همه چیز درباره بازارچه‌های مرزی ایران

تاریخ انتشار : 30 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ آبان ۱۴۰۰
بازار های مرزی ایران

برای خیلی‌ها سفر فقط سیاحت نیست. به ویژه آنهایی که شهرهای مرزی را برای مسافرت انتخاب می‌کنند. این عده معمولا برنامه سفر را طوری می‌چینند که حتما به بازارچه‌های مرزی بروند. ایران، ۴۰ بازارچه مرزی دارد، اما از این تعداد فقط ۲۸ بازار پررونق و فعال‌اند. در این بازارها همه چیز پیدا می‌شود، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد؛ آن هم با قیمت واقعا ارزان.

تمرچین

بازارچه مرزی تمرچین، یکی از پررونق‌ترین بازارچه‌های مرزی ایران است. این بازارچه که در پیرانشهر از توابع آذربایجان غربی قرار دارد، مجاور گمرک حاج عمران عراق واقع شده.

بازارچه تمرچین محلی برای عرضه اجناس ایرانی و خارجی است. هر چند این بازارچه بیشتر اعتبار خودش را از صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی و واردات ماشین‌آلات سنگین و قطعات و لوازم آنها دارد، اما اگر به پیرانشهر رفته‌ایم و می‌خواهیم سری به بازارچه تمرچین بزنیم، می‌توانیم لوازم خانگی و صوتی و تصویری، لباس و به ویژه کفش‌های مارک و ظروف کریستال و دیگر ظروف آشپزخانه را با قیمت مناسب پیدا کنیم.

آدرس: از پیرانشهر تا بازارچه تمرچین ۱۱ کیلومتر فاصله داریم. این بازارچه در امتداد خیابان امام خمینی قرار دارد.

بازار آستارا

آستارا

یکی از پررونق و البته زیبا‌ترین بازارچه‌های مرزی ایران در آستارا قرار دارد. آستارا، ششمین شهر بزرگ گیلان و مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان است.

بازارچه معروف این شهر که یکی از جاذبه‌های گیلان به حساب می‌آید، بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۳۶۸ راه‌اندازی شده. سقف مغازه‌‌های این بازارچه که به بازارچه روسی و بساط هم معروف است، مطابق با معماری شمال کشور، شیروانی‌ست.

بیش از پنج هزار نفر در ۱۵۰۰ مغازه بازارچه آستارا کار می‌کنند. در این مغازه‌ها اجناسی از ترکیه، اندونزی، اوکراین، ویتنام و اجناس چینی فروخته می‌شود. اگر بعد گشت و گذار در گیلان به فکر خرید افتاده‌ایم باید راهی آستارا شویم؛ در بازارچه بزرگ این شهر لباس‌هایی برای بچه‌ها هم پیدا می‌شود.

آدرس: بازارچه آستارا در خیابان ملت این شهر واقع شده است.

ماکو

بازار چه های غرب کشور

در آذربایجان غربی، غیر از بازارچه مرزی تمرچین یک انتخاب خوب دیگر هم داریم؛ بازارچه مرزی ماکو. بازاری که از نظر بزرگ بودن منطقه آزادش، به شانگهای ایران معروف است.

بازارچه‌ای که در این منطقه واقع شده ۲۲ هزار متر است و در ۵۰۰ مغازه این بازار با وجود اینکه انواع و اقسام اجناس وجود دارد، اما خبری از اجناس بی‌کیفیت نیست.

این بازارچه دقیقا به همین دلیل معروف شده. در گشت و گذار در مغاز‌ه‌های بازارچه مرزی ماکو می‌توانیم لباس‌های خارجی خوبی پیدا کنیم. علاوه بر این، در این بازار لوازم بهداشتی مارک‌دار، انواع شامپو و همچنین لوازم آرایشی خارجی هست. اگر قصد خرید لوازم خانگی یا لوازم صوتی و تصویری را داریم، باز هم بازارچه ماکو جای مناسبی‌ست.

آدرس: بازارچه مرزی ماکو در کیلومتر پنج جاده ماکو- بازرگان، سمت چپ جاده قرار دارد.

بازار جلفا

جلفا

جلفا در ساحل رود ارس، یک مقصد گردشگری هیجان‌انگیز برای آنهایی‌ست که در سفر هم دوست ‌دارند در دشت و دمن بچرخند و هم جاهای تاریخی را ببینند. بازارچه مرزی جلفا، یکی از قدیمی‌ترین بازارچه‌های مرزی ایران است و در آن از لباس مارک‌دار تا برندهای مختلف لوازم خانگی پیدا می‌شود.

آدرس: از تبریز تا جلفا ۱۳۷ کیلومتر فاصله است. وقتی به جلفا رسیدیم برای رفتن به بازار مرزی باید به خیابان گمرک برویم.

بازار سرو

سرو

سال ۱۳۷۰ در شهر سرو در ۵۵ کیلومتری ارومیه بازارچه‌ای افتتاح شد که اسمش بازارچه مرزی سرو بود. بازارچه سرو از قدیم به فروش لباس‌های ترک معروف است. غیر از لباس، نخ، و قطعات ماشین هم در این بازارچه پیدا می‌شود. در نزدیکی بازارچه سرو، پارک سیران قرار دارد که می‌توانیم بعد گشت و گذار در بازارچه به آن برویم.

آدرس: از ارومیه باید ۵۵ کیلومتر به سمت غرب یعنی مرز ترکیه برویم تا به گمرک و بازارچه مرزی سرو برسیم.

دیگر بازارچه‌های مرزی 

ریمدان: بازارچه مرزی ریمدان در چابهار به خاطر نزدیکی به شهر تجاری کراچی و خلیج گوادر مهم است. این بازارچه در فاصله ۵۰ کیلومتری از جاده اصلی چابهار- راسک واقع شده و تا چابهار ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

میرجاوه: مرز میرجاوه، بزرگ‌ترین مرز ترانزیتی ایران و پاکستان است و بازارچه مرزی‌ای که در این منطقه قرار دارد، در زمینه واردات و صادرات محصولات کشاورزی و میوه و صیفی‌جات معروف است. بازارچه مرزی  میرجاوه در ۱۵ کیلومتری بخش میرجاوه است و با شهرک تفتان پاکستان هم‌مرز.

بازارچه مرزی کرمانشاه

سیرانبند: بازارچه سیرانبند در ۱۸ کیلومتری بانه است. این بازارچه به ویژه در زمینه عرضه لوازم‌خانگی معروف است و اجناسی که معمولا از مرز عراق به این بازارچه می‌رسند، از کشور‌های اروپایی می‌آیند و کیفیت خوبی دارند.

مهران: بازارچه مرزی مهران که سال ۱۳۸۲ افتتاح شده، در سال‌های اخیر و با رونق مراسم پیاده‌روی اربعین، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این بازارچه در ایلام قرار دارد و مغازه‌های آن تنوع زیادی دارند.

جوانرود: جوانرود که از طریق مرز شیخ صله به عراق متصل می‌شود، بازارچه‌ای با ۳۰۰ غرفه است که در آنها وسایل الکترونیکی، لوازم بهداشتی، مواد خوراکی، زیورآلات، پارچه و … پیدا می‌شود.

اروندکنار: بازارچه مرزی خوزستان واقع در اروندکنار است؛ شهری در ۴۰ کیلومتری آبادان. از این بازارچه نسبتا نوپا می‌توانیم لباس و کفش مناسب بخریم.

دوغارون: بازارچه مرزی دوغارون در تایباد در سال‌های اخیر که افغانستان کمی نفس کشیده و کمتر درگیر جنگ بوده، رونق خوبی پیدا کرد. مواد غذایی، میوه و سبزی، مواد شیمیایی و مصالح ساختمانی، از عمده چیزهایی‌ست که در این بازار خرید و فروش می‌شود. گمرک دوغارون در تابیاد و در ۶۰ کیلومتری تربت جام قرار دارد.

بازارچه‌های بیله ‌سوار، اینچه برون، پیشین، میلک، کوهک، جالق و گمشاد هم چند بازارچه فعال دیگر در مرز‌های ایرانند.

بیشتر بخوانید: بهترین سوغات ایران را از کجا بخریم؟

عکس: خبرگزاری ایرنا

دسته:ایرانگردیمرکز خرید

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد