آبشار گل آخور کجاست؟

تاریخ انتشار : 27 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ تیر ۱۴۰۲
آبشار گل آخور

آبشار گل آخور یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در ۶۰ کیلومتری غرب ورزقان و در جنگل‌ ارسباران قرار گرفته. محل آبشار بکر است و آبش خنک و کی از سفر به همچین جایی بدش می‌آید.

آبشار گل آخور کجاست؟

نمایی از آبشار گل آخور

از تبریز تا آبشار گل آخور ۸۸ کیلومتر راه است. چیزی حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه و از جهتی دیگر از مرند هم می‌شود به این آبشار رسید، چیزی در حدود یک ساعت و ربع.

این آبشار در محدوده‌ ورزقان و روستای ارزیل، در دامنه‌ غربی کوه کسبه، در روستایی به نام گل آخور واقع شده است. گل آخور در زبان ترکی یعنی گل ریز؛ البته محلی‌ها به آن چرنا هم می‌گویند.

سه چشمه‌ پر آب که از روستا می‌گذرند و زمین‌ها را سیراب می‌کنند، وقتی باهم یکی می‌شوند، آبشار گل آخور را می‌سازند. بلندی این آبشار ۱۰ متر است و از دره‌ای زیبا سرازیر می‌شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اطراف تبریز

چرا باید این منطقه را ببینیم؟

طبیعت آبشار گل اخور

درست است که در ایران آبشارهای زیادی وجود دارند ولی با کمی تحقیق متوجه می‌شوید که رسیدن به بیشترشان سخت است. اما آبشار گل آخور اینطور نیست و با کمی رانندگی و پیاده روی میشود بهش رسید. ضمن اینکه این آبشار در جنگل ارسباران قرار گرفته که تا محدوده‌ ورزقان کشیده شده‌ و پر از مرتع‌های سبز و منظره‌های تماشایی‌ست. تنوع پوشش گیاهی و هوای خوبش هم انگیزه سفر است.

در مسیری که به آبشار منتهی می‌شود، پله ساخته شده تا گردشگرها به دردسر نیافتند. امکانات نزدیک آبشار زیاد نیست و سرویس بهداشتی، بوفه، فروشگاه و تعدادی آلاچیق هم دارد.

جاذبه‌های نزدیک

منطقه چیچکلی

در محدوده‌ ارزیل و گل آخور جاهای دیدنی دیگری هم هست. اگر اهل کوهنوردی هستید، نمی‌شود تا آبشار بروید و راهی قله جلا داغی نشوید. در این مسیر ییلاق‌های سرسبز زیادی هست.

ییلاق قره قوچ در شمال روستای ارزیل قرار گرفته، ییلاقی سرسبز و خوش آب و هوا. قلعه داشی یکی از آثار تاریخی این منطقه ‌است که در ۴ کیلومتری روستای ارزیل واقع شده. این قلعه در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منطقه چیچکلی و دره زیبای سونگون از دیگر جاهاییست که میتوان رفت. چیچکلی که در زبان ترکی به معنی گلستان و جای پر از گل است در ۱۵ کیلومتری ورزقان قرار گرفته و پر از درخت و چمن و گل است.

روستای پلکانی گل آخور هم خودش زیباست و درخت‌های گیلاس، سیب، زردآلو، گلابی، آلبالو، آلو و گردو در آن زیاد است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به روستای کندوان

چه وسایلی همراه ببریم؟

وقتی در معرض تابش مستقیم آفتاب هستیم، لازم است عینک آفتابی، کلاه و کرم ضدآفتاب همراه ببریم. کوله پشتی سبکی که در آن جعبه‌ کمک‌های اولیه، آب و غذای سبک قرار داده‌ایم، کمک می‌کند موقع راه رفتن دست‌مان آزاد باشد. اگر بخواهیم به آبشار نزدیک شویم، خیس می‌شویم؛ پس داشتن لباس اضافه کار عاقلانه‌ای‌ست.

بهترین فصل سفر

از اردیبهشت تا آخر تابستان بهترین موقع برای دیدن این منطقه است. به‌ویژه در فصل بهار که آبشار پرآب‌تر است و همه جا سرسبزتر.

کجا اقامت کنیم؟

هتل جهانگردی مرند

در ارزیل چند خانه برای اجاره وجود دارد. از محلی‌ها کمک بگیرید و پرس و جو کنید. اما اگر بخواهید برگردید، در تبریز با مشکل اقامت روبرو نمی‌شوید. هتل‌های تبریز خیلی متنوع است و از هر قیمتی در آن پیدا می‌شود. قیمت رزرو هتل در این شهر از ۱۲۲ هزار تومان شروع می‌شود.

باتوجه به مسیر ۶۴ کیلومتری این منطقه با مرند میشود در این شهرستان هم اقامت کرد. در این صورت می‌توانید در هتل جهانگردی مرند هم بمانید که قیمت اتاق دوتخته‌ آن ۱۷۳ هزار تومان است.

مسیر دسترسی

از تبریز که به سمت آبشار گل آخور حرکت کنید، پس از پلیس‌راه تبریز – مرند با تابلوی روستاهای ایوند و زین‌آباد روبرو می‌شوید و از مسیر اصلی خارج می‌شوید.

به سه راهی دیگر می‌رسید که به سمت طرزم، الینجق و مرند تابلو دارد. همین مسیر را انتخاب کنید و در سه راهی بعدی به راست بپیچید، یعنی راهی که تابلوی راهنمای روستای ارزیل و گل آخور را نشان می‌دهد.

در روستای گل آخور ماشین را پارک نید و پیاده به سمت آبشار بروید. حدود ۱۰ دقیقه بعد در کنار آبشارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد