با موزه فرش آشنا شوید

تاریخ انتشار : 17 شهریور 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
موزه فرش

در یکی از خیابان‌های شلوغ و پررفت و آمد تهران، یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های ایران جا خوش کرده. موزه فرش ایران، مهجور و ساکت در گوشه‌ای از پایتخت.

موزه فرش کجاست؟

موزه فرش ایران در خیابان کارگر شمالی و تقاطع فاطمی  قرار گرفته و با هیاهوی محیط اطرافش میانه‌ای ندارد. خیلی‌ها از این خیابان می‌گذرند و می‌روند پارک لاله یا بازارچه پارک لاله که همان نزدیکی‌ست و کمتر پیش می‌آید که بپیچند توی موزه و قدمی در راهروهایش بزنند و این مشکل این موزه که نه بیشتر موزه‌های تهران است.

نگهبانی را که رد کنی، پا در محوطه‌ای پردارو درخت و آرام می‌گذری و وارد موزه می‌شوی. و وقتی واردش بشوی خودتی و شاید سه چهار بازدیدکننده دیگر با احتساب نگهبانان.

موزه فرش ایران

در موزه فرش که ساختمانش شبیه دارقالی‌ست، چیزهایی زیادی هست که آدم را ناراحت کند، مثل نور بد مهتابی‌ها، موکت‌های کهنه‌ای که روی زمین پهن شده و همان سوت و کور و خلوت بودن زیاد از حدش. آدم دوست دارد آنهمه زیبایی را خیلی‌ها ببینند و از این نظر اینجا، موزه محرومی‌ست، طوری که وقتی در آن راه می‌روی مدام میگویی حیف از این فرش‌ها و حتی دلت می‌خواهد چندتایشان را بغل کنی و ببری خانه که البته وقتی به تعقیب و گریز توسط ماموران فکر می‌کنی بی‌خیال می‌شوی.

دستور ساخت موزه فرش را هم مثل موزه هنرهای معاصر، فرح دیبا در سال ۱۳۴۰ داده بود. تا مدت‌ها از این مکان به عنوان گالری فرش استفاده می‌شد، تا اینکه درش برای ۱۵ سال بسته و بعد از اینکه دستی به سرو رویش کشیدند در سال ۱۳۵۶ رسما افتتاح شد.

در موزه فرش چه می‌بینیم؟

در طبقه اول اینجا، ۱۳۵ قطعه قالی و گلیم از قرن نهم تا دوره معاصر و از شهرهای کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، و کردستان قرار گرفته که آدم از دیدنشان سیر نمی‌شود. طبقه دوم هم به نمایشگاه‌های دائمی و فصلی اختصاص دارد.

یکی از جذابیت‌های موزه جز محوطه پردارو درخت و فرش‌های قدیمی و عتیقه، قالیچه‌ای دست‌بافت ارزشمند، کار فرش‌بافان کاشان‌، در اندازه‌های ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر، معروف به قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی‌ست. که این شخصیت روحانی ملی را در لباس نظامی مسلح به تفنگ و اسلحه کمری‌، قطار فشنگ نشان می‌دهد. موزه فرش یک کتابخانه هم دارد که ۳۵۰۰ جلد کتاب در زمینه‌های مختلف هنزی و فرهنگی‌ست.

از موزه که بیرون بیاید چند انتخاب دارید. اگر به سمت چپ و خیابان کارگر بپیچید بازارچه پارک لاله، موزه هنرهای معاصر و یکی از ورودی‌های پارک در راهتان است. به اضافه بلوار زیبای کشاورز؛ بلوار محبوب پیاده‌ها و دوچرخه‌سوارها. سمت چپ هم که می‌رسد به ورودی دیگر پارک و میدان فاطمی.

قیمت بلیط و زمان بازدید

همه روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر میشود به دیدن موزه فرش رفت. قیمت بلیط هم ۲۵۰۰ تومان است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی؛ چند قدم در خیابان‌های پایتخت!

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
بازار تهران

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد