راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

تاریخ انتشار : 17 اسفند 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ تیر ۱۴۰۲
راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

تبریز شهر اولین‌ها و ولیعهدهای قاجار، بلاهای زیادی مثل زلزله و جنگ و اشغال را از سر گذرانده. شهری که چند سالی پایتخت ایران بوده و ردی از هر دوران مهم تاریخ کشور را در آن می‌توان پیدا کرد. سفر به تبریز از آن مسافرت‌هایی‌ست که تا مدت‌ها خاطرات خوبش را برای دوست و آشنا تعریف می‌کنید. هرآنچه که برای تبریزگردی لازم دارید را در یک مطلب آورده‌ایم. از تاریخچه و دیدنی‌ها، تا غذاهای سنتی و سوغات و هتل‌های تبریز را در ادامه‌ بخوانید و همراهتان داشته باشید.

تاریخچه تبریز

تبریز با قدمت و سابقه طولانی‌اش، به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران تبدیل شده. شهری که از روزهای جنگ و سال‌های اشغال جان به در برده و همیشه شهری مهم برای تجارت با دیگر کشورها بوده. تبریز شهر ولیعهدهای قاجار و بسیاری از چیزهایی‌ست که برای اولین بار وارد ایران شده‌اند؛ از اولین چاپ و چاپخانه و کتابخانه گرفته تا اولین کافه رستوران و هتل. از تاریخ تبریز که بگذریم، طبیعت اطرافش خودش دلیلی جداگانه‌ برای سفر است.

تبریز
تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز

تبریز به هوای خنک و خوبش در طول سال معروف است. اواسط تابستان تبریز گرم‌ترین روزهای سال، و در اواسط زمستان هم سردترین هوا و یخبندان را دارد. از نظر آب و هوایی تابستان و بهار برای سفر به تبریز مناسبند. از طرفی هم تابستان فصلی‌ست که بسیاری از مسافران برای رفتن به تبریز انتخاب می‌کنند و شلوغ است.

سفر ارزان به تبریز

برای تجربه سفر ارزان تبریز، چند کار می‌توانید انجام دهید. یکی اینکه فصل‌های خلوتی مثل پاییز و زمستان را برای سفر به تبریز انتخاب کنید، تبریز برفی هم حال و هوای خوبی دارد. تورهای تبریز که نسبتا مقرون به صرفه هستند را نگاهی بیاندازید و بررسی کنید. اگر سفر هوایی را انتخاب کردید، خرید بلیط هواپیما را حداقل از یک ماه قبل انجام دهید و رزرو هتل را برای آخرین لحظه نگذارید.

راه های سفر به تبریز

با توجه به سلیقه و بودجه‌تان می‌توانید از راه‌های زیر برای رسیدن به تبریز استفاده کنید:

سفر به تبریز با خودروی شخصی

اگر از سفر جاده‌ای لذت می‌برید و دوست دارید در چند مقصد و شهر در راه هم توقف داشته باشید، سفر با خودروی شخصی انتخاب خوبی خواهد بود. از تهران تا تبریز ۶۲۰ کیلومتر فاصله است که حدود ۷ ساعت با خودرو طول می‌کشد. در مسیر تهران – تبریز از شهرهای قزوین و زنجان هم می‌توانید دیدن کنید.

سفر به تبریز با اتوبوس

اگر خودروی شخصی ندارید یا دوست ندارید رانندگی کنید، با اتوبوس هم می‌توانید به تبریز بروید. کافی‌ست بلیت اتوبوس تبریز را به صورت آنلاین بخرید و راهی ترمینال شوید. مقصدتان هم ترمینال مرکزی تبریز در حدود ۱۰ کیلومتری مرکز شهر خواهد بود.

سفر به تبریز با قطار

قطارهای تبریز تنوع زیادی دارند و برای سفرهای خانوادگی و دسته‌جمعی مناسب و راحتند. سفر با قطار راحت و آسان است و از تهران تا تبریز حدود ۱۰ تا ۱۲ طول می‌کشد. ایستگاه راه آهن تبریز تا مرکز شهر حدود ۲۰ فاصله دارد و در بلوار ملت قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره سفر با قطار در ایران

سفر به تبریز با هواپیما

سریع‌ترین راه برای سفر، خرید بلیط هواپیما تبریز است. فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز هم فاصله زیادی از شهر ندارد و از بسیاری شهرها می‌توانید بلیط پرواز تبریز را خریداری کنید. پرواز تهران به تبریز هم ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

رفت و آمد در تبریز

وسایل نقلیه عمومی تبریز شامل تاکسی، مترو و اتوبوس می‌شود. علاوه بر آن، از تاکسی‌های اینترنتی هم برای تردد در شهر می‌توانید استفاده کنید.

دیدنی های تبریز

مکان‌های دیدنی و تاریخی تبریز کم نیستند، اما چند موردشان را در زمان سفر تبریز حتما باید ببینید.

مسجد کبود

به‌خاطر تاریخ طولانی و معماری کمتر دیده‌شده‌ی مسجد کبود، در زمان سفر به تبریز حتما آن را ببینید. رنگ کاشی‌های سردر مسجد در جای دیگری پیدا نمی‌شود و با وجود آسیب‌هایی که دیده، همچنان پابرجاست.

مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز

خانه مشروطه تبریز

اینجا زمانی خانه و عمارت حاج مهدی کوزه کنانی بوده و معماری سبک قاجار در آن دیده می‌شود. به غیر ساختمان و بنای جذاب خانه مشروطه، از سلاح ستارخان و چندین اسناد تاریخی هم می‌توانید دیدن کنید.

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز

ارگ علیشاه یا ارگ تبریز

گفته می‌شود ساخت ارگ به دوران ایلخانیان بر می‌گردد. با گذشت سال‌های زیاد و حوادثی که ارگ علیشاه به خود دیده، تنها دیوار جنوبی آن باقی‌مانده.

ارگ علیشاه تبریز
ارگ علیشاه تبریز

مقبره‌ الشعرا

اگر اهل ادبیات هستید، سری به مقبره الشعرا بزنید که آرامگاه ۴۰۰ فرد معروف است و بیشترشان شاعر بوده‌اند، از جمله شهریار.

مقبره‌ الشعرا
مقبره‌ الشعرا

موزه قاجار و خانه امیر نظام گروسی

یکی از دیدنی‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز، خانه امیرنظام گروسی است که معماری و بنای چشم‌گیر و متفاوتی دارد. حیاط‌های بیرونی و اندرونی، آینه‌کاری‌ها، شیشه‌های رنگی و گچ‌بری‌ها در کمال ظرافت قرار گرفته‌اند.

هتل‌های لوکس تبریز کدامند؟
موزه قاجار و خانه امیر نظام گروسی
خانه قاجار تبریز

ائل گلی یا شاه گلی

وارد پارک ائل گلی که بشوید، عمارت زیبایش توجه‌تان را جلب می‌کند. در دوران آق‌قویونلوها عمارت ائل‌گلی ساخته شده و بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب برای آبیاری باغ‌های تبریز بوده.

ائل گلی
ائل گلی

بازار بزرگ تبریز

بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا را در تبریز می‌توانید پیدا کنید. بازاری که روزگاری در مسیر جاده ابریشم بوده و تماشا و گشت و گذار در آن، به گذشته می‌بردتان. بازار یا تیمچه مظفریه هم جایی‌ست که در آن فرش‌های رنگارنگ و دست‌بافت را می‌توانید ببینید.

بازار تبریز
بازار تبریز

عمارت شهرداری تبریز

تبریز شهر اولین‌هاست و شهرداری هم برای اولین بار در این شهر تشکیل شده. علاوه بر اینکه در عمارت شهرداری تبریز می‌توانید از ساختمان تاریخی و تالارهای مختلف آن دیدن کنید، در محوطه‌اش هم ماشین‌های قدیمی به چشم می‌خورد.

عمارت شهرداری تبریز
عمارت شهرداری تبریز

کلیسای سنت ماری یا مریم مقدس تبریز

قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کلیسای تبریز، کلیسای سنت ماری در محله دیک باشی‌ست. در این کلیسا همچنان مراسم‌های مختلف مذهبی برگزار می‌شود.

کلیسای مریم مقدس تبریز
کلیسای مریم مقدس تبریز

خیابان تربیت

برای قدم زدن در یکی از بهترین خیابان‌های تبریز، راهی خیابان تربیت شوید. مغازه‌های زیادی هم در اطراف خیابان وجود دارد که برای خرید مناسبند.

اگر در سفر تبریز وقت برای گشت و گذار دارید، به مسجد جامع تبریز، خانه حیدرزاده، موزه آذربایجان، خانه بهنام، موزه استاد شهریار، خانه صرافلار، خانه پروین اعتصامی، موزه عصر آهن، مدرسه رشدیه، خانه ثقه‌الاسلام و موزه سنجش یا خانه سلماسی هم می‌توانید سر بزنید.

مکان های تفریحی تبریز

مراکز متعدد و متنوعی برای تفریح و سرگرمی در تبریز قرار دارند که حوصله‌تان در سفر سر نمی‌رود. شهربازی باغلارباغی، سورتمه تبریز، لونا پارک، گیم لند بوم کلاب تبریز، تله کابین کوه عینالی، پارک آبی تبریز، کارتینگ، پینت‌بال و پیست اسکی سهند از مراکز تفریحی تبریز هستند که هر سن و سالی را راضی می‌کند.

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

جاهای دیدنی اطراف تبریز

اگر دلتان می‌خواهد اطراف تبریز را هم ببینید، این پیشنهادات ما به شماست:

روستای کندوان

یکی از بهترین جاذبه‌های اطراف تبریز در تابستان، که آب و هوای خنک و دلچسبی دارد، کندوان است. شبیه به کندوان و روستایی که در دل کوه قرار گرفته باشد را جای دیگری پیدا نمی‌کنید! اگر هم دوست داشتید شب را در یکی از هتل‌های کندوان بگذرانید. از تبریز تا کندوان فقط یک ساعت راه است.

کندوان
کندوان

جنگل‌های ارسباران

حدود ۲۳۰ کیلومتر از تبریز که رانندگی کنید به منطقه سرسبز و دیدنی ارسباران می‌رسید. در جنگل‌های ارسباران تنوع حیات وحش و گونه‌های گیاهی زیاد است. خرس سیاه و قهوه‌ای، و مارال که گونه‌ای از آهوست، در ارسباران دیده شده.

جنگل‌های ارسباران
جنگل‌های ارسباران

شهر جلفا

جلفا یکی از شهرهای مرزی ایران است که کمتر از ۲ ساعت با تبریز فاصله دارد. کلیسای سنت استپانوس یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های جلفاست که با بازدید از این بنای تاریخی، از طبیعت جلفا هم بهره‌مند می‌شوید.

کلیسای سنت استپانوس جلفا
کلیسای سنت استپانوس در جلفا

کوه‌های آلا داغ لار

در ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز، به یکی از کمیاب‌ترین دیدنی‌های دنیا می‌رسید! کوه‌های رنگی آلا داغ لار باعث شده تا این رانندگی در این جاده به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل شود.

کوه‌های آلا داغ لار
کوه‌های آلا داغ لار

شهر کلیبر

برای ماجراجویی و کوهنوردی و طبیعت‌گردی، به قلعه بابک در نزدیک شهر کلیبر می‌توانید بروید. این قلعه به دوران بابک خرمدین و ساسانیان بر می‌گردد و با پیاده‌روی به یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های نزدیک تبریز می‌رسید. از تبریز تا کلیبر تقریبا دو ساعت و نیم در راه هستید.

قلعه بابک در کلیبر
قلعه بابک در کلیبر

روستای لیقوان

اسم پنیر لیقوان را شنیده‌اید؟ روستای لیقوان که در دامنه‌ی کوه سهند قرار گرفته، به محصولات لبنی خوشمزه و تازه‌اش معروف است. برای استفاده از هوای خوب و تماشای طبیعت لیقوان، کافی‌ست یک ساعت از تبریز رانندگی کنید.

روستای لیقوان
روستای لیقوان

قلعه ضحاک، آبشار گل خور، تالاب قوری گل و دره سعید آباد از دیگر جاهای دیدنی پرطرفدار نزدیک تبریز هستند.

سوغات تبریز

برای اینکه زمان برگشت از سفر تبریز، دست‌خالی بر نگردید، این سوغات را می‌توانید بخرید:

باقلوای تبریز: هر شهری یک مدل باقلوا دارد و در تبریز یکی از بهترین باقلواهای عمرتان را می‌توانید امتحان کنید! در تبریز باقلواها را در طعم‌های مختلفی مانند نارگیل، پسته و بادام درست می‌کنند.

هتل‌های لوکس تبریز کدامند؟/alink]

باقلوای تبریز
باقلوای تبریز

قرابیه: یکی از شیرینی‌های گران‌قیمت و سنتی تبریز که از پسته و بادام در آن استفاده می‌شود.

قرابیه تبریز
قرابیه تبریز

نوقا: در نگاه اول شما را به یاد گز می‌اندازد. مواد اصلی نوقا سفیده تخم مرغ، گردو، وانیل و شکر و در مدل‌های دیگر، نان میکادو است.

نوقا تبریز
نوقا تبریز

حلوا بَزَرَک، شیرینی کنجدی، شرینی لطیفه، اریس، باسلوق و چوروتمه از دیگر شیرینی‌هایی هستند که در تبریز می‌توانید امتحان کنید. قالی و فرش، نقره کاری، وَرَنی بافی، حجاری سنتی و کفش و چرم تبریز از معروف‌ترین صنایع‌دستی تبریز به‌شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

مراکز خرید تبریز

برای خرید در شهر تبریز گزینه‌ها زیادی دارد. بازار تبریز، بازار تربیت، مرکز خرید لاله پارک، مرکز خرید ستاره باران، مرکز خرید جواهر تبریز و مرکز تجاری بلور برای خرید در تبریز مناسبند.

غذاهای محلی تبریز

در زمان سفر باید چند غذاهای سنتی تبریز را امتحان کرد تا تجربه‌ مسافرت به این شهر کامل‌تر شود. کوفته تبریزی، خورش هویج، اوماج آشی، آش آبغوره، پیراخ دلماسی یا دلمه برگ مو، آش ماست، داش کلم آشی، کوکو لوبیافرنگی و دویماج از غذاهای پرطرفدار محلی تبریز به‌شمار می‌روند.

غذاهای سنتی تبریز
کوفته و غذاهای سنتی تبریز

بهترین رستوران های تبریز

اگر می‌خواهید طعم غذاهای تبریز تا مدت‌ها زیر دندان‌تان باشد، به این رستوران‌ها سر بزنید:

رستوران گازماخ

گازماخ در ترکی یعنی ته‌دیگ. پس اگر هوس غذاهای خوش‌طعم و رنگ سنتی و ایرانی با ته‌دیگ‌های برشته کرده‌اید، به رستوران گازماخ بروید. تاوا کباب، باقالی‌پلو با ماهیچه و دلمه برگ از غذاهای محبوب این رستوران است.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های تبریز کدامند؟

رستوران حاج مجید چلوپز

برای خوردن بهترین چلومرغ عمرتان تنها جایی که باید در تبریز سراغش را بگیرید، رستوران حاج مجید است. اگر بعد از گشت و گذار در بازار گرسنه بودید، کافی‌ست به خیابان ترتیب بروید و چلومرغ اینجا را سفارش دهید.

رستوران برکه

برای صرف غذا در فضایی خانوادگی و صمیمی، با کمی رانندگی به رستوران برکه بروید. از آبگوشت و کوفته تبریزی‌های رستوران برکه تعریف زیاد شنیده می‌شود.

رستوران برکه تبریز
رستوران برکه تبریز

رستوران حاج علی

اگر در تبریز بپرسید که کجا می‌شود بهترین کباب را پیدا کرد، خیلی‌ها آدرس رستوران حاج علی در بازار تبریز را به شما می‌دهند. رستورانی قدیمی که برای ناهار شلوغ است و احتمالا باید در صف بایستید.

بیشتر بخوانید: بهترین کافه‌های تبریز کدامند؟

هتل های تبریز

چه کسی دوست ندارد در یکی از هتل‌های خوب تبریز اقامت داشته باشد؟ اگر به دنبال هتل و اقامتگاه هستید، این پیشنهادات را هم در نظر داشته باشید:

هتل لاله پارک تبریز

یکی از لوکس‌ترین هتل‌ها در تبریز با ۵ ستاره، هتل لاله پارک است. مسافران زیادی از نحوه پذیرایی و برخورد کارکنان و پرسنل، امکانات و کیفیت خدمات، موقعیت مکانی و تمیزی هتل رضایت داشته‌اند.

هتل لاله پارک تبریز
هتل لاله پارک

هتل آزادی تبریز

اگر خواستید نزدیک به مرکز شهر و بازار اقامت داشته باشید، هتل ۴ ستاره آزادی در بین هتل‌های تبریز گزینه‌ی مناسبی‌ست. این هتل امکانات و خدماتی مانند سالن کنفرانس، رستوران، روم سرویس، کافی‌شاپ و اینترنت را برای مهمانانش دارد.

هتل آزادی تبریز
هتل آزادی

هتل فرید تبریز

از هتل‌های ارزان قیمت و مقرون به صرفه تبریز، می‌توان به هتل فرید اشاره کرد. در این هتل اتاق و سوئیت‌های متنوع با قیمت مناسب برای رزرو قرار دارد که برای سفرهای کاری و خانوادگی در تبریز، انتخاب خوبی می‌تواند باشد.

هتل فرید تبریز
هتل فرید

بیشتر بخوانید: بهترین هتل‌های تبریز برای بودجه‌های مختلف

بوتیک هتل ارسی تبریز

یکی از بهترین هتل‌های تبریز، بوتیک هتل اُرُسی‌ست. اگر می‌خواهید در جایی آرام و ساکت استراحت کنید، با دیگر مسافران هتل گپ بزنید و در حیاط و ایوان دنج هتل از هوای خوب تبریز لذت ببرید، بوتیک هتل ارسی همه‌ی این‌ها را برایتان فراهم می‌کند.

بوتیک هتل ارسی تبریز
بوتیک هتل ارسی

هتل آپارتمان بهبود تبریز

برای اقامت‌های طولانی‌تر در تبریز، به هتل آپارتمان بهبود می‌توانید بروید. اتاق و سوئیت‌های دلباز و راحت، روم سرویس، کافی‌شاپ و رستوران از امکانات هتل آپارتمان برای مهمانان است.

هتل آپارتمان بهبود تبریز
هتل آپارتمان بهبود

بیشتر بخوانید: نرخ هتل‌‌های تبریز در سطح‌های مختلف

مشاهده جزئیات و رزرو هتل در شهر تبریز با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد