم، جاهایی که می‌توانند حالمان را عوض کنند و این خود، اصلی‌ترین  دلیل رفتن به آنهاست. گاهی برای دیدنشان هم لازم نیست تا آن سر دنیا برویم و در همین ایران خودمان هم تا دلتان بخواهد از این جاها هست. مثلا کجا؟ دریاچه چورت در مازندران که در ۷۱ کیلومتری ساری  و ۳۰۹ کیلومتری تهران قرار گرفته. 

دریاچه چورت کجاست؟

نمایی از دریاچه چورت

چورت روستای کوچکی است در دل کوهستان و برای رفتن به آن باید از ساری به سمت کیاسر رفت. برای رفتن به کیاسر باید وارد جاده سمنان بشوید. پلیس راه ساری را که پشت سر بگذارید جنگل‌های ساکت و آرام سالاردره شروع می‌شوند. بعد از ۲۰ دقیقه که از ساری دور شدیم، به دوراهی سد شهید رجایی و کیاسر می رسیم.

سد شهید رجایی که محلی‌ها به آن سلیمان تنگه هم می‌گویند، خودش از زیبایی‌های اطراف ساری‌ست. بعد از سد سلیمان تنگه تا کیاسر کمتر از یک ساعت راه است. البته شاید راه بیشتر از یک ساعت به نظر برسد که دلیلش هم کوهستانی و پیچ در پیچ بودن مسیر است.

مسیر دسترسی به دریاچه چورت

بعد به روستای چورت می‌رسید. از روستا تا دریاچه با ماشین ۲۰ دقیقه راه است. اسم اصلی چورت دریاچه میانشه است. ولی چون آخرین روستای مشرف به دریاچه، اسمش چورت است؛ این اسم را رویش گذاشته‌اند.

خیلی‌ها می‌گویند این دریاچه که ۲/۵ هکتار است بر اثر زلزله‌ای که در سال ۱۳۱۸ اتفاق افتاده، به وجود آمده. اهل روستا معتقدند کمتر از ۱۰۰ سال پیش به خاطر زمین لرزیده، مسیر چشمه کنار دریاچه بسته شده و باعث به وجود آمدن این دریاچه شده است.قایق سواری در چورت

چرا به اینجا سفر کنیم؟

در اطراف چورت درخت‌های گردو و ازگیل زیادی هست و بوی آویشن و پونه را هم می‌شود تشخیص داد. پاییز که به کنار دریاچه بروید هم گردوها رسیده‌اند و هم ازگیل‌ها.

چورت، یکی از قشنگ‌ترین دریاچه‌هاست. زمانی که آب دریاچه کمتر است درخت‌هایی که کف دریاچه بوده‌اند سرشان از آب بیرون می‌زند. و در حالت عادی هم تنه درخت‌ها را می‌شود دید.

دریاچه میانشه

یکی از دلایل سفر برای خیلی‌ها ماهیگیری است. هم می‌شود کنار دریاچه چادر زد و هم قلاب را به امید اینکه ماهی‌ای به سرش گیر کند به آب انداخت.

بعضی‌ها می‌گویند اهالی روستا این ماهی‌ها را به داخل آب انداخته‌اند. و برخی دیگر می‌گویند پرنده‌های دریایی این ماهی‌ها را به اینجا منتقل کرده‌اند. اینطوری که تخم ماهی‌ها به پر پرنده‌ها گیر می‌کند و وقتی به جای جدید می‌روند همان تخم را با خودشان می‌برند.

به خاطر وجود تنه‌های درخت نباید در این دریاچه شنا کرد و عمق آن هم مشخص نیست. به جای شنا در اطراف پیاده روی یا قایق سواری کنید و در جنگل ساکت اینجا قدم بزنید.

بیشتر بخوانید: زیباترین دریاچه های ایران که باید قبل از مرگ دید

بهترین فصل سفر

پاییز دریاچه چورت

چون مسیر رسیدن کوهستانی و پیچ در پیچ است، بهترین فصل سفر بهار، اواسط تابستان و اوایل پاییز است. پاییزها، رنگ درختها سبز و قرمز و زرد می‌شود و برگ‌ها اطراف دریاچه را می‌پوشانند. اگر شب را در جنگل می‌خواهید بمانید کیسه خواب و چادر و لباس گرم همراه داشته باشید. که شب‌های این منطقه در هر فصلی سرد است.

جاذبه‌های نزدیک

دریاچه الندان

باداب سورت: دریاچه چورت در بخش چهاردانگه قرار گرفته. همان جایی که چشمه پله‌ای و طبقاتی باداب سورت با رنگ‌های بی‌نظیرش، هر آدمی را زمانی به وجود می‌آورد. اما متاسفانه باداب سورت که دومین چشمه بزرگ آب شور دنیا محسوب می‌شود، چند وقتی‌ست که خشک شده و دیدنش چندان صفایی ندارد.

در چند سال اخیر آنقدر گردشگر به این منطقه رفت و روی پله‌هایش ایستاد و عکس گرفت که پله‌ها دچار فرسایش شد. زمانی به کل بسته بود و رفتن به آن با ممنوعیت روبه رو بود و حالا هم که خشک شده.

سد سلیمان تنگه و الندان: مسیر رسیدن به چورت خیلی دیدنی‌ست. در بخش سالاردره می‌توان چند دقیقه‌ای ماشین را کنار زد و در جنگل قدم زد. سد سلیمان تنگه برای خودش جاذبه‌ای زیبا محسوب می‌شود. در این منطقه همچنین آب بندان الندان (پله) قرار گرفته، منطقه‌ای در دل جنگل که می‌توان در دریاچه زیبایش قایق‌سواری کرد.

نزدیک‌ترین راه رسیدن به  آب بندان از طریق روستای ازنی‌ست و از طریق سه راه الندان هم می‌شود به آن رسید. اوایل بهار گل‌های بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و انواع سبزی‌های معطر و دارویی دور اینجا می‌روید.

 کجا اقامت کنیم؟

ویلاهای روستای چورت

در روستای چورت می‌شود خانه کرایه کرد یا اطراف دریاچه چادر زد. از آنجا که از ساری تا این منطقه نزدیک به دو ساعت راه است هتل‌های ساری هم انتخاب خوبی‌ست. هتل سالارده یکی از بهترین هتل‌های شمال ایران هم سر راهتان قرار دارد.

عکس: خبرگزاری صدا و سیما و میزان

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

سد سلیمان تنگه مازندران

سد سلیمان تنگه مازندران

13 اردیبهشت 1402
سنگده

راهنمای رفتن به سنگده

9 اردیبهشت 1398

۹ نظر

  • پاسخ محمد علی مهرآرا ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ از ۰۵:۲۶

    سلام
    اولا مسیر چورت بعد از سد شهید رجائی و قبل از کیاسر میباشد . در طی مسیر قبل از پل آهنی که از روی رودخانه عبور میکند تبلوی بزرگی با عنوان قادیکلا وجود دارد که مسیر روستای چورت را مشخص میکند
    ثانیا برای رفتن به دریاچه میانشه پیشنهاد میکنم به هیچ وجه به روستای چورت نروید و اصرار مسیر یاب ها به طی مسیر از چورت صرفا تبلیغات افراد محلی برای اخذ عوارض راهی است که به شدت خراب و غیر قابل استفاده میباشد .
    پیشنهاد میکنم بعد از اینکه از جاده اصلی وارد جاده قادیکلا شدید بعد از ۵ کیلومتر (دقیقا ۵ کیلومتر ) و نرسیده به روستای چورت (۸ کیلیومتری چورت ) ، سمت چپ جاده ای خاکی وجود دارد که از جاده بعد از روستا خیلی زیباتر و برای خودرو خیلی بهتر و برای پیاده روی هم عالی میباشد .
    بعد از اینکه وارد این جاده خاکی شدید و طی مسیر ۵٫۶۰۰ متر به یه دوراهی میرسید که بدون توجه به مسیر سمت چپ به راه خود در مسیر سمت راست ادامه میدهید . بعد از طی مسافت ۶ کیلومتری به پاسگاه جنگلبانی خواهید رسید که باز هم یک دوراهی زیباست که مسیر سمت چپ شما را به زیارتگاه اام زاده ابراهیم و و نهایتا به چهل کیلومتری نکا خواهد رساند و مسیر سمت راست بعد از ۱ کیلومتر شما ره به دریاچه خواهد رساند

    • پاسخ مارال ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۰:۱۵

      احسنت به شما با این معرفی راه.
      مسیری که معرفی کردید بسیار عالی بود.
      به همه توصیه میکنم، این مسیر تا دریاچه رو انتخاب کنند.
      خود روستای چورت کمی راهش کوتاهتره اما اون یکی مسیر که از سمت امامزاده میرن جاذبه هایی داره که واقعا حیفه از دست دادنش،جای زییایی بود که تمام من رو به وجد آورد
      مطمین باشید ارزش دیدن داره

    • پاسخ سعید ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ از ۱۹:۴۷

      سلام. چند تا سوال داشتم از خدمت شما.
      دقیقا متوجه نشدم از کجا باید برم. روستای قادیکلا در تقشه جدا از چورت هست. باید در مسیر روستای چورت برم بعد از ۸ کیلومتر مانده به چورت از اون جاده برم یا نه؟
      سوال دوم، در گوگل مپ مسیر دیگه ای رو نشون میده که بجای وارد شدن از اون مسیر، کمی بعد از جاده چورت وارد یه جاده فرعی میشه و از روستای خارخون میگذره و بعد وارد جاده ای به اسم جاده دریاچه میشه که نزدیک جنوب دریاچه میرسه. این مسیر رو شما اطلاع دارین؟
      آخرین سوال اینکه بهترین مسیر پیاده روی هم اگه اطلاع دارین لطف بفرمایید بگین.

  • پاسخ ثریا ۱۲ آبان ۱۳۹۷ از ۰۷:۴۲

    با ماشین سواری هم میشه رفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • پاسخ م ی ۱ شهریور ۱۳۹۸ از ۱۹:۱۰

    تا روستای چورت ماشین میره ۱۱کیلومتر مانده به خوده دریاچه چورت جاده خاکی باریکی هست که برای ماشینهای سواری خیلی سخته برای همین یا پیاده روی باید کرد یا با ماشین (نیسان)بومی های محل که کرایه کشی میکنن ومبلغ صدوبیست هزارتومن تا دریاچه میگیرن

  • پاسخ مهرداد ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ از ۱۲:۳۱

    همانطور که دوستان فرمودند مسیر دریاچه چورت و همچنین باداب سورت توسط خود اهالی اجازه آسفالت کردن نمیدهند و مخصوصا در زمان بارندگی جاده رو به شدت آسیب می زنند که ماشین سواری و حتی شاسی بلند نتواند برود تا بتوانند مردم رو ترکه کنند.. باداب سورت نفری ۱۰ هزار تومان و دریاچه چورت ۱۲۰ هزار تومان.. متاسفم واقعا.. ما تا خود روستا رفتیم اما پشیمان شدیم و برگشتیم. ۳۰ شهریور ۹۸

  • پاسخ سینا ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ از ۱۴:۱۴

    جدا توصیه میکنم دریاچه چورت روحذف کنید.متاسفانه من گول خوردم و رفتیم،اصلا جای جالبی نبود راهش که کلا خرابه نمیتونید با ماشین برید،اطراف خود دراچه هم اصلا امکانات رفاهی حتی سرویس بهداشتی وجود نداره.خود دریاچه هم چندان بزرگ نیست و چنگی به دل نمیزنه.

  • پاسخ من ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ از ۰۵:۳۶

    با کمال احترام….چه اصراری بر اینه که همه جا رو امکانات رفاهی بزنن؟طبیعت گردی شده آلاچیق نشینی!

  • پاسخ مرضیه گیلاسی ۴ تیر ۱۴۰۱ از ۰۸:۵۷

    دوستان علاقمند به دیدن دریاچه چورت بهتون بگم که خواهشا با ماشین شخصی نرید سمت دریاچه. علاوه بر سختی مسیر وبدی جاده هیچ تابلویی نیست وما که با ماشین خودمون رفته بودیم گم شدیم وبعداز یک ساعت رانندگی در جاده های وحشتناک دوباره رسیدیم همون جای اول که روستای چورت هست. کاش اهالی روستا برای گردشگر توضیح بدهند واین اطمینان رو بدهند که رفتن با نیسان به نفع آنهاست. متاسفانه رفتار ناجور آنها باعث شد که من رفتن به اینجا را اصلا توصیه نمی کنم. شبیه این دریاچه زیاد در ایران هست.

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد