همه‌چیز درباره ویزای ترانزیت

تاریخ انتشار : 1 شهریور 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
همه‌چیز درباره ویزای ترانزیت

عبارت ویزای ترانزیت برای افرادی که اهل سفر هستند می‌تواند واژه آشنایی باشد. این نوع ویزا از آن دسته مجوزهایی است که برای مدت‌زمانی بسیار محدود و تنها در شرایطی خاص برای افراد صادر شده و به آنها اجازه ورود به کشور واسطه را می‌دهد. البته گاهی نیز شخص تنها می‌تواند در سالن ترانزیت منتظر بماند. در ادامه با این ویزا، انواع آن، شرایط دریافت و به‌طور کلی هر اطلاعاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید آشنا می‌شویم. پس اگر برای سفر خود مجبور به اخذ این نوع ویزا هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ویزای ترانزیت چیست؟

نوعی ویزا است که تنها برای اقامت محدود از چند ساعت تا چند روز صادر می‌شود. این ویزا به افراد اجازه می‌دهد برای مدت‌زمانی مشخص و تقریبا کوتاه در خاک کشوری دیگر اقامت کنند. اما دلیل این کار چیست؟ درواقع باید گفت ویزای ترانزیت برای افرادی کاربرد دارد که برای مبدا و مقصدشان پرواز مستقیم نیست و مجبورند برای مدت‌زمانی کوتاه یا چند روز، در یک کشور  واسطه اقامت کنند. مسافران باید پیش از سفرهایی که نیاز به توقف در کشور دیگری دارند؛ حتما این ویزا را دریافت کنند تا دچار دردسر نشوند. این موضوع از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که افراد باید ثابت کنند قصد پناهندگی در کشور واسطه را ندارند.

پرواز ترانزیت چیست؟

زمانی که هواپیما به مقصد کشورهای دیگر، پیش از رسیدن به مقصد؛ مجبور شود در یک کشور سوم فرود بیاید؛ آن را پرواز ترانزیت می‌گویند. این موضوع به‌دلایل مختلفی رخ می‌دهد که به شرح زیر هستند:

  • زمان پرواز یا به‌عبارتی مسافت پروازی طولانی باشد و امکان طی کردن آن با استفاده از یک هواپیما وجود نداشته باشد.
  • کشورهایی که با یک‌دیگر روابط سیاسی و دیپلماسی خوبی ندارد؛ از پروازهای مستقیم پشتیبانی نمی‌کنند. پس مسافران باید با استفاده از پرواز ترانزیت از یک کشور سوم برای رفتن به مقصد خود کمک بگیرند.
  • زمانی‌که بلیط پرواز مستقیم در یک زمان خاص وجود نداشته باشد؛ مسافران معمولا از پرواز ترانزیت استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین چیزی که در خرید بلیط ترانزیت اهمیت دارد؛ اخذ ویزای کشور سوم است. این مجوز به شما اجازه می‌دهد از محوطه فرودگاه خارج و حتی به شهر بروید و زمانی را به گشت‌وگذار در کشور سوم مشغول شوید.

انواع ویزای ترانزیت

به‌طور کلی باید گفت ویزاهای ترانزیت دارای مدت‌زمانی محدود هستند و تنها در همان محدوده زمانی اعتبار دارند. با این‌حال باز هم می‌توان آنها را به ۲ دسته ویزای کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد.

با اینکه هر ۲ ویزا زمان کوتاهی دارند اما با دریافت مجوز کوتاه‌مدت، نمی‌توانید در کشور واسطه به گشت‌ و گذار بپردازید و تنها باید در سالن ترانزیت منتظر پرواز بعدی خود بمانید. در مقابل با دریافت ویزای بلندمدت که زمان آن بیش از ۲۴ ساعت است می‌توان تا پیش از اتمام اعتبار مجوز در کشور واسطه ماند و حتی از جاذبه‌های آن دیدن کرد.

هر آنچه که باید در مورد ویزای عمان بدانید

ویزای ترانزیت چه مدت اعتبار دارد؟

در بسیاری از مواقع این ویزا به‌صورت کوتاه‌مدت در حد چند ساعت و به‌طور کلی کمتر از ۲۴ ساعت صادر می‌شود. اما این زمان می‌تواند بین ۷ تا ۱۰ روز نیز باشد. اگر بین ۲ پرواز فاصله زمانی زیادی بود؛ با اخذ مجوز ۱۰ روزه، علاوه‌بر دیدن کشور مقصد، می‌توانید از کشور سوم و جاذبه‌های طبیعی آن نیز دیدن کنید.

چرا ویزای ترانزیت صادر می‌شود؟

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت

دلیل اصلی این موضوع به زیادشدن تعداد پناهنده‌ها و مهاجران کشورهای جنگ‌زده برمی‌گردد. با توجه به بد بودن شرایط زندگی در بسیاری از کشورها، مردم آن مناطق سعی داشتند هر طور شده از وطن خود مهاجرت کنند.

این موضوع خیلی مورد پسند دولت‌های مختلف نبود. به همین دلیل نیز به‌دنبال راه‌کاری بودند تا مسافران نتوانند با ورود موقت به کشور، درخواست پناهندگی دهند. راه‌حلی که برای رفع این مشکل به‌وجود آمد، صدور ویزای ترانزیت بود.

امروزه دیگر افراد نمی‌توانند در کشورهای سوم اقامت کنند و باید حتما پیش از اتمام اعتبار ویزا، خود را به مقصد برسانند. این راه‌کار به‌خوبی توانست تعداد مهاجران و اتباع غیرقانونی کشورهای مختلف را کاهش دهد.

راهنمای اخذ ویزای ایروان

چگونه درخواست ویزای فرودگاهی دهیم؟

اولین اقدام برای دریافت این ویزا پرکردن فرم است. سپس با اخذ نوبت از سفارت، باید این فرم را به‌همراه مدارک لازم مانند بلیط هواپیما، برگه پرداخت ویزا و تمکن مالی به مامور تحویل دهید. جواب این در خواست می‌تواند چند روزه یا حتی ۳۰ تا ۶۰ روز پس از زمان تحویل مدارک بیاید.

هر کشوری برای صدور این ویزا مدارک مختلفی می‌خواهد؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت مدارکی که در ادامه معرفی می‌کنیم معمولا توسط بسیاری از سفارت‌ها خواسته می‌شوند. این موارد عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست ویزای ترانزیت
  • مدارک شناسایی و پاسپورت معتبر
  • بیمه مسافرتی
  • ویزای کشور مقصد
  • کارت واکسن دیجیتال
  • مدارک رزرو بلیط
  • عکس رنگی ۳٫۵ در ۴٫۵

نکاتی در این جا مطرح است که باید آنها را بدانید. اولین نکته پرکردن فرم به‌صورت کاملا درست به‌همراه امضا است. درصورتی‌که امضایی روی آن درج نشود؛ قطعا درخواست شما رد خواهد شد. ضمن اینکه گرفتن پرینت از آن لازم است.

همچنین عکس‌هایی که می‌خواهید به سفارت تحویل دهید یا برای آنها ارسال کنید باید زمینه سفید داشته باشند. در ضمن از روتوش چهره در این عکس‌ها خودداری کنید.

چه کسانی از دریافت ویزای ترانزیت معاف‌اند؟

همه افراد لازم نیست ویزای ترانزیت دریافت کنند. ازجمله این اشخاص می‌توان به خدمه پرواز که ممکن است به‌طور مرتب مجبور به سفر با پروازهای ترانریت شوند اشاره کرد. دیگر گروه‌هایی که از اخذ این مجوز معاف‌اند شامل موارد زیر هستند:

  • دارندگان ویزای شینگن
  • اعضای خانواده شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • افراد دارای پاسپورت دیپلماتیک

هزینه ویزای ترانزیت چقدر است؟

این مورد کاملا به کشور سوم و قوانینی که در رابطه با ویزای ترانزیت وضع کرده بستگی دارد. اما به‌طور معمول هزینه اخذ این ویزا می‌تواند بین ۲۰ تا ۱۵۰ دلار متغیر باشد. پیش از درخواست برای دریافت آن، باید با قوانین کشور واسطه آشنا باشید.

همچنین باید گفت برخی کشورها با توجه به روابط سیاسی و برای سهولت شرکت‌هایی هواپیمایی جهت عبور از کشور آنها، هزینه‌ای بابت این ویزا دریافت نمی‌کنند و این خدمات به‌صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود.

انواع ویزا قطر + روش اخذ آن‌ها

اتباع کدام کشورها به ویزای ترانزیت نیاز دارند؟

بسیاری از کشورهای اروپایی برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران به کشور خود، از آنها ویزای ترانزیت می‌خواهند. اتباع ایرانی برای سفر به اروپا و بسیاری از نقاط جهان باید این ویزا را دریافت کنند.

از دیگر کشورهایی که برای سفر به قاره اروپا و آمریکا باید برای درخواست این نوع ویزا درخواست دهند می‌توان به ترکیه، عراق، بنگلادش، هند، نیجریه، سومالی، پاکستان، افغانستان، غنا و اردن اشاره کرد.

دفعات مجاز به استفاده از ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت

دفعاتی که می‌توان از این ویزا استفاده کرد به تعداد دفعاتی که فرد باید از کشوری گذر کند بستگی دارد. البته برای اینکه امکان استفاده از ویزا به‌صورت یک‌باره یا چندباره وجود داشته باشد؛ باید حین ارسال درخواست این موضوع ذکر شود.

محبوب‌ترین ویزاهای ترانزیت کدامند؟

محبوب‌ترین ویزاهای ترانزیت برای هر کشوری می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به معرفی کشورهایی می‌پردازیم که ویزای آنها در بین مسافران ایرانی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این موارد به شرح زیر هستند:

  • ویزای آلمان: دریافت ویزای آلمان برای اقامت موقت و کوتاه‌مدت در بین ایرانی‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است. از بهترین فرودگاه‌های این کشور برای اخذ ویزای فرودگاهی می‌توان به فرودگاه برلین، فرانکفورت، کلن و هامبورگ اشاره کرد. لازم به ذکر است پروسه دریافت آن معمولا یک الی ۲ هفته طول می‌کشد.

راهنمای اخذ ویزای آلمان

  • ویزای قطر: با دریافت این ویزا می‌توانید بین ۵ تا ۹۶ ساعت در قطر اقامت کنید. پروسه دریافت آن نیز یک هفته زمان می‌برد و نهایتا تا ۳۰ روز اعتبار دارد. همچنین باید گفت این ویزا اجازه یک‌بار ورود به قطر را می‌دهد و به‌هیچ وجه قابل تمدید نیست.
  • ویزای فرودگاهی عمان: درصورتی‌که عمان را به‌عنوان کشور سوم انتخاب کنید و پرواز بعدی شما در کمتر از ۶ ساعت انجام شود؛ نیازی به اخذ ویزا نخواهید داشت. اما بیش از این زمان نیاز به مجوز اقامت دارد. از مدارکی که عمان برای صدور ویزا می‌خواهد می‌توان به بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد و عکس از صفحه اول پاسپورت اشاره کرد.

ویزای ترانزیت درواقع نوعی مجوز است که به افراد داده می‌شود تا بتوانند از طریق پروازهای غیرمستقیم خود را به کشور مقصد برسانند. درصورتی‌که به‌هر دلیلی نتوانید با استفاده از پروازهای مستقیم سفر کنید؛ اخذ این مجوز ضروری است. اگر به تازگی قصد سفر دارید می‌توانید بلیط هواپیما خود را با قیمت مناسب از اسنپ تریپ بخرید.

دسته:پرواز

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

همه‌چیز درباره فرودگاه اسپارتا ترکیه

8 آبان 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد