دلایلی که باعث می‌شود روستای کندلوس را ببینیم

تاریخ انتشار : 21 شهریور 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۴ مهر ۱۴۰۰
روستای کندلوس

اینکه بتوانیم در روستایی راه برویم که یکی از اولین سکونتگاه‌های آدم‌ها بوده تجربه خوشایندی‌ست و مثل سفری در زمان می‌ماند و روستای کندلوس یکی از این جاهاست. این روستای ییلاقی بین جنگل و دره قرار گرفته و هم خودش دیدنی‌ست و هم اطرافش. روستایی در نزدیکی نوشهر.

کندلوس کجاست؟

کندلوس

کندلوس روستایی‌ست باستانی که در ۷۵ کیلومتری نوشهر و در بخش کجور قرار گرفته. از تهران تا این ییلاق ۲۲۰ کیلومتر است، یعنی حدود ۴ ساعت و نیم در راه هستید. از چالوس هم باید ۶۳ کیلومتر رانندگی کنید و کمتر از یک ساعت و نیم در راه باشید. ارتفاع این منطقه ۱۶۵۰ متر از سطح دریاست..

چرا باید این روستا را ببینیم؟

کندلوس نوشهر

کندلوس، روستایی‌ توریستی‌ست و حال و هوایی توریستی هم دارد، پیاده‌روها را سنگ فرش کرده‌اند و وجود موزه‌هایی در این روستا و رسم‌هایی که گردشگرها را به آن می‌کشاند، تاییدی‌ست بر این مدعا.

از همان اول جاده چالوس تا خود جاده کجور دیدنی‌های زیادی وجود دارد و نزدیکی‌های روستا هم آبشار و چشمه می‌بینید و هوای تازه به سرتان می‌خورد و قدر همه اینها را وقتی در شهر بزرگی مثل تهران زندگی کنید، می‌دانید.

یکی از ویژگی‌های این روستا تمیز بودنش است و کمتر زباله‌ای را روی زمین می‌بینید.  این‌جا در دره‌ زانوس قرار گرفته و در حاشیه‌ آن رودخانه کندلوس جاریست. راه رفتن توی کوچه پس کوچه‌ها و تماشای خانه‌های قشنگ با سقف های شیروانی هم تا دلتان بخواهد در این روستا محیاست.

کندلوس نوشهر

خوشبختانه نمای سنگی ساختمان‌های امروزی و پنجره‌های فلزی با شیشه‌های رفلکس هنوز به این روستا نرسیده است. در کوچه‌های سنگ‌فرش دهکده که راه بروید، می‌بینید که بیشتر خانه‌ها سقف شیروانی چوبی یا سفالی دارند و جنس دیوارهای‌شان از کاهگل است. پنجره‌ خانه‌‌ها کوچک است و نمای ساختمان از چوب ساخته شده. درست همانطور که قدیم‌ها بوده‌اند و این روزها بیشتر در فیلم‌ها می‌شود دیدشان. خانه‌ها در دامنه‌ کوه ساخته شده‌اند و کوچه‌ها با شیب ملایمی بالا می‌روند.

رسم‌های قدیمی هم هنوز در روستای کندلوس پابرجاست، مثل تیرماه سیزده شو. این جشن در ۱۲ آبان و به بهانه پیروزی کاوه بر ضحاک برگزار می‌شود و غذاها و تنقلات مختلف به مناسبتش پخته می‌شود.

در کندلوس مراسم دیگری هم معروف به مراسم سال مج یا خوشقدم همزمان با نوروز برپا می‌شود. خلاصه این جشن به این شکل است که اسم چند کودک یا نوجوان خانواده را انتخاب می‌کنند و با اسم‌شان با قرآن مجید استخاره می‌گیرند و هرکدام که خوب آمد به عنوان سال مج انتخاب می‌شود.

به این روستا که رفتید خوردن غذاهایی مثل کماج، آش کدو، بورانی و آردیم آش را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی

موزه مردم شناسی کندلوس

موزه مردم‌شناسی: یکی از قشنگ‌ترین دیدنی‌های این روستا موزه‌ مردم‌شناسی است که در ساختمانی دو طبقه ساخته شده. این‌جا اولین موزه روستایی‌ست. اشیایی مثل اسناد تاریخی، کتاب‌های خطی، ابزار قدیمی، پوشاک، زیورآلات و نقاشی‌های سبک قهوه‌خانه‌ای در این موزه به نمایش درآمده.

حمام کندلوس:رفتن به حمامی قدیمی که از دوره‌ قاجار به‌جا مانده، حس و حال عجیبی دارد. انگار که یک‌باره چند سال در تاریخ به عقب می‌روید. این حمام ثبت ملی شده.

امامزاده فضل و فاضل: امامزاده فضل و فاضل که آرامگاه کوچکی‌ست به جا مانده از  ۱۰۰ سال پیش و موزه گیاهی از دیگر جاهای دیدنی این روستاست.

موزه گیاهی: از سال ۱۳۶۵ در این روستا محوطه‌ای به اسم موزه گیاهان دارویی شروع به کار کرده. حدود ۲۵۰ گونه گیاه در این موزه کشت می‌شود که از نظر ژنتیکی مهم‌اند. در این موزه گیاهان را پرورش می‌دهند و بسته‌بندی می‌کنند و اسانس و روغن گیاهی هم در آن تولید می‌شود.

دیو چشمه: کنار روستا چند چشمه‌ آب معدنی سرد  هم هست، اما بزرگ‌ترین‌شان دیو چشمه است.

صنایع دستی

در روستا که بچرخید چیزهایی پیدا می‌کنید که می‌توان آنها را به عنوان سوغات هم خرید. بافتنی‌هایی مثل جاجیم، جوراب، دستکش، بلوز پشمی و نی هفت‌بند. نی هفت‌بند نوعی ساز است که در این روستا ساخته می‌شود. دهل و سرنا که از چوب شمشاد تراشیده می‌شود هم در این روستا می‌سازند.

بهترین زمان سفر

بهار و تابستان بهترین فصل سفر به این روستای سرسبز است. اگرچه حیف است پاییز سری به این‌جا نزنید و طبیعت رنگارنگش را نبینید. مهر و آبان هنوز هوا خیلی سرد نشده، ولی لباس گرم همراه داشته باشید.

کجا اقامت کنیم؟

کندلوس مهمانسرا دارد، اما اگر می‌خواهید شب را در روستا نمانید، بروید نوشهر و در یکی از هتل‌های نوشهر بمانید. قیمت این هتل‌ها بالا نیست و شروع قیمت‌شان از ۱۰۱ هزار تومان است.

در چالوس گزینه‌ها متنوع‌تر هم است. قیمت رزرو هتل‌های چالوس از ۱۴۴ هزار تومان شروع می‌شود و برای هتل لوکس به ۶۰۸ هزار تومان می‌رسد.

جاذبه‌های نزدیک

دریاچه فراخین

کندلوس نزدیک نوشهر است و نوشهر هم تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی دارد. از جاذبه‌های نزدیک روستا، دریاچه فراخین است. این دریاچه بعد از روستای ویسر واقع شده، در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر، در حد فاصل جنگل های کجور تا نوشهر. مرداب هسل و دریاچه ارواح از دیگر جاهای دیدنی نزدیکند.

با یک ساعت پیاده‌روی از روستا به آبشار کندلوس می‌رسید. این آبشار در دل جنگل قرار گرفته و بلندی آن حدود ۱۰ متر است.

روستای نیچکوه نزدیک کندلوس قرار گرفته و خنک‌تر هم هست. اگر تابستان سفر کنید، می‌توانید به نیچکوه هم سر بزنید.

کسانی که اهل ورزش‌های زمستانی باشند، فرصت اسکی کردن در پیست اسکی دیزین را از دست نمی‌دهند. از کندلوس تا دیزین حدود دو ساعت و نیم راه است.

مسیر دسترسی

جاده‌ کرج به چالوس را تا کیلومتر ۲۵ بروید. ۵کیلومتر که از مرزن‌آباد گذشتید، از دوراهی دوآب به سمت جاده‌ کجور تغییر مسیر بدهید. در این‌جا تابلوی کندلوس را دنبال کنید.

جاده‌ کجور را در پیش بگیرید و ۱۸ کیلومتر برانید. به دوراهی که رسیدید، مسیر جنوب را انتخاب کنید که آسفالت است. ۱۵ کیلومتر دیگر که رانندگی کنید، به کندلوس می‌رسید. مسیرتان کوهستانی، اما باصفاست.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی بهترین هتل‌های نوشهر به همراه امکانات آنها

معرفی بهترین هتل‌های نوشهر به همراه امکانات آنها

6 شهریور 1402
فرودگاه نوشهر

همه چیز درباره فرودگاه نوشهر

14 اردیبهشت 1398

۲ نظر

  • پاسخ وحید ۳ مرداد ۱۳۹۸ از ۲۱:۰۲

    چرا در مورد روستای لرگان که فقط ۱۸ دقیقه با این روستا فاصله داره و مناظر طبیعی زیبایی دارد هیچ چیز ننوشتید؟

  • پاسخ رضا ۳ شهریور ۱۳۹۸ از ۲۰:۲۰

    ممنون از توضیحات کافی و معرفی مناطق دیدنی ایران عزیز

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد