موزه خودرو، بهشت عاشقان ماشین در تهران

تاریخ انتشار : 5 فروردین 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۵ فروردین ۱۴۰۲
موزه خودرو، بهشت عاشقان ماشین در تهران

اولین بار در آذر ماه ۱۲۹۷ بود که مظفرالدین شاه در سفر به اروپا، اولین خودرو ها را دید و با دو خودرو راهی ایران شد. خودروهای کلاسیک از همان موقع جایشان را در دنیای صنعت و حمل و نقل پیدا کردند. در سراسر جهان، موزه‌های مختلفی وجود دارند که از اشیاء با ارزش و قدیمی نگهداری می‌کنند. موزه خودرو تهران انواع مختلفی از خودروهای کلاسیک را به نمایش گذاشته است. بازدید از این موزه برای آقایان و خانم‌های علاقه‌مند به خودرو بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود.

تاریخچه خودرو در ایران

موزه ماشین‌های کلاسیک

در زمان گذشته، ایرانیان فقط عادت داشتند با وسایلی همچون کالسکه و درشکه جابه‌جا شوند. در سال ۱۸۸۶، اولین خودرو توسط شرکت بنز تولید شد و این امر با سطلنت مظفرالدین‌شاه قاجار همزمان بود. مظفرالدین‌شاه در یکی از سفرهای خود به فرنگ، دو خودرو به ‌همراه خود به کشور آورد و در زمان احمدشاه نیز خودروی سوم وارد کشور شد.

متاسفانه این خودروها از بین رفته‌اند و در حال حاضر در موزه خودروهای تهران موجود نیستند. در فرنگ، به خودروها اتوموبیل می‌گفتند و در آن زمان، ایرانیان آن را به اختصار «اتول» می­نامیدند. البته آن روزها، خودرو یک وسیله گران‌قیمت و بی‌نهایت لوکس بود، به همین دلیل فقط خاندان سلطنتی قادر به استفاده از آن بودند.

پس از آن، تجار و سرمایه‌داران تهرانی کم‌کم خودروهای دیگری خریداری کردند. در زمان رضاشاه پهلوی، خودروهایی که بیشتر شبیه به کالسکه‌های عظیم‌الجثه بودند، برای حمل ‌و نقل عمومی وارد ایران شدند. در دوران پهلوی دوم نیز خودروهای دیگری از جمله فورد، شورلت، GM، کادیلاک، مرسدس بنز و BMW وارد کشور شدند.

بعد از مدتی، محمدرضا شاه کمپانی انگلیسی پیکان را خرید و قیمت خودرو در ایران کاهش پیدا کرد و مردم بیشتری قادر به خرید خودرو شدند.

مهمترین وسایل نقلیه موجود در موزه خودرو

در موزه خودروهای تهران تقریبا ۵۰ وسیله ‌نقلیه زیبا و دیدنی وجود دارد. این خودروها شامل موارد زیر می‌شوند:

کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه یا کالسکه نادری

کالسکه نادری، یک کالسکه سلطنتی است که به دستور ناصرالدین‌شاه در وین ساخته شد. این کالسکه تقریبا ۱۲۰ سال قدمت دارد و در ساخت آن، طلا بکار رفته است. این کالسکه در ابتدای سالن موزه و در سمت راست آن قرار دارد.

کالسکه تاج‌گذاری

کالسکه تاج‌گذاری نیز یکی دیگر از وسایل‌ نقلیه موجود در موزه خودرو است که به دست هنرمندان اتریشی ساخته شده و قدمت آن حداقل یکصد سال است. این کالسکه زیبای قاجار به رنگ آبی لاجوردی بوده و در ساخت نمای بیرونی آن طلا به‌کار رفته است. از این کالسکه زیبا حتی در دوران پهلوی نیز برای امور سلطنتی استفاده می‌شد. با این‌ حال در دوران پهلوی، رنگ آن را از آبی به مشکی تغییر دادند. به ‌طور معمول از این کالسکه در مراسم تاج‌گذاری استفاده می‌کردند و به همین دلیل به آن کالسکه تاج‌گذاری می‌گویند. در موزه خودرو تهران این کالسکه در کنار کالسکه نادری قرار دارد.

موریس آکسفورد قرمز

یکی دیگر از وسایل‌نقلیه موجود در موزه خودرو، خودروی موریس آکسفورد است که در سال ۱۹۱۲ تولید شد. حجم موتور این خودرو ۱۸ سی‌سی و قادر به تولید ده اسب ‌بخار قدرت است. این خودرو در زمان خود یک خودروی قوی و مطلوب به شمار می‌رفته است.

۷ باغ موزه‌های تهران را بشناسیم

رولز رویس احمدشاه قاجار

خودرویی که احمدشاه قاجار به ایران آورد، یک رولز رویس بود که شش سیلندر خطی داشت. این خودرو در سال ۱۹۰۶ ساخته شد و حداکثر سرعت آن۸۰ کیلومتر در ساعت بود. از این رولز رویس فقط شش هزار دستگاه تولید شده است که همین موضوع باعث خاص بودن آن می‌شود.

رولز رویس با استفاده از هندل و سوییچ روشن می‌شد. در موزه خودروهای تهران خودروی رولز رویس دیگری نیز وجود دارد که متعلق به احمدشاه است. او علاقه زیادی به خودروهای لوکس انگلیسی داشت. این خودرو مدل فانتوم چهار بوده و تنها ۱۸ دستگاه از آن تولید شده است.

در میان ۱۸ دستگاه، تنها خودرویی که متعلق به احمد شاه بود، ضد گلوله طراحی شده است. این خودرو ظاهری شبیه به تانک داشته و بدنه و شیشه‌های بسیار ضخیمی دارد. موتور این خودرو دارای هشت سیلندر و حداکثر سرعت آن ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

مرسدس بنز K500

مرسدس بنز  K500 با ارزش‌ترین وسیله ‌نقلیه موجود در موزه خودروهای تهران است. این خودرو در سال ۱۹۳۴ ساخته شد و جزء اولین خودروهای سوپر اسپرت جهان بود. جالب است بدانید از آن فقط ۳۵۴ دستگاه تولید شده و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است.

لیموزین‌ها

در موزه خودرو، دو لیموزین وجود دارد؛ اولین لیموزین، یک دستگاه بنز ۶۰۰ است که قامت کشیده و زیبایی دارد. در حالی‌که لیموزین دوم، یک خودروی بزرگ شش سیلندر است و چراغ‌های جلوی آن روی سپر نصب شده‌اند. همچنین در ساخت آن، شش کیلو طلا به‌ کار رفته است.

با موزه فرش آشنا شوید

لامبورگینی کانتاش

لامبورگینی کانتاش، یکی از خودروهای کلاسیک موجود در موزه خودروهای تهران است. این خودروی سوپر اسپرت در دهه هفتاد میلادی و در کشور ایتالیا ساخته شد. لامبورگینی کانتاش جزء موفق‌ترین نمونه‌های لامبورگینی است که موتور آن ۱۲ سیلندر خطی دارد.

موتور این خودرو با حجم ۳۹۰۰ سی ‌سی قادر به تولید ۳۷۰ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت آن ۳۱۰ کیلومتر در ساعت است.

اطلاعات بازدید از موزه خودرو

خودروهای خاص در موزه خودرو تهران

بازدید از موزه خودروهای تهران برای عموم در همه روزه‌های هفته به‌ جز شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۷.۳۰ عصر امکان‌پذیر است. همچنین این موزه در روزهای پنجشنبه و جمعه تا ساعت ۱۸:۳۰ باز خواهد بود. روزهای شنبه موزه خودرو تعطیل است.

افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین آگاهی از قیمت بلیط با شماره ۰۲۱۴۴۵۳۷۷۶۳ تماس بگیرند.

موزه خودرو تهران کجاست؟

موزه خودرو تهران

موزه خودرو در تهران در میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه قرار دارد. آدرس دفتر موزه خودرو نیز بزرگراه رسالت، نرسیده به بزرگراه آفریقا، بنیاد مستضعفان، ساختمان شماره یک، طبقه چهار، موسسه فرهنگی موزه‌ها است.

موزه خودروی تهران برای عاشقان ماشین‌!

موزه خودروهای تهران با به نمایش گذاشتن چند دستگاه اتومبیل، کالسکه و موتور سیکلت، عاشقان خودرو و وسایل‌نقلیه را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند. برخی از وسایل‌نقلیه موجود در این موزه از موارد کمیاب صنعت خودروسازی هستند که ویژگی خاصی دارند.

بازدید از موزه‌های تهران با خیالی راحت!

بازدید از موزه‌ها یکی از تفریحات کم هزینه اما جذاب مخصوصا برای دوستداران تاریخ است. اگر شما نیز دوست دارید از موز‌ه‌های مختلف با موضوعات متنوع دیدن کنید، سفر به پایتخت و بازدید از موزه‌های تهران را از دست ندهید. برای این سفر در دل تاریخ، می‌توانید روی رزرو هتل در تهران با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ حساب کنید.

همه چیز درباره موزه موسیقی تهران

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد