کردکوی؛ بهشت سرسبز گرگان کجاست؟

تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۷ مهر ۱۴۰۰
کردکوی؛ بهشت سرسبز گرگان کجاست؟

تنها نیم ساعت بعد از گرگان و در ۲۹ کیلومتری آن کردکوی قرار گرفته. شهرستانی که مثل بیشتر جاهای شمال سرسبز است و جاهای دیدنی زیادی هم دارد.

چرا کردکوی را ببینیم؟

کردکوی در ارتفاع ۳۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و یکی از شهرهای مسافرپسند و از معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان است. اما انگیزه‌های سفر به این منطقه چیست؟

آب و هوای معتدل حتی در تابستان‌ها، جنگل های انبوه، به طوری که تا ارتفاع ۲۴۰۰ متری را جنگل پوشانده. زمین‌های زراعتی و چمن‌زارها و جاهای دیدنی زیادی مثل رودها و آبشارها، این شهرستان را در زمره جاهایی قرار می‌دهد که باید به آن سفر کرد.

چرا اسمش کردکوی است؟

طبیعت کردکوی

نادرشاه افشار موقع گذر از اورامانات طوایف کرد منطقه را که تیراندازانی ماهر بودند و باروت هم خوب می‌ساختند برای تجهیز سپاهش و مقابله با حمله ترکمن‌ها که مدام به مازندران و استرآباد حمله می‌کردند، به نزدیکی استرآباد و جایی که این روزها اسمش کردکوی است، فرستاد. به مرور زمان مهاجرانی از سیستان، مشهد و کرمانشاه هم به این محل کوچ کردند. اما ساکنان این منطقه نه زبانشان کردی است، نه فرهنگشان و به زبان مازندرانی حرف می‌زنند.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان ۲

آب و هوا

آب و هوای این شهرستان به دلیل نزدیکی به دریای خزر بیشتر وقت‌ها معتدل است، به طوری که در تیر هم که گرمترین ماه سال است دمای هوا ۲۶ درجه است.

سوغات

حصیر، نمد، چادرشب محلی و جوراب پشمی، پارچه‌های ابریشمی، لباس‌های محلی، سوزن دوزی، و ظرف و ظروف سفالی از سوغات این شهرستان است. ضمن اینکه شما اگر یکشنبه را در کردکوی باشید می‌توانید به یکشنبه بازارش که در بلوار بسیج برپا می‌شود سری بزنید و اینها را از آنجا تهیه کنید.

در کردکوی باید کجاها را دید؟

آبشار شادان

نزدیک‌ترین جایی که در کردکوی می‌شود رفت آبشار شادان یا هفت طبقه است و برای این به هفت طبقه شهره است که سنگ‌هایش در هفت طبقه دچار شکستگی‌اند. شادان آبشاری ۴۰ متری است که تا همین چند سال پیش کمتر کسی آن را می‌شناخت تا اینکه توسط گروهی از طبیعت گردان کشف شد. برای رفتن به آبشار معمولا از مسیر داو (دو آب) که محل تلاقی دو رودخانه است حرکت می‌کنند. مسیر سمت راست به یال درازنو منتهی می‌شود و مسیر سمت چپ به آبشار هفت طبقه. بعد از ۲ ساعت پیاده روی در شیبی ملایم به پای آبشار می‌رسید. در اینجا ۲ آبشار وجود دارد که آبشار جنوبی کوچکتر و خروشان‌تر است. برای رسیدن به آبشار حدود ۱ ساعت پیاده‌روی لازم است.

آبشار دو آب

آبشار دو آب

راه رسیدن به آبشار شادان سخت است و همه نمی‌توانند به آن بروند مگر اینکه خیلی حرفه‌ای باشند. اما انتخاب دیگری برای همه هست: آبشار دو آب. این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب این شهرستان قرار گرفته. چرا اسمش دو آب است؟ چون در این منطقه دو رودخانه جریان دارد که از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرند و در منطقه “د او” به هم می‌رسند و آبشار دو آب را به وجود میآورند.

پارک جنگلی امام رضا کردکوی

پارک جنگلی امام رضا کردکوی

در ۴ کیلومتری جنوب شهرستان و در مسیر جاده کردکوی به درازنو پارک جنگلی کردکوی واقع شده. از آنجایی که این پارک در کنار جاده تهران-مشهد است و مسیر بندر ترکمن هم از آن می‌گذرد، یکی از جاذبه های محبوب این شهرستان است. ضمن اینکه رودخانه دائمی پلنگ پا هم در آن جاری است.

گنبد رادکان

گنبد رادکان

میل راکان مهمترین و اصلی‌ترین جاذبه گردشگری کردکوی است به طوری که یک جورهایی نماد این شهرستان هم محسوب می‌شود. گنبد رادکان در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع است. این گنبد که از دوردست‌ها هم می‌توان آن را دید اصلا برای راهنمایی مسافران ساخته شده. گنبدی که مقبره ابوجعفر محمدبن وندربن باوندی یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان است. و در زیرش کتیبه‌ایست که تاریخ ساختش به ۴۰۷ قمری می‌رسد.

روستای ییلاقی درازنو

روستای درازنو

در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان، روستای ییلاقی درازنو قرار گرفته که به دلیل درخت‌های پهن برگ و سوزنی برگ، هوای معتدل و مه‌ای که بیشتر اوقات ارتفاعاتش را پوشانده، در سال‌های گذشته طبیعتگردان زیادی را به خود دیده. هزار منزل که مدفن دو تا از امامزاده‌هاست، دو غار گنج خانه و انبار حسن خان و چشمه رزو که می‌گویند آبش خاصیت درمانی برای درد مفاصل و کلیه دارد، از جاهای دیدنی ییلاق درازنوست.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های گرگان

دهکده جهان نما

دهکده جهان نما

جهان نما یکی از دیدنی‌ترین جاهای ایران است. وجود خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیروانی رنگارنگ که در دل دشتی وسیع با هوایی که آدم را سرحال می‌آورد و مه‌ای که بیشتر وقت‌ها این ناحیه را پوشانده تصاویر دیدنی و ماندگار جهان نماست که حالا حالاها از یاد نمی‌رود. یکی از جاذبه‌های اینجا، کلبه مش صفر است که بعد از پیاده‌روی طولانی در دل جنگل می‌تواند حسابی خستگی‌ات را از تن بیرون کند. خوردن نیمرو و املت قارچ یا چایی دبش وسط جنگل حال آدم را سر جا می‌آورد. جهان نما خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی و گربه جنگلی دارد. و پرنده‌هایی مثل عقاب، شاهین، فاخته، بلدرچین و قراقاول، دره‌های پرگل و آبشارهای پرآب.

برای رفتن به جهان نما باید از کردکوی به سمت ارتفاعات درازنو و بعد از آن روستای رادکان بروید. از آنجا به سمت روستاهای چمن ساور و حاجی آباد و بعد از رسیدن به یک دوراهی، وارد جاده سمت چپ شوید. از کردکوی تا مقصد ۷۰کیلومتر راه در پیش دارید که ۳۰ کیلومترش خاکی‌ست. آبشار روستای سرکلاته در ۷ کیلومتری کردکوی و حواشی رودخانه اردکان در ۳۵ کیلومتری این شهرستان از دیگر جاذبه های اینجاست.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

فرودگاه گرگان

از فرودگاه گرگان چه می‌دانید؟

17 شهریور 1398
آبشار شیرآباد

راهنمای رفتن به آبشار شیرآباد

19 تیر 1398

۲ نظر

  • پاسخ علی ۲۳ دی ۱۳۹۷ از ۰۸:۰۱

    ممنون

    • پاسخ محمد صادق ۲۹ تیر ۱۳۹۹ از ۱۱:۱۲

      با سلام و عرض ادب ارتفاع هیچ شهری در ایران در ارتفاع ۳۵۰۰متری ازسطح دریا نیست و شهر کردکوی هم ارتفاعی کمتراز ۵۰متراز سطح دریا دارد لطفاً دقت فرمایید

    ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد