همه چیز درباره خیابان تربیت تبریز

تاریخ انتشار : 24 شهریور 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۴ دی ۱۴۰۱
خیابان تربیت تبریز

یشتر شهرها، خیابان‌هایی قدیمی و معروف دارند که قدم زدن در آنها حس خوب گذشته‌ها را در آدم زنده می‌کند، خیابان‌هایی مخصوص عابران که رفت و آمد ماشین‌ها در آنها قدغن شده و سنگ فرشش هم کرده‌اند؛ مثل خیابان تربیت تبریز.

قدمت و تاریخچه

خیابان تربیت یا به قول تبریزی‌ها تبریز خیاوانی، در قلب شهر اولین ها قرار گرفته، نزدیک میدان ساعت و ساختمان دیدنی شهرداری. تابلوی “پیاده راه تربیت” گویای این است که اینجا خیابانی‌ست مخصوص پیاده‌ها.

پیاده راه تربیت

دوره قاجار زمانی بود که  شهرها از حال و هوای سنتی‌شان فاصله می‌گرفتند، خیابان‌ها و میدان‌ها طراحی می‌شدند و همه چیز در حال تغییر بود. خیابان تربیت نیز همزمان با این دوران و در سال‌ ۱۳۰۶ ساخته شده. همان دورانی که خیابان‌های فردوسی، خاقانی، منجم، منصور و همچنین گلستان هم در تبریز شکل گرفتند. طول این خیابان ۱ کیلومتر است و قبلا در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و اسمش را از اسم شهردار آن وقت تبریز گرفته است.

این خیابان به دو تکه‌ غربی و شرقی تقسیم شده و به خیابان‌های امام‌خمینی، فردوسی و به بازار قدیم نزدیک است، جنوب تربیت به خیابان امام خمینی می‌رسد که چند قدمی بیشتر با عمارت شهرداری فاصله ندارد و شمالش به خیابان جمهوری منتهی می‌شود، همان خیابانی که به یکی از ورودی‌های بازار می‌رسد.

تربیت

خرید در خیابان تربیت

پیاده‌راه تربیت نه آنقدر حس و حال قدیمی دارد که یاد بازار بیفتیم، نه دارای مرکزخریدهای چندطبقه‌‌ لوکسی‌ست که این سال‌ها زیاد شده‌اند. این خیابان یک عالمه مغازه لباس فروشی و کیف و کفش دارد، فروشگاه‌هایی که خیلی سال‌ است این‌جا خانه کرده‌اند. مغازه‌دارها همیشه مردمی را می‌بینند که در این پیاده‌گذر قدم می‌زنند، پشت ویترین‌ها می‌ایستند، جنس‌هایشان را نگاه می‌کنند، وارد مغازه می‌شوند و با دست پر تماشای ویترین‌ها را از سر می‌گیرند.

این مغازه‌ها کیف و کفش، پارچه، مانتو و و خرده‌ریزهای دیگر می‌فروشند. حتا اگر خرید نکنید، قدم زدن و تماشا کردن حال‌تان را خوب می‌کند. خیلی سال است که ماشین‌ها وارد این خیابان نمی‌شوند تا مردم با خیال راحت راه بروند و خرید کنند.

در کنار مغازه‌هایی که سالهاست در این خیابانند، چند پاساژ و مرکزخرید هم ساخته شده، مثل مجتمع تجاری پردیس، پاساژ زمرد، بازار آزادی و پاساژ تربیت. پاساژ شیخ صفی و بازار شیشه‌گر از قدیمی‌ها هستند و ارزش تاریخی دارند، پشت بازار شیشه‌گر هم می‌توان سوغات و شیرینی‌های تبریز را با قیمت مناسب پیدا کرد.

نگران خستگی نباشید. تعداد صندلی سنگی در گوشه و کنار قرار گرفته که می‌شود کمی روی‌شان نشست و نفسی تازه کرد. حالا از سبزی و زیبایی درختان این خیابان برای‌تان بگوییم که سایه‌شان در روزهای گرم به این پیاده‌راه جان داده.

خانه‌های قدیمی معروفی در کوچه‌های منتهی به این خیابان وجود دارد، کوچه‌هایی مثل کوچه انجمن، کرباسی و پناهی. مسجد شعبان هم یکی از بناهای قدیمی این محله است که در ابتدای خیابان قرار گرفته.

هتل‌های ارزان قیمت تبریز کدامند؟

کجا غذا بخوریم؟

رستوران حاج مجید

تبریز، شهر کباب ایران است و کباب‌فروشی‌های معروفی در سراسر شهر وجود دارد. خیابان تربیت هم از داشتن این کبابی‌ها بی‌نصیب نیست. در این خیابان چلو مرغ حاج مجید و تاواکبابی محمدی قرار گرفته‌اند که جزو بهترین رستوران های تبریزند.

جاذبه‌های نزدیک

عمارت شهرداری تبریز

از خیابان تربیت می‌توانید وارد خیابان امام خمینی بشوید، خیابان امام خمینی به میدان ساعت و عمارت شهرداری می‌رسد. عمارت شهرداری یکی از قشنگ‌ترین ساختمان‌ها و جاهای دیدنی تبریز است.

پیاده راه مقصودیه در کنار عمارت شهرداری قرار دارد. اولین کوچه سمت چپ را که داخل بروید به خانه تماشایی حیدرزاده می‌رسید.

از میدان ساعت تا بازار تبریز حدود ۲ کیلومتر فاصله است. از خیابان تربیت قدم‌زنان به بازار می‌رسید. اگر خیلی اهل گشت و گذار باشید، گردش آن‌ روزتان در همین‌جا تمام می‌شود. چون بازار آنقدر راسته و مغازه دارد که حسابی سرتان گرم می‌شود.

مسجد کبود که سال‌های سال است در خیابان امام خمینی پابرجا مانده، با چند دقیقه پیاده‌روی دردسترس است. بعد از بازدید از این اثر تاریخی و معماری، موزه‌ آذربایجان را می‌توان دید که در فاصله‌ی چند قدمی مسجد است.

مسیر دسترسی

خیابان تربیت بالاتر از میدان ساعت قرار گرفته و با تاکسی و اتوبوس بی‌آرتی هم می‌توان به آن رسید. اگر با ماشین شخصی بروید، شاید ناچار باشید ماشین را در فاصله‌ دورتری پارک کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد