کاروانسراهای دیروز، هتل‌های امروز

تاریخ انتشار : 31 مرداد 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۴ دی ۱۴۰۰
کاروانسراهای دیروز، هتل های امروز

دوره ساخت کاروانسراها در ایران به دوره صفویه برمی‌گردد. شاه عباس یکم که تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم گرفته بود، ساخت کاروانسراها را در دستور کار قرار داد. و تا آنجا که می‌توانست برای احداث آنها معماران کارکشته را به کار گرفت. به طوری که یکی از شاهکارهای معماری ایران را کاروانسراهای آن و شکوه طاق‌ها، حجره‌ها و اندرونی‌ها و بیرونی‌های متعددش می‌دانند. و شاه عباس صفوی را بانی احداث کاروانسراها در ایران. درست است که در گذشته دور کاروانسرا بیشتر مورد استفاده طبقه اعیان یا حکومتی‎ها بوده. اما این روزها از هر طبقه و منطقه‌ای که باشیم می‌توانیم چند روزی را در کاروانسرهایی که بازسازی شده و کاربری هتل را پیدا کرده‌اند به سر کنیم. و قدم در دل تاریخ بگذاریم. در اینجا مروری داریم به کاروانسراهایی که بازسازی شده و کاربری هتل را پیدا کرده‌اند.

هتل کاروانسرای مشیر یزد

هتل کاروانسرای مشیر

هتل کاروانسرای مشیر یزد نه ‌تنها در دل شهری مملو از بناهای تاریخی قرار دارد، بلکه خودش هم جزو آثار ثبت‌شده‌ی میراث فرهنگی است. کاروانسرای مشیر که زمانی اقامتگاه مسافران خسته از راه دور بوده، حالا به عنوان هتلی زیبا با بافت سنتی و امکانات مدرن شناخته می‌شود. این هتل در زمان مظفرالدین شاه قاجار ساخته شده. و قدمتش به ۱۵۰ سال پیش می‌رسد.

بنا در سال ۱۳۷۵ از کاروانسرا به هتل تغییر کاربری داد. و بازسازی‌اش کردند و در سال ۱۳۸۵ افتتاح شد. فاصله هتل تا میدان امیر چخماق کمتر از یک کیلومتر است. و با پای پیاده ظرف کمتر از پنج دقیقه می‌توان به مسجد جامع و باغ دولت‌آباد و بازار خان و بادگیرهای تاریخی یزد رسید. ترکیب بافت سنتی همراه با اتاق‌هایی که به گرد حیاط جمع آمده‌اند، دیوارهای کاه‌گلی، پنجره‌های طرح قدیم به همراه طیف نوری که از شیشه‌های رنگی آن‌ها عبور می‌کند، هر مسافری را به قصه‌های دور و دراز می‌برد.

رستوران مشیر خودش شبیه موزه است. کاشی‌های هفت‌رنگ سنتی و معماری اصیل ایرانی دارد. و همه جور غذایی هم سرو می‌کند. و حیاط باصفای هتل همراه با حوض‌ها و آب‌نماها محبوبیتش را بیشتر کرده است.

کاروانسرای عباسی کوهپا اصفهان

کاروانسرای عباسی کوهپا

کاروانسرای عباسی کوهپا در کیلومتر ۶۰ جاده اصفهان-نائین قرار گرفته. قدمت بنای کاروانسرا به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد. بنابراین شما در یک فضای کاملاً تاریخی اقامت دارید. و می‌توانید مجسم کنید که در زمان صفویان مردم چگونه و در چه فضاهایی زندگی می‌کردند. در سال ۱۳۷۲ این بنا به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید. و از سال ۱۳۹۳ بعد از یک دوه مرمت و بازسازی، به عنوان مرکزی اقامتی، پذیرای مسافرانی است که به تاریخ علاقه‌مندند. و اقامت در یک بنای تاریخی را به هتل‌های امروزی ترجیح می‌دهند.

فضای هتل و معماری اتاق‌ها آنقدر جذاب و منحصر به فرد است که در بدو ورود هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. امکانات هتل البته با احتیاجات مسافران امروزی هماهنگ است. غذاخوری سنتی، سالن‌های چندمنظوره برای برگزاری همایش‌های مختلف، سالن تفریحات و فروشگاه صنایع دستی از امکانات هتل محسوب می‌شوند.

کاروانسرای عباسی به دیدنی‌هایی مثل بازار قدیمی کوهپایه، تپه‌های شنی ورزنه و باتلاق گاوخونی نزدیک است. این کاروانسرا، جنبه‌های جدیدی از شهر اصفهان را پیش رویمان قرار می‌دهد. جنبه‌هایی که تا به حال کمتر به چشممان آمده بود.

بیشتر بخوانید: تاریخی‌ترین هتل‌های ایران کدامند؟

هتل یه تا خور

هتل کویری یه تا

هتل یه تا در روستای کویری بیاضه در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان، هتلی است که از هیاهوی زندگی شهری در آن خبری نیست. هتل یه تا قدمتی تازه دارد. ولی به سبک و سیاق کاروانسراها بنا شده و از معماری یزدی هم بهره برده است. این هتل-کاروانسرا که در گویش یزدی به معنی تک است، در سال ۱۳۸۹ در قلب منطقه کویری بیاضه تاسیس شد. حیاط آن پر از درختان انار، نخل و انجیر است. و قناتی دارد که جوی آن از وسط حیاط می‌گذرد. و با نشستن در چایخانه سنتی آن می‌توان صدای دلنشین آب قنات را شنید.

قرار گرفتن هتل در جوار روستای تاریخی بیاضه از دیگر مزیت‌های آن است. روستایی که نارین قلعه سه هزار ساله، درخت زیتون هشتصد ساله، امامزاده ابو محمد ابراهیم، خانه‌های روستایی با قدمت بیش از هزار سال، باغ‌های انار و نخلستان، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

هتل کاروانسرای لاله بیستون کرمانشاه

لاله

هتل کاروانسرای لاله در جایی قرار گرفته که از یک طرف طبیعت کوهستانی پیش چشمتان است و از طرف دیگر هشتمین اثر جهانی ایران یعنی کوه بیستون خودنمایی می‌کند و تماشای آن زیر و بم زندگی اعیانی عصر صفوی را به ما می‌شناساند، زندگی‌ای که مایه‌هایی از آن را می‌توان در تزئین و چیدمان اتاق‌های هتل هم دید.

هتل لاله بیستون در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه، و بر سر راه قدیمی کرمانشاه به همدان و در دامنه کوه بیستون قرار گرفته. هتل در مساحت ۶۰۰۰ متر، به فرم چهار ایوانی، ظرفیت ۱۰۰ مهمان را داراست. ۲۰ واحد و سوئیت‌های رویال و امپریال با تزئینات سنتی دارد. که با باز کردن پنجره‌ اتاق‌هایش نمای کوه بیستون خودنمایی می‌کند. هتل لاله لم کده‌ای نیز دارد که می‌توان بعد از گشت و گذار در آن روی تخت‌هایش نشست و خستگی در کرد. یا اگر احساس گرسنگی غالب شد در رستوران سنتی یا در رستوران تابستانی‌اش که در فضای باز است، غذاهای ایرانی و فرنگی صرف کرد.

سالن همایش‌های ویژه جشن‌ها و برگزاری مراسم، اجرای موسیقی زنده، نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی محلی، فروشگاه تجهیزات و لوازم صخره‌نوردی از جمله دیگر جذابیت‌های هتل کاروانسرای لاله بیستون است. زیبایی هتل کاروانسرای لاله را کاخ نیمه تمام ساسانی، پل کهنه، پل کاروانسرای صفوی، کتیبه بیستون، پل خسرو، پرستشگاه پارتی، مجسمه هرکول، طاقبستان و غار شکارچیان کامل می‌کند.

ارگ تاریخی گوگد

ارگ تاریخی گوگد

ارگ تاریخی گوگد که زمان ساخت آن را به چهار قرن پیش نسبت می‌دهند و حالا به صورت مهمانسرایی آرام درآمده، دوران پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده. در زمان‌های صلح از آن به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ یا حمله اشرار به عنوان دژ نظامی استفاده می‌شده. اما اکنون این ارگ که زمانی بر سر راه جاده ابریشم و نبردهای زیادی بوده به صورت اقامتگاه باصفایی درآمده. که در حیاط بزرگ آن می‌توان صدای جوی آب و پرندگان را شنید و در آن قدم زد. بدون اینکه خطری متوجه حالت باشد. این ارگ تاریخی ۳ ستاره در ۵ کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد واقع شده است. ارگ گوگد اتاق‌های بزرگ، تمیز و راحتی دارد که با انواع مشک‌ها وکوزه‌ها تزئین شده که یادآور دوران گذشته است.

بیشتر بخوانید: هتل‌های خاص ایران را بشناسید

دسته:ایرانگردیهتل

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ طراح سایت ۱۰ مهر ۱۳۹۸ از ۱۱:۴۵

    انچه که باید برای اداره ی هتل های مدرن بدانیم
    تصور غلطی که در ذهن عموم وجود دارد این است هتلی که از ابتدا تاسیس شده تا باید تا اخر با همان استایل و دیزاین باقی بماند و تبدیل یک هتل قدیمی به هتل مدرن غیر ممکن است.

    قاعدتآ هرچه به جلوتر می رویم همه چیز درحال تغییر و نوشدن است یا به اصطلاح تکامل یافتتن الگوهای مدیریتی هتل های مدرن باید با شرایط تطبیق داشته باشند.

    این مطلب را نه از طرف یک شرکت دکوراسیون، بلکه از طرف یک میهمان مطالعه کنید.

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد