از بندرعباس چی سوغات ببریم؟

تاریخ انتشار : 24 مهر 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۸ اسفند ۱۴۰۱
سوغات بندرعباس

یکی از رسم‌های سفر سوغات است. یعنی در حقیقت همانطور که سفر برای من و شما با خاطرات و خوشی‌هایش معنا پیدا می‌کند برای بقیه با هدیه‌ای که بعد از سفر می‌گیرند ملموس‌تر می‌شود. حتی تجربه نشان داده سوغات،کدورت‌ها را از میان می‌برد و دل‌ها را نرم می‌کند. ایران هم دقیقا همانجایی است که هر شهرش پر از سوغات و چیزهایی است که به عنوان تحفه سفر می‌توان به بقیه داد. اما اینکه سوغات هر شهر چیست و بهترینش را کجا می‌شود پیدا کرد، موضوعی است که ما قرار است درباره‌اش حرف بزنیم. از شمال تا جنوب سفر کنیم و بگوییم وقتی سفر می‌روید بهتر است چی برای بقیه از آنجا سوغات ببرید که به کام باشد. برای شروع هم از بندرعباس میگوییم، شهر نخل‌ها و آفتاب همیشه تابان.

گوآوا؛ سوغات خوش بو و خوشمزه بندرعباس

بندر عباس، کنار دریا قرار گرفته و جدا از اینکه می‌شود لذت دریای آبی و دم غروب و هوای خوبش را برد، بهترین ماهی جنوب را هم می‌شود اطراف بندر و در بازار سنتی ماهی‌فروشان پیدا کرد. ماهی‌هایی مثل هامور، سرخو، شاه‌میگو و سنگسر که برخلاف تصور معمول چندان هم اینجا ارزان نیست. ولی کمتر کسی است که برای دوستانش ماهی سوغات ببرد مگر افراد درجه یک خانواده. راه دور است و امکان خراب شدن ماهی زیاد.

ماهی را می‌شود همانجا خورد و اگر خواستید چیزی به عنوان خوردنی سوغات بدهید ریسمان‌های خرما و میوه‌ای به اسم گوآوا را انتخاب کنید. سوغاتی مقفول مانده که کمتر به چشم سوغات به آن نگاه می‌شود. چرا که در هرمزگان صنایع دستی مثل سوزن دوزی و حصیربافی حرف اول را می‌زند. و دیگر کمتر نوبت به میوه‌ خوش طعمی مثل گوآوا می‌رسد.

مراکز خرید بندرعباس؛ شهر بازارهای مدرن و سنتی

گوآوا

گوآوا سوغات بندرعباس

گوآوا را در کل ایران فقط می‌شود در دو استان سیستان وبلوچستان و هرمزگان پیدا کرد، پس چرا آدم لذت خوردنش را با بقیه شریک نشود؟ در بندرعباس به گوآوا زیتون می‌گویند. در صورتی که شباهت چندانی با با زیتون ندارد و بیشتر شبیه گلابی و انار است. عطر خوشی دارد که تا ساعت‌ها روی دست باقی می‌ماند و مزه‌اش ترش و شیرین و ملس است. رنگ پوست گوآوا زمانی که رسیده باشد، زرد، ولی رنگ گوشت آن صورتـی، کرم، سفیـد یا زرد است. گوآوا که اصلیتی برزیلی دارد خواص زیادی دارد. از آن مربا درست می‌کنند، برای درمان اسهال مفید است، اگر پوستش را بجوشانید برای درد معده بهترین مسکن است. و جدا از آن زخم را زود خوب می‌کند.

اهل فن می‌گویند گوآوای خوب پوست زرد رنگی دارد. و اگر می‌خواهی بهترینش را پیدا کنی باید نزدیک بندر را بگردی. و به خصوص از نیمه آبان‌ماه تا فروردین به هرمزگان سفر کرده باشی. یعنی همان فصل‌هایی که مناسب سفر به هرمزگان است و آفتاب سوزان، مجال نفس کشیدن را نمی‌گیرد.

بهترین رستوران های بندرعباس

چنته و لباس‌های گلابتون دوزی؛ سوغات رنگارنگ بندرعباس

golabetoon

گلابتون از سوغات بندرعباس

معمول‌ترین و رایج‌ترین سوغات هرمزگان حصیر است. درخت خرما که با برگ‌هایش حصیر می‌بافند در کل استان چه بندرعباس و چه شهرهای دیگر فراوان است. و با آن وسایل مختلفی مثل زیرانداز و سینی‌های حصیری بزرگی درست می‌شود که بهترینش را در روستای میناب در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شرق هرمزگان، می‌توان پیدا کرد. آنجا هم سفال‌های خوبی دارد، هم حصیرهای بسیار محکم و مرغوبی و هم سوغات‌های دیگری مثل لباس‌های گلابتون‌دوزی شده و چنته که زنان بیشتر آن را می‌بافند.

نقش‌های هندسی را روی دارهایی که روی زمین نصب می‌شود می‌بافند، با صدف‌های دریایی و منگوله‌های رنگی تزئینش می‌کنند و به آن چنته می‌گویند. محلی‌ها با آن کپرهایشان را تزئین می‌کنند. و مسافران بیشتر به عنوان وسیله‌ای برای تزئین دیوار و خانه با خود می‌برند.

جدا از چنته، لباس‌ها و پارچه‌های گلابتون دوزی شده هم یکی از بهترین سوغات‌های هرمزگان است. هنری که در جاهای دیگر ایران به کم دوزی، گلدوزی، برون دری دوزی و کمان‌دوزی معروف است. و در لباس‌های زنان جنوبی از دمپایی گرفته تا شلوارها، سرآستین، پیش سینه، دور یقه می‌توان آن را دید. و روی پشتی و کوسن و سجاده و جلد قرآن هم دوخته می‌شود.

نخ گلابتون را که روکشی فلزی یا سفید و رنگی دارد به صورت ریسمان‌های باریک درمی‌آورند و با قلاب روی پارچه می‌دوزند. لباس‌های گلابتون دوزی شده را در بندرعباس می‌شود در بازار بزرگ بندرعباس یا بازار ترک‌ها پیدا کرد. هنری‌ چشم‌نواز که با زحمت زیاد درست می‌شود ولی قیمت چندانی ندارد.

شما می‌توانید بلیط هواپیما و هتل خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

جاهای دیدنی بندرعباس، از معبد هندوها تا پل لاتیدان

دسته:ایرانگردیسوغات

مطالب مرتبط :

معرفی فرودگاه بندرعباس و تمام امکاناتی که در انتظار شماست

معرفی فرودگاه بندرعباس و تمام امکاناتی که در انتظار شماست

2 آبان 1402
راهنمای سفر به بندرعباس، قلب تپنده هرمزگان

راهنمای سفر به بندرعباس، قلب تپنده هرمزگان

23 بهمن 1401

۳ نظر

  • پاسخ غزال ۵ اسفند ۱۳۹۶ از ۰۸:۴۸

    دیروز به سفارش شما از بندر عباس گواوا با پوست زرد خریدیم ولی متاسفانه له هیچ وجه قابل خوردن نیست و خیلی بدمزه ست ?

    • پاسخ مدیریت ۶ اسفند ۱۳۹۶ از ۰۸:۰۵

      دفعه های اول ممکنه از طعمش خوشتون نیاد ولی به زودی دلتون برای اون بو و مزه تنگ خواهد شد.

  • پاسخ محمد ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ از ۱۰:۳۶

    واییییییییی زیتون من پدر زرگم داخل خونش درختشو داشت
    عید که رفتم بندر حتمی می خرم

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد